EinarEriksen Skrevet 21. mai 2009 Skrevet 21. mai 2009 Forskere har funnet en metode som gjør batterier langt mer utholdende. Les mer
Beef Supreme Skrevet 21. mai 2009 Skrevet 21. mai 2009 "Følgelig vil selvsagt også teknologien gi billigere batterier til sluttkunder." WRONG! Alt nytt tynes prisen til himmels bare fordi det er nytt. Det blir billigere, ja, men ikke for oss sluttkunder.
Rescue me Skrevet 21. mai 2009 Skrevet 21. mai 2009 Innen disse batteriene kommer ut bruker mobilene 5-10 ganger mer strøm. Hadde vi tatt en gammel gsm mobil uten fargerskjerm, kamera, mp3-spiller og alt annen strømslukende teknologi og brukt et moderne batteri med en kapistet på over 1000 mAh hadde vi fått en helt sinnsyk batteritid.
A-Jay Skrevet 21. mai 2009 Skrevet 21. mai 2009 Spennende. Ser fram til bærbare PCer som varer hele arbeidsdagen og kvelden attpåtil. Hvis den er oppladbar da?
Daniel Skrevet 21. mai 2009 Skrevet 21. mai 2009 Jeg har mer tro på at fem ganger så høy batterikapasitet, eller batterier som er en femdel av størrelsen, vil være en finfin grunn til å ta seg litt ekstra betalt.
hobgoblin Skrevet 21. mai 2009 Skrevet 21. mai 2009 ah, den evige "tilgjengelig om 5 år" vurderingen...
joffeloff Skrevet 21. mai 2009 Skrevet 21. mai 2009 Elektrisk bil, takk. Og da mener man ikke Think..
Merko Skrevet 21. mai 2009 Skrevet 21. mai 2009 Slike nyheter har man jo sett mange av. og i ALLE står det "Tilgjengelig om 5-10år" i bunnen av artikkelen.
hobgoblin Skrevet 21. mai 2009 Skrevet 21. mai 2009 forresten, hva jeg virkelig hadde likt å sett var en mobil med to mindre batterier, hvor en kunne ta ut det ene og lade det uten at en måtte skru av telefonen først...
TAZHEL Skrevet 21. mai 2009 Skrevet 21. mai 2009 Det er en selvfølge at de må tyne opp prisene. De har brukt miliarder på forskning da er den rett at man skal tjene på det. Akkurat som LED tv'er er billigere å lage en LCD. Men de må tjene på teknologien de har skapt...
Simen1 Skrevet 21. mai 2009 Skrevet 21. mai 2009 De har brukt miliarder på forskning da er den rett at man skal tjene på det. Milliarder? Hvor har du det tallet fra? Tror du St. Andrews universitet har så mye penger å avse til ett eneste prosjekt? Akkurat som LED tv'er er billigere å lage en LCD. Men de må tjene på teknologien de har skapt... Er en stor matrise med lyssterke LED billigere å lage enn noen få CCFL-rør? (LCD-panelet foran baklyset kommer jo i tillegg uansett) Universitetet tjener nok ikke mye penger på dette uansett resultat.
Simen1 Skrevet 21. mai 2009 Skrevet 21. mai 2009 Elektrisk bil, takk. Og da mener man ikke Think.. Du mener vel: ikke Buddy. Think (både nåværende City og kommende O/Ox ser jo uendelig mye bedre ut: Tenk om prisen på disse falt med 30% pga ny batteriteknologi!
Okapi Skrevet 21. mai 2009 Skrevet 21. mai 2009 Lyspærer som varer uendelig mye lenger enn de klassiske glødetrådpærene har man jo hatt i flere tiår, men man kan jo ikke selge så mange slike. Er ikke nødvendigvis økonomisk hensiktsmessig å selge det beste.
joffeloff Skrevet 21. mai 2009 Skrevet 21. mai 2009 Vel, personlig synes jeg ikke mye om disse såkalte 'bybilene' som ser ut som krympede varebiler uansett. Du kan liksom ikke polere en bæsj uansett hvor mye du gnikker.. Nei, når jeg tenker på skikkelig elektrisk bil er det mer i Model S-baner jeg tenker.
Simen1 Skrevet 21. mai 2009 Skrevet 21. mai 2009 Den er lekker den. Den må veldig gjerne falle 30% i pris.
>Jonas< Skrevet 21. mai 2009 Skrevet 21. mai 2009 Milliarder? Hvor har du det tallet fra? Tror du St. Andrews universitet har så mye penger å avse til ett eneste prosjekt? Milliarder var kanskje litt mye, men det brukes faktisk mye. Høgskolen jeg går på fikk 50 millioner av EU for å forske på biometrisk sikkerhet, og da skal man jo gjerne tjene inn igjen litt siden også.
ArneMaiden Skrevet 21. mai 2009 Skrevet 21. mai 2009 I dagens litium-ion-batterier er det lagret litium-kobolt-oksid på anodesiden. Dette kjemikaliet har forskerne erstattet med en sammensetning av litium-ioner, karbon og mangan-oksid. Hvis jeg ikke tar helt feil skal det stå katodesiden her. Katoden er per definisjon den elektroden der det skjer en reduksjon, i og med at elektronene går mot "+"-siden vil det altså skje en reduksjon her, derfor skal det altså stå katodesiden.
jpsalvesen Skrevet 21. mai 2009 Skrevet 21. mai 2009 "Følgelig vil selvsagt også teknologien gi billigere batterier til sluttkunder." WRONG!Alt nytt tynes prisen til himmels bare fordi det er nytt. Det blir billigere, ja, men ikke for oss sluttkunder. Til å begynne med når produksjonskapasiteten ikke oppfyller etterspørselen, så går det lett å ha en komfortabel profittmargin per enhet. Etterhvert som produksjonskapasiteten møter etterspørselen, så faller prisen. Ingen magi her. Uansett: Spennende teknologi dette her. Om den fungerer som de påstår, så vil vi altså se elbiler som kan gå til Trondheim på et batteri som ikke veier 50% av bilens totalvekt..
gsn Skrevet 21. mai 2009 Skrevet 21. mai 2009 Vel, personlig synes jeg ikke mye om disse såkalte 'bybilene' som ser ut som krympede varebiler uansett. Du kan liksom ikke polere en bæsj uansett hvor mye du gnikker.. Flisespikkeri: Det er faktisk mulig å polere bæsj. På mythbusters polerte de to forskjellige typer, der løvebæsj var den som ble mest skinnende! http://www.youtube.com/watch?v=hBj6PonX14A Ontopic: Spennende batterier, men er det ikke litt rart at de store mobiltelefon produsentene ikke hiver seg over dette for å få de i bruk så fort som mulig?
Anbefalte innlegg