Gå til innhold

Aprilfest 2009 - Trondster - 50mm hei Zeiss


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takker, takker. Syntes også det var morsomt at svanen (spesielt i thumbnailen) ser litt ut som om den hever den ene vingen som en knyttet neve - derfor tittelen. ;)

Har ellers gått ved samme sjø, få meter fra der jeg tok dette svanebildet, og sett en toppand (tror jeg den heter) dykke under flytebrua rett under meg, og komme opp med en sprellende fisk i nebbet på andre siden. Halvannen meter unna, hvor den poserte og poserte, mens den ventet på at fisken skulle slutte å sprelle. ..Og hvem hadde lagt igjen kameraet hjemme? Meg. Grrrmmmph. ;)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Siste bilde før påskeferie - drar rett fra jobb i morgen. Kan hende jeg utsetter et par bilder til jeg har RAW'et hjemme, men prøver å få tatt bilde hver dag.. :)

 

So - let's go out with a bang!

 

Bilde 6. FRGT/10.

post-71211-1239058478_thumb.jpg

(Undertittel: 116dB @1m)

 

ISO 100

f/13

2s

 

 

Ikke lett å ta bilder av høyttalere i bevegelse - og det er et hint at man tar det for seriøst når man tar bilder nærmere midnatt når man egentlig skulle pakket til påskeferien tidlig neste morgen.. :whistle:

Gikk for 1024 her, så man slipper å scrolle så mye på portrettbildet..

 

(Ellers: Godt jeg bor i hus! ;))

Lenke til kommentar
Ser der. Du fikk til det jeg ikke klarte med høytalerelementer i bevegelse. Men så har du flere å blafre med også da ;)

 

Du får ha en god ferie, får håpe det blir noen fine bilder da.

 

Tom

 

PS. 116dB@1m - da er det få som sover i nærheten.

Jaja - høyttalerelementer, da. Måtte en del forsøk til, ja, selv om det er en del kvadratcentimetre der.. ;)

 

Satser ellers på at

er vanskelig å retningsbestemme..
Lenke til kommentar
Ikke vanskelig å se hva som foregår her, men like greit jeg slipper å høre det. Elementet i wooferen er det skikkelig spenst i. God ferie.

Det som er et problem med god lyd - at man lett skrur opp volumet når det ikke oppleves som støy å spille høyt. Men nei - spiller en god del lavere til vanlig.. ;)

 

Tok noen portrettbilder av høyttalere, men 50mm føltes for trangt - gikk så over til å ta bilder av elementer i bevegelse. Kom frem til at det da ikke var noe poeng med speillås, når hele huset allerede ristet av bass.. ;)

Lenke til kommentar

*..savner skjermen sin og Photoshop*

 

Dagens får komme senere - har noen kandidater, men nyansene her skal innom Photoshop og/eller RAW. ACDSee er ikke helt bra nok..

 

Her er en første versjon av gårsdagens - det kommer ny senere, når jeg er "tilbake". Skal kurve bittelitt, kanskje croppe skiltet på høyresiden (hersens 95% søker!) og skarpe passende.

Her er en ACDSee-resizet .jpg - rett fra kameraet.

 

Bilde 7. Skråt op.

post-71211-1239220913_thumb.jpg

 

ISO 200

f/5.6

1/60s

 

 

..Tilbake i Norge igjen, hvor det er billige plastposer, dyr øl og fødselsdagsgaver.

Lenke til kommentar
Bilde 7. Skråt op.

Så - er endelig tilbake i siviliasjonen, hvor det er vår og sommer.

 

Her er ny versjon av bilde 7.

Falt for de skrå linjene oppe i taket ute ved gaten på Kastrup, og måtte bare knipse. Med mye transport var det også begrenset med fotomuligheter den dagen - i alle fall i dagslys..

Bilde 7b. Skråt op.

 

post-71211-1239733192_thumb.jpg

 

Lenke til kommentar

"Skråt op" løftet seg et hakk i ny versjon, hvitbalansen ser ut til å stemme bedre.

 

Ganske optimal tåke i "Skygger". Hadde skogen vært hakket tettere og dominert ørlitt mer så hadde du hatt en vinner her. Men det beltet mellom null tåke og tett tåke er uansett bra.

 

I "Tåke" kan man nesten ikke se at det er tåke, bortsett fra en hvit vegg. Men noen småtrær i bakgrunnen avslører det så vidt. Kanskje det hadde vært enda mer effektfullt med bare et enslig tre her?

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar
"Skråt op" løftet seg et hakk i ny versjon, hvitbalansen ser ut til å stemme bedre.

 

Ganske optimal tåke i "Skygger". Hadde skogen vært hakket tettere og dominert ørlitt mer så hadde du hatt en vinner her. Men det beltet mellom null tåke og tett tåke er uansett bra.

 

I "Tåke" kan man nesten ikke se at det er tåke, bortsett fra en hvit vegg. Men noen småtrær i bakgrunnen avslører det så vidt. Kanskje det hadde vært enda mer effektfullt med bare et enslig tre her?

Synes man får en del for å curve litt, ja. :)

 

Burde vel også strengt tatt byttet navn på de to siste..

"Tåke" er egentlig skyer - det er det sterke lyset overalt og ingensteds når man er oppe på fjellet og midt i skylaget..

Lenke til kommentar

Var en tur langs Numedalslågen, og fant mange beviser for kraftig byggeboom - enkelte lar seg ikke stoppe av finanskrisen..

Fant også selve byggekonstruksjonen, men skulle hatt noe bredere enn 50mm for å få dokumentert den skikkelig..

 

Tydeligvis nyhogd - flere stubber av bjørketrær, dekket av flommende sevje. Men, nå rett før pollensesongen (den er godt i gang her nede, thankyouverrymøtsj) kan man ikke annet enn å applaudere innsatsen her.. :)

 

Bilde 10. Beverhogst.

post-71211-1239818126_thumb.jpg

 

ISO 100

f/4

1/250s

 

Edit: Ahem - bilde 10, ikke 9. ;)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Fergetur over Oslofjorden - falt for motivet her.. :)

..Og når man etterpå kikker på bilder tatt med en sånn blender og en sånn bakgrunn, så finner man ut at det er på tide å enten 1) rengjøre inne i objektivet, 2) rengjøre sensoren, eller 3) (som ble valgt her) klikke litt på himmelen med Spot Healing Brush.

 

Bilde 11. Ro.

post-71211-1239820293_thumb.jpg

 

ISO 100

f/11

1/320s

 

Edit: Eller 4) la flekkene være der..

 

 

A-fysjafysjafysj!!

post-71211-1239821046_thumb.jpg

(..selv om smilefjeset nesten er litt søtt, da..;))

 

 

Endret av Trondster
Lenke til kommentar
Tåke er vanskelig å fotografere. Kanksje spesielt om man vil få med den stemningen den gir når den kommer sigende. Men jeg syns du lyktes litt, kanskje en anelse for mye av det grå er nok det som jeg syns trekker litt ned.

Hmm - lysere farge i det grå eller mer skog, mener du?

Motivet begrenset dessverre seg selv her fra denne vinkelen - det var idrettsplass og lys bjørk rett under bildekanten. Lurte litt på å gå nærmere, da - lurte etterpå om jeg skulle ha trasket en tur.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...