Gå til innhold

Er eksamensordningen urettferdig?


Anbefalte innlegg

Har ikke lest hele tråden, men henger meg på.

 

Eksamensordningen er ekstremt urettferdig. Når jeg gikk VK2 kom jeg opp i matte muntlig, et helt greit fag. Jeg lå på en sterk femmer. Vi fulgte gammel modell, og 30 minutter før skulle vi trekke ett emne (av totalt fire). Selvsagt trakk jeg det jeg kunne dårligst. Rettferdig? Man kan argumentere så mye man vil for at "du kunne jobbet hardere", men det blir bare piss. Klart jeg kunne jobbet hardere, men det vil ALLTID være noen ting man er svakere i enn noe annet. Det er rett og slett tilfeldigheter som kan få en veldig negativ effekt på snittet.

 

Hvis jeg for eksempel hadde kommet opp i fransk muntlig, ville jeg endt opp med stryk. I rettslære ville garantert fått 5 eller bedre. Hvordan kan noen forsvare det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har ikke lest hele tråden, men henger meg på.

 

Eksamensordningen er ekstremt urettferdig. Når jeg gikk VK2 kom jeg opp i matte muntlig, et helt greit fag. Jeg lå på en sterk femmer. Vi fulgte gammel modell, og 30 minutter før skulle vi trekke ett emne (av totalt fire). Selvsagt trakk jeg det jeg kunne dårligst. Rettferdig? Man kan argumentere så mye man vil for at "du kunne jobbet hardere", men det blir bare piss. Klart jeg kunne jobbet hardere, men det vil ALLTID være noen ting man er svakere i enn noe annet. Det er rett og slett tilfeldigheter som kan få en veldig negativ effekt på snittet.

 

Hvis jeg for eksempel hadde kommet opp i fransk muntlig, ville jeg endt opp med stryk. I rettslære ville garantert fått 5 eller bedre. Hvordan kan noen forsvare det?

 

Du mener altså at det er urettferdig at den karakteren du får representerer hva du kunne i faget ?

 

For et hylekor, altså hvis det er noe du ikke kan får du heller være mann nok til å innrømme det. Hva så om du hadde kommet opp i fransk og hadde strøket ? Du innrømmer jo her ærlig at du ikke kan fransk, det som er urettferdig er at du står med en karakter som er bedre enn stryk.

 

Til og med en skriftlig eksamen kan ikke kontrollere om du kan alt i faget. Ta norsk for eksempel. Du kan Bjørnstjerne inn og ut men ingen oppgaver på eksamen omhandler dette. Si du velger oppgaven om språkutvikling, du driter deg ut og ender opp med stryk, er det urettferdig fordi du ikke fikk vise hva du kunne om Bjørnstjerne ?

 

Ja det er feil at eksamenskarakteren ikke slås sammen med standpunkt, som mange har poengtert. Det er ikke urettferdig at du kommer opp i et annet fag enn kameraten din. Det er tilfeldig ja, men på ingen måte urettferdig.

 

 

Du sier selv: Rettferdig? Man kan argumentere så mye man vil for at "du kunne jobbet hardere", men det blir bare piss. Klart jeg kunne jobbet hardere, men det vil ALLTID være noen ting man er svakere i enn noe annet.

 

Ja det er alltid ting man er svakere i enn annet, og hva er urettferdig med at eksamen viser akkurat dette ? Det derimot kan være urettferdig er at standpunktkarakterer varierer fra skole til skole.

Lenke til kommentar

Den røde tråden gjennom innlegget mitt var at alt er basert på tilfeldigheter. La oss si at kameraten min har nøykaktig samme karaktere som meg, og at han kommer i fransk mens jeg kommer opp i rettslære. Det hele ender da med at han får stryk/evt ødelegger snittet sitt, mens jeg forbedrer det. Hvordan kan du mene at det er rettferdig?? Vi er jo akkurat like flinke på skolen.

 

Selvsagt mener jeg ikke at det er urettferdig at man får den karakteren man faktisk fortjener, det som derimot er urettferdig er at noen blir heldigere stilt mtp. trekning til eksamen. Hvis én forutsetning hadde vært til stede ville jeg vært fullstendig enig med deg; Alle kommer opp i det samme. I det tilfellet vil man faktisk ikke bli et "offer for terningskast", men man må vise det man kan uten at det teller negativt sett helhetlig.

Lenke til kommentar

Sitat, Thorsen:

For et hylekor, altså hvis det er noe du ikke kan får du heller være mann nok til å innrømme det. Hva så om du hadde kommet opp i fransk og hadde strøket ? Du innrømmer jo her ærlig at du ikke kan fransk, det som er urettferdig er at du står med en karakter som er bedre enn stryk.

 

Har du i det hele tatt giddet å lese noe av det jeg skriver?

 

En TERNING avgjør om du får en ekstra stryk å gremme deg over, eller en ekstra sekser å juble for.

 

Sålenge SNITTET er alt som teller, har dette terningkastet faktisk ****** mye å si for noens fremtidifge liv!

 

Ja, han innrømmer ærlig at han ikke kan fransk.

I hvilken underutviklet land virker det som en fornuftig ide å gi ham TO karakterer i akkurat det faget, basert på ekspertuttalelsene til en TERNING?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Da burde vedkommende være mer à jour med alle potensielle eksamensfag.

 

Å påstå at tilfeldighet ved eksamen, altså at alle har like sjanser til å få et fag de er flinke i, ikke er rettferdig gir liten mening. Du har skrevet flere innlegg hvor du hevder dette, men det er like teit hver eneste gang.

 

Hva skulle liksom være alternativet? Å skreddersy videregående eksamener til de fagene man er flinkest til?

Lenke til kommentar

For eksempel. Eller la elevene velge selv.

 

Da burde vedkommende være mer à jour med alle potensielle eksamensfag.

Leser du det du selv skriver? Tenker du gjennom det?

Tror du virkelig at alle elever har muligheten til å bli like flinke i derivasjonsregning som i naturfag?

Tror du elever flest får samme karakter i alle fag?

Tror du virkelig at ingen elever kan få et dårligere snitt hvis terningen trekker et fag som er feil for dem?

 

En terning burde ikke bestemme om du får en ekstra strykkarakter eller en ekstra sekser. Folk har forskjellige anlegg. Skal du bli mekaniker, trenger du ikke KRL.

La elevens anlegg, interesser og evner avgjøre saken.

 

Å la terningen avgjøre det er fullstendig urettferdig.

 

Du spør hva som er et fornuftig alternativ?

 

 

ALT er mer fornuftig enn dagens ordning!

 

 

 

 

Å påstå at tilfeldighet ved eksamen, altså at alle har like sjanser til å få et fag de er flinke i, ikke er rettferdig gir liten mening.

 

Har du lært om sannsynlighetsregning på skolen? Ikke? Godt du ikke kom opp i matte, da.

TILFELDIGHETER gir ikke like sjangser for alle. Det gir sekser til noen, og stryk til andre, basert på avgjørelsen til en firkantet trebit med maling på. Han som trakk stryk er neppe enig med deg.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Han som "trakk stryk" har jeg null sympati med. Samme hvor evneveik man er, eller hvilke lærevansker man har, skal det gå an å bestå fag til eksamen. Er dette umulig vil dispensasjon være en utvei. Går man studiespesialiserende program teller alle avsluttende karakterer like mye.

 

Videre, all den tid folk er ulike, vil ingenting noensinne være "rettferdig". I mine øyne er et tilfeldig trekk av eksamensfag den eneste måten man kan tangere på dette idealet hva eksamen gjelder. Man kan være uheldig, eller man kan være uheldig. Hvorvidt det er uheldig avhenger imidlertid av evner, innsats og/eller lærevansker. Hvis eksamenskarakterene virkelig gjør at snittet senkes slik at du ikke kommer inn på et gitt studium, var det antakelig ikke riktig studium likevel; og hvis det var, har man god tid på seg til å forbedre disse karakterene. Eksamen avgjør ikke skjebner med mindre man tillater dette, for man har alltid muligheter.

 

Vurderingsmapper er for øvrig latterlig, da man aldri kan være sikker på om professorpappaen eller lignende til en elev har skrevet deler eller mesteparten av grunnlaget for karakterer.

Lenke til kommentar

En terning avgjør hvilken karakter som skal telle to ganger, og du forsvarer dette systemet?

Har du virkelig ingen sympati med han som ville bli bilmekaniker, men ikke kom inn fordi han ikke var så god i Nynorsk, Musikk og KRL?

 

Han har i hvert fall MIN sympati!

 

Hvis man skal bruke en terning, så er det uholdbart at nevnte terningf skal avgjøre at et fag skal telle dobbelt.

Hadde det enda vært snakk om RELEVANTE fag, som matte eller engelsk.

Men du risikerer gjerne å få en dobbel stryk i KRL, kapittel Hinduisme.

 

 

La oss innse det en gang for alle. En terning har ikke den nødvendige faglige kompetansen til å avgjøre hvilket fag en elev skal eksamineres i.

 

Tilfeldigheter skal ike ha noen som helst innvirkning på noens karakerbok, og dermed fremtid.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+132

Ok, det kan gjelde på vgs, men ikke ungdomsskole. Ungdomsskolepensum er noe alle bør kunne, uansett hvor evneveik du er. Eller, du må hvertfall gjennom det og en eventuell eksamen.

Lenke til kommentar

Herregud... Poenget er, og dette er faen meg poenget å, jeg sitter midt oppi dritten her nå: Jeg er veldig flink i Religion, mens jeg ikke er veldig flink i norsk(henholdsvis 6 og 3). Hvis jeg hadde kommet opp i Norsk muntlig hadde jeg maks fått en 4'er, hvis jeg var heldig. Hadde jeg kommet opp i religion hadde jeg fått 6'er. Ser ingen hvordan flaks slår ut på mitt vitnemål her da?? Jeg kom forøvrig opp i Historie og Filosofi, et fag jeg kan få 5'er i. Mens en annen i klassen min som også kom opp i historie og filosofi ser på en mulig 2'er\3'er. Han hadde fått lett 5 i Norsk muntlig hadde han kommet opp i det. Dere som er så "heia eksamenssytemet" må jo se at dette ikke er rettferdig?! De fleste har noen svake fag, det er veldig få som er sterke over hele linja.

Lenke til kommentar
En terning avgjør hvilken karakter som skal telle to ganger, og du forsvarer dette systemet?

Har du virkelig ingen sympati med han som ville bli bilmekaniker, men ikke kom inn fordi han ikke var så god i Nynorsk, Musikk og KRL?

 

Han har i hvert fall MIN sympati!

 

Og la meg spørre hva skal en bilmekaniker med karakterer fra vgs ? Ingen arbeidsgivere bryr seg døyten om en bilmekaniker har 5-er eller stryk i KRL.

 

Tror du virkelig at alle elever har muligheten til å bli like flinke i derivasjonsregning som i naturfag?

 

Det er mye lettere å bli flink i derivasjonsregning enn i naturfag. Derivasjonsregning inneholder et enkelt sett med logiske regler, på vgs tar det maksimale en måned å lære seg alt utenatt. At du synes det er forferdelig lett med naturfag betyr ikke at majoriteten av norske elver synes dette.

 

For eksempel. Eller la elevene velge selv.

 

Ok, la meg spørre hvordan du har tenkt å gjennomføre dette. Og hva skal du gjøre med motivasjonen i alle de fagene man vet man ikke kommer opp i ?

 

 

En terning burde ikke bestemme om du får en ekstra strykkarakter eller en ekstra sekser. Folk har forskjellige anlegg. Skal du bli mekaniker, trenger du ikke KRL.

La elevens anlegg, interesser og evner avgjøre saken.

 

Denne mekaniker sammenligningen din er uvesentlig, hva skal en mekaniker med 6 i KRL ?

 

TILFELDIGHETER gir ikke like sjangser for alle. Det gir sekser til noen, og stryk til andre, basert på avgjørelsen til en firkantet trebit med maling på. Han som trakk stryk er neppe enig med deg.

 

Hvorfor er det urettferdig at en som kan faget, en som har fulgt undervisningen får god karakter.

Hvorfor er det urettferdig at en som ikke kan faget får den strykkarakteren han fortjener ?

 

Kanskje ha et system som er mer rettferdig enn at det spilles Lotto med menneskers framtid??

 

Seriøst, dersom du ennå ikke har startet å ta ansvar for din EGEN utdanning og DIN EGEN fremtid, er det på tide at du gjør det. Det er ingen og jeg gjentar INGEN andre enn DIN EGEN feil hvis du stryker i et fag (bortsett fra formelle feil).

 

 

Mens en annen i klassen min som også kom opp i historie og filosofi ser på en mulig 2'er\3'er.

 

Og gi meg en god grunn til at han ikke fortjener denne karakteren ?

Lenke til kommentar

Greitt at han fortjener EN toer, det urettferdige er at han plutselig får enda en toer på snittet.

Og den som skal ta videre utdanning (ikke alle mekanikdse jobber i du bakgårdsverksted) vil du trenge du høyt snitt for å komme inn.

Når terningen har bestemt at det dårligste faget ditt skal ha dobbel innvirkning på snittet, har du blitt utsatt for en urett. Og når jeg sammenliknes seksere med stryk, setter jeg det litt på spissen om du ikke skjønte det. Det kan like gjerne være treer eller firer. DET er kjipt mens kameratene dine trekker fag som du ville ha fått sekser i. Du må bare innse at en terning har blitt gitt altfor nye makt over elevenes snittkarakter.

Lenke til kommentar

"Den" har slettes ikke mye makt, en elev på allmenn kan trekkes ut i maksimalt 6 eksamener (om vedkommende følger vanlig studieløp til normert tid); én i VG1, én i VG2, fire i VG3 (enten norsk hovedmål og sidemål og ett programfag eller norsk hovedmål og to programfag, pluss muntlig). Er dette mye? Jobber man godt nok skal man i alle fall klare en karakter som ikke trekker snittet ned (for jeg tviler seriøst at dette lærevanskeargumentet ditt gjelder folk med karakterer over gjennomsnittet)

 

Jeg leser tråden som et uttrykk på din frustrasjon og bitterhet, og tviler på at det er noe galt med systemet som sådan. Kanskje ville vi sluppet den om du hadde vært heldigere med "TERNINGEN!!!!!!!!", eller hvis du hadde større forutsetninger for å være flink i fagene du ble trukket ut i.

Lenke til kommentar
Han som "trakk stryk" har jeg null sympati med. Samme hvor evneveik man er, eller hvilke lærevansker man har, skal det gå an å bestå fag til eksamen. Er dette umulig vil dispensasjon være en utvei. Går man studiespesialiserende program teller alle avsluttende karakterer like mye.

 

Videre, all den tid folk er ulike, vil ingenting noensinne være "rettferdig". I mine øyne er et tilfeldig trekk av eksamensfag den eneste måten man kan tangere på dette idealet hva eksamen gjelder. Man kan være uheldig, eller man kan være uheldig. Hvorvidt det er uheldig avhenger imidlertid av evner, innsats og/eller lærevansker. Hvis eksamenskarakterene virkelig gjør at snittet senkes slik at du ikke kommer inn på et gitt studium, var det antakelig ikke riktig studium likevel; og hvis det var, har man god tid på seg til å forbedre disse karakterene. Eksamen avgjør ikke skjebner med mindre man tillater dette, for man har alltid muligheter.

 

Vurderingsmapper er for øvrig latterlig, da man aldri kan være sikker på om professorpappaen eller lignende til en elev har skrevet deler eller mesteparten av grunnlaget for karakterer.

 

Kunne ikke vært mer enig :new_woot:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+132

Mannen med ljåen: Det er ikke en terning som er grunnlaget, det er en elevs evne til å vise hvor god han er.

 

Dersom det har seg slik at noen er ekstremt ræva i derivasjonsregning, så er det faktisk sånn at det er noe som er i pensum. Og kan man ikke pensum, så er man vel ikke så flink i det faget. Ergo, dårlig karakter.

Lenke til kommentar

Hvis noen er dårlig i matte, og god i naturfag, så får han en dårlig karakter i matte og en dårlig karakter i naturfag.

Så langt alt vel.

 

Problemet er når tilfeldigheter skal avgjøre hvilket av disse fagene du skal få dobbelt opp.

 

Det trenger ikke å være stryk vs. sekser.

Det kan like godt være tre vs. fire, eller 5 vs. seks.

 

Uansett er terningen med å påvirke hvilket fag du kommer opp i, og dermed hva du får som eksamenskarakter i karakterboka.

 

Husk: Elever flest har forskjellige karakterer i de forskjellige fagene. Landsgjennomsnittet ligger såvidt jeg vet mellom 3 og 4. Dermed har det mye å si for den enkelte elev om han kommer opp i det ene eller andre faget.

 

Derfor bør eksamenskarakteren slås sammen med standpunktkarakteren i det faget.

 

To identiske elever som kommer opp i forskjellige fag, får forskjellig snitt. Det er fordi terningen har bestemt det.

Et slikt system er uholdbart og burde være lovstridig.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...