Gå til innhold

Er eksamensordningen urettferdig?


Anbefalte innlegg

Nå er det engang slik at eksamen måler kunnskapen du klarer å anvende innenfor et visst tidsrom. En eksamen måler hva du kan etter et fullført år med harde studier. Karakteren du får gjenspeiler kunnskapsnivået ditt og gir en pekepinn på hvor godt du kan pensum. Denne pekepinnen er nyttig for arbeidsgiver når han skal vurdere hvor godt du klarer å behandle en nogenlunde lik problemstilling/oppgave/situasjon i et nogenlunde likt tidsrom.

 

Derfor er ikke eksamensordningen urettferdig :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, det er urettferdig sålenge flaksen avgjør hvilket fag og kapittel du kommer opp i. Har du aldri hørt en ungdom som var glad eller trist fordi han kom opp i du bestemt fag?

 

De som alltid får 5'er i alle fag, får selvsagt også dette på eksamen. Men sålenge eksamenskarakteren teller like nye som et fag i karakterboka, og ikke slår sammen med standpunktet, har man alt å vinne på å få det emnet man kan best.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+132

Jeg føler på meg at Mannen med ljåen kun snakker av egen erfaring her.

Den eneste grunnen at folk blir lei seg fordi de kommer opp i eksamen, er nok at andre får ferie et par dager tidligere.

 

Jeg husker fra ungdomsskolen, at jeg kom opp i matte skriftlig. Nå har jeg aldri vært noen racer i matte, men jeg tok det som en mann, leste og regnet. Endte jaggu opp med en 4 også. Det var ingen som klaget eller jublet. Verken de som var dårlige eller gode.

 

Jeg syns du er en jævla grinebiter og en sosialist. Kanskje du har hatt dårlige erfaringer med eksamen, men fyfaen, du har hvertfall ikke rett. Jeg blir sint. Takk.

 

mer eksamen

Lenke til kommentar
Jo, det er urettferdig sålenge flaksen avgjør hvilket fag og kapittel du kommer opp i. Har du aldri hørt en ungdom som var glad eller trist fordi han kom opp i du bestemt fag?

 

Hvem har fortalt deg at livet alltid skal være rettferdig, og hvem definerer rettferdighet ?

 

Når alle eksamener lages er det en forutsetning at elevene ikke kjenner til de eksakte oppgavene på forhånd. Selvfølgelig kan man gamble på å komme opp i det man kan best. Sett på en annen måte, dersom du viste at du i matematikk kom opp i funksjoner og 2. grads likninger, hadde du da brydd deg om å øve på sannsynlighetsregning og ulikheter ?

 

Personlig mener jeg dagens skole er urettferdig mot flinke elever. Jeg klarer egentlig ikke å se urettferdigheten med at du må opp i matematikk, selv om du bare har en 3-er i faget.

 

Det eneste jeg ser som er litt galt er at karakteren ikke slås sammen.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Det er jo nettopp det at karakterene ikke slår sammen, som gjør dette på blodig urettferdig.

Dermed er det en terning som avgjør om jeg skal da en ekstra 3'er eller 6'er i karakterboka.

Dette ville ikke gjort noe hvis karakterene ble slått sammen. Da hadde jeg jo i verste fall beholdt 3'eren i matte.

 

Jeg er en at dem som ikke "tåler så inderlig vel, den urett som ikke rammer meg selv".

Enten må man slå sammen karakterene, eller gi terningen sparken og innføre et forutsigbart system. Jeg er ikke redd for å jobbe, og eksamen i ALLE fag er en mulighet.

 

Poenget er at ingen burde få karakterboken sin diktert av en terning. Systemet har provosert meg siden det ble innført.

 

Jeg fikk heldigvis aldri matte. Jeg fikk samfunnsfag, og fikk 5'er for å lire at meg selvfølgeligheter om medier og "den fjerde statsmakt", noe jeg hadde god greie på. Men jeg kunne like gjerne endt opp med derivasjonsregning og fått 3. Slike stikkprøver på en halvtime gir en karakter som teller like mye som selve faget.

Lenke til kommentar
Jeg er ikke redd for å jobbe, og eksamen i ALLE fag er en mulighet.

Ok, jeg ser poenget ditt. Det hadde vært mer rettferdig hvis man hadde regnet gjennomsnitt av standpunkt og eksamenskarakter.

 

På den annen side så er eksamen en gyllen mulighet til å trekke snittet opp. Du får to dager på deg til å lese. Bruk dem godt, og skaff deg en 5'er istedenfor 3'er.

 

Men allikevel... Tror du det hadde gått bedre hvis du skulle hatt eksamen i alle fag? Hadde det gitt deg ekstra motivasjon til å jobbe med fag du ikke er helt fornøyd med?

Lenke til kommentar

Okei, jeg må bare få litt utløp for min frusturasjon et sted, så da ble det her.

 

Hva er galt med det idiotiske norske eksamenssystemet?

 

Jeg kom i dag opp i naturfag (heldige meg) muntlig. Dvs jeg må pugge 400 sider over helgen, mens resten av klassen min har fri og har så og si sommerferie.

 

Ikke hele - men 5 av 30 + elever ble tatt opp til muntlig i klassen min.

 

Jeg bare tenker at; er ikke dette ekstremt urettferdig? Vi får itillegg en ekstra karakter på vitnemålet som i mitt tilfelle vil være dårlig siden naturfag ikke er mitt sterkeste fag.

 

Kan noen vennligst forklare meg hva faen vitsen er med et så urettferdig og idiotisk eksamenssystem? Hvorfor ikke ta alle eller ingen opp i eksamen?

 

Jeg føler meg max uheldig..

 

Itillegg skulle jeg på lan i helgen... med en kompis... fra klassen... som også ble tatt ut til eksamen.... dette må selvfølgelig avlyses..... :(

Lenke til kommentar
En ting som virkelig plaget meg da jeg gikk på videregående, var måten folk ble tilfeldig trukket ut til å ha eksamen.

Flere som mener det samme?

 

Eksamenskarakteren teller såvidt jeg forstår like mye på snittet som en hvilken som helst karakter du har fått i et fag gjennom hele året.

 

Hovedproblemet her er at de trekker deg ut dagen før!

 

Altså, hvis man skal ha eksamen, må man enten få vite i hvilket fag første skoledag, sånn at man kan prioritere faget ekstra høyt det året. eller få velge det selv når det er tid for eksamen.

 

Selv fikk jeg 3 i matte og 6 i engelsk.

SELVFØLGELIG ønsker jeg ikke en ekstra 3'er i karakterboka, da den vil trekke ned snittet mitt.

Da er det mye bedre om jeg får eksamen i engelsk, og får en ekstra sekser å pynte karakterboka med.

 

Dagens system, der en terning faktisk er med og avgjør karakterene man ender opp med, er uholdbart.

 

Sannsynligheten for at en som får 3 i matte skal klare noe høyere på eksamen er veldig liten.

Man får gjerne samme karakter til eksamen som i faget ellers.

 

De som får muntlig eksamen i naturfag slipper aller billigst unna. I naturfag får man garantert 5 med minimal innsats.

De får en urettferdig fordel framfør de som kommer opp i matte, som de aller fleste jo får 3 i.

 

Terninger burde ikke ha stemmerett!

 

jeg kom opp i naturfag muntlig. hvorfor mener du de som kommer opp i naturfag slipper billigst unna? Jeg føler det er et av de fagene du må slite mest med for å få en god karakter for tiden.

Lenke til kommentar

Noe av det værste er vel i vg1 og vg2 å se resten av klassen juble for å få tidlig sommerferie fordi de ikke kom opp i eksamen, mens du, og et par andre kan ikke annet enn å glede seg til å lese 400 sider naturfag. :)

 

 

HVORFOR IKKE GJØRE DET SLIK: ALLE ELLER INGEN

Lenke til kommentar

I vg2 så skal ALLE opp, uansett. Men det varierer om du kommer opp muntlig eller skriftlig. Du kommer kun opp i ett fag, enten skriftlig, eller muntlig

 

I vg1 kan du være heldig/uheldig å slippe unna

 

I vg3 må man vel opp i minst 4 fag? Hvorav 2 av dem er hovedmål og sidemål skriftlig, og minst 1 muntlig.

Endret av -MK-
Lenke til kommentar
Noe av det værste er vel i vg1 og vg2 å se resten av klassen juble for å få tidlig sommerferie fordi de ikke kom opp i eksamen, mens du, og et par andre kan ikke annet enn å glede seg til å lese 400 sider naturfag. :)

 

 

HVORFOR IKKE GJØRE DET SLIK: ALLE ELLER INGEN

Jeg er så enig i det du sier! Jeg kom opp i naturfag også, og å se hele klassen juble mens du sitter der var noe dritt. Men enda verre var det å vite at jeg var en av de 15(!) som kom opp i muntlig eksamen i vg1. :thumbdown: Da tror jeg det ville heller være bedre slik som du sa, nettopp at hele klasser kom opp, og ikke bare deler av de.

Lenke til kommentar

Deres tilkortkommenheter gjør ikke systemet "ræva", "idiotisk" eller elendig.

 

Det er omkring 20% av VG1-elever som blir trukket ut i eksamen. Flere er det ikke kapasitet til, da VG2- og VG3-elever må prioriteres. Ville systemet vært "okay" hvis du ikke hadde blitt trukket ut? Slik føles det.

 

Videre, at DU må streve med naturfag for å "pugge" som du sier i de 48 forberedelsestimene fremover, er din egen feil. Du kan ikke belaste andre for at du åpenbart ikke har fulgt med i faget, eller ikke har jobbet godt nok i året som har gått. Dessverre, slik funker det ikke.

 

Jeg ser at du egentlig bare er bitter på grunn av planene for helgen, men det er mye vi må gjøre i livet vi ikke liker.

 

Hva angår Ethernets utsagn blir det for tvetydig og lite konkret at jeg ikke gidder å bruke tid på det.

Lenke til kommentar
I vg2 så skal ALLE opp, uansett. Men det varierer om du kommer opp muntlig eller skriftlig. Du kommer kun opp i ett fag, enten skriftlig, eller muntlig

 

I vg1 kan du være heldig/uheldig å slippe unna

 

I vg3 må man vel opp i minst 4 fag? Hvorav 2 av dem er hovedmål og sidemål skriftlig, og minst 1 muntlig.

I vg3 er det 3 skriftlige og 1 muntlig. Bokmål er fast, resten er trekkfag.

Lenke til kommentar

I 1. klasse var det omtrent 20% sjanse for å komme opp til muntlig eller skriftlig eksamen (altså 10% på hver da, ca.)

 

På skolen min er vi 3 klasser, og hele klassen min på 31 elever kom opp til skriftlig eksamen, noe som i seg selv utgjør over 33,3%. Da er sjansen for å komme opp allerede overstridet med 13%.

 

Hva skjedde så med muntlig? Ikke EN ENESTE elev fra de andre klassene kom opp. I tillegg så er engelsk (faget jeg kom opp i) det verste faget mitt, så takk for den.

 

Jævla fitteeksamensordning-bullshit. Skal fader meg klage til rektor på mandag!

Lenke til kommentar

Jeg er mer skeptisk til at forskjellige klasser på SAMME skole skal utføre eksamen via to forskjellige modeller avhengig av hvem de har som lærer. Jeg går siste året på videregående nå (3 eksamener totalt, 1-2 muntlig, 1-2 skriftlig avhengig av linje), og anser meg selv som "griseheldig" som kom opp i Historie prosjektmodellen som i korte trekk betyr at jeg må fremføre eksamen innenfor et spesifikt område av læreplanen, mens en kompis av meg var såpass uheldig av hans lærer kjører den gamle tradisjonelle metoden som gjør at du må pugge hele jævla boka.

 

Forskjellen er at jeg går i 3C, mens han går i 3A...

Lenke til kommentar

Jeg har kommet opp i historie etter den gamle reformen. Må kunne to HELE bøker helt utenatt. Både den fra Vg2 (som vi hadde i fjor, og jeg ikke husker noe fra), og boka fra i år. Det vil si at jeg nesten må kunne 1000 sider utenatt. Vi er den eneste klassen på skolen som har det slik. Alle de andre som har kommet opp i historie har fått to temaer, eks. Den amerikanske revolusjon og 2.verdenskrig. De trenger dermed bare lese maks 100 sider. Dette kaller jeg urettferdig :thumbup:

Lenke til kommentar

Du må ikke kunne bøkene utenat, du må forstå det som står i dem. En slik forståelse bør du ha oppnådd etter å ha hatt faget og vært tilstede under forelesningene/undervisningstimene. Så kan du memorere/pugge nøkkelinformasjon som viktige årstall og personer med lange teite navn under forberedelsestiden, som du kan trekke frem for å imponere sensor.

 

Når man har fått et tema på forhånd, har sensor selvfølgelig mye større forventninger til at du skal kunne stoffet ut og inn, i tillegg til at han kan spørre om tema fra andre læreplanmål. Jeg kom opp i etikk i faget religion med kort forberedelsestid, men jeg ble grillet i mosebøkene; den åttedelte veien til frelse i budhismen og romerbrevene, selv om det ikke hadde noe med oppgaven å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...