Gå til innhold

Hvilken stil _liker_ du å se?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dressjakke som blazer?

 

Opprinnelig er en blazer i et tykkere og/eller grovere vevet stoff enn en dressjakke, men dette har blitt en mer flytende overgang, særlig blant italienske produsenter som er spesielt glade i tynt stoff med høy vevetetthet.

 

I utgangspunktet kan du nå ta en ensfarvet blådressjakke - hvis stoffet har riktig struktur - og skifte knapper, og få det til å se ut som en blazer. Imidlertid kan du ikke ta på en blådressjakke med blå knapper til grå bukser uten videre, selv om "det bare er knappene som skiller". Det er en lang rekke regler for hvordan en mann skal se ut i dress eller blazer, og enhver mann som kjenner disse reglene vil umiddelbart se at du har dressjakke til de grå buksene.

 

Nå skal det riktignok sies at nordmenn er ubehøvlede barbarer, og at du lett kan gå på en stor fest uten å finne en eneste mann som kjenner kodene.

Lenke til kommentar

At en dressjakke likner på en blazer og kan brukes med noe annet enn en dressbukse er klart. Det ser ikke bra ut, men det er en annen ting.

 

Meh. Jeg bruker støtt og stadig en navy dressjakke fra HoS som blazer, og jeg har ikke fått noe annet en positive tilbakemeldinger for den.

Det gjorde jeg også når jeg ikke hadde en navy blazer.

 

Bare så vi er på samme side, personlig synes jeg det er helt topp å bruke det om man ikke har en navy blazer. Folk flest vil selvfølgelig ikke henge seg opp i det.

Lenke til kommentar

Kjenner ikke Tyrwhitts jakker, men har to skjorter derfra som gjør at jeg aldri kommer til å handle med dem igjen.

 

Skjortene har stoff i dårlig kvalitet (twill der tråder lett trekkes ut av veven, på begge to tross forskjellig stoff), knappene detter av (skjer meg aldri ellers), skjortesnippene krøller seg innover uansett hvordan du stryker dem. Liker ikke snittet heller, men det er mer personlig preferanse.

 

Foretrekker T.M. Lewin av de litt billigere i Jermyn Street.

 

Men den blazeren der så jo unektelig ganske lekker ut...

Endret av kevral
Lenke til kommentar

 

De så jo fine ut, men jeg har mine tvil om kvaliteten... Hvis passformen er noe lignende skjortene deres vil den nok heller ikke være spesielt fin uten omfattende skredderarbeid. Hva med en av disse i stedet?

 

Forresten syns jeg ikke akkurat at fritidsjakke var et spesielt dekkende begrep. Google ser ut til å være enig med meg, for jeg får bare opp allværsjakker når man googler det...

Lenke til kommentar

Såklart, har jo helt glemt MoL! Har sikla på de jakkene før. Nei, fritidsjakke er ikke det ønskelige ordet, og sportjakke blir har heller ikke den helt riktige klangen. Fra nå av; SC.

 

Ja, har lest mye om at CT fortsatt bruker en mer konservativ passform, men skredderarbeid forventer jeg uansett.

Lenke til kommentar

Nei, fritidsjakke er ikke det ønskelige ordet, og sportjakke blir har heller ikke den helt riktige klangen. Fra nå av; SC.

Man kommer langt med "jakke", der sammenhengen vil diktere at det ikke dreier seg om en vindjakke. Som i:

- "hei, jeg skal ha en jakke til skjorte og slips" (men da jeg pushet italienske dresser var det vanligste "hei, jeg skal ha en jakke men ikke sånn petterstordalenjakke")

- "antrekk: pen casual/ jakke og bukse"

 

"Jakke til skjorte og slips" er ganske vanskelig å misforstå. Ellers blir du forstått om du sier "blazer" eller "tweedjakke", selv om du ikke skal ha hverken blå jakke med gullknapper eller grovt irsk ullstoff. Jeg har falt ned på "blazer" om alt som er ensfarvet eller sommerlig og "tweedjakke" om alt som er vinterlig og i mønstret ull. Ikke korrekt, men alle skjønner hva som menes.

Endret av kevral
Lenke til kommentar

 

vomkv6.jpg

 

 

kanskje litt "last year", men denne stilen faller jeg for instantly på jenter. Gutter kan godt "pynte seg litt" (i den betydning at de velger cardigan framfor hettegenser og jeans/chinos framfor joggebukse), men jeg elsker når jenter ser både casual og gjennomført ut samtidig! Har ærlig talt ikke sansen for den rød-leppestift-til-vanlig og høye-hæler-på-skolen-looken, når jenter ser gjennomført ut samtidig som at de ser så komfortable ut at de like godt kunne ligget på sofaen i favorittjoggebuksa... da smelter jeg.[

Endret av chanchan
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...