Gå til innhold

Tele2 selger sin bredbåndsvirksomhet


Anbefalte innlegg

En annen sak en bør tenke på er hvordan Tele2 og NGT vil organisere dette salget mtp kundeservice.

NGT får en ganske voldsom økning i antall kunder, og OA kunder hos tele2 er på annet utstyr og støttesytemer enn NGTs egne OA kunder, samt BBT kunder hos Tele2 er på annet utstyr og SIP-server.

Det kan være at NGT ønsker å ta over en del av kundeservicen til Tele2 for å ta med kompetansen Tele2 sitter med.

Dermed er det en sjanse for at kundeservicen til NGT blir enda bedre, noe som kan være bra for både Tele2 og NGTs kunder.

 

Basert på egne erfaringer :

 

NGT vil ikke overta en spøtt av tele2 kundeservice.

Den første måneden vil KS ikke kunne svare på noe som helst, fordi de ikke vet noe. Alle non-trivial spørsmål må opp til ks teknisk eller høyere.

Hvis det skjer noe på den logiske delen av linjen så vil det ta uker før det kommer opp igjen. De vil være enda mer rabiat på å ikke feilmelde fysisk feil enn til vanlig, så om du ikke klarer å vinne "diskusjonen" med telefon duden, OG er heldig nok til at feilretting tar den videre (isåfall må telefon duden gjøre et bra arbeid og skrive overbevisende), så vil det eneste hjelp du får være en uendelig strøm av modem.

 

Hilsen en tidligere ngt innsatt.

Endret av Terrasque
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En annen sak en bør tenke på er hvordan Tele2 og NGT vil organisere dette salget mtp kundeservice.

NGT får en ganske voldsom økning i antall kunder, og OA kunder hos tele2 er på annet utstyr og støttesytemer enn NGTs egne OA kunder, samt BBT kunder hos Tele2 er på annet utstyr og SIP-server.

Det kan være at NGT ønsker å ta over en del av kundeservicen til Tele2 for å ta med kompetansen Tele2 sitter med.

Dermed er det en sjanse for at kundeservicen til NGT blir enda bedre, noe som kan være bra for både Tele2 og NGTs kunder.

 

Basert på egne erfaringer :

 

NGT vil ikke overta en spøtt av tele2 kundeservice.

Den første måneden vil KS ikke kunne svare på noe som helst, fordi de ikke vet noe. Alle non-trivial spørsmål må opp til ks teknisk eller høyere.

Hvis det skjer noe på den logiske delen av linjen så vil det ta uker før det kommer opp igjen. De vil være enda mer rabiat på å ikke feilmelde fysisk feil enn til vanlig, så om du ikke klarer å vinne "diskusjonen" med telefon duden, OG er heldig nok til at feilretting tar den videre (isåfall må telefon duden gjøre et bra arbeid og skrive overbevisende), så vil det eneste hjelp du får være en uendelig strøm av modem.

 

Hilsen en tidligere ngt innsatt.

 

Du bare sanser, nesten som å leste tabloider som se og hør.

Tipper nok at NGT og Tele2 har en avtale som skal ta vare på kundene.

Lenke til kommentar
Jeg blir alltid like oppgitt når jeg leser disse ISP trådene.

Det blir jeg også, spesielt etter å ha lest innlegget ditt!

 

Eneste grunnen til at en linje kan gå fra ustabil til stabil ved bytte av isp er at montøren velger et annet trådpar. Har kunden allerede internett er det veldig lite sannsynlig at montøren tar et annet trådpar en det som allerede er koblet opp. Om dette kombineres med slurv fra montørens side, der han ikke sjekker linjen hjemme hos kunden vil kunden ha akkurat de samme feilene med ny isp som han hadde med den gamle.

 

Dette er overhodet ikke eneste grunnen til at linja kan bli ustabil. I forbindelse med et ISP-bytte, så kan ISP-en ofte velge å pumpe opp linja til hastigheter den ikke klarer, som en "goodwill" mot nye kunder. Dette gjelder selvsagt på OA kunder, hvor ISP driter i hva kapaks sier.

 

Har opplevd kunder på 5500 meter som har gått fra 384/128 til 20mbit... selvfølgelig funker ikke dette.

 

En annen ting er at du referer til montøren som slurver når han ikke sjekker linjen hjemme hos kunden. Dette er noe vås! Det er ISP som bestiller portbytte til ny dslam, og i 50% av tilfellene kommer disse jobbene som LV1D - operatørbytte kun kopling på HK. Dette vil si at vi at vi IKKE SKAL ut til kunden i det hele tatt. Vi måler telefonlinja, og så lenge den er innenfor kravene fra telenor networks så har vi gjort vår jobb. På portbytte fullaksess kun kopling i sentral har vi kun meggeren å bruke, og dette er ikke inkl. test i avtalen vår med telenor. Ergo får vi ikke betalt for å teste på fullaksess OA. En annen ting er at det er xhundre og femti operatører og ikke alle har sms-funksjon for testing av forbindelse mellom dslam og modem. Vi får ikke betalt hverken fra Telenor eller ISP for feilsøking på LV1D utover synlige målbare feil. Produktet inkluderer ikke funksjonstesting mot kunden.

 

I de resterende 50% av tilfellene kommer ordren som en fullinstallasjon DVS kopling av helt ny linje hele veien fra HK til kunde. Dette oftest fordi personalet på kundeservice ikke har prestert å spørre om kunden har eksisterende abonnement, eller ikke gidder å ta det som operatørbytte. I disse tilfellene kopler vi fram en helt ny linje, og tester at det er kontakt hos kunden. på WS kjøres det en test mot telenors dslam som lagres hos telenor.

 

Min personlig erfaring er at Relacom har gode interne rutiner og du er meget heldig om det er de som kommer på besøk hos deg. Sønnico er litt mer blandet drops men fortsatt helt ok. Eltel er i den andre enden av skalaen og det er ikke uten grunn at de blir omtalt som "Heltel" blant kundeservice ansatte. Desverre avhenger montørselskap av hvilke samarbeidsavtaler Jara har med de forskjellige montørselskapene. De har stortsett gitt hvert enkelt selskap ansvar for en sentral og det skal helt spesielle forhold til for at et annet montørselskap kan bli tilkalt.

Jobber du i Relacom nå eller? Litt merkelig, at du kritiserer Eltel, da det er de som gjør det best på tester hos telenor for tiden. Eltel er faktisk den entreprenøren med best resultater.

 

"Etter å ha ligget best an store deler av året 2008, gikk ELTEL av med seieren med beste resultat på dokumentasjonskvalitet i 2008, basert på kvalitetskontrollene som Telenor har foretatt. ELTEL ble også best på kvalitet totalt (sum av dokumentasjon, faglig utførelse, avtale og kunde).

 

Vinneren vil bli hedret med diplom og høytidelig overrekkelse på direktørmøte og en pengepremie på kr. 25.000,- som Telenor ønsker skal komme utførende ressurser til gode i form av sosiale eller velferds-tiltak."

 

 

Mvh

 

Telemontør i (H)Eltel.

Lenke til kommentar

Andre1980, helt i slutten av inlegget ditt beskriver du en "test" Telenor har gjort. Ser mer ut som en konkurranse som da resulterte i en premie til en ansatt i Eltel.

Sier ikke at du tar feil, men etter min erfaring etter en del flytting så har Relacom montører generelt vært mer behjelpelige en Eltel montører.

 

Men dette er da min erfaring, og Eltel gjorde det de skulle, men var ikke særlig hyggelig å snakke med.

Lenke til kommentar

Andre1980 det er helt sant at ballen går begge veier og om KS gjør en dårlig jobb og feks bestiller feil oppdrag så er det tullete og klage på montøren.

 

Var ikke meningen å såre noen, og du gjør sikkert en glitrende jobb. Det kan til og med henne eltel har skjerpet seg det siste året og ikke fortjener negativ omtale. Det var ikke tilfelle for et år siden. Da var det en mengde feilmeldinger på ny installasjoner fra eltel som lett kunne vært ungått om de faktisk hadde sjekket linjen hos kunden. Jeg har sittet en par timer i telefonen med jara/telenor networks for å få montøren tilbake for å gjøre jobben skikkelig før han går for dagen... Jeg tror ofte slike problemer ligger på administrasjonsnivå(rutiner osv) og ikke på de enkelte montørene og kan sikkert derfor endres på kort tid. Relacom var i allefall overlegent mye bedre å samarbeide med for et år siden. Supert om dette har endret seg til det bedre nå :)

Endret av spetznaz
Lenke til kommentar

Ser at det diskuteres ang El-Tel her.

Kan ikke si at El-Tel er heller så populære på arbeidsplassen min heller, (Ventelo).

 

El-Tel mistet store deler av Sørlandet pga dårlig utført arbeid.

Og vinnerne ble Relacom og Sønnico.

 

Kan ikke si at jeg hører mye positivt om El-Tel fra Oslo, Stavanger, Sandnes, Trondheim, Bergen eller Bodø.

 

Andre små steder vet jeg ikke noe om. :)

 

 

Men som Andre1980 nevner skal montørene gjøre _kun_ de har fått ordre på. Men "service" er alltid det lille mer man kan gjøre/sjekke før man er 100% sikker på at varene er levert.

 

Andre1980 kan si meg enig at flere ISP'er burde få KMF systemer opp, kjekt å ha det når man feilsøker. Kjipt å ringe 4-7 ganger inn til montør linje for å spør om db eller om det er link med modem, hehe.

Lenke til kommentar
-- SNIP --

 

Du bare sanser, nesten som å leste tabloider som se og hør.

Tipper nok at NGT og Tele2 har en avtale som skal ta vare på kundene.

 

Jeg snakker av erfaring, etter å ha jobbet i ngt KS igjennom to overtakelser.

 

Tipper at NGT har avtalt med Tele2 om overtagelsen, forskjell med å overta 3000 kunder og 100000 kunder, tror nok NGT legger inn mer penger i denne overtagelsen enn det å overta en miniselskap.

I tillegg så må du huske at NGT nå er eid av TeliaSonera, så tipper de har god hjelp fra den kanten.

 

Jobber du i NGT fortsatt eller har du sluttet?

Lenke til kommentar
Om kjøpet blir godkjent av myndighetene regner Tele2 og Nextgentel at kundene blir flyttet over i løpet av 3 til 5 måneder.

 

lurer på når tele2 sender ut info til kundene sine jeg, for hvis det er 3 mnd oppsigelsestid uansett så bør vi jo snart alle tele2 kunder få info, menmen, får vel beskjed noen dager før bytte vel, vedder på at ngt kommer til å klusse til igjen, har hatt ngt 2 ganger før, begge gangene med trøbbel med linja, support, osv.

 

tele2 har jeg super ms med, support som svarer fort (og som tilogmed ringer deg opp igjen hvis det er flere spm/beskjeder)

 

menmen, får vel håpe det går greit

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...