Gå til innhold

Hvilken stil _liker_ du å se?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da er vi enige da :)

Min reaksjon stammer fra forrige side/øverst på denne siden, der det, imo, fremstår som om regelen om at dresser ikke kan splittes er et religiøst bud.

 

Jeg tror ingen her inne har nok peiling til å bruke en dressjakke som blazer og få det til å se bra ut.

 

 

En blazer trenger ikke nødvendigvis å ha messingknapper, right?

 

Nei, ikke nødvendigvis. En blazer har ofte litt tyngere stogg, annerledes kutt og litt mer distinktive knapper enn en dressjakke.

Endret av Christian B
Lenke til kommentar

Problemet med denne diskusjonen er at det ikke skilles mellom blazer og sports jacket.

Siterer fra Wikipedia:

 

A blazer is generally distinguised from a sports jacket as a more formal garment and tailored from solid color fabrics. Blazers are often made with naval-style metal buttons, reflecting their historic boating club association, but this is not a defining feature.

 

Har vi egentlig et norsk ord tilsvarende "sports jacket"?

Lenke til kommentar

Jeg vet at sportsjakke er brukt som oversettelse for sport coat i flere bøker. Tar jeg ikke helt feil har jeg en ordbok som oversatte sport coat til sportsjakke. Nå er ikke det ordet helt heldig på norsk akkurat. Man kan jo kontakte språkrådet, men for å være ærlig tror jeg at det er den dirkete oversettelsen som er riktig.

Lenke til kommentar

Da er vi enige da :)

Min reaksjon stammer fra forrige side/øverst på denne siden, der det, imo, fremstår som om regelen om at dresser ikke kan splittes er et religiøst bud.

 

Jeg tror ingen her inne har nok peiling til å bruke en dressjakke som blazer og få det til å se bra ut.

 

Erm.. Det ville da sett bra ut med en navy dressjakke i plassen til en navy blazer. Trenger ikke så mye peiling for å klare det, really.

Lenke til kommentar

Sånn jeg har forstått det er finnes det ikke et norsk begrep for sportscoat, og personlig bruker jeg da konsekvent blazer om begge deler.

 

Forskjellen mellom en dressjakke og en blazer (i ordets rette betydning) er at en blazer som regel har et litt mer uformelt snitt, og at blazeren har knapper som ikke er i samme farge som jakken, samt at en dressjakke alltid har en tilhørende bukse (som man ikke nødvendigvis trenger å kjøpe, poenget er bare det at den finnes). En sportscoat er igjen litt mer uformell enn en blazer, og er gjerne mønstret, og har ofte et grovere stoff enn en blazer/dressjakke.

 

Kan man bruke en dressjakke for seg selv? Ja selvfølgelig, og det er fullt mulig å få det til å se bra ut, men det er godt mulig det kommer til å se ganske teit ut også.

 

 

 

 

Da er vi enige da :)

Min reaksjon stammer fra forrige side/øverst på denne siden, der det, imo, fremstår som om regelen om at dresser ikke kan splittes er et religiøst bud.

 

Kan du i det hele tatt lese? Det eneste jeg har skrevet er at en dressjakke ikke er en blazer, og at det ei heller kan brukes som en. Jeg har ikke skrevet et eneste ord om hva man kan og ikke kan gjøre når det kommer til å splitte en dress. Som jeg skriver over her er det fullt mulig å bruke en dressjakke på egenhånd med suksess, men jeg gjentar: Det gjør den ikke til en blazer av den grunn.

Lenke til kommentar

Da er vi enige da :)

Min reaksjon stammer fra forrige side/øverst på denne siden, der det, imo, fremstår som om regelen om at dresser ikke kan splittes er et religiøst bud.

 

Kan du i det hele tatt lese? Det eneste jeg har skrevet er at en dressjakke ikke er en blazer, og at det ei heller kan brukes som en. Jeg har ikke skrevet et eneste ord om hva man kan og ikke kan gjøre når det kommer til å splitte en dress. Som jeg skriver over her er det fullt mulig å bruke en dressjakke på egenhånd med suksess, men jeg gjentar: Det gjør den ikke til en blazer av den grunn.

 

Jeg liker i hvertfall å tro at jeg kan lese...

Men forklar meg forskjellen mellom å bruke en dressjakke uten buksene dens, og å bruke den som en blazer? I do not see the actual difference..

Lenke til kommentar

Men forklar meg forskjellen mellom å bruke en dressjakke uten buksene dens, og å bruke den som en blazer? I do not see the actual difference..

 

Jeg tror du misforstår meningen min med akkurat det der... Poenget er at det er to forskjellige plagg, så du kan ikke bruke det ene som det andre, akkurat som at du ikke f.eks. kan bruke et par jeans som chinos.

Lenke til kommentar

Lol, for en diskusjon...

 

Om de fleste her mener at den eneste forskjellen mellom en blazer og en dressjakke er knapper samt at dressjakken selges med bukser er det jo IKKE noe problem å bruke en dressjakke som en blazer. Ærlig talt blir det litt det samme som å si at en bukse ikke er en bukse om den selges sammen med et par sokker.

 

Jeg driter i hvert fall i det.

Endret av Jostein K.
Lenke til kommentar

Tror nok godfolket her inne henger seg litt for mye opp i detaljer.

 

fkm forklarte det ganske greit. En dressjakke er et annet plagg enn en blazer, ferdig med saken. Den kan IKKE brukes SOM blazer, fordi det er enkelt og greit ikke en blazer. En blazer kan brukes som blazer.

 

At en dressjakke likner på en blazer og kan brukes med noe annet enn en dressbukse er klart. Det ser ikke bra ut, men det er en annen ting.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

En dressjakke kan vel brukes SOM blazer, i den forstand at man bruker den til samme bruksområde som man ville brukt en blazer. Det gjør det ikke til en Blazer, man man KAN anvende den som en.

 

Akkurat som at man kan bruke et par joggesko som fotballsko, en pose som gymbag eller en avis over hodet som paraply.

 

... alle forstår hverandre uansett, så det er vel ingen vits å forsette å kverulere og ta denne tråden offtopic?

Endret av Slettet-oVjeg2q2Tk
  • Liker 7
Lenke til kommentar

At en dressjakke likner på en blazer og kan brukes med noe annet enn en dressbukse er klart. Det ser ikke bra ut, men det er en annen ting.

 

Meh. Jeg bruker støtt og stadig en navy dressjakke fra HoS som blazer, og jeg har ikke fått noe annet en positive tilbakemeldinger for den.

 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

At en dressjakke likner på en blazer og kan brukes med noe annet enn en dressbukse er klart. Det ser ikke bra ut, men det er en annen ting.

 

Meh. Jeg bruker støtt og stadig en navy dressjakke fra HoS som blazer, og jeg har ikke fått noe annet en positive tilbakemeldinger for den.

Stiller meg bak dette. Ærlig talt virker det ikke som om noen her egentlig kan skille en dressjakke fra en blazer på annet enn knappene, så hva er egentlig problemet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...