Gå til innhold

Hvordan fikk Noah plass til alle dyrene i arken?


Anbefalte innlegg

Det er stor forskjell på å tro på dette noen år i barndommen og det å dra med seg slik tro inn i det voksne liv, det er da det blir et problem. De problemene kan man unngå, ved å lære barna kritisk tenkning, fremfor å lære dem at eventyr er sanne.

 

Mener du at det å tro på Gud også er et problem, eller refererte du til julenissen og dragene?

 

Hver eneste diskusjon jeg har sett her, der det er snakk om kristendom og tro, raser ut i at alt bare er eventyr og oppspinn. Det handler ikke om å tro på alle historiene som står i Bibelen, men om å tro på Gud.

 

Om det hjelper deg å tro på julenissen, for all del, tro på julenissen. Om det hjelper deg å tro på Gud, så tro på Gud.

 

Når det kommer til Noahs ark så er det vel som mye annet i Bibelen, en billedlig historie.

 

Det jeg ser på som et mye større problem er ikke hvordan han fikk plass til alle dyrene. Heller hvordan han fikk tilkalt seg alle dyrene som levde rundt om på kloden. Alt fra små larver og innsekter til de større dyrene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet med at det står i biblen er at mange tror dette er guds ord...

 

Og hvordan i all verden skal noen da kunne pelle ut det som er billedlig og ikke? Alt sammen er jo guds ord, det sier dere jo selv! Så hvis du tror at noahs ark er billedlig hvorfor tror du ikke at jesus er billedlig? Eller historiene om homo seksualitet? Hvordan VET du hva som er billedlig eller ikke i den boka? Hva slags verktøy blir brukt for å luke ut tull og tøys fra det som er mer gangbart og hellig? Og ikke minst hvorfor?

 

Før, når prester hadde en reel makt over folk, ble folk truet/lokket til å tro at ALT som sto i den boka var den rene skjære sannhet... hvorfor er det ikke det lenger? Hvorfor er dette billedlig? Det virker på meg som om til mer vi finner ut VITENSKAPELIG til mer blir slike ting billedlig.... Er jeg helt på bærtur eller er det noe i dette?

 

 

Å løpe rundt å tro på historien om noahs ark skader deg kanskje ikke, men jeg kan neimen ikke se hvordan den gagner deg heller! De fleste ler litt av deg når du kommer og sier noe slikt, for folk i dag VET at dette er tull.... Og tror du dette sier det ihvertfall meg at du ikke er videre sterk i kritisk tenkning, om du i det hele tatt vet hva det vil si å være litt kritisk....

 

Hva fantasien angår kan jeg ikke se hvordan troen på en gud og disse røver historiene gir deg bedre fantasi... Snarere tvert i mot vil jeg si, den legger jo en demper på fantasien....

 

Men hvem som helst må gjerne tro på dette for min del, men da får de holde kjeft når jeg ler av dem også! For rot i virkeligheten har dette ikke.... :no:

Lenke til kommentar

Bare slik at det er sagt, så er ikke jeg kristen.

 

Allikevel kan jeg forstå at folk kan være det, og tro på Gud.

 

Jeg ler ikke av folks tro, så lenge den ikke skader noen og ganer dem selv og andre. For meg kan du finne opp noe helt selv, så lenge det ikke skader deg og andre, men gir deg bedre livskvalitet eller trøst eller hva det nå måtte være.

 

Alt det som står i Bibelen er jo skrevet av folk som skal ha møtt Jesus, eller hørt historier om ham. Mye av det er også skrevet lenge etter han døde. Så selve historiene har sikkert blitt formet med personen/personene som fortalte disse videre. For meg så hadde det ikke vært selve historien som betydde noe, men poenget og moralen. Igjen er dette noe som tolkes annerledes av hver enkelt person.

Lenke til kommentar

At vi tolker det anderledes er helt sikkert, da jeg for det meste tolker bibelen som en samling kraftig redigerte røverhistorier... :)

 

Hva moralen angår er den moralen som er beskrevet i bibelen en elendig moral, for den åpner for forfølgelse og straff for alle som ikke retter seg etter den, hvor dum den enn er (noe det meste av denne "moralen" det er snakk om i biblen er... )

 

Hvem poeng du trenger fra bibelen i det daglige er jeg også usikker på, da dette faktisk ER en eventyr bok og det er på tide at folk behandler den deretter også! Overtro ER overtro selv om innpakningen er gammel skjønner du :)

Lenke til kommentar

Det er riktig at det er mye som vi i dag ser på som helt feil, men man må også tenke på at Bibelen ble skrevet for ganske mange år siden. Hva som var rett da, er ikke rett nå lenger. Uansett om det gjelder lover eller tro.

 

Jeg vil allikevel si at mye av det som står i Bibelen, og som blir frontet av Kristne, er nestekjærlighet og godhet. Det er mye annet også, men slik som avstraffelse og andre ting, blir ikke lagt vekt på i dag.

Lenke til kommentar
Det er riktig at det er mye som vi i dag ser på som helt feil, men man må også tenke på at Bibelen ble skrevet for ganske mange år siden. Hva som var rett da, er ikke rett nå lenger. Uansett om det gjelder lover eller tro.

 

Jeg vil allikevel si at mye av det som står i Bibelen, og som blir frontet av Kristne, er nestekjærlighet og godhet. Det er mye annet også, men slik som avstraffelse og andre ting, blir ikke lagt vekt på i dag.

Vel, vil vel heller påstå at den nestekjærligheten og godheten som rår i kristne kretser er nestenkjærlighet og godhet for de som tenker som dem selv.... Å sette guden sin høyere enn menneker er IKKE nestenkjærlighet og det er akkurat det mange av dem gjør... Legg også merke til at det var først ETTER at kristendommen mistet sitt grep i den vestelige verden at ting som menneskerettigheter OG ytringsfrihet kom! Hvis denne jesusen var så knakande bra. hvorfor kom ikke han med dette da?...

 

 

Og hvorfor skal en fly rundt og hevde at ting i en eldgammel bok er sanne når vi VET at det ikke er det og det som er igjen må man tolke og billedgjøre? Nei, det er ikke så mange steder religiøse mørkemenn har igjen av gjemme steder, noe historien om noahs ark så alt for godt illustrerer!

 

Før var dette en gangbar historie, ingen tvilte på dette. Ikke bare fordi "gud" hadde skrevet dette, men fordi folk var langt mer ignorante og uvitende om slike ting. I dag VET vi hvor mange arter jorden har, det visste de ikke den gangen. De var så ignorante at de trodde verden besto av litt sand og noen dyr som levde der og det var det, (Med mindre en tror at bibelen er skrevet av gud da så klart, for da kan det ikke være løgn... :roll: ) mens vi i dag VET at verdens dyrearter består av enormt mange arter som rett og slett ikke hadde fått plass i en moderne båt engang, fordi vi rett og slett ikke hadde klart å finne alle (Vi finner arter omtrent HVER DAG!!!) og de som var ombord ville ha sultet ihjel hvis vi var alene om oppgaven...

 

 

Alt en trenger for å se at dette ER røver historier er littegrann logikk og litt praktisk sans! Og det gjelder ikke bare historien om noahs ark.... Det er metervis med skrifter i bibelen som man med letthet kan se er det reneste rør og HVIS dette var skrevet av gud vil jeg frekt påstå at det ikke kan være rare guden! Ikke en gud jeg ville tilbedt ihvertfall, når de fleste mennesker er smartere enn denne guden... :no:

 

 

Og så har du dette med at påstander uten evis kan avfeies uten bevis også da... Hvis en skal se helt bort i fra logikken som "beviser" at dette er en røre historie.. :)

Lenke til kommentar

 

Det er riktig at det er mye som vi i dag ser på som helt feil, men man må også tenke på at Bibelen ble skrevet for ganske mange år siden. Hva som var rett da, er ikke rett nå lenger. Uansett om det gjelder lover eller tro.

 

Jeg vil allikevel si at mye av det som står i Bibelen, og som blir frontet av Kristne, er nestekjærlighet og godhet. Det er mye annet også, men slik som avstraffelse og andre ting, blir ikke lagt vekt på i dag.

 

Vel, vil vel heller påstå at den nestekjærligheten og godheten som rår i kristne kretser er nestenkjærlighet og godhet for de som tenker som dem selv.... Å sette guden sin høyere enn menneker er IKKE nestenkjærlighet og det er akkurat det mange av dem gjør... Legg også merke til at det var først ETTER at kristendommen mistet sitt grep i den vestelige verden at ting som menneskerettigheter OG ytringsfrihet kom! Hvis denne jesusen var så knakande bra. hvorfor kom ikke han med dette da?...

 

 

Og hvorfor skal en fly rundt og hevde at ting i en eldgammel bok er sanne når vi VET at det ikke er det og det som er igjen må man tolke og billedgjøre? Nei, det er ikke så mange steder religiøse mørkemenn har igjen av gjemme steder, noe historien om noahs ark så alt for godt illustrerer!

 

Før var dette en gangbar historie, ingen tvilte på dette. Ikke bare fordi "gud" hadde skrevet dette, men fordi folk var langt mer ignorante og uvitende om slike ting. I dag VET vi hvor mange arter jorden har, det visste de ikke den gangen. De var så ignorante at de trodde verden besto av litt sand og noen dyr som levde der og det var det, (Med mindre en tror at bibelen er skrevet av gud da så klart, for da kan det ikke være løgn... :roll: ) mens vi i dag VET at verdens dyrearter består av enormt mange arter som rett og slett ikke hadde fått plass i en moderne båt engang, fordi vi rett og slett ikke hadde klart å finne alle (Vi finner arter omtrent HVER DAG!!!) og de som var ombord ville ha sultet ihjel hvis vi var alene om oppgaven...

 

 

Alt en trenger for å se at dette ER røver historier er littegrann logikk og litt praktisk sans! Og det gjelder ikke bare historien om noahs ark.... Det er metervis med skrifter i bibelen som man med letthet kan se er det reneste rør og HVIS dette var skrevet av gud vil jeg frekt påstå at det ikke kan være rare guden! Ikke en gud jeg ville tilbedt ihvertfall, når de fleste mennesker er smartere enn denne guden... :no:

 

 

Og så har du dette med at påstander uten evis kan avfeies uten bevis også da... Hvis en skal se helt bort i fra logikken som "beviser" at dette er en røre historie.. :)

 

 

Jeg har opplevd noe annet. Jeg sier ikke her at alle kristne er super snille mennesker, men en del av dem prøver å leve etter eksempelvis De ti bud. Ja det meste i De ti bud er det også lover mot, men samtidig synes i det minste jeg at kristne prøver litt ekstra for å være "snille"

 

Når du sier at de setter Gud høyere enn mennesket så kan jo det bety så mangt. Siden Gud ikke er en du bare kan be til og "snakke" med så er det ikke så lett å la dette gå negativt ut over andre mennesker? Om du mener det at hvis Gud hadde sagt til en Kristen; "Drep din sønn" og at da den Kristne hadde gjort dette, da hadde jeg personlig kalt personen for gal og psykotisk om han hørte Gud si at han skal drepe noen.

 

Det er riktig det du sier at religion generelt, og Kristendommen spesielt har ført med seg mye drit. Både korstog og kristningen av Europa. Men å si at siden denne Jesus er en gud og kan gjøre hva han vil, hvorfor ikke fikse det, synes jeg blir feil. Gud blir mer sett på som skaperen og frelseren. Ikke som han som skal komme ned på jorda etter hvert som mennesker ødelegger, for å fikse alt.

 

Tror heller ikke at de fleste Kristne vil si at alt i Bibelen er korrekt, men du finner sikkert noen som mener det også. Jeg tror folk fokuserer litt feil når det gjelder Bibelen. De leser den som en slags vitenskapsbok/fasitt der alt som står skal være sant, eller så er boka bare dritt. Forsøk heller å se hva historien prøver å formidle av budskap. Det er laget flere dokumentarer der historier fra Bibelen for gjennomgå. Noen blir bevist at ikke stemmer, andre forklares med naturlige fenomener.

 

Nå er ikke dette skrevet av Gud, men av mennesker, så hvilken IQ Gud har, eller hvor smart han er får du spørre Ham om. Poenget er ikke at en gud skal gjøre alt lettere for oss, men være en du kan be om frelse og om hjelp uten å bli avvist. Om dette hjelper de som er Kristne, så skal ikke jeg stå og si at dette er tull. Jeg hadde gitt mye for å klart å føle at det hjalp å be, men for meg virker det desverre ikke.

Lenke til kommentar

Å be hjelper ikke for noen er jeg redd... men de innbiller seg at det gjør det og placebo effekten er som kjent stor.

 

Har snakket med folk som har tatt historien om noahs ark bokstavelig ja, som svarte ærlig og oppriktig at det var med hjelp av guds trolling osv at noah klarte det.... :roll:

 

 

Leve etter det ti bud? :)

 

Vet ikke jeg, syntes kardemomme loven dekker det bedre jeg. De første budene går jo bare ut på å tilbe guden jo......

Så å si at de kristne er bedre enn andre fordi de lever etter disse budene er bare tull, da det er samfunnets regler de også lever etter og de har på en måte gått litt vekk fra at du ikke skal begjære din nabos esler, slaver og klovdyr... :no: He he...

 

 

Lever du utelukkende etter bibelen blir du fryktelig naiv og ignorant tror jeg.... og jeg vil gå så langt at jeg vil påstå at du faktisk er litt mer enn normalt ignorant om du tror på historien om noah... :)

Lenke til kommentar
Kan vi ikke bare la folk tro hva de vil?

Jo, men de kan ikke regne med å være unntatt fra kritikk for det de tror.

 

Enkelte kaller folk for stupid o.l. Disse utsagnene er med på å generaliserer!

Er det en generalisering å si at negre har mørk hud? Ja. Men så stemmer det jo også.

Lenke til kommentar

Det er en forskjell mellom å kalle en spade for en spade, og det å tilegne mennesker kallenavn fordi de tror på noe som ikke du tror på.

 

Men OT... Apropos hvordan Noah kan ha hatt plass til alle dyrene... Han kan jo ha samlet blodprøver fra alle dyrene..

Lenke til kommentar
Det er en forskjell mellom å kalle en spade for en spade, og det å tilegne mennesker kallenavn fordi de tror på noe som ikke du tror på.

Hvis noen mangler kunnskap om noe, så er det å kalle en spade for en spade hvis man kaller dem kunnskapsløse.

 

En idiot er en "meget dum person". Det kan godt argumenteres for at det finnes mange idioter der ute.

Lenke til kommentar
Kan vi ikke bare la folk tro hva de vil?

Jo, men de kan ikke regne med å være unntatt fra kritikk for det de tror.

 

Enkelte kaller folk for stupid o.l. Disse utsagnene er med på å generaliserer!

Er det en generalisering å si at negre har mørk hud? Ja. Men så stemmer det jo også.

 

Mener du at personer som tror at Noahs Ark kan ha skjedd er dumme? Eller la oss si de som tror på det som står i bibelen, ser du på de som dumme?

Lenke til kommentar
Det er en forskjell mellom å kalle en spade for en spade, og det å tilegne mennesker kallenavn fordi de tror på noe som ikke du tror på.

Hvis noen mangler kunnskap om noe, så er det å kalle en spade for en spade hvis man kaller dem kunnskapsløse.

 

En idiot er en "meget dum person". Det kan godt argumenteres for at det finnes mange idioter der ute.

 

Dette blir bare helt feil. Å kalle noen dumme fordi de tror på noe du ikke gjør, blir bare feil. Selv om du synes vitenskapen motbeviser alt det de tror på. Tro og vitenskap her helt forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Det er en forskjell mellom å kalle en spade for en spade, og det å tilegne mennesker kallenavn fordi de tror på noe som ikke du tror på.

Hvis noen mangler kunnskap om noe, så er det å kalle en spade for en spade hvis man kaller dem kunnskapsløse.

 

En idiot er en "meget dum person". Det kan godt argumenteres for at det finnes mange idioter der ute.

 

Dette blir bare helt feil. Å kalle noen dumme fordi de tror på noe du ikke gjør, blir bare feil. Selv om du synes vitenskapen motbeviser alt det de tror på. Tro og vitenskap her helt forskjellige ting.

Idiot er et ord som kommer fra gresk ἰδιώτης, (idiōtēs), «en person uten yrkeskunnskaper eller en vanlig innbygger», fra ἴδιος (idios), «privat, en persons egen»[1]. På latin er ordet idiota, «ordinær person», kommet fra vulgærlatin og betyr «uutdannet eller uvitende person»

http://no.wikipedia.org/wiki/Idiot

 

Dersom noen tror månen er en diger ost som ble skutt opp i sammarbeid mellom Synøve finden og NASA 6000 BC er de uutdannet eller uvitende person/idiot.

 

Dersom de påstår det etter det har blitt tilbakevist har man en virkelighetsbrist og bør oppsøke lege. På hvilken måte skiller Noahs ark seg fra det ovenfornevnte eksemplet?

Endret av analkløe
Lenke til kommentar
Mener du at personer som tror at Noahs Ark kan ha skjedd er dumme? Eller la oss si de som tror på det som står i bibelen, ser du på de som dumme?

"Dum" er definert som:

 

"som har el. vitner om liten forstand; tåpelig; uvitende"

 

Forstand er: "evne til å forstå og tenke (riktig); fatteevne"

 

Ja, det vitner nok om liten forstand.

 

Tåpelig er omtrent det samme som dum.

 

Tror man på disse skrønene så må man jo være uvitende.

 

Hvis vi ser på definisjonen i ordboken kan de kalles dumme ja.

 

 

 

Dette blir bare helt feil. Å kalle noen dumme fordi de tror på noe du ikke gjør, blir bare feil.

Se over. Det er ikke fordi de tror på noe. Det er fordi det de tror på viser at de er det.

 

Tro og vitenskap her helt forskjellige ting.

Riktig. Tro er blind og basert på mangel på kunnskap og mangel på kritisk tenkning.

Lenke til kommentar
Mener du at personer som tror at Noahs Ark kan ha skjedd er dumme? Eller la oss si de som tror på det som står i bibelen, ser du på de som dumme?

 

Ja, jeg anser folk som blindt godtar eventyrhistorier som sanne, for dumme.

 

Red.: Tror meningen kommer litt bedre frem nå. :=)

Endret av NikkaYoichi
Lenke til kommentar
Mener du at personer som tror at Noahs Ark kan ha skjedd er dumme? Eller la oss si de som tror på det som står i bibelen, ser du på de som dumme?

 

Svarer også her:

Ja. For å kunne tro på Noahs ark som en historisk hendelse må en være ganske dum.

 

Hvorfor trenger gud å drukne alle på jorda?

Kunne han ikke drept alle med den hellige ånd, som skjedde når Jødene flyktet fra Egypt?

Hvor kom alt vannet fra?

Hvor tok alt vannet veien?

Hvorfor måtte det ta 150 dager?

Hvorfor måtte også alle dyr dø, når det var mennesker som hadde syndet?

Hvorfor ble alle mennesker drept?

Hvorfor fikk Noah ta med seg hele familien sin?

Hvorfor finnes det ingen bevis for at dette skjedde, men tvert imot finnes det masse bevis for at det aldri har skjedd?

Hvorfor ligger alle dyrefossiler fordelt over tidsaldrer, og ikke hulter til bulter?

Hvorfor er det ingen fossiler fra mennesker å finne blandt de andre dyrene?

Hva skjedde med trær og planter?

Ville ikke båten fyllt seg med fugler som prøvde å overleve?Hva med kjøttetere?

Hva med parasitter og bakterier?

Hva med sykdommer?

 

For å ignorere alt dette, og tro på Noahs ark som noe annet enn et eventyr, så må en være ganske dum ja.

Lenke til kommentar
Mener du at personer som tror at Noahs Ark kan ha skjedd er dumme? Eller la oss si de som tror på det som står i bibelen, ser du på de som dumme?

 

Svarer også her:

Ja. For å kunne tro på Noahs ark som en historisk hendelse må en være ganske dum.

 

Hvorfor trenger gud å drukne alle på jorda?

Kunne han ikke drept alle med den hellige ånd, som skjedde når Jødene flyktet fra Egypt?

Hvor kom alt vannet fra?

Hvor tok alt vannet veien?

Hvorfor måtte det ta 150 dager?

Hvorfor måtte også alle dyr dø, når det var mennesker som hadde syndet?

Hvorfor ble alle mennesker drept?

Hvorfor fikk Noah ta med seg hele familien sin?

Hvorfor finnes det ingen bevis for at dette skjedde, men tvert imot finnes det masse bevis for at det aldri har skjedd?

Hvorfor ligger alle dyrefossiler fordelt over tidsaldrer, og ikke hulter til bulter?

Hvorfor er det ingen fossiler fra mennesker å finne blandt de andre dyrene?

Hva skjedde med trær og planter?

Ville ikke båten fyllt seg med fugler som prøvde å overleve?Hva med kjøttetere?

Hva med parasitter og bakterier?

Hva med sykdommer?

 

For å ignorere alt dette, og tro på Noahs ark som noe annet enn et eventyr, så må en være ganske dum ja.

 

De syke er at den lista er ca. 200+ punkter for kort.

Det er utrolig MYE dumt som står i bibelen men arken er kanskje det dummeste, det er som å vinne konkuransen verdens dummeste, når konkuransen består av tilbakestående apekatter og hjerneskadete pappegøøyer

Lenke til kommentar
Mener du at personer som tror at Noahs Ark kan ha skjedd er dumme? Eller la oss si de som tror på det som står i bibelen, ser du på de som dumme?

 

Svaret er, som GeirGrusom så strålende har tastet det ovenfor her, definitivt JA!

 

Jeg mener at et menneske som TROR på den historien må være dum ja, for da har det mennesket oversett noen helt klare faktum! Så svaret er ja! (Uten å ringe en venn til og med :) )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...