Khaffner Skrevet 27. april 2009 Skrevet 27. april 2009 På tide med SATA3, å okkupere PCIe portene til harddisker blir litt teit i lengden
Petrvs Romanvs Skrevet 27. april 2009 Skrevet 27. april 2009 (endret) Synes å huske at hatigheten på disse under CeBit ble rapportert noe høyere, slik det er nå så er det faktisk en grunn for å kjøpe ting enkeltvis. Jeg betaler ikke mange tusen kroner for å unngå kabelrot og få litt bedre plass i kabinettet, ettersom en kontroller + fire-fem SSDer i dette tilfellet gir en høyere ytelse. Endret 27. april 2009 av Ba'al
JKJK Skrevet 27. april 2009 Skrevet 27. april 2009 (endret) khaffner: SSD har ingen ting på en satakontroller å gjøre. Satakontrollerene står som kjent på sørbroen, og er en flaskehals. Da er det bedre å ha SSD på northbridge, altså via pci-e sloter. Endret 27. april 2009 av JKJK
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 27. april 2009 Skrevet 27. april 2009 khaffner:SSD har ingen ting på en satakontroller å gjøre. Satakontrollerene står som kjent på sørbroen, og er en flaskehals. Da er det bedre å ha SSD på northbridge, altså via pci-e sloter. Slett ikke alle PCIe slotter er kobla direkte på northbridge, dessuten vil noen av de som er kobla dit kun ta skjermkort (urk!). SATA3 er greit nok til SSD, men det er mulig en trenger en litt annen kobling mellom mellom SATA og CPU enn den som i dag går via sothbridge.
ATWindsor Skrevet 27. april 2009 Skrevet 27. april 2009 khaffner:SSD har ingen ting på en satakontroller å gjøre. Satakontrollerene står som kjent på sørbroen, og er en flaskehals. Da er det bedre å ha SSD på northbridge, altså via pci-e sloter. Ikke har det noe i PCIe-slotter å gjøre heller Sata er i dag den beste av de to alternativene for de felste typer bruker i mine øyne. Båndbredden er foreløpig tilstrekkelig, ihvertfall med sata3, og alternativet er enda mindre praktisk. Evt får man se på en nye variant som likner på sata kablingmessig, men som er mer tilpasset ssd på tekniske specs. AtW
magnemoe Skrevet 27. april 2009 Skrevet 27. april 2009 Tenkte mer på at en slik enhet så blir fort fokuset på "tweaking" langt mindre og når folk pøser inn med diverse applikasjoner, glemmer pagefile, lar indeksering være aktivert osv.. Så vil dette drepe mye av ytelsen da MLC SSD dropper noe voldsomt i ytelse jo flere operasjoner som foregår på engang? Det er potensielt mye større sannsynlighet for diverse applikasjoner bruker disken aktivt uten at bruker vet om det når du pøser stort sett alt du har på maskinen inn på SSD enheten, kontra det å ha en liten operativsystem disk hvor du bevisst går inn for å ha så lite som overhode mulig på SSD enheten, da er du mye mer oppmerksom på hva den blir brukt til å du gå inn for å begrense unødvendige operasjoner og annet dilldall som kan ødelegge ytelsen på MLC SSD. Er ikke poenget med SSD og legge filer som leses og skrives ofte på den siden den er flere ganger rasker til å lese/ skrive småfiler og å jobbe mot mange filer samtidig At den også har en leseytlse som er mye større en vanlige disker er ingen ulempe. Siden prisen pr gb er høy vil det være dumt å fylle den opp med filer som er lite brukt eller som hastigheten ikke er så viktig på. men om du har en SSD og en vanlig disk vil vel maskinen gi bedre disk ytelse om du legger mest mulig på SSD. Backup, lite brukte filer samt, streamet data som film og musikk har selvsagt ingenting på ssd og gjøre om du ikke er røkke og må bruke opp it budsjettet ditt.
mrs.robinson Skrevet 27. april 2009 Skrevet 27. april 2009 oi. damn denne blir dyr I følge et rask søk på Google: 250GB - €1400 ca NOK 11900,- 500GB - €2100 ca NOK 17850,- 1TB - €3400 ca NOK 28900,- (brukt 8.5 i kurs, vet ikke om det er riktig men....) Så ja, dyr moro, tror nok de færreste vil ta seg råd til noe sånt... Edit: Lurer på hvor lett det vil være å kunne boote fra en slik? Tja spørs det da om ikke Z-Drive priser seg ut av markedet? Fusion's billigste skal vel være til rundt 1.000 $ for 80 GB om jeg husker korrekt. Og den skal vel være ute nå i andre kvartal i år. Da sparer du 40 % i pris pluss får svært mye bedre ytelser tipper jeg. Så Fuison IO er nok fortsatt kongen på haugen.
Flimzes Skrevet 27. april 2009 Skrevet 27. april 2009 (endret) oi. damn denne blir dyr I følge et rask søk på Google: 250GB - €1400 ca NOK 11900,- 500GB - €2100 ca NOK 17850,- 1TB - €3400 ca NOK 28900,- (brukt 8.5 i kurs, vet ikke om det er riktig men....) Så ja, dyr moro, tror nok de færreste vil ta seg råd til noe sånt... Edit: Lurer på hvor lett det vil være å kunne boote fra en slik? Tja spørs det da om ikke Z-Drive priser seg ut av markedet? Fusion's billigste skal vel være til rundt 1.000 $ for 80 GB om jeg husker korrekt. Og den skal vel være ute nå i andre kvartal i år. Da sparer du 40 % i pris pluss får svært mye bedre ytelser tipper jeg. Så Fuison IO er nok fortsatt kongen på haugen. 60% av prisen og 30% av lagringsplassen, hørtes jo langt bedre ut det..... EDIT: Det er ganske mange her som er overbivst om at MLC=jmicron, IT'S NOT. Se bare på intel. Endret 27. april 2009 av Flimzes
GullLars Skrevet 27. april 2009 Skrevet 27. april 2009 Jeg vil påpeke at disse tallene som står oppgitt som båndbredde her sansynligvis er SUSTAINED tall, og det er ikke hva enhetene klarer maks. Jeg har sett screenshots av 1TB versonen klare over 900MB/s. Til dere som var skeptiske til folk som kommer til å bruke disse uten å deaktivere pagefile, indeksering, osv. Jeg tror ikke det blir noe stort problem. Disse har 256 MB cache, og vil gi veldig gode IOPS tall på alt opp til 256 MB så lenge det er i korte "bursts" med litt pause fra skriving etterpå (ca 15-20 sekunder for å tømme full cache av 4KB random blokker). Det er også mye mulig båndbreddetallene er noe lave fordi de har valgt en mindre stripestørrelse, som igjen vil føre til bedre real life skalering. (mindre behov for QD for å få god båndbredde) Selv om denne ikke kan måle seg med ioDrive eller RamSan 20, så er den med og lager bane for flere PCIe SSDer fra i høst fra StorageMojo med CTO i Fusion-IO som forklarer hvorfor PCIe er mer logisk for flash enn snurrediskprotokoller. Det viser også fordelen med lav latency.
WinFS Skrevet 27. april 2009 Skrevet 27. april 2009 Z -Drive 1:1 TB, reading speed 500 MB/s , writing 470 MB/s , cache 256 MB., price 4000 Euros Z -Drive 500 Go: 500 GB, reading speed 510 MB/s , writing 480 MB/s , price 2200 Euros Z -Drive 250 Go: 250 GB, reading speed 450 MB/s, writing 300 MB/s, price 1400 Euros Kilde: http://xtreview.com/addcomment-id-8661-vie...rive-price.html
HGTtec Skrevet 27. april 2009 Skrevet 27. april 2009 Skriv din kommentar.... låner bare penger fra søsteren min jeg
WinFS Skrevet 27. april 2009 Skrevet 27. april 2009 (endret) OCZ Z Drive; 1TB SSD Video Endret 27. april 2009 av Spion
efikkan Skrevet 27. april 2009 Skrevet 27. april 2009 Bra at flere kommer med SSD på PCIe. De fleste bør ha fått med seg at SSD nærmer seg raskt grensene for SATA, og selv med den kommende standarden, vil båndbredden fort bli en begrensning. I tillegg kommer latency. Jeg er spent på om OCZ har ordnet opp i "IOPS-problemene" sine.
GullLars Skrevet 27. april 2009 Skrevet 27. april 2009 Bra at flere kommer med SSD på PCIe. De fleste bør ha fått med seg at SSD nærmer seg raskt grensene for SATA, og selv med den kommende standarden, vil båndbredden fort bli en begrensning. I tillegg kommer latency. Jeg er spent på om OCZ har ordnet opp i "IOPS-problemene" sine. "IOPS-problemene" var ikke OCZ sine, men JMicron. Vertex (som Z-drive er basert på) har ingen problemer med IOPS.
Nizzen Skrevet 27. april 2009 Skrevet 27. april 2009 finnes det med tilsvarende ytelse på ~80 GB?? Det finnes tilsvarende ytelse på 60gb. Det heter 2 stk Vertex 30gb i raid-0 Selv koser jeg meg med 1100 MB/s i lesehastighet med mine 6 stk Vertex
efikkan Skrevet 27. april 2009 Skrevet 27. april 2009 finnes det med tilsvarende ytelse på ~80 GB?? Det finnes tilsvarende ytelse på 60gb. Det heter 2 stk Vertex 30gb i raid-0 Selv koser jeg meg med 1100 MB/s i lesehastighet med mine 6 stk Vertex Kunne du tenke deg å dele ditt syn på hvor mye du merker forskjellen i forhold til disker? (og gjerne hvilke systemer du kjører på)
dabear Skrevet 27. april 2009 Skrevet 27. april 2009 Som du skulle skryte av de der vertexene dine da, nizzen. Du fikk de med ganske stor rabatt, regner jeg med?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå