Gå til innhold

Reise i Europa et års tid – destinasjoner?


Anbefalte innlegg

Har etter mange runder med meg selv kommet frem til at jeg blir gammel og grå mer enn fort nok, og er fristet til å la alle dressene henge pent igjen i skapet hjemme et års tid (eller to?), ta pause fra jobbing og reise rundt i Europa.

 

Planen er foreløbig løs. Fordi jeg ønsker å ha en form for enhet i reisen er tanken å finne reisemål og aktiviteter som kan relateres til andre verdenskrig. Det matcher interessene mine bra, og gir meg en del i forhold til et bokprosjekt som er det egentlige formålet med å ta fri.

 

Jeg tar sikte på å oppholde meg relativt lenge på hvert sted; noen steder blir det sikkert bare en ukes tid, ellers ønsker jeg å bo en måned eller to på ett sted. Dette gjør det hele ganske mye rimeligere, i tillegg til at jeg får fast kontorplass etc.

 

Dette er bakgrunnen, så til det litt mer praktiske – som jeg trenger hjelp til. Hvor ville dere bodd og hva ville dere besøkt? Noen tanker foreløbig:

-Berlin. Tilnærmet selvsagt mtp tema. Også en morsom by, og overkommelige priser på bolig.

-Paris/omegn. Krigshistorien til byen er interessant i seg selv, i tillegg er mye tilgjengelig innen rimelig avstand.

-Italia. Usikker på hvor det blir aktuelt her. Anzio? Cassino? Kan uansett tenke meg å bli boende i Italia en stund, muligens lengre nord der jeg allerede er kjent.

-Østerrike. Har alltid hatt lyst til å være i Wien over en lengre periode, og her er muligheten. Men om dette er mest historisk korrekt er jeg litt mer i stuss på.

-Bayern! Nürnberg i et par uker?

-Polen. Warszawa (ghettoen), Krakow (nærhet til Auschwitz og ålreit by)

 

Andre forslag til destinasjoner? Hva bør jeg tenke på/planlegge?

 

På forhånd takk for alle innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Budsjettet avhenger litt av hva jeg finner ut av at jeg trenger. (Med andre ord – ideer om hvor det bør ligge er velkomne!) Har sett for meg rundt 250.000, men dette kan justeres både opp og ned. Har ikke spesielt store krav; kommer ikke til å ha utgifter å snakke om i Norge og skal unngå å bo lenge i dyre områder. Tror det skal la seg gjøre uten alt for mye penger.

 

Er ikke så mye spennende å fortelle foreløbig, er ganske tidlig i planleggingsfasen. Planen er å dra om et års tid, og så bli borte til jeg føler jeg er ferdig eller må jobbe noen måneder for å kunne fortsette.

 

Har for så vidt planen for boken klar, men trenger tid og ro til å skrive. I tillegg har jeg lyst til å bruke tid på å bli kjent med et par steder i Italia og Frankrike.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...