Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor mange av dere kjører på piggfritt?


Vinterdekk - piggfritt eller pigg?  

83 stemmer

  1. 1. Hvilken av disse?

    • Piggfritt
      47
    • Pigg
      35
    • Bruker "helårsdekk"
      1


Anbefalte innlegg

  • 5 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Kjørte nokre sesongar på piggdekk sidan dei fulgte med bilen. Når dei var utslitt kjøpte eg piggfritt som eg har brukt ein sesong. Med unntak av våt is merka eg liten forskjell, veldig nøgd med dekkene. Kjem ikkje til å kjøpe piggdekk igjen, med mindre eg busett meg på ein plass det er nødvendig.

 

Trur det er X-Ice eg har.

 

Piggdekk er best på dei fleste områder, det er jo greit, men forskjellen er derimot ikkje så stor. Ein må uansett alltid tilpasse farten etter forholdene. Vintrane er gjerne ikkje mykje vinter lengre, det meste av tida køyrer ein jo på våt eller salta asfalt. Då er det ikkje noko poeng i å ha piggdekk. Riv opp asfalten, lager støv og støyer ganske mykje.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
I byer og på steder med en stabil vinter så funker piggfritt aldeles utmerket, men for min del er det pigger for alle penga. Det er flere her som kjører med piggfritt deriblandt hjemmehjelptjenesten, men har merket meg at de har en lei tendens til å "bomme" på avkjørslene til folk og ender havleis i grøfta...

 

Det å bomme på avgjørelser ser jeg på som dårlig tillpassing av fart til føre av sjaføren, ikke dårlige dekk.

Jeg vill påstå att disse vill gjøre det samme, også med piggdekk.

Lenke til kommentar
Det å bomme på avgjørelser ser jeg på som dårlig tillpassing av fart til føre av sjaføren, ikke dårlige dekk.

Jeg vill påstå att disse vill gjøre det samme, også med piggdekk.

 

 

For det første, veldig bastante påstander for en som ikke vet noe som helst om de lokale forholdene. Disse menneskene fikk

ikke lappen i handa i går, eller forleden dag for den del. De har i alle år kjørt med piggdekk og de har hatt få eller ingen

utforkjøringer i.l av denne tiden, men så skulle vegvesnet begynne å salte veiene her oppe i 08 og da skulle det plutselig

bli gangbart med piggfritt. Vel det gikk ikke "troll i ord" for å si det sånn, ja vegvesnet saltet veiene men forholdene

ble definitivt ikke bedre av det, vi ble ikke kvitt isen som lå på veiene for saltet blåste bort like fort som de strødde

det, og de gangene saltet ble liggende så ble det dekket av snø og resultatet ble et forferdelig sørpeføre i stede.

Vel nå i 09 så er hjemehjelpen tilbake på piggdekk og jeg har enda ikke sett eller hørt at noen av dem har vært i

grøfta enda.

Lenke til kommentar
For det første, veldig bastante påstander for en som ikke vet noe som helst om de lokale forholdene.

 

Det er jo også veldig bastant å si at så lenge man har piggfrie dekk, så vil man bomme på avkjørslene. Sklir man forbi der man hadde tenkt å svinge inn så er det rimelig å anta at man enten kjørte for fort eller bremset for sent.

 

Selvsagt vil man få bedre grep i glatte kryss med pigger, men det er jo også mulig å tilpasse seg litt etter forholdene. Den sikkerthetsmarginen piggdekk måtte ha over piggfrie blir ofte spist opp av folk som likevel ikke kan tilpasse seg veidekket.

Endret av Magnum p.i.
Lenke til kommentar
Det å bomme på avgjørelser ser jeg på som dårlig tillpassing av fart til føre av sjaføren, ikke dårlige dekk.

Jeg vill påstå att disse vill gjøre det samme, også med piggdekk.

 

 

For det første, veldig bastante påstander for en som ikke vet noe som helst om de lokale forholdene. Disse menneskene fikk

ikke lappen i handa i går, eller forleden dag for den del. De har i alle år kjørt med piggdekk og de har hatt få eller ingen

utforkjøringer i.l av denne tiden, men så skulle vegvesnet begynne å salte veiene her oppe i 08 og da skulle det plutselig

bli gangbart med piggfritt. Vel det gikk ikke "troll i ord" for å si det sånn, ja vegvesnet saltet veiene men forholdene

ble definitivt ikke bedre av det, vi ble ikke kvitt isen som lå på veiene for saltet blåste bort like fort som de strødde

det, og de gangene saltet ble liggende så ble det dekket av snø og resultatet ble et forferdelig sørpeføre i stede.

Vel nå i 09 så er hjemehjelpen tilbake på piggdekk og jeg har enda ikke sett eller hørt at noen av dem har vært i

grøfta enda.

Vel, da var det med hensikt. Siden det er IKKE så stor forskjell. Så sant dem ikke har en dekklevrandør, som leverer feil dekk. eks velger testvinner, selv om en ikke kjører på slikt føre dekkene vinner på, eller leverer regn/høstdekk som er perfekt i Bergen/stavanger, men bilene kjører i Røros.

 

Jeg tenker heller det første, att sjaførene er negative til piggfriedekk, og tenker: "Nå skal vi vise dem"

 

På fredag morgen, så var det frost og is i veien her hjemme. Og jeg fikk en tulling i ræva, han kjørte splitternye Michling north piggdekk. Han hadde ikke sjangs til å stoppe, selv om han hold gjevn fart som meg, og ca 3sek avstand. Jeg kjører piggfritt, og i følge pluggen så kjører jeg dårlige dekk.

Endret av KJLHGKJYHTGDF
Lenke til kommentar

Nå har jeg aldri sagt du kjører dårlige dekk, men JEG ville ikke kjørt på de..

 

Det er du som påstår at jeg driver propaganda for Conti og Nokian, som er de to største konkurentene på vinterdekk til norden generelt sett..

 

Hva gjelder din påstand om at friksjonsdekk i dette tilfelle var bedre enn piggdekk, og i tillegg kaller fyren for en tulling, sier meg at du enten har en ekstra brems i form av pigger som kommer ned gjennom dørken din, eller at du bare skrøner..

 

Ja, der fikk du igjen med samme nesten samme mynt, men jeg kalte deg i hvertfall ingen løgner..

Lenke til kommentar
Nå har jeg aldri sagt du kjører dårlige dekk, men JEG ville ikke kjørt på de..

 

Det er du som påstår at jeg driver propaganda for Conti og Nokian, som er de to største konkurentene på vinterdekk til norden generelt sett..

 

Hva gjelder din påstand om at friksjonsdekk i dette tilfelle var bedre enn piggdekk, og i tillegg kaller fyren for en tulling, sier meg at du enten har en ekstra brems i form av pigger som kommer ned gjennom dørken din, eller at du bare skrøner..

 

Ja, der fikk du igjen med samme nesten samme mynt, men jeg kalte deg i hvertfall ingen løgner..

Er det noen som skrøner her, så må det være deg.

Jeg har aldri påstått att piggfritt er bedre på is enn piggdekk. men jeg sier att det hjelper ikke altid med piggdekk, når en ikke tar forhandsregler. En må ha ting i orden. Du forstår ikke dette tydligvis.

Og det å være størst produsent betyr ikke att en leverer det beste produktet.

Og slike som deg trur altid att best på is er altid best dekk. det er bare tull.

Lenke til kommentar
Det er jo også veldig bastant å si at så lenge man har piggfrie dekk, så vil man bomme på avkjørslene. Sklir man forbi der man hadde tenkt å svinge inn så er det rimelig å anta at man enten kjørte for fort eller bremset for sent.

 

Selvsagt vil man få bedre grep i glatte kryss med pigger, men det er jo også mulig å tilpasse seg litt etter forholdene. Den sikkerthetsmarginen piggdekk måtte ha over piggfrie blir ofte spist opp av folk som likevel ikke kan tilpasse seg veidekket.

 

Les en gang til, jeg snakket om lokale forhold mao i det distriktet jeg bor i og ikke hos deg eller andre debatanter. Jeg har heller ikke sagt at en "bommer" på avkjørsler når en har piggfrie dekk. *punktum*

 

 

Vel, da var det med hensikt. Siden det er IKKE så stor forskjell. Så sant dem ikke har en dekklevrandør, som leverer feil dekk. eks velger testvinner, selv om en ikke kjører på slikt føre dekkene vinner på, eller leverer regn/høstdekk som er perfekt i Bergen/stavanger, men bilene kjører i Røros.

 

Jeg tenker heller det første, att sjaførene er negative til piggfriedekk, og tenker: "Nå skal vi vise dem"

 

På fredag morgen, så var det frost og is i veien her hjemme. Og jeg fikk en tulling i ræva, han kjørte splitternye Michling north piggdekk. Han hadde ikke sjangs til å stoppe, selv om han hold gjevn fart som meg, og ca 3sek avstand. Jeg kjører piggfritt, og i følge pluggen så kjører jeg dårlige dekk.

 

 

Problemet er at splitter nye piggdekk faktisk ikke yter det de kan, alle dekk uansett sommer eller vinter må kjøres inn for at de

skal yte optimalt, dette gjeller spessielt piggdekk siden du må kjøre en stund på dem før at piggene kommer skikkelig ut og at de skal sette seg. Når jeg kjøper nye piggdekk så legger jeg om når datoen/forholdene tillater det selv om vinteren enda er et stykke unna, for da har jeg fått kjørt inn dekkene til vinteren dukker opp.

Dessuten må en faktisk lese dekktestene for å finne det dekket som har de egenskapene en trenger, det er ikke gitt at NR1 i en gitt dekktest er det dekket som er rett for deg.

Lenke til kommentar

Etter noen år med piggfritt ble det pigg i år, Continental piggdekk i 195\65-15.

 

På fredag morgen, så var det frost og is i veien her hjemme. Og jeg fikk en tulling i ræva, han kjørte splitternye Michling north piggdekk. Han hadde ikke sjangs til å stoppe, selv om han hold gjevn fart som meg, og ca 3sek avstand. Jeg kjører piggfritt, og i følge pluggen så kjører jeg dårlige

 

Mange forhold som spiller inn her, reaksjonen til føreren, biltype, tilstand på bremser osv.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...