Gå til innhold

Hva er meningen med livet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis man mener at livet ikke har noen mening, går det nok an å holde det gående med mange venner, kolleger, familie, jobb osv.

Men hvis en slik person havner i rullestol og tilbringer mye tid i ensomhet skal det godt gjøres å opprettholde engasjementet.

En person som i sannhet mener at det er en mening med livet vil ha større sjanse for å klare seg gjennom kriser.

Lenke til kommentar
Når jeg så denne tråden var jeg sikker på at halvparten kom til å si "42". ;)

Hehe, Douglas Adams er helt genial. Jeg måtte bare kommentere det. Herregud som jeg lo da svaret på "the ultimate question to life the universe and everything" endelig ble avslørt. Jeg vil aldri glemme denne boken! Unik leseropplevelse!

 

Ellers så vet jeg ikke hva som er meningen med livet, men jeg synes det er virkelig meningsfullt å leve! Det er nok slik som -B. tidligere sa: "Meningen med livet er å gi livet mening." Så enkelt, og så vanskelig.

Ser flere av dere spør hva som kan være inpirasjonen til å leve om det ikke er noe mer, hva er vitsen da liksom? Jeg tror heller vi bare må være glad for at vi er live. At akkurat vi fikk den rette kombinasjonen og trakk DNA-vinnerloddet. Vi kan tenke på livet som et lite, tynt laserlys som beveger seg sakte langs en gigantisk tidslinje. Alt foran og bak dette lyset er skjult i den døde fortidens eller den ukjente fremtidens stummende mørke. Vi er forbløffende heldige som befinner oss i det lille lyset. Tiden vår er knapp, og kaster vi bort et sekund av den, eller klager over at det er trist, kjedelig og fattigslig (slik noen av dere gjør), vil vi ikke kunne betrakte dette som en ufølsom fornærmelse ovenfor de milliarder som aldri får sjansen til å oppleve livet?

Som ateist, så er det kunnskapen om at vi har bare et liv, som gjør det desto mer verdifullt.

Emily Dickinson: "At det aldri kommer igjen, er det som gjør livet skjønt."

 

Er dette ateistiske synet mitt sant, så er det ingenting som er viktigere for meg enn å gi livet en mening nå som jeg er så heldig at jeg lever det.

Lenke til kommentar
Når jeg så denne tråden var jeg sikker på at halvparten kom til å si "42". ;)

Hehe, Douglas Adams er helt genial. Jeg måtte bare kommentere det. Herregud som jeg lo da svaret på "the ultimate question to life the universe and everything" endelig ble avslørt. Jeg vil aldri glemme denne boken! Unik leseropplevelse!

 

Ellers så vet jeg ikke hva som er meningen med livet, men jeg synes det er virkelig meningsfullt å leve! Det er nok slik som -B. tidligere sa: "Meningen med livet er å gi livet mening." Så enkelt, og så vanskelig.

Ser flere av dere spør hva som kan være inpirasjonen til å leve om det ikke er noe mer, hva er vitsen da liksom? Jeg tror heller vi bare må være glad for at vi er live. At akkurat vi fikk den rette kombinasjonen og trakk DNA-vinnerloddet. Vi kan tenke på livet som et lite, tynt laserlys som beveger seg sakte langs en gigantisk tidslinje. Alt foran og bak dette lyset er skjult i den døde fortidens eller den ukjente fremtidens stummende mørke. Vi er forbløffende heldige som befinner oss i det lille lyset. Tiden vår er knapp, og kaster vi bort et sekund av den, eller klager over at det er trist, kjedelig og fattigslig (slik noen av dere gjør), vil vi ikke kunne betrakte dette som en ufølsom fornærmelse ovenfor de milliarder som aldri får sjansen til å oppleve livet?

Som ateist, så er det kunnskapen om at vi har bare et liv, som gjør det desto mer verdifullt.

Emily Dickinson: "At det aldri kommer igjen, er det som gjør livet skjønt."

 

Er dette ateistiske synet mitt sant, så er det ingenting som er viktigere for meg enn å gi livet en mening nå som jeg er så heldig at jeg lever det.

 

 

Tror aldri jeg har vært så enig med et innlegg før. ;)

Lenke til kommentar

Jeg mener at det ikke er noe fastisvar på en eventuell mening med livet, akkurat som at det ikke er noe fasitsvar på moral.

 

Meningen/er med livet, moral og ens seksuelle legning er noe en definerer selv.

Endret av O3K
Lenke til kommentar

Å spørre om hva meningen med livet er, kan sammenlignes med det å spørre om hva meningen med f.eks. sola er. Man kan spørre om hva meningen med trær er, men det finnes fortsatt ikke noe universelt svar på dette. Meningen, hvis den finnes i den forstanden vi tenker på, er relativ.

 

Man kan kanskje hevde at meningen med trær er å lage oksygen. Men meningen med trær kan også være at de er et sted for fugler å bygge rede. Meningen med trær kan også være å bli til papir, slik at vi mennesker får noe å skrive på. Man må altså sette meningen i en kontekst. Trær har ingen mening i seg selv.

 

Det samme gjelder livet. Livet har ingen mening i seg selv. Meningen med livet kan være å ha det gøy, tilbe guder osv. Men hvis man setter livet/tilværelsen utenfor en kontekst, så blir livet meningsløst. Livet har ingen mening alene for seg selv. Ingenting har.

 

Selve spørsmålet "Hva er meningen med livet?" blir dermed bare tull å stille.

Endret av J-Core
Lenke til kommentar
Å spørre om hva meningen med livet er, kan sammenlignes med det å spørre om hva meningen med f.eks. sola er.

Det er jo det som er spesielt med oss mennesker, at vi lurer på hva meningen med livet er. Et gresstrå på plenen har ikke kapasitet til å lure på meningen med livet. Vi mennesker trenger en mening med livet, ellers har vi lett for å sløse det vekk. Det bør være et overordnet mål.

Lenke til kommentar

Meningen med livet er å leve og dø dessverre. Vi er ikke verdt noe mer enn en flue som blir vi dreper hver dag, vi er bare en intelligent form for liv som har klart å finne smarte metoder å overleve på. Vi kan likegreit dø i dag eller morgen, eller av alderdom, og da er det game over. Sånn er det vært i tusenvis av år, mennesker lever, de dør, og nye mennesker holder jorda i live. Trist, men sant, tror jeg da.

 

Problemet er at vår livsform er så helvetes smart uviklet at det har fått oss til å undre om vi er spesielle, kanskje mennesker generelt er spesielle, men hver en av oss kan dø like fort og meningsløst som en flue, og om tusen år vil ingen vite om akkurat deg. Jeg har kanskje et litt negativt syn på livet, men etter all jævelskapen der mennesker blir drept uten grunn hver dag, kan jeg ikke tro noe annet, så derfor bør man nyte livet mens man kan :)

Endret av MrLG
Lenke til kommentar
- Ha det så gøy som mulig (liker ikke denne, blir så paradise bordell, fest fest fest, horer horer horer)

Er din definasjon av "gøy" = fest og horer?

Er ikke f. eks. go-kart og paintball gøy?

 

Selvfølgelig fins det mange former for moro, men når noen sier "Meningen med livet er å ha det gøy!" tenker jeg at DE tenker på fest og horeri, og en av guttene i paradise hotell sa faktisk nettop dette i den ene episoden jeg så.

 

I tillegg synes jeg faktisk det er litt trist om meningen med livet er å ha det gøy. Bør være noe mer synes jeg. Men egentlig skulle jeg ønske at jeg ga faen i alt.

Lenke til kommentar
I tillegg synes jeg faktisk det er litt trist om meningen med livet er å ha det gøy. Bør være noe mer synes jeg. Men egentlig skulle jeg ønske at jeg ga faen i alt.
Om? Det er ikke noe fasitsvar akkurat. Dessuten å gi faen i bokstavlig talt alt måtte tilsvare en skikkelig dyp depresjon.
Lenke til kommentar
Vi mennesker trenger en mening med livet, ellers har vi lett for å sløse det vekk. Det bør være et overordnet mål.

 

Hva mener du med at man har lett for å sløse vekk livet hvis man ikke har funnet en mening?

Hva er "det å sløse vekk livet"?

 

Du sier at det bør finnes et overordnet mål (antar du også mener "mening") med livet. Mener du at dette er noe vi mennesker bare burde tro på egenhånd, eller mener du at det mest sannsynlig (bør) finnes et universelt mål uavhengig personen som ser på saken?

Endret av J-Core
Lenke til kommentar
Men hvorfor er det ikke interessant for en ateist å høre på erfaringene til dem som har overlevd kriser? Fordi dere mener at alt sammen var innbildning og ønsketenkning?

Temmelig arrogant holdning...

Jeg vet ikke om det er meg du angriper her, men det virket ganske sannsylig siden jeg er den eneste som har nevt ordet i dette emnet.

Likevel skjønner jeg ikke helt hva du mener. Sa jeg at jeg ikke syntes det var interessant å høre på erfaringene til dem som har overlevd kriser?

Jeg synes det er veldig interessant. Alle erfaringner gjør et menneske rikere.

Hva var innbildning og ønsketenkning? Krisen du prater om? I så fall har vel ikke jeg noe grunnlag for å uttale meg om det.

 

Jeg vil heller si at du har en mer arrogant holdning som prøver å stemple ateister på den måten der. Tror du ateister er onde mennesker som ikke ønsker å lytte til andre folk?

 

Jeg bare skjønner ikke helt sprøsmålet ditt. Forklar, så jeg svarer gjerne.

Og om du henviste til meg som ateist så prøvde jeg ikke å stemple noen med posten min eller noe. Jeg delte bare min mening. Ingen arrogant holdning det vel.

Lenke til kommentar
Å spørre om hva meningen med livet er, kan sammenlignes med det å spørre om hva meningen med f.eks. sola er.

Det er jo det som er spesielt med oss mennesker, at vi lurer på hva meningen med livet er. Et gresstrå på plenen har ikke kapasitet til å lure på meningen med livet. Vi mennesker trenger en mening med livet, ellers har vi lett for å sløse det vekk. Det bør være et overordnet mål.

At vi muligens har et psykologisk behov for en mening med livet, betyr ikke det at det faktisk finnes en absolutt mening med livet utover det man definerer selv.

 

At det "bør" være et overordnet mål for at man ikke skal sløse bort livet (hva legger du i det forresten?) betyr heller ikke at det er noen overordnet mening. I beste fall betyr det at du har definert en mening med livet, noe som har gitt deg en definisjon om hva som er et bra liv, og hva det vil si å sløse bort livet, noe eventuelle fornærmede ikke nødvendigvis vil være enige i.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lQle7N2M

Mitt syn på dette er at det orginalt i naturen ikke finnes noe menig med livet, men vi som mennesker har en mulighet til a skape det. Alle mennesker har mulighet til å skape en menig med sitt liv, eller leve et totalt meningsløs ett.

 

Min mening med livet er å bruke min kreativitet til å skape ting.

Endret av Slettet-lQle7N2M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...