Gå til innhold

Windows 7 uten IE i Europa


Anbefalte innlegg

Vi får se da, at MS er berettiget til en slags kompensasjon for slik distribusjon tror jeg det er få dommere som vil kunne argumentere i mot, enten de sitter i EU eller USA.

Hva får deg til å tro det? Det er Microsoft som har brutt loven. Da får de jaggu ta konsekvensene av det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vi får se da, at MS er berettiget til en slags kompensasjon for slik distribusjon tror jeg det er få dommere som vil kunne argumentere i mot, enten de sitter i EU eller USA.

Hva får deg til å tro det? Det er Microsoft som har brutt loven. Da får de jaggu ta konsekvensene av det.

For det første er nok ikke EU urimelige, selv om de kan virke strenge. For det andre reguleres MS sin forretningsdrift i USA av amerikansk lov, og en stor del av kostnadene som følger av et slikt vedtak vil påløpe i USA. For det tredje er det viktig med en økonomisk terskel for å unngå at opportunister nå og i fremtiden ser sitt snitt til å snike hobby-browserne sine inn i en gratis gullkantet free-ride. For det er jo ikke meningen at utvalget skal begrenses kun til produkter som allerede har en viss markedsandel, det vil jo definitivt være konkurransevridende.

Endret av jon67
Lenke til kommentar

Eneste eu-kommisjonen vil oppnå ved å pese denne nettleser-saken, vil bli likt "det de oppnådde" i Mediaplayer-saken, dvs; IKKE NOE SOM HELST (til nytte for forbrukeren)

 

Ang. ballout-screen; når tante Hjørdis blir presentert ei omfattende liste nettlesere, gjett hva hun velger?

 

Så vil noen innvende, "det er bare fordi hun ikke vet bedre ennå", eller "hun vil bli kjent med alternativene etterhvert" osv. Det tror jeg ikke noe på, -hun blåser i "hvilken nettleser", hovedsaken er å komme seg på nett. De som gjerne vil prøve annet greier det allerede idag, basert på at man har genuin interesse og nyskjerrighet og man greier det uten å ha EU-byråkrater hengende over skuldren.

Lenke til kommentar
Eneste eu-kommisjonen vil oppnå ved å pese denne nettleser-saken, vil bli likt "det de oppnådde" i Mediaplayer-saken, dvs; IKKE NOE SOM HELST (til nytte for forbrukeren)

 

Grunnen til at de ikke oppnådde noe som helst var fordi at de ikke tenkte klart når de ga ut dommen.

De tvang ikke MS til å selge uten media player til faktiske pris, og faktisk selge den i markede. Dog i Vista er ikke Win-MP installert, default.

 

Ang. ballout-screen; når tante Hjørdis blir presentert ei omfattende liste nettlesere, gjett hva hun velger?

 

Jeg tipper: "velg en for meg"-knappen.

Vis EU får det som de vil, blir ikke IE default valg av 2 grunner:

*Nettlesern er crap statwise sammenlignet med andre nettlesere

*Den støtter ikke moderne standarder

Lenke til kommentar
Kostnaden med å implementere en "ballot screen" løsning er minimal. Den krever ingen inngrep i selve OS-et, bare et enkelt funksjonskall av løsninger som det finnes i bøtter og spann av tilgjengelige på markedet. Regner nok med at EU har fått meget gode vurderinger på dette.

MS vil nok presentere en litt mer omfattende kostnadsmodell enn "nerde-utgaven" ovenfor, inkludert merutgifter for kontraktsarbeid, div. "legal councelling", kvalitetssikring, salg/distribusjon osv.

 

Og EU sier da bare enkelt at kontraktsarbeid, div. "legal councelling", kvalitetssikring, salg/distribusjon ikke er en del av kostnaden knyttet til gjennomføring av EU sitt vedtak. Salg/distribusjon endres ikke pga vedtak, neppe påvirkes de andre kostnadene reelt sett heller.

 

Det er nemlig ikke slik at man kan presentere en hvilken som helst kostnadsmodell og tro at den aksepteres.

 

Microsoft sin forretningsvirksomhet i Europa reguleres av europeisk lov. Microsoft har til og med sitt eget (egne) "datterselskap" i Europa.

Lenke til kommentar

og dermed forsetter kranglingen en stund til.denne gangen om kostnader .

 

 

en sak er jo standardene

en annen sak er at alle nettsidene virker på IE mens det ikke gjør det på de andre nettleserne.

selv om det ikke regnes som et stort problem så er det altid noen som opfater det som et problem .

derte vil selvfølgelig påvirke valget av nettlesere i favør av IE . hvor stort utslag det gir kan alltids diskuteres

Lenke til kommentar

@elg-elg123:

 

Det er så få nettsider som bare virker i IE, at det ikke er et reelt problem. Og ingen aktør hvor nettsidene er viktige for virksomheten lager IE only nettsider. Derfor tror jeg dette ikke vil påvirke forbrukervalget omtrent i det hele.

 

Men det er flere og flere som gir blaffen i IE6, så alle nettsider virker faktisk ikke på IE. Faktisk tror jeg det etterhvert er flere nettsider som ikke vises korrekt i IE, da særlig IE6 enn nettsider som er IE only.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

da har du en lit annen erfaring en det jeg har.

 

da jeg met var egentlig at om ikke alle siden vises riktig i IE så klare man å lese av innholdet i motsetning til de få siden som er beregnet til IE der man opplever feilmeldinger .

det er min erfaring .

 

men når siden blir korrigert til virke skikkelig så er det jo best for alle partene.

Lenke til kommentar

Min observasjon: Det går år og dag mellom hver gang en nettside ikke ser korrekt ut i Firefox. Til og med koblinger mot ms-exchange-servere ser bra ut i Firefox.

 

En spådom: OEM-leverandører leverer windows-installasjoner med IE8 og Firefox ferdig installert. Opera er like langt. EUs intensjon med saken er dermed ikke oppfylt. Nye grep tas fra EUs side som ender i en Ballot-screen.

 

IP

Lenke til kommentar
En spådom: OEM-leverandører leverer windows-installasjoner med IE8 og Firefox ferdig installert. Opera er like langt. EUs intensjon med saken er dermed ikke oppfylt. Nye grep tas fra EUs side som ender i en Ballot-screen.

 

IP

 

EU's intensjon er like konkurransevilkår, ikke å fremme Opera.

Lenke til kommentar
da har du en lit annen erfaring en det jeg har.

Jeg er webutviker av yrke, og det er få sider jeg har laget som fungerer perfekt i IE uten veldig mye merarbeid. Jeg lager alle sider etter webstandardene som betyr at de fungerer i Firefox, Opera, Safari og Chrome, og så bruker jeg 50% lengre tid på å få den til å fungere i IE. Jeg leser nyheter om webutvikling daglig og omtrent hele webutvilkingsverden har vært arge på IE i flere år og støtten for IE synker dag for dag. Jeg kan satse penger på at for seriøse nettsider har Firefox mye bedre kompabilitetsgrad enn IE.

Lenke til kommentar

er det ikke slik at hvis du skal lage en webside som er perfekt både for f.eks Firefox og IE så vil det ikke gå bra siden de ikke helt følger de samme reglene ?

 

jeg regner med at enkelte av tilpasningen for IE kan forstyrre de andre nettleserne på en måte.

 

kan du bekrefte at det er langt leter å lage en side som bare støtter firefox, opera o.s.v en en som bare støtter IE ?

jeg er klar over at å lage sider som støtter begge er en ganske kreativ jobb

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar

Det letteste og de fleste som vet hva de gjør er å følge webstandardene korrekt. Da får du en side som fungerer i alle nettlesere utenom IE. Så degraderer du enten teknologien tilbake til 2001-alternativer som IE støtter eller legger til "hacks" og alternative stilsett kun for IE som gjør ting på ukorrekte måter som gjør at ting fungerer i IE.

 

Og ja, det kan jeg og alle andre som har drevet skikkelig webutvikling bekrefte.

Lenke til kommentar

Og vi som kan faget får alltid nettsider til å fungere i alle nettlesere. Selv om vi banner stygt innimellom.

 

Og metoden er som JohndoeMAKT skriver. Følger standarder og justerer for IE etterpå. Det er langt lettere å lage en side som støtter Firefox, Opera, Safari og Chrome enn å lage enn side som støtter IE6. IE7 og IE8 krever ikke like mange hack.

Lenke til kommentar
For det første er nok ikke EU urimelige, selv om de kan virke strenge.

Hva så? Det er fortsatt Microsoft som har brutt loven.

 

For det andre reguleres MS sin forretningsdrift i USA av amerikansk lov, og en stor del av kostnadene som følger av et slikt vedtak vil påløpe i USA.

Så du påstår altså Microsoft ikke har inntekter i Europa?

 

For det tredje er det viktig med en økonomisk terskel for å unngå at opportunister nå og i fremtiden ser sitt snitt til å snike hobby-browserne sine inn i en gratis gullkantet free-ride.

De får ikke sneket den inn dersom resultatet av denne saken er en suksess.

Lenke til kommentar
En spådom: OEM-leverandører leverer windows-installasjoner med IE8 og Firefox ferdig installert.

Nei, det vil bundles flere nettlesere allerede fra starten.

 

 

 

Eneste eu-kommisjonen vil oppnå ved å pese denne nettleser-saken, vil bli likt "det de oppnådde" i Mediaplayer-saken, dvs; IKKE NOE SOM HELST (til nytte for forbrukeren)

Grunnen til det er sannsynligvis at RealNetworks kun siklet etter Microsoft penger.

 

Opera, Google og Mozilla, derimot, ønsker ikke et rødt øre i erstatning såvidt jeg kan skjønne. Det eneste de vil er at konkurransen i markedet skal gjenopprettes. Derfor er de også tungt involvert i samtaler og analyser, for å kunne bidra med råd så sluttresultatet faktisk blir positivt.

 

Ang. ballout-screen; når tante Hjørdis blir presentert ei omfattende liste nettlesere, gjett hva hun velger?

Den søte lille reven? Eller O'en med den fine rødfargen? Den står jo så fint til de nye skoene hennes.

Endret av Pricks
Lenke til kommentar
da har du en lit annen erfaring en det jeg har.

Jeg er webutviker av yrke, og det er få sider jeg har laget som fungerer perfekt i IE uten veldig mye merarbeid. Jeg lager alle sider etter webstandardene som betyr at de fungerer i Firefox, Opera, Safari og Chrome, og så bruker jeg 50% lengre tid på å få den til å fungere i IE. Jeg leser nyheter om webutvikling daglig og omtrent hele webutvilkingsverden har vært arge på IE i flere år og støtten for IE synker dag for dag. Jeg kan satse penger på at for seriøse nettsider har Firefox mye bedre kompabilitetsgrad enn IE.

Går det an å lese at folk benytter IE, og servere dem ett photo av websiden. Og så kan du jo lage ett image-map, eller terge dem med meldingen at siden vises best i Firefox/Opera.
Lenke til kommentar

Det er kurant å få til noe slik. Samme metodikk som hw.no og mange andre brukte i IE6 kampanjen. Også det å vise teksten vises best i Firefox, Opera, Safari, Chrome når en IE bruker tilfeldigvis ramler innom.

 

Nettlesere forteller nemlig hvem de er.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå ser vi tydelig hvordan Microsoft har tenkt å omgå EU. Siterer fra Komplett sine sider.

 

NB: Internet Explorer følger ikke med, og må bestilles i tillegg.

Dette gjøres i samme prosedyre som når du bestiller Windows 7 på oppgraderingssiden. Uten IE8 eller en annen nettleser vil du ikke kunne surfe på internett etter installasjon av Windows 7.

 

Kommentarer overflødige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...