Gå til innhold

Sendte datan på rep, den kom tilbake med 0,5 tb mindre minne...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sendte datan på rep, den kom tilbake med 0,5 tb mindre minne...

Eg sendte datan min på reprasjon no for ikkje så lenge sida, den kom tilbake med ein disk på ein halv tb i staden for 2. Før sto det 4 gb ram, no står det 3396.

Her er du svært uklar. Har du virkelig mistet 0,5 terrabyte minne?

Evt hva slags harddisk hadde du som var på 2 tb? Sjekk evt med diskmanagement (hvis du har Windows).

 

 

Hvilket operativsystem kjører du. Husk 32-bits kan bare maks adressere 4 gb (inklusive det annen hardware bruker av adresser[skjermkort reduserer mye]).

Lenke til kommentar
Kva skal eg gjere?

Du kan prøve å stirre på PC-en i nokre timar og sjå om det på magisk vis kjem tilbake. Alternativt kan du ta kontakt med dei som utførte reparasjonen.

 

Før den tid kan du riktignok prøve å forklare kva som mangler ein gang til. Du blander harddisk og minne om kvarandre. Er det fysisk ei mindre minnebrikke?

Lenke til kommentar

Då kan du sjekke om den er formatert i diskbehandling.

 

Trykk CTRL+R (eventuelt Start -> Kjør) og skriv inn diskmgmt.msc. Eventuelt gå til startmenyen, høgreklikk på Min Datamaskin og velg Egenskaper og deretter Diskbehandling.

 

Alle harddisker som finnes i PC-en og er kopla til vil dukke opp der. Der vil du og sjå status på dei.

Lenke til kommentar

Det som kan ha skjedd er at han hadde en 1 TB disk som røyk, og at den var partisjonert i 2 stk 500gb partisjoner. Når de da byttet disk og la inn operativsystemet så partisjonert de aldri den andre partisjonen.

 

Mest trolig trenger du bare å partisjonere den andre halvdelen av disken.

Lenke til kommentar

Har aldri satt meg inn i ytelsesendringen PAE gir. Om trådstarter lurer på hvor minnet blir av når det plutselig dropper fra 4GB -> 3GB så gir jeg han en forklaring.

 

Om du har noen annen mer logisk forklaring så gjerne kom med den, ellers foreslår jeg at du henvender deg mer generelt og forklarer hvorfor Physical Address Extension virker negativt.

Lenke til kommentar
Har aldri satt meg inn i ytelsesendringen PAE gir. Om trådstarter lurer på hvor minnet blir av når det plutselig dropper fra 4GB -> 3GB så gir jeg han en forklaring.

 

Om du har noen annen mer logisk forklaring så gjerne kom med den, ellers foreslår jeg at du henvender deg mer generelt og forklarer hvorfor Physical Address Extension virker negativt.

 

Forskjellen mtp dette med Vista er der før og etter SP1. I SP1 endret de taskmanager til å vise installert mengde ram isteded for "availible". Dette er den naturlige forklaringen på endringen til trådstarter , etter PC har kommet i retur er den ikke oppdatert med SP1.

Lenke til kommentar
Forklar slik at eg skjønner, det er eg som trenger hjelp her :)

 

Du kunne kanskje forklart litt bedre selv.

 

Svar på to spørsmål:

1) Ser du på på minne/ram vha taskmanager (Norsk:Oppgavebehandling) ?

2) Er Vistaen med ServicePack 1 eller ikke ?

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Kunne eg heilt sikkert, vist eg hadde vist kordann.

1. Nei

2. Det står at den er med Service Pack 1 ja.

 

Men etter den kom tilbake har css lagga når eg snur eller hopper og sonnt, fps går ned i 15-30 .. veit nokon kvifor?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...