Gå til innhold

Kjøpt a-vare fått b-vare


Anbefalte innlegg

Forledens dag (14. april 2009) kjøpte vi en TV til hos datakjeden, denne TV'en skulle være A-vare da vi betalte vanlig pris (full) for den. Ved avhenting så vi at stroppene rundt pakken var fjernet, vi spurte hvorfor og om TV'en var ny.

Den skulle visstnok være ny ifølge selgerne, og pakken var åpnet fordi det var "skader" på pakken. Det var ikke noen synlige skader på pakken slik vi kunne se det.

Etterpå da vi åpnet pakken så vi at plasten rundt TV'en ikke var fabrikk pakket, og det manglet plast rundt stativet. Dette skulle det være - vi har allerede returnert en TV av samme modell da den ikke fungerte slik som lovet en gang før. For å være helt sikker på om TV'en var brukt eller ei gikk vi inn på "service mode" på TV'en og så at den allerede hadde blitt brukt 13 timer, først slått på (30 nov. 2008).

Dessuten fikk vi ikke opp førstegangs-instilling av "tid og tidsone", slik som vi fikk med den returnerte modellen.

 

Altså kort og greit; vi har kjøpt en a-vare men fått en b-vare. Kan vi klage på dette? Evt. få rabatt fordi den er brukt? Høres urimelig ut at man skal betale full pris for en brukt vare...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jøss, 13 hele timer? Det er drøyt. Tenk så mye kortere levetid den har nå! :fun:

 

Men ja, selvsagt feil av butikken å ikke si det som det er at tven har stått i demo et par dager. En 500,- i prisavslag er vel normal praksis.

 

Det enkle er ofte det beste, kontakt butikken og forklar saken.

Lenke til kommentar

Den følelsen av helt ny elektronikk, og kjøre gjennom innstillingene første gang er fantastisk, og om produktet er brukt forsvinner jo noe av dette. Skjønner absolutt at ikke ts er fornøyd med å ha fått en brukt tv, når han har blitt forespeilet en ny, selv om det bare er snakk om 13 timer. Ta kontakt med butikken, og forklar saken.

Lenke til kommentar

Så lenge TV-en ikke lider av skader vil jeg påstå at det er utenfor prinsippet å be om omlevering eller avslag i pris. Du har betalt for en TV som skal fungere som forventet, og være ny. Ikke en TV som skal være uåpnet. Greit at du gikk glipp av følelsen med oppstartshilsenen, men dette er vel for spesielt interesserte? Dersom selgeren derimot har løyet, er det en helt annen sak, da er dette noe som må tas opp med forretningen, og se hva som kan gjøres for å "bøte på skaden". Likevel synes jeg noen av løsningene tidligere i tråden oppleves som overdrevne og urimelige. Enkelt og greit grunnet at butikken også har sine prinsipper, og leverer et produkt dem skal tjene på.

Lenke til kommentar
Hvor blir det av alle de returnerte varene elkjøp får tilbake med sin 30dagers full returrett?

 

de blir solgt som ny..

 

du får ikke beskjed om att den er blitt brukt..

 

Ser gjerne at du dokumenterer den påstanden :)

 

Ingenting som blir returnert på 30 dager blir solgt som nytt. Det blir tatt ut i butikken og solgt som B-varer med evt reduksjon i pris!

Lenke til kommentar
Hvor blir det av alle de returnerte varene elkjøp får tilbake med sin 30dagers full returrett?

 

de blir solgt som ny..

 

du får ikke beskjed om att den er blitt brukt..

De varene blir solgt som b-varer, og med redusert pris. Reis bort til en Elkjøp-butikk og be om å se på en b-vare-tv. De har de som regel alltid noen av, men det hender at de forsatt ligger på lageret istedenfor i butikken.

 

Tv'er som kommer tilbake uåpnet, og ikke brukt, selges som A-varer. Siden de og er A-varer.

 

Din påstand stemmer ikke helt etter virkeligheten.

Lenke til kommentar

mulig jeg er et enkelttillfelle.

 

kjøpte meg en cd spiller med en brent cd i, med kopiert musikk på. mulig de hadde testet denne på fabrikk ;)

 

kjøpte en babymonitor/caller, nederst i esken lå det en reklame fra ett spiseri som en aller annen hadde fått i posten.. mulig den hadde falt nedi ved en feiltakelse;)

 

kan dessverre ikke dokumentere disse påstandene. hvordan skulle jeg gjort det?

 

att elkjøp selger alle varer som blir returnert etter 30 dager som B-vare tror jeg ikke noe på.

 

kan du dokumentere det?

Endret av marama
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Varer som returneres på 30-dagers returrett hos Elkjøp som er brukt, selges som B-vare med redusert pris. Uåpnede ubrukte varer som returneres på 30-dagers returrett selges som A-vare. Så nei, sånn sett blir ikke alt solgt som B-vare.

Lenke til kommentar
att elkjøp selger alle varer som blir returnert etter 30 dager som B-vare tror jeg ikke noe på.

 

Intensjonen er at alle brukte varer som returneres blir solgt som B-varer. Det kan jeg bekrefte som ansatt i Elkjøp.

 

Glipper skjer i det øyeblikket produktet ser nytt ut, kunde lyver til oss og sier at produktet er nytt (ofte vet ikke kunder at de kan returnere brukte varer på 30 dagers returrett, og trikser litt med sannheten), og så sjekkes det ikke godt nok. Da havner produktet på feil sted.

 

Men det her har fint lite med trådstarters problem å gjøre, Elkjøp var ikke et tema i denne tråden før du tok det opp. Så vi setter en strek der, og går tilbake til å hjelpe trådstarter. Send meg en PM om det skulle være noe mer.

Lenke til kommentar
Så lenge TV-en ikke lider av skader vil jeg påstå at det er utenfor prinsippet å be om omlevering eller avslag i pris. Du har betalt for en TV som skal fungere som forventet, og være ny. Ikke en TV som skal være uåpnet. Greit at du gikk glipp av følelsen med oppstartshilsenen, men dette er vel for spesielt interesserte? Dersom selgeren derimot har løyet, er det en helt annen sak, da er dette noe som må tas opp med forretningen, og se hva som kan gjøres for å "bøte på skaden". Likevel synes jeg noen av løsningene tidligere i tråden oppleves som overdrevne og urimelige. Enkelt og greit grunnet at butikken også har sine prinsipper, og leverer et produkt dem skal tjene på.

Hva du påstår har da ingenting å si, så lenge selger eksplisitt har gitt uttrykk for at varen er ny, og den ikke er det, så er det soleklar hevingsgrunn. Hvis du spør selgeren om produktet er nytt, han svarer ja, og du får et brukt produkt, så gå og lever det tilbake, hvis du føler for det. Kanskje er "ny elektronikk-følelsen" for spesielt interesserte, men det er kanskje også grunnen til at en spør om produktet er brukt eller ikke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...