Gå til innhold

BD-spillere til under 500 kroner?


Anbefalte innlegg

Det er helt feil at blu-ray filmer er like billig som dvd da.
Hvem har påstått dette?

 

Om jeg går på den lokale dvd butikken eller narvesen eller noe sånn finnes det ingen blu-ray som er like billig som dvd
Hvem diskuterer du egentlig med, jeg kan ikke se at noen har påstått at BD og DVD koster det samme? Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er helt feil at blu-ray filmer er like billig som dvd da. Greit nok at nye filmer er nesten samme på tilbud men tidligere titler er ikke billig.

Så på noen eksempler på cdon akkurat nå

Pirates of the Caribbean 3 - dvd 99,- blu-ray 229,-

Kill Bill - dvd 59,- blu-ray 429,-!

The Dark Knight - dvd 79,- blu-ray 199,-

Rambo - dvd 99,- blu-ray 99,-

The Day after Tomorrow - dvd 59,- blu-ray 179,-

National Treasure 2 - dvd 89,- blu-ray 249,-

 

Om jeg går på den lokale dvd butikken eller narvesen eller noe sånn finnes det ingen blu-ray som er like billig som dvd

Du må huske på at dvd-filmene der ble utgitt lenge før blu-ray'en og da de var nye hadde de også en så høy pris.

Sammenlikner man derimot nye filmer som har release i dag så selger de fleste dvd'en for 159 kr. og blu-ray'en et sted mellom 179 og 229 kr. (unntaket er spesielle utgivelser og generelt dyre butikker)

 

Kill Bill er riktignok import, men tviler sterkt på at de blir kvitt den til en så stiv pris...

Lenke til kommentar
Det er helt feil at blu-ray filmer er like billig som dvd da. Greit nok at nye filmer er nesten samme på tilbud men tidligere titler er ikke billig.

Så på noen eksempler på cdon akkurat nå

Pirates of the Caribbean 3 - dvd 99,- blu-ray 229,-

Kill Bill - dvd 59,- blu-ray 429,-!

The Dark Knight - dvd 79,- blu-ray 199,-

Rambo - dvd 99,- blu-ray 99,-

The Day after Tomorrow - dvd 59,- blu-ray 179,-

National Treasure 2 - dvd 89,- blu-ray 249,-

 

Om jeg går på den lokale dvd butikken eller narvesen eller noe sånn finnes det ingen blu-ray som er like billig som dvd

Du må huske på at dvd-filmene der ble utgitt lenge før blu-ray'en og da de var nye hadde de også en så høy pris.

Sammenlikner man derimot nye filmer som har release i dag så selger de fleste dvd'en for 159 kr. og blu-ray'en et sted mellom 179 og 229 kr. (unntaket er spesielle utgivelser og generelt dyre butikker)

 

Kill Bill er riktignok import, men tviler sterkt på at de blir kvitt den til en så stiv pris...

 

Hvorfor skal jeg huske på dette? Jeg gir jo katta i dette som forbruker, essensen er uansett at filmene er vesentlig dyrere på blue-ray.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvorfor skal jeg huske på dette? Jeg gir jo katta i dette som forbruker, essensen er uansett at filmene er vesentlig dyrere på blue-ray.

 

AtW

Essensen er (selvfølgelig) at BD (og HD DVD) gir et vesentlig løft både på lyd, bilde og ekstramateriell i forhold til DVD. Om dere ikke gidder å betale for det, så er det deres problem.

Det er klart BD er dyrere enn sin konkurrent, men det er det absolutt verdt!

Katalogtitler burde ned på et mer anstendig nivå, det er det vel ingen som helst tvil om.

 

Om du ikke trenger norske subs er det ren idioti å kjøpe filmer i norske butikker, da ruinerer du ingen andre enn deg selv :)

Lenke til kommentar
Hvorfor skal jeg huske på dette? Jeg gir jo katta i dette som forbruker, essensen er uansett at filmene er vesentlig dyrere på blue-ray.

 

AtW

Essensen er (selvfølgelig) at BD (og HD DVD) gir et vesentlig løft både på lyd, bilde og ekstramateriell i forhold til DVD. Om dere ikke gidder å betale for det, så er det deres problem.

Det er klart BD er dyrere enn sin konkurrent, men det er det absolutt verdt!

Katalogtitler burde ned på et mer anstendig nivå, det er det vel ingen som helst tvil om.

 

Om du ikke trenger norske subs er det ren idioti å kjøpe filmer i norske butikker, da ruinerer du ingen andre enn deg selv :)

 

Nå er det jo tydligvis de som selger blu-ray sitt problem da, siden de klager over dårlig salg. Jeg peker på det jeg mener er hovedårsaken.

 

Jeg kjøper sjeldent i norske butikker, men det hindrer ikke det faktumet at blu-ray er vesentlig dyrere, mye DVD er svinbillig i utenlandske butikker (endel er ganske billig her i landet også)

 

AtW

Lenke til kommentar
Essensen er (selvfølgelig) at BD (og HD DVD) gir et vesentlig løft både på lyd, bilde og ekstramateriell i forhold til DVD. Om dere ikke gidder å betale for det, så er det deres problem.

Konkret hva mener du er problematisk for oss som ikke gidder å betale for forskjellene?

 

Det er klart BD er dyrere enn sin konkurrent, men det er det absolutt verdt!

Du mener altså at det er verd merkostnaden også for oss som mener det ikke er verd merkostnaden?

Lenke til kommentar
Hvorfor skal jeg huske på dette? Jeg gir jo katta i dette som forbruker, essensen er uansett at filmene er vesentlig dyrere på blue-ray.

 

AtW

Essensen er (selvfølgelig) at BD (og HD DVD) gir et vesentlig løft både på lyd, bilde og ekstramateriell i forhold til DVD. Om dere ikke gidder å betale for det, så er det deres problem.

Det er klart BD er dyrere enn sin konkurrent, men det er det absolutt verdt!

Katalogtitler burde ned på et mer anstendig nivå, det er det vel ingen som helst tvil om.

Blu-ray har mulighet for bedre bilde og lyd, men det er absolutt ikke alle filmer som er bedre på Blu-ray. Det er ganske typisk at "filmkorn" blir tydelig (i motsetning til en del DVD-filmer), og det er ivertfall plagsomt for meg som har syn til å se slikt.

 

For entusiaster som har brukt 15-20k på TV/projektor og en halv månedslønn til på lydanlegg, så er ikke Blu-ray dyrt. Men det er for folk flest, der fåtall har TV som støtter full HD og utstyr ellers til å oppleve forskjellene, for disse er Blu-ray for dyrt så lenge det koster en god del mer. Da DVD slo an, så var det noe som alle så var mye bedre enn VHS, og som alle kunne dra nytte av. Overgangen fra DVD til Blu-ray er mye mindre, og virkelig opplevelse forutsetter dyrt utstyr. Derfor vil ikke Blu-ray slå an før prisen er så lav at "det ikke er vits å kjøpe DVD, for Blu-ray koster cirka det samme".

 

Som de fleste bør ha fått med seg nå, så er platemediets storhetstid snart forbi. Vi har allerede for lengst sett trenden i musikkbransjen, at folk kjøper og laster ned musikk i steden for å kjøpe det i butikk. Dette skjer nå i økende grad for filmbransjen også. Men plateselskapene forsøker å tviholde på kundene og gammeldags teknologi, for de vet at snart er det ikke behov for dette fordyrende mellomleddet som heter plateselskap. I steden burde de satse på utvikling av nye salgsmetoder over nettet. Det har allerede kommet TVer som støtter lagringsmedier på USB og tilkobling til Internett, og både Gets PVR og Altibox tilbyr allerede filmleie over kabel. Canal Digitals HD PVR har også dette innebygget, men tjenesten er ikke aktivert. Men dette kommer trolig snart. Så tiden der du kjører av sted til en plateforretning og låner en oppskrapet film er også snart forbi.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar
Essensen er (selvfølgelig) at BD (og HD DVD) gir et vesentlig løft både på lyd, bilde og ekstramateriell i forhold til DVD. Om dere ikke gidder å betale for det, så er det deres problem.

Konkret hva mener du er problematisk for oss som ikke gidder å betale for forskjellene?

 

Det er klart BD er dyrere enn sin konkurrent, men det er det absolutt verdt!

Du mener altså at det er verd merkostnaden også for oss som mener det ikke er verd merkostnaden?

 

Om dere ikke gidder betale for forskjellen er det heller inget problem. Som du ser litt over i innlegget mitt, referte jeg da til en forskjell som bedre lyd, bilde og ekstramateriell.

 

Jeg sa da ikke det var verd å betale forskjellen for de som ikke mener det ikke er noe forskjell? Jeg skrev ganske enkelt at BD er bedre enn DVD, og det er det verdt (personal opinion ofc).

Men, om du har en BD-spiller ser jeg ikke noe i veien for å kjøpe filmene på Bluray, så fremt du har tenkt til å oppgradere utstyret i fremtiden som gir deg en bedre "opplevelse" kontra DVD.

 

efikkan: Om du ikke liker filmgrain så får det være. Dette kan uansett "tweakes" bort ved hjelp av støyfjerning enten hos signaldkilde eller TV/projektor. Selv syns jeg filmgrain er konge.

Jeg så kjapt på PK at nye BD koster 199-229, mens DVD koster 159-179. Så forskjellene er vel ikke så forbanna store?

EDIT: spesifikt hvilke filmer mener du ikke ser bedre ut på BD enn DVD?

Og en halvmånedslønn på lydanlegg holder såvidt til en god forsterker ;)

Endret av Lil-H
Lenke til kommentar

Det er sant som det sies at ikke alle Bluray filmene gir bedre lyd og bilde enn en vanlig DVD film, men når det utnyttes ordentlig så kan man se god forskjell vs dvd utgaven på en stor skjerm.

 

Derimot så er det en del ting som man glemmer med Bluray kontra dvd :

 

*Diskene tåler mere og er vanskeligere å skade.

*Datamengden på bluray er langt høyere enn det en standard Dvd kan inneholde.

 

Men det er heller ingen hemmelighet at noen Bluray drev er allerede utdaterte ved å ikke støtte den siste profilen og at noen er litt for seine egentlig til det bruket de er beregnet på (ps3'en burde ha vært 2x raskere).

 

Men prismessig så ligger Bluray gjerne en 50 lapp i snitt over hva det koster for en vanlig dvd selv om det i mange tilfeller ikke burde være så stor forskjell så ser det ut som de store (les platekompaniet og elektrokjedene) ser sitt til å tjene litt på formatet og heller kjøre kampanjer for å lokke folk når det er billig.

 

Smerteteskelen min for en bra Bluray film er på 199kr, men kjøper helst når de koster ca 150 (samme som en kinobillet for meg og samboeren).

Lenke til kommentar

Malvado: Ser helst at du også lister opp et par filmer som ikke ser bedre ut på BD kontra DVD. Om du tenker på f.eks 28Days Later er det klart den ikke ser bedre ut (vel, marginalt) da den ikke er filmet på 35mm eller digitalt som støtter oppløsningen 1920*1080.

 

PS3 er den raskeste spillere jeg har, og jeg har testet blant annet BDP1400, BDP1500,l S350, S550, S35.

Lenke til kommentar
Om dere ikke gidder betale for forskjellen er det heller inget problem. Som du ser litt over i innlegget mitt, referte jeg da til en forskjell som bedre lyd, bilde og ekstramateriell.

Selvsagt. Det var det jeg kommenterte.

 

Jeg sa da ikke det var verd å betale forskjellen for de som ikke mener det ikke er noe forskjell?

Jeg mener ikke at det ikke er noen forskjell. Jeg synes bare at forskjellen ikke er verd prisen.

 

Jeg skrev ganske enkelt at BD er bedre enn DVD, og det er det verdt (personal opinion ofc).

Da er det oppklart. (Jeg trodde du mente det var verd prisen for alle.)

 

Men, om du har en BD-spiller ser jeg ikke noe i veien for å kjøpe filmene på Bluray, så fremt du har tenkt til å oppgradere utstyret i fremtiden som gir deg en bedre "opplevelse" kontra DVD.

Det gir utvilsomt en bedre opplevelse, men hvor mye eller lite bedre? Personlig mener jeg forskjellen er såpass liten at det ikke er verd pengene. Som nevnt over her var forskjellen fra VHS til DVD veldig mye større enn fra DVD til bluray.

 

Jeg så kjapt på PK at nye BD koster 199-229, mens DVD koster 159-179. Så forskjellene er vel ikke så forbanna store?

En femtilapp i forskjell ganger 10 filmer = 500 kr. Ganger 100 filmer = 5000 kr. Ganger 1000 filmer = 50 000 kr. Hvor mange filmer har du?

 

Og en halvmånedslønn på lydanlegg holder såvidt til en god forsterker ;)

Okei, her legger du lista på et rimelig unormalt nivå. Omtrent som når bilentusiaster sier at en million kroner såvidt holder til en god bil. Eller kameraentusiaster sier at alt under Hasselblad H3-serien ikke duger. Da kan jeg godt forstå at du mener kvalitetsforskjellen er verd prisen for deg.

Lenke til kommentar
Malvado: Ser helst at du også lister opp et par filmer som ikke ser bedre ut på BD kontra DVD. Om du tenker på f.eks 28Days Later er det klart den ikke ser bedre ut (vel, marginalt) da den ikke er filmet på 35mm eller digitalt som støtter oppløsningen 1920*1080.

 

PS3 er den raskeste spillere jeg har, og jeg har testet blant annet BDP1400, BDP1500,l S350, S550, S35.

 

Tja, sånn i farten skal jeg ikke påstå så veldig mye når det gjelder de filmene jeg har, nettop fordi jeg skjeldent kjøper 1 dvd og så Bluray utgaven av samme film.

Men jeg mener at feks Bladerunner dvd (ekslusiv) og Bluray utgaven er nøyaktig den samme (selv om jeg ikke er 100% sikker her da jeg sammenligner fra minnet), men er ikke i tvil om at noen bluray filmer er dvd kvalitet brent på bluray format.

 

Når det gjelder ps3 så er vel kommentaren min mer myntet på spilldelen som maskinen har og ikke avspillingshastigheten av bluray som er mer enn bra nok. Moderne spill hadde sannsynligvis nyttigjort seg langt mer av et raskere bluray drev her og det er der den ekstra hastigheten hadde kommet bra til.

 

Selvsagt så vil jo sannsynligvis også et raskere bluray drev til avspillerne ha muligjort mer data tilgjenglig til spilleren, men kan jo ikke akkurat si at bluray utnyttes så veldig mye akkurat nå med tanke på den lille forskjellen mellom denne og dvd.

 

Edit Simen1 : Personlig så synnes jeg at det er en merkbar forskjell på en del filmer, men dette er gjerne i form av at bedre lydbilde og mindre komprimering på mange av scenene. Bluray har fortsatt mye å gå på datamessig og derfor tror jeg at mediet ikke er fullt utnyttet enda.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Jeg forstår godt at de som kjøper DVD og er fornøyd med det samt ikke vil betale hundrelappen ekstra for BD filmer i dag.

Men årsaken til at BD fortsatt er i startgropen prismessig er først og fremst prisen på spillerne, når den synker vil flere kjøpe BD spillere deretter ser leverandørene at markedet øker og BD filmene vil bli billigere.

 

Verre er det ikke :)

 

Personlig ser jeg fordeler og ulemper med både DVD og BD. Skulle jeg eks. laget et digitalt bibliotek på serveren av alle filmer jeg kjøpte hadde jeg helt klart kun kjøpt DVD filmer av årsaker som plasskrav, enkelhet med ripping, grei nok kvalitet, pris osv osv.

 

Nå har jeg kun det behovet for barnefilmer, tegnefilmer ol. og kjøper derfor disse i DVD mens jeg kjøper alt annet i BD som er mye mer robust og gir den visningskvaliteten og filmopplevelsen jeg ønsker. Samtidig slipper jeg være like redd for at platene holder seg i god stand. Ellers har jeg et optisk drev på PCen som leser HD-DVD, Blue-ray og alt annet samt brenner DVD og CD ypperlig. Et slik et vil jeg også ha i HTPC når den tid kommer. Drevet kostet kun 850,- :).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
efikkan: Om du ikke liker filmgrain så får det være. Dette kan uansett "tweakes" bort ved hjelp av støyfjerning enten hos signaldkilde eller TV/projektor.
filmgrain er støy og skal ikke være der. Det er ikke mye vits med høyere oppløsning om bildet er fullt av støy. Filmen skal være i best mulig kvalitet, og så får de som vil (forsøple kvaliteten) gjøre det med sin platespiller. Verdens beste støyfjerningsteknikk vil ikke gi like godt resultat som råmateriale uten støy.

 

Selv syns jeg filmgrain er konge.
Fint for deg. Men hvorfor er du så opptatt av Blu-ray da?

 

Jeg så kjapt på PK at nye BD koster 199-229, mens DVD koster 159-179. Så forskjellene er vel ikke så forbanna store?

EDIT: spesifikt hvilke filmer mener du ikke ser bedre ut på BD enn DVD?

179 kontra 229 er 28% ekstra, så det er ikke nødvendig å ty til dårlig språkbruk. Du skal ikke kjøpe mer enn 2-3 filmer før du kunne fått en ekstra full-pris-film for pengene om du velger DVD i steden. Billige DVD-filmer koster 49 - 99 kr, og slike finner du i bøtter og spann i alle slags forretninger, også på nettet.

 

Nå husker jeg ikke tittelene på alle filmene jeg har sett, men jeg mener det blant annet var band of brothers og ivertfall braveheart. F.eks. legend of zorro var veldig variabel kvalitet, enkelte scener bra og andre dårlige. Forøvrig koster denne 99 kr på DVD og 229 kr på Blu-ray på både platekompaniet og cdon, til tross for at filmen er fire år gammel. Det er også en del andre filmer som har vært dårlig, så jeg håper for kjøperes del at de har byttet ut filmene med nye reencodede eksemplarer (som de av og til gjorde med DVD).

 

 

Og en halvmånedslønn på lydanlegg holder såvidt til en god forsterker ;)
Det spørs månedslønnen og om du er Hifi-entusiast, eller bare vil ha noe som er nesten like bra. Men det er ikke poenget, poenget er at godt lydanlegg er nødvendig for å få god opplevelse av lyden i Blu-ray, og det er relativt få som har slikt.
Lenke til kommentar
Jeg forstår godt at de som kjøper DVD og er fornøyd med det ikke vil betale hundrelappen ekstra for BD filmer i dag.

Men årsaken til at BD fortsatt er i startgropen prismessig er først og fremst prisen på spillerne, når den synker vil flere kjøpe BD spillere deretter ser leverandørene at markedet øker og BD filmene vil bli billigere.

Alt nytt er dyrt ja, men mye av problemet er at Blu-ray fremdeles står og spinner i startgropen etter flere år. I mellomtiden har alternativer vokst frem, og snart er det mye enklere og billigere å laste ned gjennom nettet.

 

Nå har jeg kun det behovet for barnefilmer, tegnefilmer ol. og kjøper derfor disse i DVD mens jeg kjøper alt annet i BD som er mye mer robust og gir den visningskvaliteten og filmopplevelsen jeg ønsker. Samtidig slipper jeg være like redd for at platene holder seg i god stand.
Strengt tatt er det nesten ikke vits å kjøpe tegnefilmer i HD, du får ikke frem så mange flere detaljer der at det gjør noe.
Lenke til kommentar

Simen1: Jeg har for øyeblikket ~130HD DVD, ~70BD, ~200DVD (ikke serier, pluss gitt bort en drøss som er kjøpt på nytt enten på HD DVD eller BD).

 

Men du tror vel virkelig ikke jeg kjøper filmer i norske butikker? For det er dyrt. Her går i det i butikker som play, dvd.co.uk, axelmusic, hmv, zavvi, dvdpacific, deepdiscount, ezydvd.

Det er en lang vei mellom en forsterker/forforsterker til 15k og en bil til 1mill. Hasselblad brukes vel også utelukkende av proffotografer hvor arbeidene deres printes ut på gigantiske områder? Seriøst, 39MP? Du kommer ekstremt langt med Canon 5D om du må jobbe med store bilder ;) Men, ja, kjenner en som har brukt Hasselblad, og det er flotte saker.

 

 

Malvado: Mener du final cut? Om du ikke ser forskjell på DVD kontra HD DVD/BD da bør du absolutt titte på nytt.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Simply put, 'The Final Cut' looks stunning. Although again I didn't despise the earlier DVD editions, this restoration is nothing short of a revelation. I've seen the film at least 50 times over the years (seriously), and was absolutely floored by how many visual elements I'd simply never seen before. The detail, texture and depth of the image are spectacular. The original elements have clearly been rehabbed from the ground up, with a flawless print that has had all dirt and blemishes removed, (which is doubly impressive considering how many optical effects there are in the film). But lest purists fear that Warner has overdone it, I was thrilled to see that there is still some legitimate grain to the image, which retains a film-like and natural look entirely appropriate to the vintage of the film.

 

Colors are also fantastic. This new restoration corrects the overly reddish tint from the previous DVDs, and the subtle and striking blue-green casts are now far more apparent. Fleshtones are also far more consistent, despite all the stylized lighting. Blacks are perfect, and contrast expertly modulated. Jordan Cronenweth's trend-setting cinematography can now be fully appreciated -- particularly his stunning use of light and shadow. Delineation in even the darkest areas of the picture is dead-on, so fine subtleties previously lost in the murk are now readily visible.

HDD Blade Runner Ultimate Collector's Ed. [HD DVD]

 

men er ikke i tvil om at noen bluray filmer er dvd kvalitet brent på bluray format.
And if this release proves anything, it's that even bad high-def can look better than good standard-def. Ignore the awful edge enhancement, and you'll find some decent depth to the image -- heck, a few shots even look quite good. Colors are also robust, especially reds. However, because the transfer is so tweaked, hues look a bit unreal and the whole affair suffers from a bad case of digital-itus. Fleshtones, too, are rather pink.

HDD

Wedding Date [HD DVD]

Presented in 1080p with the MPEG-2 codec, 'Kiss of the Dragon' is a visual mess. This is the first time I've ever seen such a thing, but the standard-def edition of this film has a higher quality print that's shockingly more stable.

HDD Kiss of the Dragon [bD]

Men, jeg kan selvsagt være enig at det finnes en del filmer som ser eksemplarisk ut på DVD, filmer som f.eks Hot Fuzz, Zwartboek og Thank you for Smoking. Nå sitter ikke jeg akkurat på verdens beste scaler (bruker XE1, HQV Reon Chip), så du finner helt klart en drøss til som ser svært gode ut :) Flisespikking, men shit au.

Lenke til kommentar
filmgrain er støy og skal ikke være der. Det er ikke mye vits med høyere oppløsning om bildet er fullt av støy. Filmen skal være i best mulig kvalitet, og så får de som vil (forsøple kvaliteten) gjøre det med sin platespiller. Verdens beste støyfjerningsteknikk vil ikke gi like godt resultat som råmateriale uten støy.

Dette mener du seriøst? Film grain og noise er ikke det samme!

Film grain or granularity is the random optical texture of processed photographic film due to the presence of small grains of a metallic silver developed from silver halide that have received enough photons.

Wiki Film Grain

 

Selv syns jeg filmgrain er konge.
Fint for deg. Men hvorfor er du så opptatt av Blu-ray da?

Blu-ray er mer enn bare støy som du sier. Skarphet, oppløsning, farge, lyd, 3D-feeling.

 

Nå husker jeg ikke tittelene på alle filmene jeg har sett, men jeg mener det blant annet var band of brothers og ivertfall braveheart. F.eks. legend of zorro var veldig variabel kvalitet, enkelte scener bra og andre dårlige. Forøvrig koster denne 99 kr på DVD og 229 kr på Blu-ray på både platekompaniet og cdon, til tross for at filmen er fire år gammel. Det er også en del andre filmer som har vært dårlig, så jeg håper for kjøperes del at de har byttet ut filmene med nye reencodede eksemplarer (som de av og til gjorde med DVD).

BoB ser meget bra ut spør du meg, samme med Zorro.

HDD Legend of Zorro

HDD BoB

Braveheart er så vidt jeg vet ikke gitt ut ennå. Kor har du sett den, og hva ser du dine filmer på?

 

Du finner forresten et stort utvalg titler hos play og DVD.co.uk som ikke koster mer enn £18-22 for 2stk

Lenke til kommentar

Filmgrain skal helst ikke være der, bildet er bedre uten, det er en form for feil i bildet. Det er veldig plagsomt når det hindrer et skarpt bilde. Det kan skyldes kombinasjonen av kamera/film eller noen ganger etterbehandling. Filmer skal ikke ha dette, og de filmene som har det, foretrekker jeg i DVD med god enconding. HD med slike feil i bildet er ganske meningsløst.

Lenke til kommentar
filmgrain er støy og skal ikke være der. Det er ikke mye vits med høyere oppløsning om bildet er fullt av støy. Filmen skal være i best mulig kvalitet, og så får de som vil (forsøple kvaliteten) gjøre det med sin platespiller. Verdens beste støyfjerningsteknikk vil ikke gi like godt resultat som råmateriale uten støy.

Dette mener du seriøst? Film grain og noise er ikke det samme!

Film grain or granularity is the random optical texture of processed photographic film due to the presence of small grains of a metallic silver developed from silver halide that have received enough photons.

Wiki Film Grain

 

Neivel, hva er det da? Grain er analog støy, det er en bieffekt av å ha så god skarphet. Det er bedre å ha god skarphet og grain enn det er å ha mer uskarphet, men det beste er jo om kildemateriale faktisk klarer å levere ting uten grain. Det er en tekniske begrensning i kildematerialet. At det kan bbrukes som effekt fra tid til annen er nå en sak, men det er åpenbart ingen fordel at man har såpass med støy på filmer.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det er en lang vei mellom en forsterker/forforsterker til 15k og en bil til 1mill.

Jeg synes sammenligningen er god og jeg ikke tok særlig hardt i en gang. En million er bare ca 5 ganger prisen på de billigste nybilene man får tak i. En forsterker til 15 000 kr er lett over 5 ganger prisen på de billigste nye forsterkerne man får tak i.

 

Hasselblad H3 er en litt dristigere sammenligning. Man kan finne kameraer ned i under 1% av prisen på den "billigste".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...