Gå til innhold

Asus med tre nye Eee-modeller


Anbefalte innlegg

virkelig "morsomt" å lese om "netbook" med pris rett under hva en får en grei laptop for...

 

her har virkelig poenget forsvunnet i markedsjaget...

Så sant så sant, det eneste man sitter igjen med nå er vel størrelsen. "Vanlige" bærbare i denne størrelsen koster jo en del mer, men om man kun er ute etter en bærbar og ikke bryr seg om den er på 14"+ så har man mye å spare på en "vanlig" bærbar.

Kjære, vakre, vene. Man kjøper jo ikke en netbook hvis ikke størrelsen er viktig og er villig til å betale mer (pris/maskinvare). Det blir som å si at hvis man ikke er opptatt av å ta med seg PC'en kan man spare masse på å kjøpe seg en stasjonær i forhold til en bærbar/slepbar.

 

Selv om mange kjøpte seg en netbook fordi de var billige, er ikke det den eneste grunnen for å kjøpe netbook. De på under 3000 var også svært dyre i forhold til maskinvaren man fikk med.

Det var jo stort sett det jeg også sa. Jeg er selv en av de som er villige til å betale ekstra for å få en mindre skjerm, men synes selv at prisen på disse PC'ene begynner å bli litt stive. Da jeg kjøpte for en god stund siden lå noen av de jeg så på rundt 2000,-.

 

Spar deg for hånet ditt!

 

Til rundt 2000 får du de netbookene som ikke har Windows og som har 5cm med plastkant rundt hele skjermen... Så 2000kr er ikke vanlig pris i det heletatt. Selv betaler jeg lett 4000-5000kr for en netbook som har de rette spesifikasjonene. Folk har alltid betalt mer for å få ting mindre, så dette er da ikke noe nytt?

 

Ja du får mange vanlige laptopper til under 5000kr, men så er ikke de på 12.1" og mindre heller. Skulle også likt å se disse maskinene vare i 6+ timer på batteri alene.

 

men om man kun er ute etter en bærbar og ikke bryr seg om den er på 14"+ så har man mye å spare på en "vanlig" bærbar

Hvis man kun er ute etter en "vanlig" bærbar som du sier, da man ikke ute etter en netbook heller da. Derfor kan man ikke diskutere det om pris igjen heller siden Netbook og laptop ikke er det samme. Så ja skjønner ikke helt poenget med å nevne vanlige laptops hele tiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kanskje fordi disse "netbooks" blir mer og mer som små laptoper for hvert år som går, både i pris og innmat.

 

en kan muligens si at det som egentlig har skjedd er at ultra-portable laptoper, som tidligere omtrent bare var å finne i hendene til stressa firmafolk i dress, har blitt tilgjengelig for hvermannsen.

Lenke til kommentar
Til rundt 2000 får du de netbookene som ikke har Windows og som har 5cm med plastkant rundt hele skjermen... Så 2000kr er ikke vanlig pris i det heletatt. Selv betaler jeg lett 4000-5000kr for en netbook som har de rette spesifikasjonene. Folk har alltid betalt mer for å få ting mindre, så dette er da ikke noe nytt?

Har ikke sagt at det er noe nytt, og kunne fint betalt det samme selv, men om jeg ikke liker prisøkningen på dette produktet så kan jeg vel få lov til å mene det? Og som jeg sa, man sitter igjen med størrelsen, som for mange er viktig.

 

Det finnes en del 12.1" som ligger mellom 6000-7000,- så når noen nettPC'er begynner å nærme seg 5000,- så er det bare et par tusenlapper forskjell.

http://www.komplett.no/k/kl.aspx?mfr=&...er=A00140.12-13.

 

... men samme det, vi har hver vår mening om dette.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
Prøver meg igjen:
Hvordan er Menlow-CPU sammenlignet med N270/N280? Mye dårligere?

 

Må si at det frister veldig med 10,5 timers batteritid, men ikke hvis det går på stoor bekostning av CPU-en. Og jeg skal overleve uten integrert 3G-kort.

Google er din beste venn. Tok meg 2 minutter å finne noe om forskjellen. Her f.eks. Vil jo nesten kalle deg lat om du venter på svar her i 2 dager istedet for å bruke 2 minutter på google.

Lenke til kommentar

Fra artikkelen (der forfatteren siterer en annen blog post):

"... a lot of consumer that had purchased netbooks were returning them when they realized that these small machines were not able to perform all the tasks of a full size computer, like playing games or editing video."

Wow! No kidding!

 

Og deretter presterer artikkelforfatteren følgende juvel:

That's certainly true if you're running Windows XP, Windows Vista, or Windows 7, all of which are significantly more resource hungry that any of the Linux distributions typically offered on netbooks.

Men hun viser ikke til et eneste eksempel av en slik Linux-basert netbook som brukes til "playing games and editing video".

 

Kanskje man rett og slett bør fokusere på "these small machines were not able to perform all the tasks of a full size computer". Punktum.

 

Det finnes mange gode grunner for å argumentere for "Linux on netbooks", men spilling og videoeditering er neppe en av dem.

Lenke til kommentar

Jeg er for det meste enig i det. At de er ubrukelig som spillmaskiner skyldes nok ene og alene på den integrerte grafikken (Intel GMA), ikke fordi Windows er mer krevende enn Linux (med mindre man kjører Vista+Aero på maskina samtidig som man kjører et spill i et vindu, med andre ord helt urealistisk).

 

Videoredigering går, men går tregt på grunn av prosessoren og HDD/SSD. Det ar Linux-distroer generelt er mindre krevende kan gjøre videoredigeringen i teorien litt raskere. I praksis har nok valg av codec, optimaliseringer i programmet osv mer å si for ytelsen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For de som er intressert i en billig nettPC, Euronics hadde her tilbud på Acer Aspire One D250 (med Windows antar jeg) for 1998,- Tynn kant var det rundt skjermen også. Vet ikke hvor lenge tilbudet varer, men er i sammenheng med nyåpning av en Euronics ved Lambertseter og Karlsrud som åpnet i helgen.

Lenke til kommentar

Tamarin:

Desverre for liten med for liten oppløsning. Ellers meget godt tips og god pris for de som ønsker denne. Jeg synes 1024x768 på en 6 år gammel laptop er i minste laget og når denne oppløsningen er ennå lavere (selv på 10") føler jeg det blir helt feil. Tenker da på websider jeg bruker ofte samt div. nettaktiviteter.

 

EDIT:

Kanskje jeg stikker å kjøper den alikevel siden gode minibærbare tar lang tid å få ut i markedet.

 

EDIT2:

Synes det stod 998,-, da hadde jeg løpt og kjøpt et lett "venteprodukt". 1998,- blir i dyreste laget for noe jeg egentlig ikke er fornøyd selv om det var 33% rabatt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...