Gå til innhold

Ingen legger merke til talentet mitt?


123_

Anbefalte innlegg

laget en ny bruker for å fremstå som anonym, da denne tråden inneholder store mengder skryt.

 

først og fremst vil jeg bare si at jeg ikke ønsker at denne tråden skal helle mot diskusjonen "den norske skolen fremmer middelmådighet ja/nei", med mindre så skulle vise seg å være ufravikelig.

 

jeg har gjennom hele min skolegang vært blant de aller sterkeste elevene/studentene rent karaktermessig, og lurer på hvorfor _ingen_ lærere/rektorer/osv har kommentert dette.

 

på ungdomsskolen hadde jeg hvert eneste halvår et snitt på over 5 (noe som var meget høyt til min skole/klasse å være, mtp streng retting fra lærerne), og var antakeligvis den nest beste eleven på mitt årstrinn (fire parallellklasser). dette med noe egeninnsats, men igrunn ikke så mye.

 

på videregående hadde jeg omtrent samme karaktersnitt med så godt som null hjemmelesing.

 

i mitt første år på universitet har jeg kanskje rundt 30 a-er, litt under 10 b-er og 2 c-er. på vitnemålet mitt regner jeg med å ha én b og a på resten. dette med så godt som null hjemmelesing.

 

må si jeg nesten har forventet at eksempelvis en rådgiver skulle tilkalle meg for en prat på kontoret, slik at vi kunne diskutert framtiden min, og hva jeg burde bruke talentet mitt til. eller er det jeg som er rar?

 

jeg tenkte kanskje at noen snart skulle oppmuntre meg til å ta flere studiepoeng enn normalt, sende meg til en eliteskole i utlandet, melde meg på programmer for kvikke studenter, be meg studere noe vanskeligere - _et eller annet_?! men nei, det har ikke skjedd.

 

er dette helt normalt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-127711

Men istedenfor å bruke tid på å "klage", om man kan kalle det det, hvorfor går du ikke heller til rådgiveren selv, og spør og veiledning?

Lenke til kommentar

For det første er det litt vanskelig å vite om du faktisk har et talent. Et snitt på "over 5" fra vgs sier liksom ikke så mye, er ikke all verdens det (med det mener jeg at man ikke nødvendigvis er et talent bare fordi man gjør det bra på videregående). At du har mange A-er sier heller ikke så mye når man ikke vet hva du studerer.

 

Når det er sagt, så ja, det er helt normalt at ingen kommer og forteller et voksent talent hva de skal gjøre. De fleste regner vel med at en som er såpass oppegående til å gjøre det så bra på skolen, også er oppegående nok til å selv ta sine valg, undersøke sine muligheter og evt. be om hjelp og råd.

 

Du er faktisk voksen nå, og det forventes at du greier å ta vare på deg selv.

 

Igjen vil jeg si, det er HELT normalt at ingen kommer bort til deg og dytter deg videre på en eliteskole (og det kan, for alt vi vet, hende at du absolutt ikke er god nok til en eliteskole, det handler om mer enn bare A-er vet du) eller skryter av hvor flink du er.

 

Så jeg håper du har vett (og mot) nok til å gjøre det beste ut av det selv, ta ansvar for deg selv og foreta egne valg i stedet for å sitte på rævva og vente på anerkjennelse - har du virkelig talent er det viktig at du får brukt det. Hvis du selv ønsker det, vel og merke...;)

Endret av Cie
Lenke til kommentar

Vet du hvor irrelevant det er hvor lite hjemmelesning du har hatt. Hvis du sier at du fikk bare A-er, men du gadd ikke å jobbe i det hele tatt tyder det bare på at du er lat. Hvis du er så flink, hvorfor tok du ikke flere fag på universitetet og faktisk satt deg ned og jobbet?

 

Du bør også forstå at det er ingen som kommer til å tilby deg en eliteskole lenger. I USA tilbyr de 7-15 åringer eliteskoler for de som var veldig flinke. De som er 20 år må søke selv og finne informasjon selv, selv i USA hvor de har eliteskoler. Det er ingen som kommer til å hente deg inn, eller diskutere din fremtid fordi du er voksen nå. Det er ingen som kommer til å oppmuntre deg om å ta flere studiepoeng, det gjør du selv. Hvis du ikke går til rådgiveren antar hun bare at du ikke trenger hennes hjelp. Det viktigste for deg og din fremtid er at du blir mer selvstendig, ellers kommer du til å få en sikkelig knekk når du skal ut i jobbmarkedet og de ser etter langt flere kvaliteter enn hvor mange A-er du har.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
...

i mitt første år på universitet har jeg kanskje rundt 30 a-er, litt under 10 b-er og 2 c-er. på vitnemålet mitt regner jeg med å ha én b og a på resten. dette med så godt som null hjemmelesing.

 

må si jeg nesten har forventet at eksempelvis en rådgiver skulle tilkalle meg for en prat på kontoret, slik at vi kunne diskutert framtiden min, og hva jeg burde bruke talentet mitt til. eller er det jeg som er rar?

 

jeg tenkte kanskje at noen snart skulle oppmuntre meg til å ta flere studiepoeng enn normalt, sende meg til en eliteskole i utlandet, melde meg på programmer for kvikke studenter, be meg studere noe vanskeligere - _et eller annet_?! men nei, det har ikke skjedd.

 

er dette helt normalt?

 

Skal dette være en spøk?

 

Du har studert ett år og tatt ca. 42 eksamener med karakter? Siden du bare har alm. studieprogresjon, vil det si at hvert fag i snitt er på rundt 1,4 studiepoeng. Dette er SVÆRT uvanlig. Jeg tar mastergrad og får vel en rundt 16-17 karakterer på mitt vitnemål etter fem års studier.

 

Hva mener du med "hjemmelesing"? De fleste studenter leser som du vet på lesesaler. Om man leser hjemme eller ikke, er helt irrelevant bare man LESER. Og med mindre man studerer realfag, har man så godt som ingen sjanse til å få A uten å lese.

 

Så enten lyver du, eller så studerer du noe helt spesielt. Hva er tilfelle?

 

Dernest: Hvorfor tror du rådgivere ved universitetet gidder å engasjere seg i dine karakterer? For det første er det ikke hvem som helst som har tilgang til studentenes karakteroversikt. For det annet forventes man som student å ta så mange studiepoeng som passer en, å søke seg til fag og skoler en liker e.l. Man er ikke lenger et barn som må tipses om denslags.

 

Programmer for kvikke studenter?? Herregud.

Lenke til kommentar

Hvor langt man kommer i livet handler mindre om å hvor gode karakterer man kan klare å få av å legge inn så liten innsats som mulig og mer om hva man gjør ut av de forutsetningene man har. Jeg gikk ut av ungdomsskolen med 5,9 i snitt uten å ha gjort noe særlig annet enn å lese til prøver dagen før, men det sier bare noe om hvor flink jeg er til å pugge og svært lite om noe annet, og det er egentlig ingenting å skryte av. Man kan ikke forvente at folk skal komme løpende etter en med gullkantede muligheter bare fordi man har karakterer over gjennomsnittet. Det gjelder å engasjere seg, ta initiativ og sørge for å utsette seg selv for de utfordringene man føler at man trenger.

Endret av 1503
Lenke til kommentar
Skal dette være en spøk?

 

Du har studert ett år og tatt ca. 42 eksamener med karakter? Siden du bare har alm. studieprogresjon, vil det si at hvert fag i snitt er på rundt 1,4 studiepoeng. Dette er SVÆRT uvanlig. Jeg tar mastergrad og får vel en rundt 16-17 karakterer på mitt vitnemål etter fem års studier.

 

Han mener kanskje at han har 30 studiepoeng med karakteren A, 10 studiepoeng med B og 20 studiepoeng med C?

Lenke til kommentar
Skal dette være en spøk?

 

Du har studert ett år og tatt ca. 42 eksamener med karakter? Siden du bare har alm. studieprogresjon, vil det si at hvert fag i snitt er på rundt 1,4 studiepoeng. Dette er SVÆRT uvanlig. Jeg tar mastergrad og får vel en rundt 16-17 karakterer på mitt vitnemål etter fem års studier.

 

Han mener kanskje at han har 30 studiepoeng med karakteren A, 10 studiepoeng med B og 20 studiepoeng med C?

Jeg tror han teller sammen alle karakterene han har fått på øvinger og innleveringer. Hvis han fikk 30 med A 10 med B og 20 med C tror jeg ikke han burde skryte noe særlig.

Lenke til kommentar
Tja, hvem vet. Det han skriver er uansett rimelig tvilsomt, spør du meg. Var han så oppegående, stilte han vel ikke slike spørsmål?

Jeg synes det ikke er så merkelig. Han har alltid prestert godt, og alltid klart seg. Det fører til at man blir veldig høy på pæra og tror man er bedre enn alle andre. Det at han har prestert godt og kan lett få til seg informasjon, gjør han ikke smart eller voksen. Derfor stiller han dumme spørsmål.

Lenke til kommentar

Har ikke lest igjennom alle postene her. Men selv om poststarter har mange gode karakterer betyr ikke det at han er smart, men samtidig antagelig ikke dum. Har gått 2 år på universitet og min erfaring er at karakterer og "skarphet" ofte ikke henger sammen. Mange som får gode karakterer skjønner ofte ikke hva de egentlig driver med, men har bare lært seg "oppskriften" for å finne frem til svaret.

 

Sier selvfølgelig ikke at trådstarter er en av disse (?), men det er mange som får gode karakterer, i hvert fall blant studenter på høyere utdanning.

 

Hvis du vil utmerke deg på høyskole eller universitet kan jeg anbefale å melde deg opp som stud.ass; betalt jobb og mulighet til å diskutere fag med professorer.

Lenke til kommentar
jeg har gjennom hele min skolegang vært blant de aller sterkeste elevene/studentene rent karaktermessig, og lurer på hvorfor _ingen_ lærere/rektorer/osv har kommentert dette.

Velkommen til det norske skolesystemet.

 

Folk som utmerker seg og gjør en innsats er ikke interessant. De som sluntrer unna og gir F derimot får så mye oppmerksomhet og ressurser kastet etter seg (gjerne på bekostning av både de 'flinke' og store deler av elevmassen ellers) at det er helt kvalmt.

Endret av TubXtra
Lenke til kommentar

Nå er trådstarter ferdig med grunnskole og VGS. En kan ikke forvente å bli dyttet fremover selv om man hovedsakelig får toppkarakterer. Ønsker man f.eks. å studere ved en såkalt "eliteskole" i utlandet er det opp til en selv. Det skal være på grunn av dine talenter, dine karakterer, dine språkkunnskaper, dine erfaringer, dine sosiale egenskaper og ikke minst din egen vilje og ditt eget pågangsmot for å oppnå noe mer enn de aller fleste. Det er heldivis ingen andre enn deg selv som kan sende deg opp og frem, dit du tydeligvis vil.

Endret av macros.
Lenke til kommentar

takker for svar. tar det dere sier til ettetning. :)

 

vil bare si at det er veldig vanskelig å bevise at man er smart/kvikk/intetelligent/genial/osv - noe av det eneste håndfaste man har å forholde seg til er jo nettopp karakterer og hvor mye/lite man har jobbet for å oppnå dem. jeg vet selv hvordan jeg ligger eller lå an i forhold til mine "kolleger".

 

ønsker ikke å utdype noe mer rundt studiet mitt, annet enn at jeg telte med karakterer fra innleveringer og småprøver også.

 

men som sagt - tar det til etteretning!

Lenke til kommentar

Penger, intelligens og kunnskap har ingen verdi i seg selv. De er verktøy som får verdi i det øyeblikket de brukes.. Etter min mening noen svært kloke ord. Du må selv sørge for å bruke de evnene du har for å komme deg opp og frem her i livet. Du finner mange eksempler på mindre intelligente mennesker som har hatt "suksess". Og du finner mange eksempler på intelligente mennesker som ikke har nådd noen vei, som bare har råtnet bort i sine egne tanker.

 

Lykke til videre. Du fikk ganske mye kritikk, men mest sannsynlig er det også helt på sin plass. De fleste rådgivere, lærere, professorer osv har ikke noe i mot å hjelpe andre, det er gjerne derfor de valgte yrket sitt i utgangspunktet. Men som sagt tidligere; det er du selv som må sørge for din egen fremgang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...