Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk Eksamen 2009 - 10'ende trinn - Skulle bare være morsom


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
E det kunn ej som he sånn rar følelse om at tankane mine ikkje kjem fram.. He på en måte så mangen tanka om temaet osv. men klare liksom ikkje å skjønne heilt ka dei e xp sikkert nokke som feila mej..

 

 

Jeg kjenner meg igjen :p Har lest og lest i hele dag, skrevet ned ti tonn med stoff som jeg kan få bruk for, men likevel så er jeg så trøtt og sliten at jeg ikke klarer å samle tankene mine ><

 

Men har bestemt meg for at før jeg legger meg så skal jeg slappe helt av :D Skal ta ett skumbad, høre på fin musikk, kanskje farge håret, spise noe godt, ta ansiktsmaske :) Tror jeg blir ganske uthvilt til i morgen da^^

 

Hehe :D trur ikkje ej ska farge håret eller ta mej ett skumbad da men god ide :D

Lenke til kommentar

Vi har lov til å ha med feridge tekster. Helt siden 8. har læreren vår (i engelsken hvertfall) Plukket ut gullkorn som hun har bedt oss ta vare på sånn at vi kan bruke dem i fremtidige stiler, så jeg går ut ifra at det går fint på eksamen også!

 

Og vi kan vel ta med så mange ferdiskrevne stiler vi vil, og bare skrive dem litt om slik at de passer til emnet, MEN de må være skrevet av deg selv! Det blir juks om en kopierer hele tekster eller utdrag fra andres tekster, gullkorn går greit :)

Lenke til kommentar
Er du redd? Jeg hadde trodd at jeg også skulle være nervøs, men jeg er faktisk helt rolig og tenker ikke stort på det. Omtrent samme holdning som før en vanlig prøve, altså. :p Pleier uansett å få skribla ned noe i 5-er-stilen uansett. :wee:

 

 

så fint at noen av oss har det sånn ... xD

uansett hvor hardt jeg jobber , og hvor mye jeg prøver på tentamener og sånt, pleier det ikke holde til mer enn 3, 4 eller fire + om jeg er heldig..

Lenke til kommentar
Ja, hvordan skal vi skrive sakprosa om sånne temaer? Er dårlig med sjangere, så håper på at jeg klarer å skrive en artikkel. Driver å printer ut masser av sider nå med informasjon om div. stoff. (Slik som god latter, info om latter og det dere har skrevet.)

 

Fatter ikke at du gidder å printe ut en masse ark. korfor legger du ikke bare alt på en minnepinne? læreren vår blei helt hysterisk når vi skulle få lov å ha med minnepinne.. hun mente at vi kom til å gjemme den på dassen slik at andre som hadde eksamen kunne bruke den etc. lol.

 

folk ikke vits å spørre om oppgavene. de ligger trygt forseglet i en konvolutt på lærerværelset til skolen deres, hvor to lærere som ikke er lærer i norsk skal signere på at konvolutten var uåpnet.

 

kan tenke meg at det kommer oppgaver der noe bare skulle være morsomt så går alt til helsikke (en fyr dør, selvmord av mobbing etc.) men det er jo til nynorsken på mandag, siden det er en historie.

 

Anyway, imorgen på fredag kan eg tenke meg oppgaver som "skriv en artikkel der der noe som skulle være morsomt ikke var morsomt.. for ALLE". elns.. da kan du tenke deg muhammed karaikaturene etc.

 

lykke til alle sammen! ba til gud for engelsk men det blei norsk, jaja, 2 eksamner og mindre fridager. bit tenna i leppa gutta, vi klarer disse eksamnene lett.. :):)

Lenke til kommentar
Er du redd? Jeg hadde trodd at jeg også skulle være nervøs, men jeg er faktisk helt rolig og tenker ikke stort på det. Omtrent samme holdning som før en vanlig prøve, altså. :p Pleier uansett å få skribla ned noe i 5-er-stilen uansett. :wee:

 

 

så fint at noen av oss har det sånn ... xD

uansett hvor hardt jeg jobber , og hvor mye jeg prøver på tentamener og sånt, pleier det ikke holde til mer enn 3, 4 eller fire + om jeg er heldig..

 

Kan være noe med læreren da... Nå blir det jo en sensor som vil vurdere oppgaven din, og de fleste pleier å gå opp en karakter på eksamen!

 

Men jeg vil ambefale å se på sensorveiledningen som følger med forberedelsesopplegget, da vet en hva som skal til for å kunne oppnå de forskjellige karakterene ;O

Lenke til kommentar

Norsk lærern vår sa at det var sannsynleg med oppgaver om humor. (Så klart)

Skrive et kåseri/artikkel om latter og det å le.

Artikkel/kåseri om hvordan språket har endret seg opp gjennom tidene. Og hun foreslo at i kåseriet kunne det være lurt å samenligne en setning som en ungdom kunne sagt, med en som en gammel person kunne sagt. (Der ingen av dem skjønte hverandre, ved bruk av slang og gamle ord).

Forskjellen mellom voksen og barn, og hva de oppfatter som morsom og det å gå over streken.

En artikkel om det å gå over streken. (Som det er sagt før - en spøk som går forlangt).

Leserinlegg der man sier sin mening om spøker og når man går for langt.

Pluss noe til...

 

En nynorsk regel: Tenkte jeg skulle ta opp de/dykk regelen, selv om den kanskje står her fra før(?).

Bokmål: Har dere med dere mat til turen?

Nynorsk: Har de med dykk mat til turen?

 

Greia med denne er at du bytter ut de med deg, og dere med dykk. Altså: Har du med deg mat til turen? Da hører du rekkefølgen på de to automatisk. :)

 

 

Vi har lov til å ha med bøker og stiler, altså sammenhengende tekster, og dette er vel ikke ulikt fra de forskjellige skolene?

 

 

Edit: Glemte noe

Endret av Cactupuss
Lenke til kommentar
Vi har lov til å ha med bøker og stiler, altså sammenhengende tekster, og dette er vel ikke ulikt fra de forskjellige skolene?

 

Ja, alle har lov å ha med seg så mye ark og dritt dere vil. Eg har det meste på minnepinne!! :) har med Fra Saga til CD læreboka 10B også-just in case! kladdebok og regelbok etc anbefales jo også :D

rektoren vår kom inn og sa at vi hadde lov å ha med oss opp til 30kg med ting som IKKE er: kommuniserbare, som lager lyd.

Lenke til kommentar

Jaja, Nå sitter jeg punktum for forberedelsene min hvertfall! Så dere får ha tusen takk alle sammen, sånne forum som dette er vel den beste forberedelsen en kan få :D

 

Men snakkes vi i morgen etter eksamen også? :) Hadde vært kjekt å høre hvordan det gikk med dere, og lese deres tekster osv. Og diskutere videre ang den sjønnlitterere på mandag:P

 

Hadebra folkens ;)

Lenke til kommentar
Jaja, Nå sitter jeg punktum for forberedelsene min hvertfall! Så dere får ha tusen takk alle sammen, sånne forum som dette er vel den beste forberedelsen en kan få :D

 

Men snakkes vi i morgen etter eksamen også? :) Hadde vært kjekt å høre hvordan det gikk med dere, og lese deres tekster osv. Og diskutere videre ang den sjønnlitterere på mandag:P

 

Hadebra folkens ;)

 

Hadebra :) <33

 

Ja, kom her etter eksamen alle sammen, må høre åssn det gikk :D

Lenke til kommentar
Jaja, Nå sitter jeg punktum for forberedelsene min hvertfall! Så dere får ha tusen takk alle sammen, sånne forum som dette er vel den beste forberedelsen en kan få :D

 

Men snakkes vi i morgen etter eksamen også? :) Hadde vært kjekt å høre hvordan det gikk med dere, og lese deres tekster osv. Og diskutere videre ang den sjønnlitterere på mandag:P

 

Hadebra folkens ;)

 

 

Hade! Lykke til i morgen, break a leg ( :

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...