Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst]Skolen andmelder meg for å bruke lærerens navn


Skrujernet

Anbefalte innlegg

Jeg har brukt læreren min sitt navn for å få tilgang til fasiter til matte tentamen. ble idag innhentet til et møte der de pratet ivei om mulige strafferammer.

 

Dette er saken:

 

En onsdag å skformidag satt jeg på skolen pcer, og prøvde affe en fasit på den neste matte tentamen. Jeg registrerte meg for å få tilgang under matte læreren min sitt navn, min adressa og epost. Imorgen må jeg på møte skolens ledelse og blir sikkert andmeldt. Kan dette kalles for dokumentforfalskning? Noen måter jeg kan slippe billig unnga? Evt noe jeg kan gjøre?

Endret av atriC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal være litt mer klar. Jeg brukte mattelæreren min sitt navn til å bestille fasitter til matte tentamen. De har nå funnet det ut, og imorgen må jeg ha et møte med ledelsen. de snakker ivei om dokumentforfalskning og straffer. De sier jeg kommer til å bli andmeldt.

Er dette så alvorlig som de får det til å virke?

 

Håper det ble litt klarere :roll:

 

uskyldig @

Forfalsket ikke et dokument, men de kaller det for det uansett. Det jeg gjorde var at jeg benyttet læreren min sitt navn til å bestille fasitt på terminprøven.

Endret av atriC
Lenke til kommentar

Blir ikke dette mer identitetstyveri?

 

Selv om du ikke har stjålet personnummer eller noe, så har du utgitt deg for å være noen andre. Altså brukt identiteten til en annen person. Ja du kan bli straffet for dette, men jeg vet lite om hva de vil gjøre med dette tilfellet.

 

Det jeg vil anbefale er å legge deg flat, innrømme at du har gjort det og at du angrer. Alternativet er å nekte og skaffe seg en advokat om saken blir tatt så langt.

 

Edit;

Bare å nekte i vei det, så lenge du ikke bestilte hjemme. Ikke at jeg tror dem lager så stor sak ut av det at dem sporer IPen din.

 

Dette er vel lite lurt ettersom han brukte sin adresse og epost som han selv sier i innlegget sitt. Like greit å bare innrømme det først som sist. Du blir sikkert nedsatt eller noe slikt. Kommer jo ann på om det er videregående eller høyskole eller hva det nå er.

Endret av CK_
Lenke til kommentar

Det er faktisk straffbart slik jeg leser fra straffeloven:

 

§ 180. Lige med Dokumentfalsk straffes det, naar et Papir eller anden Gjenstand, hvorpaa nogen har tegnet sit Navn, uberettiget udfyldes, eller naar Underskriften forskaffes ved Hjælp af en Vildfarelse, paa Grund af hvilken den gives paa et andet Dokument eller et Dokument af andet Indhold end tilsigtet, eller naar et Dokument er istandbragt derved, at et ægte Segl, Stempel eller Merke uberettiget er benyttet.

 

§ 181. Som falsk ansees ogsaa det Dokument, der udstedes i en ikke tilværende Persons Navn, eller hvori Udstederen urigtig tillægger sig en Stilling, som er af væsentlig Betydning for dets Beviskraft, eller hvis Indhold er blevet forandret ved Borttagelsen af nogen Del af samme.

 

Du har altså bestilt noe med en annens person navn, noe som kan sammenlignes litt (etter min mening) å lage falsk legitimasjon.

 

Når det gjelder straff:

 

§ 182. Den, der i retsstridig Hensigt benytter som ægte eller uforfalsket et eftergjort eller forfalsket Dokument eller som medvirker hertil, straffes med bøter eller med Fængsel indtil 2 Aar, men indtil 4 Aar, naar der handles om et indenlandsk eller udenlandsk offentligt Dokument.

 

Har Benyttelsen fundet Sted i Hensigt at skaffe Bevis for et berettiget eller at beskytte mod et uberettiget Krav, anvendes Bøder eller Fængsel indtil 1 Aar.

 

§ 183. Med bøter eller med Fængsel indtil 5 Aar straffes den, der som Middel til Forøvelsen af en Forbrydelse, som kan medføre 2 Aars Fængsel eller strengere Straf, benytter som ægte eller uforfalsket et eftergjort eller forfalsket Dokument, eller som medvirker hertil.

Endret av Asbjørn T.
Lenke til kommentar
Blir ikke dette mer identitetstyveri?

 

Selv om du ikke har stjålet personnummer eller noe, så har du utgitt deg for å være noen andre. Altså brukt identiteten til en annen person. Ja du kan bli straffet for dette, men jeg vet lite om hva de vil gjøre med dette tilfellet.

 

Det jeg vil anbefale er å legge deg flat, innrømme at du har gjort det og at du angrer. Alternativet er å nekte og skaffe seg en advokat om saken blir tatt så langt.

 

Edit;

Bare å nekte i vei det, så lenge du ikke bestilte hjemme. Ikke at jeg tror dem lager så stor sak ut av det at dem sporer IPen din.

 

Dette er vel lite lurt ettersom han brukte sin adresse og epost som han selv sier i innlegget sitt. Like greit å bare innrømme det først som sist. Du blir sikkert nedsatt eller noe slikt. Kommer jo ann på om det er videregående eller høyskole eller hva det nå er.

 

Går ikke på høyskole eller vidregående, men på ungdoms skolen.

Lenke til kommentar
Bare å nekte i vei det, så lenge du ikke bestilte hjemme. Ikke at jeg tror dem lager så stor sak ut av det at dem sporer IPen din.

 

Dette er vel lite lurt ettersom han brukte sin adresse og epost som han selv sier i innlegget sitt. Like greit å bare innrømme det først som sist. Du blir sikkert nedsatt eller noe slikt. Kommer jo ann på om det er videregående eller høyskole eller hva det nå er.

Jeg kan da adressen og emailen til veldig mange av kompisene mine. Så ser ikke helt hva du vill frem til.

Lenke til kommentar
Det er faktisk straffbart slik jeg leser fra straffeloven:

 

§ 180. Lige med Dokumentfalsk straffes det, naar et Papir eller anden Gjenstand, hvorpaa nogen har tegnet sit Navn, uberettiget udfyldes, eller naar Underskriften forskaffes ved Hjælp af en Vildfarelse, paa Grund af hvilken den gives paa et andet Dokument eller et Dokument af andet Indhold end tilsigtet, eller naar et Dokument er istandbragt derved, at et ægte Segl, Stempel eller Merke uberettiget er benyttet.

 

§ 181. Som falsk ansees ogsaa det Dokument, der udstedes i en ikke tilværende Persons Navn, eller hvori Udstederen urigtig tillægger sig en Stilling, som er af væsentlig Betydning for dets Beviskraft, eller hvis Indhold er blevet forandret ved Borttagelsen af nogen Del af samme.

 

Du har altså bestilt noe med en annens person navn, noe som kan sammenlignes litt (etter min mening) å lage falsk legitimasjon.

 

§ 180 retter seg mot tilfeller når en person har undertegnet noe allerede, og en annen person fyller ut resten av dokumentet, eller når den faktiske personen underskriver et dokument som inneholder noe annet enn det han tror.

 

§ 181 gjelder heller ikke her. TS later ikke som om han er lærer, ei heller bruker han en lærer som egentlig ikke eksisterer.

 

Riktig beskrivelse går inn under § 179:

 

§ 179. Ved Dokument forstaaes i denne Lov enhver Gjenstand, som i Skrift eller paa anden Maade indeholder et Tilkjendegivende, der enten er af Betydning som Bevis for en Ret, en Forpligtelse eller en Befrielse fra en saadan eller fremtræder som bestemt til at tjene som Bevis.

 

Ellers, for å skremme TS litt... Du er klar over at lærere er offentlige tjenestemenn, ikke sant? Hvis du hadde gjort noe hakket mer graverende kunne det fint gått inn under straffeloven § 129... Kult å ha på rullebladet.

 

§ 129. Den, som uhjemlet udøver nogen offentlig Myndighed eller medvirker hertil, straffes med Bøder eller med Fængsel indtil 6 Maaneder, men med Fængsel indtil 2 Aar, saafremt han har handlet i Hensigt at tilvende sig eller andre en uberettiget Fordel eller at skade nogen.

 

Men, fra spøk til Halvor: Antageligvis, siden du sikkert er under 18, vil politiet henlegge saken og overføre den til barnevernet. Du må regne med en tids utvisning, og oppførselskarakteren din skjøt du nettopp i kneskålene. Og så får vi håpe at dette følger deg resten av livet, slik at du ikke gjør noe slikt igjen.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar
Bare å nekte i vei det, så lenge du ikke bestilte hjemme. Ikke at jeg tror dem lager så stor sak ut av det at dem sporer IPen din.

 

Dette er vel lite lurt ettersom han brukte sin adresse og epost som han selv sier i innlegget sitt. Like greit å bare innrømme det først som sist. Du blir sikkert nedsatt eller noe slikt. Kommer jo ann på om det er videregående eller høyskole eller hva det nå er.

Jeg kan da adressen og emailen til veldig mange av kompisene mine. Så ser ikke helt hva du vill frem til.

 

Greit nok det. Men det gir allikevel en god pekepinn på hvem det er. Når det så er en elev ved skolen som har denne adressen så er det naturlig å falle på dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...