Gå til innhold

Kommentar: Min datahistorie


Anbefalte innlegg

mange minner her ja:)

 

(ja det var kasettspiller den gangen, med Turbo Load og greier....)

 

C64 var vel min første...

 

 

noen som husker SHB turbotape? noe som man bruket på kopierte spill på C64. mener og huske at SHB sto for "stig henning berg" hadde det ikke vært artig og han er her på forumet :p

 

Hadde selv ikke SHB, men hadde en del spill på "GRL turbotape". Jeg er usikker på hva GRL sto for, om det var initialene til personen som lagde det. Men husker koden for innlasting var SYS 53110. (53100 for lagring tror jeg). Tallet var da adressen i minnet hvor maskinkoderutinen startet.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg gikk i omkring 3. klasse på barneskolen (1994) hadde vi et par Tiki 100 maskiner stående i klasserommet. Ved siden av stod det en boks med disketter man kunne bruke (for det måtte man ha, gikk ikke uten). En til norsk, en til engeslk, en til matte, osv. Meget avansert matte man kunne utføre på de maskinene, addisjonsstykker med valg mellom hhv lett, middels og vanskelig.

 

Dette var for meg (og de jeg gikk sammen med) den spede begynnelsen på bruk av IT/data som læringsverktøy i skolen. Mens på skolen i dag, i hvertfall her på høgskolen, klarer man seg ikke uten data og Internet.

Lenke til kommentar

mimrer når jeg ser den gode gamle 486 prossesoren, husker best 486sx25 som kunne overklokkes til 33MHz ingen sperring på den tiden, senere ble det mye oppgradering av disse til 486DX 100MHz.

Kompis lagde en slik plate til å sette varme gryter på, banket 9 stk 486sx prosessorer ned i ei treplate.

Lenke til kommentar

1991: Gikk på Oslo Ingeniørhøgskole og kjøpte Commodore fra butikk til Nkr 20 000,-;

12MHz intel 80286-prossessor, 640Mb RAM, 20Gb hd

Jeg brukte Wordperfect tekstbehandling (Microsoft word kom ut i den tiden, men var skeptisk..) og norton commander som hjelp til MS-DOS'en..

Jeg hadde en skjerm som ga 640x480 oppløsning.

Tror jeg spilte buble trouble og ..walley the wobbler?

Lenke til kommentar

Husker ingen årstall, men:

 

Husker vi holdt på med Tiki-100 og Brum på skolen, på samme tid som familien hadde en 286 med coprosessor 12 MHz, 640 Kb RAM og 40 Mb HD. Ble senere oppgradert til 1 Mb RAM, som var ganske bortkastet siden EMM386 ikke fungerte (mulig det ikke eksisterte heller). (Den hadde egen knapp på forsiden som en kunne kjøre den ned til 7,5 MHz, hvis det ble mye med 12)

 

Så fikk vi en 486 DX 40 MHz, lurer på om det var 2 eller 4 Mb RAM og 60 Gb HD. (Denne hadde også "turboknapp")

 

Så ble det Pentium 90, husker ikke hvor mye RAM vi hadde i denne, men mener det var en 120 Gb HD, og etter hver to.

 

Min første egne PC hadde en Cyrix prosessor, dette var en elendig prosessor, som jeg måtte klokke ned for å få stabil.

 

Siden har jeg kun hatt AMD: K6, Athlon XP, og nå en Athlon 64 X2.

 

Dæven det var vanskelig å huske alle spekkene, hadde vært gøy å sjekket litt i eskene på loftet, samt kvitteringene...

Lenke til kommentar

Husker godt Tiki fra skolen :D

 

5.) Min første IBM PS/1 med 16MHz Intel 80386SX, 2MB minne, 30MB harddisk fikk jeg i 91/92 første møte med Windows 3 der.

 

Jeg hadde også en sånn 16Mhz pc med win 3.1 som jeg spilte mye larry, alle quest spillene osv.

 

Men jeg husker ikke navnet på den, noen som kan hjelpe meg litt her?

 

Tror disse pcene ble kjøpt inn av ABB til deres ansatte som hjemme pcer, fulgte med sånn printer som skrev ut ark med hull på sidene.

 

Jeg skal ha det til at den het C+ (med + festet nederst på C`en) men er ikke sikker.

 

Den hadde en 5,25 tommers diskettstasjon og en 3,5 tommers diskettstasjon og rundt 50MB Harddisk. Husker spesielt strømbryteren som var et hjul med en liten tapp på som en Q og den lagde en ganske morsom klikk lyd når jeg skrudde den på. tommelstor reset knapp og 3 leds i front. Veldig stillegående pc var noe helt spesielt å spille på den tiden hvor det eneste man hørte var mild knitring fra disken og lydene som kom fra pc speakeren innimellom. :)

 

Skjermen var ikke større en kassa den sto på, 14 eller 15 tommer? farge vga.

Lenke til kommentar
1991: Gikk på Oslo Ingeniørhøgskole og kjøpte Commodore fra butikk til Nkr 20 000,-;

12MHz intel 80286-prossessor, 640Mb RAM, 20Gb hd

Jeg brukte Wordperfect tekstbehandling (Microsoft word kom ut i den tiden, men var skeptisk..) og norton commander som hjelp til MS-DOS'en..

Jeg hadde en skjerm som ga 640x480 oppløsning.

Tror jeg spilte buble trouble og ..walley the wobbler?

Sikker på tallene dine?

 

Ville tippet at det skulle vær 80286 med 640 Kilobyte ram og 20 Megabyte disk ;)

Lenke til kommentar

Første maskina pappa slepte i hus, var en gammal sak han hadde kjøpt fra sønnen til en kompis, som igjen hadde kjøpt fra Datatilsynet (eller noe).

8080 på uante MHz og 512kB RAM og 20MB harddisk. Var sannelig tøft. Var vel en Epson eller Eizo eller noe?

 

Senere fikk jeg en Hyundai-maskin hos tanta mi, når hun fikk seg type som hadde "mye bedre"... 486SX 25MHz, 4MB RAM som ble oppgradert til 20MB, 1MB S3 Trio32 eller noe var onboard, 203MB harddisk som fikk selskap av en til på 503MB, og så 2x Creative CD-ROM og SB16Vibra. MS-DOS 6.22 og Win3.11 sier seg selv.

 

Etter det kjøpte jeg selv en brukt Pentium-sak. 100MHz CPU, 1MB S3 Trio64, 1GB + 3GB harddisk, SB16Vibra og en flotters 4x CD-ROM fra Goldstar som hørtes ut som den reiv sund alle skivene. Jadda. Win95 som senere ble oppgradert til Win98SE.

 

Og ved konf i 2000, ble det selvbygg.

AMD Athlon 650MHz (senere overklokka til sømmelige 768MHz), 128MB RAM (senere 640MB), 12x DVD-ROM, 20GB harddisk, TNT2Ultra (32MB), SB Live!... nettverkskort og ISDN-kort kom etterhvert, og også en 16x CD-brenner. Woooh!

 

Ny maskin igjen i februar 2002, etter hard jobbing i fjøsen en hel vinter.

AMD Athlon XP1600+, 512MB RAM, med lyd og NIC onboard på et Soyo K7V Dragon Plus!-hovedkort. Storveies! GF3Ti200 (64MB?), 40GB + 120GB + 120GB harddisk, samme gamle DVD-ROM'en fra forrige maskin, et par CD-brennere, oppgradering sommeren 2003 til et Gainward GF4Ti4200 Golden Sample (128MB?), 7.1-lydkort fra TerraTec, etc.

 

Og når den døde våren 2006 ga jeg opp og kjøpte laptop. :p

 

Et utall andre saker har også vært i hende innimellom slaga her, blant annet en 286, en 386, tre-fire 486'er, en Amiga 2000, en Celeron 300A, et par AMD K6-II'er, XP2500+ Barton, noen Apples, etc. Tiki-100 prøvde man på skola. C64 har jeg faktisk ikke noe forhold til, da ingen jeg kjente (den gang da) hadde noe slikt.

Lenke til kommentar
Så fikk vi en 486 DX 40 MHz, lurer på om det var 2 eller 4 Mb RAM og 60 Gb HD. (Denne hadde også "turboknapp")

 

Så ble det Pentium 90, husker ikke hvor mye RAM vi hadde i denne, men mener det var en 120 Gb HD, og etter hver to.

 

Hehe, fiskene har tendens til å vokse med årene :) 60Gb harddisk på en 486 ville vel ha vært sensasjonelt ;)

 

Ha en flott skryte-dag, min første PC, en 386, hadde hele 8Mb RAM på eget ISA-RAM-kort, og den kjørte Wolfenstein3D som en drøm, - mimre-mimre

Lenke til kommentar

Angående pris på forskjellig datautstyr, så synes jeg gjerne at joystick er en av de tingene som har forandret seg lite i pris (tenker ikke på luksusmodellene) siden Commodore 64-alderen.

 

Fikk kjøpt joystick og spill hos bokhandleren i gamledager. ;)

Lenke til kommentar

Priser ja... Hm. Da jeg i sin tid kjøpte Amiga 500 gikk den vel for ca. 5000 kroner. Siden "økonomisk subsidiering" hjemmefra var så godt som umulig, så ble det en lang vei med sparing. Måtte i tillegg like etter ut med ca. 800 kroner for 512 kilobytes med ekstraminne, noe som var nødvendig for å spille en del spill den gang. Så en 14" CRT-skjerm, ca. 3 høvdinger. Kjøpte også litt senere en ekstern 3.5" diskettstasjon, den tømte kontoen min for 990 kronasjer.

 

C64'en kjøpte jeg forsåvidt ikke ny, den var brukt. Men de var solide greier, i allefall "brødboksutgaven", så holdbarheten var det ikke noe i veien med, hehe.

Lenke til kommentar
nei som pokker, ser ut til at jeg fant maskina jeg posta spørsmål om:

http://www.old-computers.com/museum/comput...st=1&c=1168

 

! Jeg har lett over alt etter denne... Fikk en slik av onkelen min på slutten av 80-tallet, men husket ikke hva den het... Hadde også en slags boks som jeg stappet inn bak i midten, og masse spill på kassett :p

om sitatet på siden er til å stole på så gikk den under navnet marathon her i norge.

 

forøvrig var klossen mest sansynnlig en minnemodul på enten 16 eller 32 KB...

Lenke til kommentar

Commodore 64, på den husker jeg det var en "Run Stop" -knapp som en brukte nokså flittig om ting ikke ga respons. Tastekombinasjonen var vel enten Run Stop -tasten alene, eller Commodore-tasten + Run-stop-tast, eller var det Shift+Run Stop?

 

Uansett var denne knappen alltid vanskelig å få respons på. Kjøpte brødboksen brukt, og vet derfor ikke om denne tasten var slitt på vår maskin. Eller om den bare trengte den ekstra hamringen. På min maskin husker jeg at vi måtte ta pekefingeren og hamretrykke på knappen for å få respons. Men da virket det alltid.

 

En annen grunn til at jeg er usikker, er fordi en kamerat også hadde samme dilemma med sin brødboks C64.

Lenke til kommentar
Den neste maskinen var den første jeg selv bestemte innholdet i, dette var i 1997. Prosessoren var en AMD K6 på 233 MHz, 256 MB RAM, og et Voodoo Rush-skjermkort, et av de første kombinerte 2d/3d-kortet på markedet. Her var det en 10 GB harddisk som skulle holde på informasjonen. Året etter ble det gjort et stort innkjøp av en SCSI-kontroller, en Yamaha 4x2x8x CDRW-brenner, samt en Plextor 32x CD-ROM. Tilsammen kostet dette mellom 6000 og 8000 kr.

Hva? Så billig?

 

Vår første maskin var også fra 1997, denne hadde såvidt jeg husker en Pentium 133/166MMX, 64MB ram og jeg mener skjermkortet var av merket Voodoo, uten at jeg i farten husker modellnavnet. Denne kostet omkring 20k, da var riktignok 15" skjerm, høyttalere, modem og svarthvitt laserskriver inkl i prisen. Brenner fikk vi ikke før 4 år senere.

At selvbygg lønner seg har vel aldri vært noen hemmelighet, men var forskjellen virkelig så stor den gang?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...