Gå til innhold

Ingen legger merke til talentet mitt?


123_

Anbefalte innlegg

Det er alltid en risiko å skrive "jeg er utrolig smart"-poster, men siden du selv innrømmer at nå skulle du skryte så må man jo regne med at du snakker sant.

 

Jeg er litt forvirra over hvordan du kan ha fått så mange karakterer på et år, det virker som et litt merkelig og helt sikkert altfor enkelt studie. Det finnes studier i norge du helt sikkert ikke klarer å gli gjennom, og hvis du er så smart som du påstår så bør du jo kanskje justere ambisjonsnivået etter det?

 

Nå som du er ute av videregående er det kanskje for seint å håpe på at foreleseren skal ta kontakt med deg fordi du er flink, men høres rart ut at du aldri har fått noen dytt litt tidligere!? Det er jo veldig gunstig for samfundet å trekke fram de virkelig flinke i sitt felt, og de bør oppdages så tidlig som mulig, og de fleste lærere blir nok veldig glade om de får en elev med veldig sterke evner. Om du derimot er en blærete drittelev som kun gidder å gjøre minimum og er fornøyd med en femmer fordi andre mener det er vanskelig (sier ikke at dette er deg), så hadde jeg skjønt at ingen hadde giddet noe.

 

Jeg er ikke no vidunderbarn, men glei vel kanskje over gjennomsnittet lett gjennom videregående, og opplevde flere lærere som oppfordret meg til å jobbe ekstra med skolen sånn at jeg skulle kunne komme inn på akkurat det jeg ville etc, så kanskje du bare var uheldig med lærerne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv vil jeg nå tørre å stusse litt på kompetansen til trådstarter når han tar bruker 42 innleveringer og eksamener fra fag X som grunnlag for sine utrolige evner.

 

Og hvorfor gir denne ANONYME brukeren ingen informasjon om hvilken utdanning han tar? Er tross alt ikke et kunnstykke å velge "riktige" valgfag på VGS for så å gjøre dem om til studiepoeng på et senere tidspunkt...

 

At han studerer noe avansert er vel heller tvilsomt siden han ikke trenger å åpne pensum bøkene og faktisk anvende det han lærer. Eller kanskje han har insane gode forelesere i alle fag?(Hahaha)

 

Men for å svare på selve spørsmålet. Du bor i Norge mister, og etter å ha fullført grunnskole og vgs burde du vel ha lært at det egentlig ikke fører noen vei å utmerke seg faglig. Du får se på det som en belønning i seg selv og slutte å vente på anerkjennelse fra andre.

Lenke til kommentar

er du misunnelig toeblast?

 

Hvis du føler at studiene går latterlig enkelt har de skoler i sverige hvor man kan ta mastergrad på to år, 2 bachlorgrader på 3 år ol. Vet ikke hva skolen(e) heter, var min onkel som nevnte det, han jobber som lærer/inspektør selv, så regner ikke med han tullet.

Lenke til kommentar

Det virker som om TS tror alt skal ramle ned i fanget på ham, og det er slike mennesker som ikke kommer noen steder her i verden. For meg fremstår TS som sutrete og selvopptatt, og det er sikkert også grunnen til at ingen har involvert seg i ham.

 

Du sier jo selv at du gjør minimalt med innsats, så hvorfor tror du at du er så spesiell? Jeg er sikker på at det er flere i kullet ditt som får masse oppfølging. Tingen er at man vi ta litt initiativ selv, og vise litt interesse.

 

I og med at du ser på deg selv som et så stort geni, hvorfor gjør du ikke noe med det selv? Kan det tenkes at du bare farer med tomprat?

Lenke til kommentar
er du misunnelig toeblast?

 

Har vel ingen grunn til å være misunnelig siden jeg for øyeblikket er av den oppfatning at mine egne evner lett overgår trådstarter sine. Virker jo ikke akkurat som om det er en legestudent som står bak denne tråden og det kan virke som om han overvurderer egne evner.

Lenke til kommentar
vil bare si at det er veldig vanskelig å bevise at man er smart/kvikk/intetelligent/genial/osv

 

Nettopp.

Den dagen du gjør noe virkelig genialt vil nok verden legge merke til deg.

 

Husk at det fins småunger som tar universitetsgrader med toppkarakterer, så det holder ikke med gode karakterer for å bli lagt merke til. Karakterene i seg selv kan jo ikke brukes til noe.

Lenke til kommentar

Treng ikkje være spesielt smart for å få gode karakterer. Det avhenger veldig av kva ein studerer samt eigen evne til å ta opp lærdom. At du gjer lite heimearbeid kan tyde på at du har god hukommelse eller oppfatter ting kjapt, det gjev likevel ikkje noko indikasjon på om ein er spesielt smart.

 

Dei som blir lagt merke til her i verda på grunn av sin intelligens er dei som oppdager eller finn opp noko nytt. Ein ting er å lese, memorisere og lære seg det andre har tenkt seg fram til, noko anna er å tenke seg fram til sånt sjølv.

Lenke til kommentar
Hvis du føler at studiene går latterlig enkelt har de skoler i sverige hvor man kan ta mastergrad på to år, 2 bachlorgrader på 3 år ol. Vet ikke hva skolen(e) heter, var min onkel som nevnte det, han jobber som lærer/inspektør selv, så regner ikke med han tullet.

Det kan man jo i Norge også.

Lenke til kommentar

Jeg har vært i samme situasjon som trådstarter i alle år, men føler ikke at jeg trenger noe "dytt" i riktig retning av lærere for å utnytte potensialet mitt. Har mottat kommentarer om kunnskapene mine da jeg egentlig ikke har forventet noe som helst, men har aldri hørt noen lærere foreslå eliteskole i utlandet :p

 

Saken er den at det er en ensom avgjørelse som bare du kan ta. Trenger du hjelp er der faktisk mange som kan hjelpe deg, men du må spørre om hjelpen først. Hvis du trenger komplimenter for ditt verk bør du gå til foreldrene dine og få det, for lærere vil ikke gi deg tideløs skryt dersom du fikk en 5er. De skal heller gjøre det motsatte å heller skryte deg litt, men samtidig fortelle deg hva du kan gjøre bedre for å oppnå 6eren. Ikke før du har 6eren klart kan de gi deg skryt, men de er også redd for at om de gir deg en 6er og tideløs skryt, så tenker du at du er best i det faget og du trenger ikke jobbe mer med faget siden du allerede har 6. Er lettere å falle ned en karakter enn å holde på 6eren! Bare et eks., men som sagt: bruk kunnskapene du har fått utdelt, men ta også tak i alt selv. Om du virkelig vil noe som f.eks eliteskole i utlandet, så er det din jobb til å fighte for å oppnå det!

Lenke til kommentar

Går du på høgskule/universitet og synest du får gode karakterer med lite jobbing, kva då med å ta fleire fag på eit semester?

 

Med litt ekstra innsats så kan du spare inn eit år eller to og dermed bli ferdig utdanna tidlegare. Er jo ikkje noke vits i å gå å sulle med ingenting når du har kapasitet til å ta fleire fag.

 

Ellers så er det ingen oppfølging for flinke elevar, frå skulen sin side så antar dei at du då er smart nok til å legge ein framtidig plan sjølv utan deira hjelp.

Kva er det foresten du forventer rådgivaren skal fortelle deg som du ikkje veit frå før?

Lenke til kommentar

Rådgiveren jobber jo med å dytte folk i riktig retning, så hvis noen kommert dit og sier "jeg har 5,9 i snitt, tar alle realfagene og er fortsatt ikke sosialt tilbakestående" så bør jo de få opp en liten varsellampe og kanskje tenke litt høyere enn å bare anbefale det samme universitetet som til alle andre.

 

Jeg vet ikke helt hvorfor alle som svarer her enten mener de er like smarte, eller mener at du antakeligvis ikke er smart, men jeg synes jo det er jævlig dumt at folk som tydeligvis har evner ikke blir introdusert for muligheter. Som alle vet, den norske skolen jobber med å dytte alle elevene inn i samme kunnskapsnivå, og det er ikke nødvendigvis det høyeste, så hvis man skal virkelig langt opp kommer man seg jo ikke unna en internasjonal skole, men vi er jo fortsatt avhengige av at de som ligger mellom geni og over gjennomsnittet blir inspirert til å ta videre utdanning.

 

Jeg synes ikke kjempesynd på TS, om du klarer å google skal du klare å finne ut nok selv. Synes bare det er dumt for landet om man går glipp av TS fordi han er for lat (antatt at han er noe å samle på, men det blir man jo når man læres opp)

Lenke til kommentar

Min erfaring er at rådgiverane i liten grad kan hjelpe deg med å finne ei passande studieretning til deg. Det dei kan hjelpe med er å fortelle kva du må gå når du har bestemt deg for studieretning, det er ikkje heilt det samme.

 

Å finne ut kva du vil bli er noke som trådstarter må gjere sjølv. Samfunnsøkonomisk sett så hadde det kanskje vært bra om noken hadde sagt at: "du skal bli rakettforsker, for det trenger vi fleire av" men om trådstarter ikkje har interesse for dette fagfeltet så hjelper det lite.

 

For dei aller fleste så er det viktigare med ein jobb ein trivest i en ein jobb som berre er samfunnsnyttig.

Om trådstarter vil ha hjelp til å finne ut kva han/hun vil utdanne seg som så anbefaler eg å lage ein ny tråd der vi får litt meir informasjon om interesser og liknande.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...