Gå til innhold

Hvordan fikk Noah plass til alle dyrene i arken?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg hørte de nevnte det spørsmålet på Penn and Tellers: Bullshitt, så jeg lurer på om det er noen kristne eller andre som har noen teorier om hvordan han klarte det?

To spørsmål til:

Hvor stor var arken?

Hvor mange dyr var det ombord i den?

Endret av lolidude
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1.Mos 16.15

 

15 Slik skal du lage arken: Den skal være tre hundre alen lang, femti alen bred og tretti alen høy.

 

Alen er en lengdeenhet som har variert gjennom historien. I Norge var den omkring 60 cm. Om dette var det Gud mente (noe som ikke kan bekreftes på noen måte) var Noah's ark ganske stor. Kjapp hoderegning sier meg at den var cirka like stor som Color Fantasy. Den var neppe stor nok til å huse alle dagens dyr, men det var tross alt en ark som ble bestilt av Gud selv. Han kunne sikkert ha beregnet nøyaktig hvor stor plass som trengtes for all verdens dyr på den tiden. Dette var jo ikke så lenge etter Jorden ble skapt.

 

Husk at alen ikke nødvendigvis er 60 cm. Det er faktisk lite sannsynlig at det er 60 cm.

 

Jeg tror ikke på noe av det jeg akkurat sa.

Lenke til kommentar

I følge Bibelen:

"Genesis 6:15 in the Bible tells us the Ark's dimensions were at least 135 meters long (300 cubits), 22.5 meters wide (50 cubits), and 13.5 meters high (30 cubits). That's 450 feet long, 75 feet wide, and 45 feet high! It could have been larger, because several larger-sized cubits were used. But the 45-centimeter (18-inch) cubit is long enough to show the enormous size of the Ark.

 

(A cubit was the length of a man's arm from fingertips to elbow.)

"

 

Noe annet interessant er dette:

"Blant alle levende skapninger skal du ta ett par av hvert slag inn i arken, så de berger livet sammen med deg. Hann og hunn skal det være.

1.Mos.6:19

"

 

"Av alle rene dyr skal du ta med deg sju par, hann og hunn, og av de dyrene som ikke er rene, ett par, hann og hunn.

1.Mos.7:2

"

Lenke til kommentar
I følge Bibelen:

"Genesis 6:15 in the Bible tells us the Ark's dimensions were at least 135 meters long (300 cubits), 22.5 meters wide (50 cubits), and 13.5 meters high (30 cubits). That's 450 feet long, 75 feet wide, and 45 feet high! It could have been larger, because several larger-sized cubits were used. But the 45-centimeter (18-inch) cubit is long enough to show the enormous size of the Ark.

 

(A cubit was the length of a man's arm from fingertips to elbow.)

"

 

Noe annet interessant er dette:

"Blant alle levende skapninger skal du ta ett par av hvert slag inn i arken, så de berger livet sammen med deg. Hann og hunn skal det være.

1.Mos.6:19

"

 

"Av alle rene dyr skal du ta med deg sju par, hann og hunn, og av de dyrene som ikke er rene, ett par, hann og hunn.

1.Mos.7:2

"

Joda, men det blir ofte slik når abrahamitt-religiøse kaprer hedensk identitet og legender, putter inn jaheve og mater på med røverhistorier. Foruten det sumerianske folket tilhørte denne legenden også det Kanaanittiske folket (Kanaan -sønnesønn av Noah) og det er for meg ingen gåte hvordan denne legenden havnet i genesis.

 

 

Kanaan var i gammel tid et navn på landet vest for floden Jordan, senere stort sett det samme som landområdet kjent som Palestina. Navnet Kanaan er kjent fra egyptiske kilder, og landet var noen ganger underlagt oldtidens Egypt. Landets innbyggere kalles kanaanitter eller kanaaneere.I Bibelen omtales landet som «det lovede land» som Gud hadde skjenket Abrahams etterkommere, og som israelittene med tiden slo seg ned i. Kanaanittene ble regnet som etterkommere av Kanaan, en sønnesønn av Noah.

 

1100 f.kr: Hebreerne erobrer Kanaan

Bibelen inneholder mye som kan bekreftes av funn og andre kilder. I Joshvas bok fortelles det om hebreernes erobringer som stemmer godt overens med arkeologiske funn av kanaanittiske byer som ble ødelagt på 1200-tallet. Kanaanittene som levde i området hadde en kultur og religion (polyteisme) som stemmer med Bibelens fortelling om hebreernes kamp mot mot lokale gudedyrkelser. På 1100-tallet f.kr. var det kamper i Palestina mellom to religøse tradisjoner (polyteisme og Javhe-kulten som blir stadig mer monoteistisk) og folk (Hebreerne fra Egypt og Kanaanitter). Egypt som tidligere hadde hatt overherredømmet over området hadde nå mistet sitt fotfeste, og uten et sterkt Egypt lå veien klar for de mindre semittiske folkeslagene til å overta området.

 

Hebreerne fikk støtte fra nomadiske stammer og semittiske folkeslag som var beslektet med Abraham. Alliansen var mulig fordi de alle dyrket Jahve (men det var mye uenighet om hvordan Jahve skulle dyrkes). Denne kulten var lenge den eneste institusjonen som bandt folket sammen, og hindret ikke at det oppstod konflikter internt mellom dem.

 

Hebreerne erobret og ødela de mer siviliserte kanaanittene og overtok deres skriftssystem. Byggepraksisen ble også overtatt, men uten at Hebreerne oppnådde samme kvalitet som sine forgjengere. Jerusalem var på dette tidspunktet et lite sted uten noen stor betydning, og kunne ikke måle seg med andre byer som allerede hadde blomstret og forfalt i oldtidens verden. Men tilfeldigvis skulle mye av spiren til vår historie etter hvert vise seg å bli utviklet i Palestina styrt av Hebreerne.

http://no.wikipedia.org/wiki/Antikkens_Isr...Judeas_historie

http://no.wikipedia.org/wiki/Kanaan

 

 

Noah's Ark and the Ziusudra Epic: Sumerian Origins of the Myth is a book that takes a fresh look at six versions of the Ancient Near East flood myth, demythologizes them, and combines the various story elements like pieces of a jigsaw picture puzzle into one coherent story. There actually was an archaeologically confirmed flood about 2900 BC on which the ark stories were based, but it was a local river flood, not a global deluge. The original ark stories were about a small commercial river barge that was hauling a few hundred cattle, sheep, and goats, but there were no kangaroos, lions, apes, elephants, or giraffes on that cattle barge.

 

The emphasis in this book is on what was physically possible, technologically practical, and consistent wth archaeological facts in ancient Sumer, now southern Iraq. The result of this synthesis is a reconstruction of a lost legend about a Sumerian king named Ziusudra who was chief executive of the city-state Shuruppak at the end of the Jemdet Nasr period about 2900 BC. A six-day thunderstorm caused the Euphrates River to rise 15 cubits, overflow the levees, and flood Shuruppak and a few other cities in Sumer. A few feet of yellow sediment deposited by this river flood is archaeologically attested and artifacts at about this sediment level have been radiocarbon dated.

 

The popular myth of an ark containing tens of thousands, or hundreds of thousands, or millions of species is not supported by Genesis 7:2-3 which describes the herd as seven pairs (fourteen) of each clean animal (i.e. animals used for temple offerings and food), one pair of each unclean animal and bird and seven pairs of clean birds. How many kinds of clean animals were there? We don't have to guess. Deuteronomy 14:4-5 lists 10 species of clean animals, which implies 140 clean animals in Noah's barge. Assuming a minimum average of 12 square feet per animal (cramped but adequate), 1680 square feet of deck area would be needed. If Noah's workers loaded only the animals that happened to be in Noah's stockyard when the river started rising, the barge may have contained only a few dozen clean animals.

 

How much deck area was needed for the unclean animals and birds? Leviticus 11:4-19 and Deuteronomy 14:7-18 list about 30 species of unclean animals and birds. Thirty pairs would be 60 animals. These small animals would fit in 2 feet by 2 feet cages. In addition, seven pairs of each of the five species of clean birds is a total of 70 clean birds. Assuming 4 square feet for each caged small animal and bird, only 520 square feet were needed. Thus the total deck area required for the estimated 270 animals was only 2200 square feet, leaving plenty of deck area for walkways and baskets of grain piled several deep.

 

Would it be practical for 9 people (Noah, his 3 sons and their wives plus the boatman Puzur-Amurri) to feed and water 270 animals and haul out the manure each day? Assuming 10 hour work days (not including rest and dinner breaks) each person would have 20 minutes per animal each day. Entirely practical.

 

Would there be enough deck area for the hay, beer, and wine for the 382 days the barge was occupied? Assuming each clean animal consumed half of a cubic foot of hay per day, 140 animals would consume 70 cubic feet per day or 26,700 cubic feet in 382 days. In a hayloft 6 feet high about 4460 square feet of deck area would be required for the hay.

 

Assuming each person and large animal consumed three quarts of water (as beer or wine) per day, 152 large animals and people would consume about 44,000 gallons in 382 days. Four gallons in a clay jar occupy about one square foot. If the jars were stacked two deep, about 5500 square feet of deck area would be required to store the beer and wine, leaving enough deck area for structural members, walkways, and jars of other commodities. This is assuming three quarts of water/beer/wine per day. Small animals would require less than half of that amount. The adult people may have consumed eight quarts of beer per day. Only a small amount of well water would have been stowed in the barge for the animals during the expected few days of travel. Water would not have been hauled as cargo because nobody would want to buy well water, but jars of beer and wine would have provided the necessary drinking water on the barge. After the barge grounded in an estuary, Noah could have used brackish river water

http://www.noahs-ark-flood.com/

 

The Noah's Ark book reviewed here does not claim historicity for Noah or the ark story, but the book does claim that some of the story elements in the Ancient Near East flood were based on an actual river flood. This archaeologically attested flood of the Euphrates River has been radiocarbon dated to about 2900 BC. This flood left a few feet of yellow mud in the Sumerian city Shuruppak about 125 miles southeast of Baghdad. Some but not all Sumerian cities also show signs of this river flood at the beginning of the Early Dynastic I period. According to the Sumerian King List, a legendary king named Ziusudra lived in Shuruppak at the time of the flood. Zuisudra was the Sumerian Noah. There was also a flood myth about king Ziusudra which includes several story elements very similar to the Genesis flood myth. Noah was a Sumerian king of Shuruppak and son of Lamech (SU.KUR.LAM in Sumerian) who preceded Noah as king of Shuruppak. Shuruppak was the flood hero's city according to the Epic of Gilgamesh. The flood myth in the Epic of Gilgamesh was adapted from an earlier myth, the Epic of Atrahasis which is also very similar to the Genesis flood myth. Six of these Ancient Near East flood myths contain numerous distinctive story elements that are very similar to the Genesis flood myth and indicate a literary affinity or dependency on a common body of legends about the flood hero Ziusudra (Noah) and based on the Euphrates River flood of 2900 BC.

http://www.noahs-ark-flood.com/otscholr.htm

Lenke til kommentar

Noas ark er bare en historie... For det første ville ikke den båten ha huset insektene engang, da det er flere insekter enn noe annet levende på denne jorden (Vekten av alle verdens insekter er MER enn den samlede vekten til alle andre livsformer!!! Så er det noe gud VIRKELIG er glad i så er det insekter!!! :) ) For det andre så ville han ha brukt flere hundre år på å samle inn alle dyrene og for det tredje, hva levde alle disse dyrene av mens de var ombord? Han måtte altså ha samlet inn nok mat til dem også.... :no:

 

 

Sorry, men de som faktisk tror på dette ser jeg på som virkelig stupide, for de må VIRKELIG bøye "sannheten" skikkelig for å klare å kaste ALL logikk og kritikk ut av vinduet når vi i dag VET bedre. Min favoritt her er at noah IKKE tok med dinosaurusene og det var derfor de døde ut.. :roll:

 

 

Har også hørt en kristen fortelle meg at det ikke var så mange slag den gangen, men at det ble det etterpå på grunn av evolusjon :grin: He he, akkurat ja... Så DA tror de plutselig på evolusjon... Turbo evolusjon faktisk!!!

 

 

Noahs ark er et eventyr, akkurat som Per i bakken, Putte guttene, pannekaka, eventyret om den stygge andungen og eventyrene om Per, Pål og Espen askeladd er eventyr :) Den eneste forskjellen i så måte er at vi har folk som er stupåide nok til å tro på eventyrene i bibelen... :no:

Lenke til kommentar

Og hva skjedde egentlig med alle plantene? etter det jeg vet overlever ikke trær særlig lenge under vann, særlig ikke i 150 døgn. En kan også lure på hvordan han fikk nok mat til å fôre alle verdens dyr i 150 døgn, spesielt kjøttetere.

 

Historien gir ikke mening, det er et eventyr og det er latterlig å tro noe annet.

Lenke til kommentar
Herregud!!!

 

Kan vi ikke bare la folk tro hva de vil? Enkelte kaller folk for stupid o.l. Disse utsagnene er med på å generaliserer!

 

Folk har lov til å tro på hva de vil!

 

Nei det må de ikke, folk må ikke tro at svarte er mindre vært en hvite, folk må ikke tro det er greit å utrydder folk bare for for deres etniske bakgrunn, folk må ikke tro at kondomer er jævlens hanske, folk må ikke tro at ende dagene kommer om 50 år, så det er greit å forurense jorda så mye de vil.

 

Det er mye folk ikke må få lov til å tro, og noahs ark er en av dem

Lenke til kommentar
Herregud!!!

 

Kan vi ikke bare la folk tro hva de vil? Enkelte kaller folk for stupid o.l. Disse utsagnene er med på å generaliserer!

 

Folk har lov til å tro på hva de vil!

Samma eff for meg, jeg bare spurte om ett spørsmål. Jeg har ikke angrepet noen eller sagt att de tror på noe som ikke finnes.

Lenke til kommentar
Herregud!!!

 

Kan vi ikke bare la folk tro hva de vil? Enkelte kaller folk for stupid o.l. Disse utsagnene er med på å generaliserer!

 

Folk har lov til å tro på hva de vil!

 

Nei det må de ikke, folk må ikke tro at svarte er mindre vært en hvite, folk må ikke tro det er greit å utrydder folk bare for for deres etniske bakgrunn, folk må ikke tro at kondomer er jævlens hanske, folk må ikke tro at ende dagene kommer om 50 år, så det er greit å forurense jorda så mye de vil.

 

Det er mye folk ikke må få lov til å tro, og noahs ark er en av dem

 

Folk har lov til å tro på hva de vil så lenge det ikke skader andre! Å tro på noahs ark skader vel ikke mange?

Lenke til kommentar
Herregud!!!

 

Kan vi ikke bare la folk tro hva de vil? Enkelte kaller folk for stupid o.l. Disse utsagnene er med på å generaliserer!

 

Folk har lov til å tro på hva de vil!

 

Nei det må de ikke, folk må ikke tro at svarte er mindre vært en hvite, folk må ikke tro det er greit å utrydder folk bare for for deres etniske bakgrunn, folk må ikke tro at kondomer er jævlens hanske, folk må ikke tro at ende dagene kommer om 50 år, så det er greit å forurense jorda så mye de vil.

 

Det er mye folk ikke må få lov til å tro, og noahs ark er en av dem

 

Folk har lov til å tro på hva de vil så lenge det ikke skader andre! Å tro på noahs ark skader vel ikke mange?

 

Selfølgelig har de lov til det, du har lov til å tro på julenissen, det betyr ikke at det ikke er latterlig.

Lenke til kommentar
Folk har lov til å tro på hva de vil så lenge det ikke skader andre! Å tro på noahs ark skader vel ikke mange?

 

Du synes ikke at det skader barn å bli hjernevasket til å tro på rosa elefanter, tannfeen, julenissen, ilspyttende drager o.l? Jeg synes det er veldig skadelig jeg, fordi det er en trussel mot rasjonalitet.

Lenke til kommentar
Herregud!!!

 

Kan vi ikke bare la folk tro hva de vil? Enkelte kaller folk for stupid o.l. Disse utsagnene er med på å generaliserer!

 

Folk har lov til å tro på hva de vil!

 

Nei det må de ikke, folk må ikke tro at svarte er mindre vært en hvite, folk må ikke tro det er greit å utrydder folk bare for for deres etniske bakgrunn, folk må ikke tro at kondomer er jævlens hanske, folk må ikke tro at ende dagene kommer om 50 år, så det er greit å forurense jorda så mye de vil.

 

Det er mye folk ikke må få lov til å tro, og noahs ark er en av dem

 

Folk har lov til å tro på hva de vil så lenge det ikke skader andre! Å tro på noahs ark skader vel ikke mange?

 

Nei fordi viss de tror at det er greit å utslette jøder, vil de før eller senere prøve å gjøre det om de får sjangsen

Lenke til kommentar
Folk har lov til å tro på hva de vil så lenge det ikke skader andre! Å tro på noahs ark skader vel ikke mange?

Å tro på noahs ark skader i første omgang den som tror på det, da dette lærer vedkommende å stole på gamle skrifter isteden for å stole på fakta om ting vi VET i dag. I annen omgang vil vedkommende, stupid og ignorant FORDI vedkommende tror på slike stupide ting og stoler på at disse stupide tingene er sannhet UTEN å være kritisk eller på annen måte SJEKKE opp ting, lære dette stupide vissvasset til barn, som igjen lærer å godta stupid vissvass uten et sundt kristisk filter!

 

Vi VET at noahs ark er sludder og pølsevev og når noen da hevder OG TROR at dette er sannhet er det på tide at noen lar den som tror på sånt få vite at dette er stupid og dumt nettopp fordi der ER stupid og dumt å tro på slikt uten å skjekke opp om dette faktisk KAN være sant, noe det med soleklar tydelighet IKKE er!

 

Det er stupid å tro på slikt fordi det ikke fordrer til videre kritisk tenkning og fordi vedkommende som tror på dette kan dytte dette over på andre....

 

For min del kan folk GODT tro hva pokker de vil, men dette går før eller senere ut over meg også når disse stupide menneskene kommer inn i politikken eller andre ledende verv og fremdeles TROR at slikt vissvass har en sannhets gehalt!

 

Det er ikke galt å være kritisk og tenke over det en skal tro på.... Er du ikke litt enig i det?

 

:)

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Folk har lov til å tro på hva de vil så lenge det ikke skader andre! Å tro på noahs ark skader vel ikke mange?

 

Du synes ikke at det skader barn å bli hjernevasket til å tro på rosa elefanter, tannfeen, julenissen, ilspyttende drager o.l? Jeg synes det er veldig skadelig jeg, fordi det er en trussel mot rasjonalitet.

 

Det syntes ikke jeg er skadelig.. Jeg har ikke hatt noen problemer som er kommet av at jeg trodde på tannfeen og julenissen i noen år i barndommen.. Jeg har værtfall ikke hatt noen problemer med at jeg holdt meg ekstra langt vekke fra elven når jeg var liten for jeg trodde "nøkken" bodde der.. Jeg tror faktisk at ved og tro på litt oppdiktende ting når man er liten, kan være med på og gjøre en person mer kreativ og oppfinnsom senere i livet, fantasi kan være viktig og ha..

 

Alt med måte selvfølgelig..

Endret av Lionel_Luthor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...