Gå til innhold

Hva er meningen med livet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror egentlig ikke det finnes noe universelt fasitsvar på akkurat hva meningen med å gå rundt på en grønn og blå planet er. I mine øyne er meningen med livet noe hver enkelt må finne sitt svar på.

Evolusjonsmessig så er vel det korrekte svaret å føre arven videre...

 

Men som en vis mann(eller kvinne for den saks skyld..) nevnte over:

"Hvorfor er noen folk så opptatt av at det skal være en mening med livet? Kan man ikke bare leve og kose seg så godt det lar seg gjøre?"

Lenke til kommentar

Jeg sliter ekstremt med å finne meningen med livet. Frem til nå har jeg ikke landet på noe, er 16 år.

 

Noen muligheter:

- Få seg kone og barn, rett og slett sende stafettpinnen videre.

- Utrette noe, få seg en god karriere og et navn i historien

- Gjøre livet bedre for andre

- Finne kjærligheten (går vel litt på nr. 1 da men ikke nødvendigvis, men kan finne kjærligheten i så mangt, og man trenger ikke lage barn)

- Ha det så gøy som mulig (liker ikke denne, blir så paradise bordell, fest fest fest, horer horer horer)

- Finne seg selv (jeg grubler på dette til daglig)

- Oppleve verden (edit)

 

Tror ikke det er et fasitsvar, og at det er mer individuelt. Kanskje det er flere ting. Kanskje det ikke er noen mening, men det er bare for trist til å tenke på. For øyeblikket er min mening 4 og 7 :love:

Endret av NwLife2
Lenke til kommentar

Hvorfor må livet ha en mening ? Vi har en trang til å formere oss og videreføre vår genetiske arv. Vi har også en trang til å føle oss vell, kort og greit vi prøver å fortsette å eksistere, både som individ selv og genetisk videreføring. Holder ikke dette som "meningen med livet". Utenom det tror jeg ikke livet har noen mening. Meningen med en tannbørste er at en skal kunne rengjøre tennene, meningen med en dampmaskin er at den skal forandre kjemisk energi i kull til mekanisk arbeid. Slike ting har en mening fordi de er designet med hennsikt for å oppfylle et mål. Så vidt vi vet er vi bare et resultat av en rekke tilsynelatende tillfeldige hendelser. Vi er vertfall resultatet av en laaaang rekke hendelser som ikke har en felles mening, struktur eller mål. Dermed syntes jeg det blir både vanskelig og unødvendig å definere en mening til et slikt fenomen.

 

Jeg sliter ekstremt med å finne meningen med livet. Frem til nå har jeg ikke landet på noe, er 16 år.

 

Noen muligheter:

- Få seg kone og barn, rett og slett sende stafettpinnen videre.

- Utrette noe, få seg en god karriere og et navn i historien

- Gjøre livet bedre for andre

- Finne kjærligheten (går vel litt på nr. 1 da men ikke nødvendigvis, men kan finne kjærligheten i så mangt, og man trenger ikke lage barn)

- Ha det så gøy som mulig (liker ikke denne, blir så paradise bordell, fest fest fest, horer horer horer)

- Finne seg selv (jeg grubler på dette til daglig)

- Oppleve verden (edit)

 

Tror ikke det er et fasitsvar, og at det er mer individuelt. Kanskje det er flere ting. Kanskje det ikke er noen mening, men det er bare for trist til å tenke på. For øyeblikket er min mening 4 og 7 :love:

 

Dette er personlige mål og ambisjoner. Jeg har også ett sett kriterier jeg ønsker å oppfylle iløpet av mitt liv, men jeg kaller ikke dette for meningen med livet, ettersom en slik liste ikke er grunnen til at jeg eksisterer.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar

Livet er en gave som skal leves. Husk også: Bedre å angre på noe man har gjort enn noe man ikke har gjort :) .

 

Jeg sliter ekstremt med å finne meningen med livet. Frem til nå har jeg ikke landet på noe, er 16 år.

 

Noen muligheter:

- Få seg kone og barn, rett og slett sende stafettpinnen videre.

- Utrette noe, få seg en god karriere og et navn i historien

- Gjøre livet bedre for andre

- Finne kjærligheten (går vel litt på nr. 1 da men ikke nødvendigvis, men kan finne kjærligheten i så mangt, og man trenger ikke lage barn)

- Ha det så gøy som mulig (liker ikke denne, blir så paradise bordell, fest fest fest, horer horer horer)

- Finne seg selv (jeg grubler på dette til daglig)

- Oppleve verden (edit)

 

Tror ikke det er et fasitsvar, og at det er mer individuelt. Kanskje det er flere ting. Kanskje det ikke er noen mening, men det er bare for trist til å tenke på. For øyeblikket er min mening 4 og 7 :love:

 

Dette er personlige mål og ambisjoner. Jeg har også ett sett kriterier jeg ønsker å oppfylle iløpet av mitt liv, men jeg kaller ikke dette for meningen med livet, ettersom en slik liste ikke er grunnen til at jeg eksisterer.

Man kan jo se på det slik at noen forskjellige personer har forskjellige meninger med livet, noen sin mening er kansje å løse kreftgåten, mens andre er å lede en nasjon.

Lenke til kommentar

Spørsmålet "hva er meningen med livet" er vel egentlig bare en søken etter validering.

 

Hvis det finnes en mening med livet så må det være noen/noe som er i stand til å gi det mening. Hvis dette noe da har ment at mitt liv har mening så må jeg være viktig for noe/noen som er mektigere enn det noen andre skapninger jeg vet om. Derfor blir jeg viktig og jeg føler meg validert.

 

Hvilke praktiske konsekvenser ville det å finne ut av spørsmålet ha?

Hva hvis man var dypt uenig i denne meningen?

Ville man være nødt gjøre det som var meningen?

 

Personlig tror jeg ikke det er noe dypere mening med livet. Jeg har heller intet behov for at det skal være en mening med livet. Jeg lever livet mitt slik jeg vil at det skal leves, gitt mine forutsetninger og startsted. Det jeg mener er det riktige for meg er det jeg gjør, og jeg går utifra at det ikke ville forandre seg uansett hva en evt dypere mening skulle vise seg å være.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...