Gå til innhold

objekt med 70-300mm (140-60mm) hvordan "få" 140-600mm?


Anbefalte innlegg

Topicen er nok litt teit/vanskelig å forstå, men det jeg lurer på er følgende:

Jeg har et zuiko digital ed 70-300mm, men i parantes står det 140-600mm. Etter litt lesing ser jeg at det står "35mm camera equivalent"

Hva er dette, er mitt olympus e-520 "kompatiblet" med dette? eller hva er det?

 

takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Objektivet har brennvidde fra 70-300mm. Når du setter det på en E-520 (gitt riktig fatning, tar det som en selvfølge), vil bildeutsnittet være tilsvarende 140-600mm på et kamera med film. Det er dét som menes med "35mm-ekvivalent".

 

Så ja, det er kompatibelt med ditt kamera, og det er heller ikke noe du kan gjøre for å få det til å "tilsvare" 70-300 med film - utover å bytte objektiv (nærmeste Olympus har er 40-150mm, som er et veldig fint objektiv forøvrig).

Lenke til kommentar

Objektivet har en fysisk brennvidde på 70-300mm. Når du benytter dette brennviddeomfanget på en e530, som har en bildebrikke som er halparten så stor som en 35mm filmrute, så får du et utsnitt som oppleves som om du benyttet en 140-600mm zoom på et "fullformat" kamera.

 

70-300 på en Olympus dslr, er med andre ord ekvivalent til en 140-600 på "fullformatkameraer" som f.eks Nikon D700, Canon 5d eller Sony a900.

Lenke til kommentar
Vil ikke en teleconverter gi voldsom forvrengning i kantene på såpass lange brennvidder? Det gjør ihvertfall mine teleconvertere på kortere brennvidder (2x).
Nei, skal ikke gjøre det. Må huske på at telekonvertere er beregnet på nettopp tele, og vil svært ofte gi forvrengning på brennvidder som ikke er tele...
Lenke til kommentar

Veldig mange objektiver, fra normalbrennvidder og oppover, "tåler" 1.4x telekonverter ganske godt. Men det blir forringing av bildekvaliteten, og om utgangspunktet ikke er så bra, kan resultatet bli lite å skryte av. Et nærliggende eksempet er Nikons 70-300/4.5-5.6. KAN brukes med 1.4x TC, men resultatet på 300x1.4=420mm er som regel iallfall ikke sånn at du har lyst til å croppe så mye.

 

1.7x konvertere krever enda mer, og med 2x konvertere må en både ha et veldig godt objektiv, en god konverter og god interaksjon mellom objektiv og konverter for å få brukbare resultater. I mange tilfeller kan det da faktisk være en omtrent like god løsning å croppe, også fordi en taper to blendersteg med 2x-konverteren.

 

Et eksempel på et objektiv som absolutt ikke fuckes opp med 1.4/1.7x TC, er Nikon AF-S 300m f/4. God Olympus-optikk burde også i prinsippet kunne funke fint med TC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...