Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skapet falt ned. Erstatning for knuste kopper?


Anbefalte innlegg

nei og det trenger det ikke, men faglærte skal gjøre jobben riktig. Nå som skapet har falt ned så blir tvil i saken siden husverten har selv montert det uten faglig kompetanse.

 

Sier seg selv at du skal ha glassa dekket HVIS husverten ikke har montert det tilfredsstillende. Ville prøvd å få tak i en fagmann som kan ta en titt på skapet for å se om husverten har montert det skikkelig.

 

edit: masse skrivefeil... :ph34r:

Endret av Dammed
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette er da noe man bare tar med forsikringsselskapet sitt hvor man har innboforsikringen, så vil de eventuelt ta å rette krav mot huseier om de mener det har hjemmel i lovverket.

 

Siden det er huseier som er ansvarlig for fastmonterte ting i huset er det huseier som må ta det med sitt selskap, ikke leietager.

Lenke til kommentar
Dette er da noe man bare tar med forsikringsselskapet sitt hvor man har innboforsikringen, så vil de eventuelt ta å rette krav mot huseier om de mener det har hjemmel i lovverket.

 

Siden det er huseier som er ansvarlig for fastmonterte ting i huset er det huseier som må ta det med sitt selskap, ikke leietager.

Men kommer ikke leietager noen vei der, er vel det beste å ta det med sitt eget forsikringsselskap og så får evt. de ta kampen videre.

Lenke til kommentar

Bildene kan sees her:

Galleri på ImageShack.us

 

Skruen som er avbildet er en av seks (!!!!!!) som holdt skapet oppe.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

09052009364.jpg

-

09052009365.jpg

-

09052009367.jpg

-

09052009368.jpg

-

15052009370.jpg

-

15052009378.jpg

 

 

Seks sånne skruer hadde husverten festet to store kjøkkenskap med.

Ingen andre festeanordninger overhodet!

15052009377.jpg

 

JA, det er gipsplater.

 

 

## bilder satt i spoilertags av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Huseier slår seg selvsagt vrang. Han truer med å kvitte seg med elektriske apparater som til nå har inngått i leien, og begrunner dette med at min venninne har fått strøm og internett altfor billig.

 

Han mener tydeligvis at hvis han må ut med penger for koppene, så skal han kreve det inn igjen i form av økt husleie. I praksis taper han altså ikke på å betale.

 

Her er kommunikasjonen mellom min venninne og husverten, skrevet av fra SMS.

 

 

MELDING FRA HUSVERT

Nå fikk jeg tilbakemelding fra If: Leieboeren regnes ikke som en del av husstanden som forsikringen gjelder for. Du bør derfor tegne egen forsikring i tilfelle noe annet uforutsett skulle skje. Jeg hadde tenkt at vi kunne dele på egenandelen, men nå får vi heller ta det på egen kappe, ettersom det kun er skapene som er dekket. De koster mindre enn egenandelen, så de skal jeg betale selv.

 

Erik (navn byttet ut pga huseierens privatliv)

 

MELDING FRA LEIETAGER

Okay så ka sjer nå då eg fikk ting for 5450 kr knust fordi skapene isje va godt nåk festet uerstattelige ting så de isje går ann og få tak i lenger

 

MELDING FRA HUSVERT

Uerstattelige ting kan ikke erstattes hverken med eller uten forsikring så det lønner seg å ha forsikring når sånt noe skjer.

 

MELDING FRA LEIETAGER

Mesteparten av det som knuste var nye ting som di isje får inn igjen og det var jo ikke jeg som henkte opp skapene heller det var du så da erdet vel du som er ansvarlig når skapene raser ned og

 

MELDING FRA HUSVERT

Forestill deg at du går ifra et telys så huset brenner ned. Hvem har skylda da?

HUSVERTEN SENDTE TO MELDINGER PÅ RAD

Joda det var min feil. Har du lyst på noen tallerkner av meg?

 

MELDING FRA LEIETAGER

Neida går fint de eg må kjøpe nye uansett :-)

LEIETAGER SENDTE TO MELDINGER PÅ RAD

Hei nå har eg vert og forhørt meg rundt med forbruker området og du e faktisk pliket til og betale meg av egen lomme for alt de eg fikk knust men eg ska ver snill og gå ned i pris så eg ska strekke meg ned til 4000 får eg de er det helt greit :-)

 

MELDING FRA HUSVERT

ok, men husker du da du brakk nøkkelen i ytterdøra ?

Det kostet 4300,- ...

Kommentar: Låsen var ødelagt ødelagt da min venninne flyttet inn. Låsen var ødelagt, så nøkkelen ikke ville ut. Nøkkelen knakk da hun prøvde å få den ut. Dette er en hendelse som ligger SEKS ÅR tilbake i tid, og hun hadde mast på ham lenge for å få låsen fikset. Da nøkkelen knakk måtte hun selv skaffe låsesmed fordi husverten var på ferie. Regningen ble sendt til husverten.

 

MELDING FRA LEIETAGER

Det var ikke min feil at låsen var ødelagt den var ødelagt alerede da eg flytta inn så hadde låsen vert i orden hadde ikke nøkkelen brekt heller så det kan du isje skylle på meg for og eg ga beskjed om de med en gang eg flytta inn at låsen var ødelagt men ingenting ble gjort

 

MELDING FRA HUSVERT

Å var det slik det var..

 

MELDING FRA LEIETAGER

Ja eg ga beskjed me en gang eg oppdaget de men det er jo en stund siden så det er ikke rart vis du isje husker de eg ga beskjed mange ganger og ingenting sjedde så da nøkkelen omsider brakk på grunn av den ødelagte låsen da var dere på ferie så eg ringte dere da for og gi beskjed ka så hadde sjedd :-)

 

MELDING FRA HUSVERT

Da kan vi jo utligne det over tid hvis du vil f.eks med fastleddet på strøm som du ikke betaler siden du pr idag ikke har eget abbonnement. Det har du spart ca 6000 på siden du kom. hvis ikke det passer så kan vi jo se på internett og tv-abbonnement som du sparer ca. 4500 på i året siden vi sålangt ikke deler på det. Glem heller ikke at du betaler idag bare 700 mer i måneden enn da du flyttet inn for 5 år siden, for en leilighet som plutselig er ny oppusset og har fått oppvask maskin. Den ga jeg forresten 4600 for. Hvis du absolutt vil ha betaling så øker jeg herved leien med 500 for disse tingene og gir deg fritak i 11 måneder. Er ikke det akseptabelt så får du skaffe egen strøm, internett og tv, for disse blir da nappet ut og oppvask maskinen og kjøleskapet mitt går da til høystbydende via finn.no.. :)

 

Vennlig hilsen Erik

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Huseier har en forsikring som dekker huset i seg selv(byggningen, struktur og fysisk fastmontert invetar). Dette dekker skap, vegg, gulv osv. Altså det byggtekniske. Så dette dekker ikke selve invetaret eller eiendeler oppbevart i leiligheten. I tillegg har nok huseier en innboforsikring men siden du/dere ikke er en del av huseiers husholdning så er det helt naturlig at denne ikke dekker din husholdning. Så dette er helt korrekt og helt normalt. Det er godt mulig skapene er dårlig montert men det vil da kun gi utslag i at huseier ikke får dekket reparasjonen på forsikringen. Det må han i så tilfelle dekke selv.

 

Invetaret i skapene(og andre eiendeler) dekkes av din innboforsikring. Dette er tydeligvis en uheldig hendelse som er utenfor leietakers kontroll. Da skal innboforsikringen dekke evnt skader. Dette er leietakers ansvar å ha og dersom forsikringsselskapet mener huseier har vært uaktsom så vil de kreve tilbakebetalt erstatning i fra huseier.

 

Når det gjelder leieforholdet så kan man vel si at det er skutt til h*****. Forbered deg på at det vil være anstrengt i lang tid fremover. Internett og strøm antar eg er avtalt i kontrakten så dette kan ikke huseier klage på. Låsen som ble byttet burde huseier avklart ansvarsforholdet for med en gang, og ikke seks år etterpå. Dette må bare avvises. Og huseier har lov til å regulere leien både etter indeksregulering og etter gjengs leie i området. Dersom husrommet nå har en større leieverdi enn før opppussingen så kan faktisk huseier kreve at leien økes til gjengs leie(stilles krav til varsling og tidsrom, men det kan gjøres).

Lenke til kommentar
Invetaret i skapene(og andre eiendeler) dekkes av din innboforsikring.

 

Har ikke innboforsikring.

 

Men er ikke husvert ansvarlig for kopper og tallerker når det er han som har montert skapene?

Har han rett når han sier at hun burde hatt forsikring selv?

 

Hvis noen bulker bilen min, så erstattes jo dette av hans forsikring. Det er ikke jeg som skal tape bonus.

Lenke til kommentar

Men alle biler har forsikring, og alle hører til å ha innboforsikring for sånne ting som dette. ;)

 

Siden du ikke har innboforsikring og han nekter å betale er jo fort den eneste veien å blande inn advokater, og da blir prisen fort mye høyere. Eventuelt å levere klage til Husleietvistutvalget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han har absolutt rett i å si at hun burde ha forsikring selv. En innboforsikring koster 3-700 kroner i året(avhenger av rabatter og mye annet) og dekker det du har av innbo og løsøre. Hva om huset brenner ned? Hva om det oppstår en oversvømmelse? Innbrudd? Det er mye som skal skje og uten forsikring står man på bar bakke. Det er regelrett idioti å ikke ha forsikring.

 

Eg synes huseier skal dekke tapet DERSOM det er uforsvarlig montering som er årsaken. Men om du hadde hatt forsikring så kunne du krevd utgiften dekket av forsikringen og så hadde selskapet krevd dette dekket av huseier igjen. Man har naturligvis en egenandel å ta hensyn til, og på så små beløp vil det kanskje ikke svare seg(egenandel kommer igjen på hvilken avtale man har).

 

Et råd kan være å få en fagmann til å se på skaden og måten skapene var montert på. Da står man sterkt i forhold til årsak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...