Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk Eksamen 2009 - 10'ende trinn - Skulle bare være morsom


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det noen regler på hvor mange sider med notater vi får ta med? En venn av meg sa han fikk bare ta med 1 side

 

Sånn var det hos oss for to år siden, nå sier lærerene at vi kan ta med en tilhenger med bøker uten at det gjør noe så jeg tror ikek det er noen begrensning på det :)

Lenke til kommentar
Er det noen regler på hvor mange sider med notater vi får ta med? En venn av meg sa han fikk bare ta med 1 side

 

Alle hjelpemidler er tillatt. Altså kan du ta med så mange bøker du bare orker..

 

De gamle eksamenreglene var det lov med 1 side notater.

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt å skrive: "En god latter forlenger livet" på sakteksten. Det står veldig mye om det i heftet, så tenkte det kanskje ikke var noe dårlig ide... Har funnet ut mye og latter kan forlenge livet, faktisk! Latter stimulerer blodsirkulasjonen osv... Hva tror dere om det?

Lenke til kommentar
@troyka om minnepenn

 

Joda minnepenn skal være lov, hvis skolen nekter. Kan du bare vise de den offisielle eksamenssiden, ligger i førsteposten. Der står det at det er lov, og det er de reglene skolen skal følge.

 

Hos oss har de tatt vekk minnepenn. Lærerne sa at det visstnok var slik i hele Hordaland...Aner ikke om det er sant, men det er i hvertfall det i vår kommune.

Vi får dessverre ikke lov til å ha med pga det tydeligvis finnes minnepenner som er kommuniserbare. Ante ikke at det fantes kommuniserbare minnepenner før i går! :O

Endret av Stinoline
Lenke til kommentar
@troyka om minnepenn

 

Joda minnepenn skal være lov, hvis skolen nekter. Kan du bare vise de den offisielle eksamenssiden, ligger i førsteposten. Der står det at det er lov, og det er de reglene skolen skal følge.

 

Hos oss har de tatt vekk minnepenn. Lærerne sa at det visstnok var slik i hele Hordaland...Aner ikke om det er sant, men det er i hvertfall det i vår kommune.

Vi får dessverre ikke lov til å ha med pga det tydeligvis finnes minnepenner som er kommuniserbare. Ante ikke at det fantes kommuniserbare minnepenner før i går! :O

 

Komuniserbare minnepenner? Aldri hørt om O.o

 

Tenkte faktisk ista på at visst jeg hadde tatt med "mobilt-bredbånd" , slik internett usb plug som du plugger inn i PC'n og da får du internett overalt. Denne dingsen ligner på en Minnepenn, så visst det hadde gått ann å lurt lærerne med dette så hadde det vært fett :p

 

Men som sagt, jeg skal ikke jukse på eksamen. NEVER, EVER EVER

Lenke til kommentar
jeg tenker mer en oppgave knyttet til sidene www.dubestemmer.no.. en oppgave hvor man kan skrive om mobbing / mobbing over nettet..+ risiko og konsekvenser ??

 

 

det jeg ser for meg når du vil skrive en sak tekst om mobbing, er at du ikke ser det bare fra mobberns side, men at du tenker på mobbern, hvorfor han/hun gjør det, ogsånt. og at det kan være morsomt en stund for både personen og vennene ... kanskje ?

 

Er det noen regler på hvor mange sider med notater vi får ta med? En venn av meg sa han fikk bare ta med 1 side

 

 

du kan ha med så mye du vil. hvertfall vi. MEN vi får et stempla ark som vi må skrive det vi bruker ned på, tankekart eller noe.. sånn at du får samla alt ned på ett sted og gir til sensor...

som jeg forsto det lærern våres sa..

Lenke til kommentar
Har også planer om å skrive om at "en god latter forlenger livet", men jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal gjøre det, eller hva jeg burde ha med :ermm:

 

Er det noen som har noen forslag? ;)

 

 

Gå inn på www.forskning.no og søk på "latter" , da kommer det opp mye stoff som har blitt forsket på innen latter, du burde også google latter. Jeg har tenkt til å skrive om diverse fra det jeg fant fra disse sidene inkludert litt fakta om latter og latteryoga..

Lenke til kommentar

Til tentamen skulle vi ha så likt eksamen som mulig, og da leverte vi inn notatark med skolens stempel. Jeg har ikke brukt det arket nå, fordi jeg har skrevet ut 25 sider med printer. Skal jeg levere den 25-siders-blokken, eller er det ikke krav om at "kilde-ark" skal leveres?

Lenke til kommentar
Hey, kan noen greie ut GODT OG TYDELIG forskjell mellom kåseri og essay(ikke henvis til andre sider).

OG GODE EKSEMPLER PÅ KÅSERI? kAN NOEN GI F.EKS START PÅ ET KÅSERI OM HUMOR SOM SLO FEIL AN?

Ble litt smått. (Sikkert skrivefeil der og)

 

post-185670-1241707056_thumb.jpg

 

Lenke til kommentar
Har også planer om å skrive om at "en god latter forlenger livet", men jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal gjøre det, eller hva jeg burde ha med :ermm:

 

Er det noen som har noen forslag? ;)

 

 

Gå inn på www.forskning.no og søk på "latter" , da kommer det opp mye stoff som har blitt forsket på innen latter, du burde også google latter. Jeg har tenkt til å skrive om diverse fra det jeg fant fra disse sidene inkludert litt fakta om latter og latteryoga..

 

 

Tenkte også på å skrive min saktekst om utsagn som "En god latter for lenger livet". Men hvordan burde man skrive om det? Vanlig artikkel, kåseri, essay eller?

Lenke til kommentar
Har også planer om å skrive om at "en god latter forlenger livet", men jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal gjøre det, eller hva jeg burde ha med :ermm:

 

Er det noen som har noen forslag? ;)

 

 

Gå inn på www.forskning.no og søk på "latter" , da kommer det opp mye stoff som har blitt forsket på innen latter, du burde også google latter. Jeg har tenkt til å skrive om diverse fra det jeg fant fra disse sidene inkludert litt fakta om latter og latteryoga..

 

Kjempegod ide :D

Lenke til kommentar

Er det noen som har forslag til hva man kan skrive om innenfor sakprosa med dette temaet?

Hadde vært greit om vi kun skulle skrive en skjønnlitterær tekst, men sakpregede tekster er i utgangspunktet vanskelige (syns jeg), og dette temaet gjør ikke saken bedre.

Lenke til kommentar
Har også planer om å skrive om at "en god latter forlenger livet", men jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal gjøre det, eller hva jeg burde ha med :ermm:

 

Er det noen som har noen forslag? ;)

 

 

Gå inn på www.forskning.no og søk på "latter" , da kommer det opp mye stoff som har blitt forsket på innen latter, du burde også google latter. Jeg har tenkt til å skrive om diverse fra det jeg fant fra disse sidene inkludert litt fakta om latter og latteryoga..

 

 

Tenkte også på å skrive min saktekst om utsagn som "En god latter for lenger livet". Men hvordan burde man skrive om det? Vanlig artikkel, kåseri, essay eller?

 

 

Jeg skal skrive artikkel tror jeg. Da kan man skrive ingress og underoverskrifter. Den ene teksten i heftet om latter er en artikkel, synes den fungerte ganske bra! :)

Lenke til kommentar
Er det noen som har forslag til hva man kan skrive om innenfor sakprosa med dette temaet?

Hadde vært greit om vi kun skulle skrive en skjønnlitterær tekst, men sakpregede tekster er i utgangspunktet vanskelige (syns jeg), og dette temaet gjør ikke saken bedre.

 

Sliter med akkuratt det samme.

Visst jeg kan få noen ideer om hva jeg kan skrive om, blir det mye lettere å finne stoff å forberede meg.

 

Dette er hva jeg har så langt:

 

- Otto Jespersen og Humoren has

 

- Karikaturtegninga av Mohammed

 

- Mobbing som var ment å være morsomt

 

- En god latter forlenger livet

Lenke til kommentar

Jeg er fullstendig enig i at temaet er ganske så merkelig og ensidig :/

Det jeg har tenkt på, er vel som alle dere andre: Det å gå for langt.(Dra spøken for langt)

 

*I forberedningslinken er det noen opptak fra "Lur en venn" på P4. Damen i telefonen blir lurt til å tro hu skal i fengsel, og begynner å gråte. DE GÅR FOR LANGT.

*Et annet sted er sangen "en sofa fra IKEA" lagt inn. Den handler egentlig om et veldig alvorlig tema - nemlig vold i hjemmet. Hva hvis en som har opplevd dette hører denne sangen? Jeg vil tro de føler avsky. DE HAR GÅTT FOR LANGT.

*En annen tekst er om brevet med melispulveret. Det skulle kanskje være morsomt, men tenkte de noen gang på konsekvensene av det de gjorde? DE GIKK FOR LANGT.

 

En del av artiklene handler også om dette :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...