Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk Eksamen 2009 - 10'ende trinn - Skulle bare være morsom


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Angående det med minnepenn..

 

Kan man ta med hele artikler fra nettet, hvis man har med linker?

 

Jeg har kopiert en del fakta rett fra nettsteder; F.eks. en a4 side med fakta om latter fra Newton sin artikkel.

 

 

Et lettere eksempel:

Hvis noen har sett Flying_Turkey sitt vedlegg, har h*n kopiert tekst fra diverse sider; kunne man ha tatt med hele greia på minnepenn, eller er det 'ulovlig'?

Endret av Teardown
Lenke til kommentar
Angående det med minnepenn..

 

Kan man ta med hele artikler fra nettet, hvis man har med linker?

 

Jeg har kopiert en del fakta rett fra nettsteder; F.eks. en a4 side med fakta om latter fra Newton sin artikkel.

 

 

Et lettere eksempel:

Hvis noen har sett Flying_Turkey sitt vedlegg, har h*n tatt med direkte avsnitt fra sider; kunne man ha tatt med hele greia på minnepenn, eller er det 'ulovlig'?

 

Ja, det er lov til å ta det med, men du kan ikke bruke det avsnittet i stilen din. Hvis du skal det så må du sette det i anførselstegn og skrive helt på slutten av oppgaven hvilken nettside det er fra og datoen den ble publisert ;) Du må skrive nøyaktig nettside ikke bare www.wikipedia.no

Lenke til kommentar
Angående det med minnepenn..

 

Kan man ta med hele artikler fra nettet, hvis man har med linker?

 

Jeg har kopiert en del fakta rett fra nettsteder; F.eks. en a4 side med fakta om latter fra Newton sin artikkel.

 

 

Et lettere eksempel:

Hvis noen har sett Flying_Turkey sitt vedlegg, har h*n tatt med direkte avsnitt fra sider; kunne man ha tatt med hele greia på minnepenn, eller er det 'ulovlig'?

 

Ja, det er lov til å ta det med, men du kan ikke bruke det avsnittet i stilen din. Hvis du skal det så må du sette det i anførselstegn og skrive helt på slutten av oppgaven hvilken nettside det er fra og datoen den ble publisert ;) Du må skrive nøyaktig nettside ikke bare www.wikipedia.no

 

 

Jeg vet, men hvis noen IT-folk sjekker minnepennene så godtar de at man har kopiert et par avsnitt fra en nettside da?

Lenke til kommentar
Jeg vet, men hvis noen IT-folk sjekker minnepennene så godtar de at man har kopiert et par avsnitt fra en nettside da?

Nja, men det bør være minimalt.

Håper jeg slipper det eksamensstyret, går vg1. Kan bare komme opp i naturfag og matte men uansett så er det godt å slippe det.

Endret av Gryterett
Lenke til kommentar
Angående det med minnepenn..

 

Kan man ta med hele artikler fra nettet, hvis man har med linker?

 

Jeg har kopiert en del fakta rett fra nettsteder; F.eks. en a4 side med fakta om latter fra Newton sin artikkel.

 

 

Et lettere eksempel:

Hvis noen har sett Flying_Turkey sitt vedlegg, har h*n tatt med direkte avsnitt fra sider; kunne man ha tatt med hele greia på minnepenn, eller er det 'ulovlig'?

 

Ja, det er lov til å ta det med, men du kan ikke bruke det avsnittet i stilen din. Hvis du skal det så må du sette det i anførselstegn og skrive helt på slutten av oppgaven hvilken nettside det er fra og datoen den ble publisert ;) Du må skrive nøyaktig nettside ikke bare www.wikipedia.no

 

 

Jeg vet, men hvis noen IT-folk sjekker minnepennene så godtar de at man har kopiert et par avsnitt fra en nettside da?

 

Jeg håper da det, for jeg har mange sider med kopiert fakta :p De sier jo at alle hjelpemidler er lov, bortsett fra kommuniserbare. Jeg tolker det slik at det er lov. Hva ellers skal du ha minnepenner til da? Da er det jo bare waste -.-

Lenke til kommentar

Kom selv opp i Norsk, og vet at det kanskje er litt sent å komme med tips nå. men i dagens dagbladet står det om en jente som måtte flytte, endre navn og utseende. Læreren vår sa at det var et gullkorn, og at det var anbefalt til å ta med til eksamen! ;)

 

Andre tips til saklig tekst er internettmobbing.

- har internett blitt mobbernes nye hjemmested/mekka?

- Internett - himmel eller helvete?

- Otto Jespersen er også en ganske sentral person under dette temaet. Han lattlerliggjør mye som kanskje ikke

alltid blir sett på som en spøk av alle, selvom det er ment på den måten.

bare noen forslag.

 

Vi fikk også en sjekkliste til bokmålsteksten, så vi kunne se gjennom og luke ut feil:

- Passer overskriften med innholdet?

- Tydlig sjangertrekk?

- Skriver jeg i samme tid gjennom hele teksten?

- Samme synsvinkel?

- Avsnitt - passer det?

- Bruker jeg riktig pronomen?

- lave tall skal stå med bokstaver

- sjekk tegnsetting!!!

- og/å, da/når, ennå/enda, vært/hvert, for/får

- preposisjoner

- orddeling.

 

HUSK Å SE OVER EVENTUELLE SKRIVEFEIL! :D

 

 

Lykke til alle sammen :thumbup:

Lenke til kommentar
Nja, men det bør være minimalt.

Håper jeg slipper det eksamensstyret, går vg1. Kan bare komme opp i naturfag og matte men uansett så er det godt å slippe det.

 

 

Hehe, jeg sprudlet av glede da jeg fikk høre at vår klasse var den eneste som fikk den herlige tillatelsen til å ha eksamen i bokmål og nynorsk ^^

 

 

Mens de andre er hjemme og har studiedag >,<

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...