Gå til innhold

ZMA - bivirkninger - bør jeg starte?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har sett tråder og lest om ZMA-pillene. Jeg har egentlig lyst til å starte med det selv i og med at jeg aldri får skikkelig søvn. Er liksom så trøtt om morgenen at det er vondt å stå opp hver gang, og er ofte ukonsentrert på skolen og ellers. I tillegg så har jeg startet å trene sånn smått, og vil trene enda litt mer og hardere, men ikke for å bli kroppsbygger eller noe, bare for å forebygge skader når jeg står på twintip og bli generelt sterkere. Tror ikke jeg har fått i meg nok næring de siste årene. Jeg kjenner det at jeg har tært mye på muskler! Spesielt armene.

 

Har ZMA noen bivirkninger? Har lyst til å vite hver minste lille... Og er det smart for meg å starte? Ulemper? Har veldig lyst til å få bedre søvn og konsentrasjon, og vinne mer på treningen.

 

Men i hvertfall; noen tanker rundt dette?

 

Her er linker til ZMA jeg har funnet, hva bør jeg bestille i såfall?

http://www.ej-shop.no/product_info.php?cPa...3sl4sotbno414l6

http://www.proteinfabrikken.no/aspx/loginV...6&plid=3386

http://www.myo.no/shop/shop_vis.asp?id=2&a...id=3&pid=16

http://www.x-life.no/shop/index.php?cPath=3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Zma er kun en blanding av sink, magnesium og vitamin b6. Å ta et tilskudd av det har ikke noen bivirkninger, annet enn at noen opplever noe kviser til å begynne med.

 

Veldig mange opplever forbedret søvnkvalitet med zma, så det er jo verdt å prøve. Det er et rimelig tilskudd, så vil si det er verdt pengene absolutt.

 

X-life, ej-shop og myo har best (like bra) kvalitet på innholdet. Ville valgt X-life sin da den er rimeligst.

 

Proteinfabrikken sin er bare søppel, og dyr som f.

Endret av Freddy K
Lenke til kommentar

Kvisene mine, fra ansiktet gikk ned til hals/skuldre etter jeg begynte på ZMA. Får så og si nesten aldri kviser i ansiktet lenger, men vær forsiktig hvis du får kviser, du må behandle de riktig ellers får du arr som jeg fikk!

 

Det er den økende testosteron effekten som gir deg kviser

Endret av Overdox
Lenke til kommentar

Er godt kjent med kviser : p går på sånn antibiotikakur tror jeg og har fått fjernet så å si alt på bryst og rygg, ansiktet er mye bedre også. har rensemidler og masse annet shit som jeg må smøre inn hele tiden. Men kommern ok til å ha den i bakhodet, hvis det påses på med kvises så stopper jeg. Men er ikke alle som opplever bivirkninger? (i dette tilfellet kviser).

Lenke til kommentar

Er ingen ting i ZMA som du ikke finner i en hvilken som helst multivitamin-tablett. Doseringene er ikke så fryktelig mye over det du finner i multivitamin heller. Hele ZMA greia er bare så vanvittig hypet opp.

 

Vanlige folk har tatt multivitamin i alle år, og aldri har noen kommet farende med påstander om forbedret nattesøvn eller rare drømmer som konsekvens av dette.

Lenke til kommentar

Har tatt ZMA i snart en uke og har enda ikke fått noen rare drømmer, i alle fall ikke som jeg kan huske :(

 

Tar bare 2 kapsler når det står 3 på siden, men jeg veier nokså lite og kunne sikkert trent hardere enn jeg gjør, derfor tar jeg bare 2. I tillegg synes jeg nivåene av de forskjellige stoffene er skyhøye i disse kapslene.

Lenke til kommentar
Nå er standard dosering av magnesium 60 - 100mg i multivitamin, 7-10 mg sink og 1 mg b6.

 

Ved bruk av Zma 3-5 dobler man dette. Og nesten alle som bruker zma merker disse drømmene.

 

Et raskt søk på zma og drømmer

De 10 første treffene handler om zma og forbedret søvn med drømmer...

 

 

Du kan jo heller få lov til å hoste opp noe slags vitenskapelig studie som påviser noen direkte sammenheng mellom zink, magnesium eller b6 og søvnkvalitet eller drømmer. At en helt masse ungdommer på ulike forum gjenforteller samme "opplevelse" som de på forhånd har blitt fortalt at de skal oppleve er da ikke noe unormalt. Dette er samme fenomen som med "fulle" fjortiser på fest.

 

1 multivitamin av det slaget jeg bruker (helt generisk brand fra apotek) har ca. 50% av doseringen av ZMA.

Lenke til kommentar
Nå er standard dosering av magnesium 60 - 100mg i multivitamin, 7-10 mg sink og 1 mg b6.

 

Ved bruk av Zma 3-5 dobler man dette. Og nesten alle som bruker zma merker disse drømmene.

 

Et raskt søk på zma og drømmer

De 10 første treffene handler om zma og forbedret søvn med drømmer...

 

 

Du kan jo heller få lov til å hoste opp noe slags vitenskapelig studie som påviser noen direkte sammenheng mellom zink, magnesium eller b6 og søvnkvalitet eller drømmer. At en helt masse ungdommer på ulike forum gjenforteller samme "opplevelse" som de på forhånd har blitt fortalt at de skal oppleve er da ikke noe unormalt. Dette er samme fenomen som med "fulle" fjortiser på fest.

 

1 multivitamin av det slaget jeg bruker (helt generisk brand fra apotek) har ca. 50% av doseringen av ZMA.

 

Desverre er det ikke av mye interesse for forskere å sette opp en studie for å se effekten av zma på søvn. Ikke alt innen treningsverden har blitt forsket på.

De som har vært i treningsbransjen en del år, vet godt at denne effekten ikke er en fylletenårings placebo effekt.

Jeg opplever effekten selv, og merker stor forskjell på søvnkvalitet de få gangene jeg går tom.

Så og si alle coacher og trenere anbefaler utøvere å øke inntaket av sink og magnesium spesielt, da dette er mineraler som forbrukes mye av under intensiv trening. Dette er da virkelig ikke ukjent?

 

Nå koster jo ikke zma mer enn 1 krone om dagen lenger, så om det kan hjelpe på restitusjon og søvn, så mener jeg at det absolutt er verdt den krona :)

 

Selv sitter jeg her med solaray spektro - som inneholder 75mg magnesium og 4 mg sink. En originaldosering med zma inneholder 500mg magnesium og 30 mg sink. Altså 8 ganger mer.

Selv tar jeg kun multivitamin en gang i blant, hvor jeg vet at jeg har hatt en dårlig spisedag, og zma på daglig basis.

Endret av Freddy K
Lenke til kommentar
Noen du vil dele med oss? : p

 

Trooor ikke det nei... blir ganske overrasket over hva som faktisk befinner seg oppi hodet mitt :!:

 

Jeg tar litt mindre doser jeg også, 2 kapsler når det står 3 på siden. Men nivåene av zink/mag/vitB6 er ganske høye, så jeg tenkte at det var best.

 

Vil det være noen økning i risikoen for helsefare om jeg øker til 3 kapsler?

 

Overhodet ikke, bare å øke

Lenke til kommentar
Noen du vil dele med oss? : p

 

Trooor ikke det nei... blir ganske overrasket over hva som faktisk befinner seg oppi hodet mitt :!:

 

Jeg tar litt mindre doser jeg også, 2 kapsler når det står 3 på siden. Men nivåene av zink/mag/vitB6 er ganske høye, så jeg tenkte at det var best.

 

Vil det være noen økning i risikoen for helsefare om jeg øker til 3 kapsler?

 

Overhodet ikke, bare å øke

 

Regner med at det er en del fine tanker da gitt ;)

Lenke til kommentar

Da var jeg tom for zma og begynner heretter å handle zma hos x-life, denne her. Det er snakk om så enorm forskjell i pris fra andre leverandører at jeg må nesten splitte meg til flere forhandlere, selv om jeg ikke liker det. (Men får håpe de ikke har puttet melis i de kapslene) :ph34r:

 

Nå har jeg et vip card gold 25% rabattkort hos pf, så da blir innsparingen slik:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

743,14 kr for et års forbruk av zma hos x-life da får man følgende dagsdose:

(men nå har jeg beregnet inn frakt også på 110 kr for hver leveranse)

 

360 mg magnesium

24 mg sink

8,2 mg vitamin b6

 

1516,77 kr for et års forbruk av zma hos pf da får man følgende dagsdose:

 

300 mg magnesium

20 mg sink

4 mg vitamin b6

 

Penger spart hvert år: 773,63 kr. (som sagt, med 25% rabatt hos pf) det blir endel dyrere uten.

 

Nå ser jeg at x-life gir fri frakt for bestilling over 800 kr, uheldigvis så var 2 stk zma megapack 1000 på tilsammen 798 kr (2 kr ifra :hmm: ) så jeg bestilte like greit 3 zma megapack 1000 for 1197 kr, så har jeg for et par år fremover. Så det er faktisk mulig å overkomme frakten hos x-life noe som er meget bra når man skal handle i lengden.

Endret av Databamse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...