Gå til innhold

Hva er meningen med livet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Alle søker vi eller har på et tidspunkt søkt livets mening. Selv har jeg endret fokuset fra mening til verdi. En overstående mening tror jeg nok aldri jeg kommer til å finne, men mening er også verdi.

Har forøvrig skrevet et dikt som summerer grovt mine tanker rundt dette.

 

Livets spinneri

 

jeg tenker

ergo

jeg er

 

som en liten edderkopp

balanserende på livets tråd

vever jeg min skjebne

skuende mot stjernene

på leting etter mening

 

en iskald vinterkveld

bres erkjennelsens dyne

rundt mitt selv

 

jeg føler

ergo

jeg er

 

tankene har vandret

fra mening til verdi

som forener dem sammen

i melodisk harmoni

 

den tråden som jeg vever

kan ingen andre leve

jeg er en av mange

men bare en av jeg

 

så krysses våre skjebner

tvinner relasjoner

vennskapskrøller

kanskje hjerteknuter?

 

for

uten deg

finnes ingen

opplevelse

av meg

 

livet er fanget i tiden

nå er bygget på da

derfor vil mitt spinneri

alltid ha sin del

i evighetens sjel

 

 

jeg har funnet min mening

i den eksistensielle verdien

 

men

stadig vandrer tankene

langs metafysikken

Lenke til kommentar
spørsmålet inneholder en logisk feil. den tilsier at det faktisk er en mening med livet. blir det samme som å si "hvor langt skjegg har julenissen?" det må legge til gruns at julenissen faktisk eksisterer før man stiller spørsmålet

Her tar du ganske så grundig feil...

Hvis man sier at meningen med livet er å lage sin egen mening, så faller jo alt du har skrevet bort.

For vi vet at vi lever, å livet er hva vi gjør det til.

Så å sammenligne det med noe ikke-eksisterende bli veldig feil...

Lenke til kommentar
spørsmålet inneholder en logisk feil. den tilsier at det faktisk er en mening med livet. blir det samme som å si "hvor langt skjegg har julenissen?" det må legge til gruns at julenissen faktisk eksisterer før man stiller spørsmålet

Her tar du ganske så grundig feil...

Hvis man sier at meningen med livet er å lage sin egen mening, så faller jo alt du har skrevet bort.

For vi vet at vi lever, å livet er hva vi gjør det til.

Så å sammenligne det med noe ikke-eksisterende bli veldig feil...

Men er likevel egentlig ikke noe mening rent objektivt noe som en del religioner skal ha det til. At man kan lage seg selv en mening med livet er jeg helt enig i. Men det er ikke noe av det samme som man ser i mange religioner når det kommer til meningen med livet. I kristendommen er meningen å komme seg til himmelen. Det er ikke noe subjektivt, du kan ikke filosofere deg til himmelen.

 

Meningen med livet er så udefinert med tanke på hva man mener med "mening" at det blir vanskelig å diskutere i det hele tatt.

Lenke til kommentar
er vel ingen som vet? og når vi ikke vet det, så hvorfor ikke bare gjøre akkurat det man vil?

Hvis folk skal følge den tankegangen vil de nok ikke lære å ta ansvar. Hvis man bare gjør det man vil, vil man jo "droppe" ut av skolen, ikke ta jobb o.s.v. Og det ser man jo at alt for mange gjør idag. Desverre :/

Lenke til kommentar
Men er likevel egentlig ikke noe mening rent objektivt noe som en del religioner skal ha det til. At man kan lage seg selv en mening med livet er jeg helt enig i. Men det er ikke noe av det samme som man ser i mange religioner når det kommer til meningen med livet. I kristendommen er meningen å komme seg til himmelen. Det er ikke noe subjektivt, du kan ikke filosofere deg til himmelen.

 

Meningen med livet er så udefinert med tanke på hva man mener med "mening" at det blir vanskelig å diskutere i det hele tatt.

 

Bare definer det selv, eller eventuelt gå med den jeg har gått for før i tråden. I bunn og grunn er det hvorfor vi eksisterer, eventuelt hvorfor noe eksisterer.

 

Jeg mener heller at folk sliter med definisjonen av liv. Man legger bare til grunn at det er mennesker vi snakker om.

Endret av mgj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...