Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk Eksamen 2009 - 10'ende trinn - Skulle bare være morsom


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvor nøye er det med å oppgi kilder? Om jeg bruker nettet til å skaffe meg kunnskaper og fakta, men ikke siterer direkte, trenger jeg da å ta med kilder?

 

Tviler på det, men om du nevner noe fra artikkler du har lest etc kan det være lurt

 

Læreren min fortalte oss at hvis vi ikke brukte kilder, så burde vi informere om det, kun for sikkerhetsskyld. Det skader vel ikke, uansett? :)

Lenke til kommentar
I en Debattartikkel tar du opp to sider av samme sak. Mens i en Fagartikkel skriver du om en ting.

Eks. Debattartikkel: Du kan skrive om for og i mot lue i skolen.

Eks. Fagartikkel: Du skriver om global oppvarming.

 

OPS. Alle artikkler skal være objektive.

 

Håpe det hjelper:D

 

 

Ja, skjønte det nå ;D

 

Takk!

 

 

Er ikke rart jeg fikk dårlig på sjanger i niende da jeg skrev fagartikkel om Internett når oppgaven var debatt :p

Lenke til kommentar

Nå har jeg sittet en eeeevighet og lest alle innleggene her, og vi kunne hatt bare 10 sider i denne tråden hvis folk hadde giddi å lese innleggene før de spørr. Over halvparten er spurt over 2 ganger, sykt irriterende når du leser den samme posten for 5 gang. Skjerp dere folkens.

 

Denne tråden er vel først og fremst for å dele insperasjon. Insperasjon fins det lite av i denne diskusjonen.

Mine ideer for morgendagen:

- Skrive essay om hvor lett det er å skjule seg bak en morro-maske/hvor lett ting som er ment morsomt kan såre.

- Skrive personlig brev til noen som har blitt såra av morsomme ting.

 

(kommer sikkert på mer når jeg ser oppgaven)

 

1. Lærern vår sa at vi IKKE skulle skrive intervju. Dette er den letteste sjangeren, og vanskeligere å få bra karakter med.

2. På tentamen til sommeren i 9. klasse skrev jeg essay om det å være fanget i ungdomstiden. Dette var første gang jeg skrev essay, jeg ante egentlig ikke hva essay var, og essay er en vanskelig sjanger å forstå, men stilen fikk jeg karakter 6 på. Derfor fant jeg ut at essay ikke er så vanskelig allikvel. Det er egentlig å bare skrive dine egene tanker om hva du føler og sånn. Har ikke skrevet essay etter dette, men tror dere at det er "farlig" for meg å skrive essay i morra?

Lenke til kommentar
Nå har jeg sittet en eeeevighet og lest alle innleggene her, og vi kunne hatt bare 10 sider i denne tråden hvis folk hadde giddi å lese innleggene før de spørr. Over halvparten er spurt over 2 ganger, sykt irriterende når du leser den samme posten for 5 gang. Skjerp dere folkens.

 

Denne tråden er vel først og fremst for å dele insperasjon. Insperasjon fins det lite av i denne diskusjonen.

Mine ideer for morgendagen:

- Skrive essay om hvor lett det er å skjule seg bak en morro-maske/hvor lett ting som er ment morsomt kan såre.

- Skrive personlig brev til noen som har blitt såra av morsomme ting.

 

(kommer sikkert på mer når jeg ser oppgaven)

 

1. Lærern vår sa at vi IKKE skulle skrive intervju. Dette er den letteste sjangeren, og vanskeligere å få bra karakter med.

2. På tentamen til sommeren i 9. klasse skrev jeg essay om det å være fanget i ungdomstiden. Dette var første gang jeg skrev essay, jeg ante egentlig ikke hva essay var, og essay er en vanskelig sjanger å forstå, men stilen fikk jeg karakter 6 på. Derfor fant jeg ut at essay ikke er så vanskelig allikvel. Det er egentlig å bare skrive dine egene tanker om hva du føler og sånn. Har ikke skrevet essay etter dette, men tror dere at det er "farlig" for meg å skrive essay i morra?

 

Det finnes vel ikke akkurat lite inspirasjon i diskusjonen. Det er stadig noen som har kommet med gode ideer.

Det virker jo absolutt ikke som om det er noe problem for deg å skrive essay og at du mestrer det, så da burde du vel satse på det, kanskje? ;)

Lenke til kommentar
Nå har jeg sittet en eeeevighet og lest alle innleggene her, og vi kunne hatt bare 10 sider i denne tråden hvis folk hadde giddi å lese innleggene før de spørr. Over halvparten er spurt over 2 ganger, sykt irriterende når du leser den samme posten for 5 gang. Skjerp dere folkens.

 

Denne tråden er vel først og fremst for å dele insperasjon. Insperasjon fins det lite av i denne diskusjonen.

Mine ideer for morgendagen:

- Skrive essay om hvor lett det er å skjule seg bak en morro-maske/hvor lett ting som er ment morsomt kan såre.

- Skrive personlig brev til noen som har blitt såra av morsomme ting.

 

(kommer sikkert på mer når jeg ser oppgaven)

 

1. Lærern vår sa at vi IKKE skulle skrive intervju. Dette er den letteste sjangeren, og vanskeligere å få bra karakter med.

2. På tentamen til sommeren i 9. klasse skrev jeg essay om det å være fanget i ungdomstiden. Dette var første gang jeg skrev essay, jeg ante egentlig ikke hva essay var, og essay er en vanskelig sjanger å forstå, men stilen fikk jeg karakter 6 på. Derfor fant jeg ut at essay ikke er så vanskelig allikvel. Det er egentlig å bare skrive dine egene tanker om hva du føler og sånn. Har ikke skrevet essay etter dette, men tror dere at det er "farlig" for meg å skrive essay i morra?

 

Jeg skal også skrive essay, men jeg har skrevet essay de siste tentamene vi har hatt. Men essay er ikke så verst å skrive, så synst du skal velge det.

Lenke til kommentar
tips til nynorsk eksamen.

kjøp boka "Kva heiter det?"

 

fin bok. :)

– ordliste frå bokmål til nynorsk

– synonym

– døme på bruk av orda

– grammatikk- og rettskrivingsreglar

– rettleiing i nynorsk uttrykksmåte

 

Takk for tipset :)

 

 

Jeg er så heldig at jeg slipper Nynorsk :tease: så jeg skriver faktisk to tekster på bokmål

 

Hei Alle Sammen!

 

Er det noen som vet om vi vår Intervju i morgen?? ;)

Lenke til kommentar
Jeg tipper oppgavene er ganske så åpene, slik at vi selv vurderer hvilken sjanger som passer best. Var hvertfall slik på de eksempeleksamene. Kjemperart om det ikke blir en eneste oppgave med intervjusjangeren.

 

Ja, tror det blir skriv en TEKST (velg sjanger) om blablabla

Lenke til kommentar
Jeg tipper oppgavene er ganske så åpene, slik at vi selv vurderer hvilken sjanger som passer best. Var hvertfall slik på de eksempeleksamene. Kjemperart om det ikke blir en eneste oppgave med intervjusjangeren.

 

 

TAKK!

 

Håper d blir en valgfri oppgave:) Lykke te ALLE SAMMEN :)

Lenke til kommentar
1. Lærern vår sa at vi IKKE skulle skrive intervju. Dette er den letteste sjangeren, og

 

@SMILIES FFS

Kan du ikke lese de postene som andre har skrevet, blir jo sagt 2 poster over deg. Neste gang du skal spørre om noe, LES

 

HEI DU!

 

Ka e probleme? Eg e ny brukar, e ikkje kjent på denna siå! GI mg litt ti mann, har ikkje gjort dg nåke:)

Håpe du forstår ka eg meine! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...