Gå til innhold

Aprilfest 2009 - Trondster - 50mm hei Zeiss


Anbefalte innlegg

Lekte litt tidligere i dag - men fikk noen helt andre assosiasjoner da jeg så resultatet. Ellers ny pers i kast-prosent - dette var ikke det enkleste selvportrettet!!

Ble også ganske øm i øyet - tror ikke det var helt sunt å etterhvert kjenne varmen fra blitsen..

 

Høres litt slitsomt ut ja, men resultatet ble jo interessant! Dessuten er du vel nå rimelig sikker på om du er en replikant eller ikke... :)

 

- mellomulv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja objektivt sett er det kanskje en grunn til ømheten? ;)

 

På f/32 skal man ha ganske så mye lys - håper det først og fremst er pollenet og ikke gårsdagens overdrevne blitsbruk som gjør at jeg sliter med øynene i dag.. ;)

 

Ikke mange tidels millimetre i fokusplanet - også dømrade vanskelig å se om man treffer når man har øyet på feil side av kameraet. Baserte meg på utydelige refleksjoner fra søkeren ut gjennom objektivet for å finne midten og gjetting på fokuspunkt. Mye prøving og feiling. Mest feiling.

Gjentatt blitsing på et par centimeters avstand anbefales ikke. :blink:

 

Replikant eller ikke? Vel, tror i alle fall jeg legger på sprang hvis jeg ser hr. Ford i den nærmeste fremtid.

 

Takker for kommentarer! :)

Lenke til kommentar

..og like fort som det kom var det over.

 

Dynge dag i dag - pollensjuk, slapp og hodevondt. Tung, teit dag.

Hva er den lyden? Wham! Troperegn! Om natten! Ut og se - hente kameraet. Torden. Hente stativ? Ikke tid. Lynglimt. Hvordan ta bilde av regnet? Blits? Nei. Heller ikke tid. Bil forbi - billys! Ja - neste bil. Stille inn hjul - opp med ISO - full blender, men 1/3 trinn ned. Der! Klikk, klikk. Troperegnet stilner.

..Og like fort som det begynte var det over.

 

Bilde 27. Troperegn.

post-71211-1240864937_thumb.jpg

 

ISO 400

f/1.6

1/30s

 

Definitivt en nødløsning - som sagt en vond dag i dag. Men - utfordringen er å prøve nye ting etter begrensningene - vanskelig motiv med lyssterkt objektiv er definitivt en utfordring. :)

 

Edit: Ikke "egentlig" en nødløsning. Definitivt en nødløsning. ;)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Takker for ros - nei, hadde ikke planlagt noe - loket nede i kjelleren og vurderte bilder av avflasset maling da jeg hørte regnet..

RAW'et litt så jeg fikk bakgrunnen lys nok til thumbnailen også.

 

Ofte man ser seg blind, så man ikke ser om det er bra eller ikke. Går begge veier. :)

 

..og ellers er horisonten rett som bare det - det er gaten utenfor huset som heller svakt *).

 

 

*) ..Men allikevel nok til at enkelte dansker spinner enkelte dager vinterstid, og har problemer med å komme opp. Heller pedaler enn veigrep som er problemet.. ;)

Lenke til kommentar
Bilde 27. Troperegn.

Flott den der ja...forstår ikke hvordan du får det til.... :hmm:

Det står da i beskrivelsen! ;)

Bilen skulle kjøre ut fra rett over veien, og holdt lysene stille en brøkdel av et sekund - akkurat nok til at jeg rakk å skyte.. Kunne kanskje gått høyere på ISO, men jeg foretrekker 100, til nød 200 - 400 er mer nødløsning. Rakk ikke tenke så mye akkurat da. ;)

 

Takker for ros, alle sammen!

Lenke til kommentar

Måtte bare få den massive kjempen her med i serien. Grundtvig Kirke - en enorm koloss. Må ha noe litt bredere enn 50mm for å få inntrykk av hvor stor og massiv den er - førtini meter høy! Har planer om noen ekskursjoner dit en helg, både utenpå og inne i..

Bygningene rundt er (som dere ser) bygd i samme stil som kirken - skikkelig flott område..

 

Bilde 28. Ruvende.

post-71211-1241041990_thumb.jpg

 

ISO 100

f/11

1/8s

 

 

Ser i ettertid jeg skulle ha plassert meg noen centimetre til venstre. Jaja - jeg skal tilbake igjen.. ;)

 

Edit: ..og ja - sånne murstensbygninger gir interferensmønstre så det holder når man skyter rett på - litt utfordring skal det jo være.. ;)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Er glad i ordspill og dårlig humor, men dette bildet her hadde jeg lyst til å ta. :)

 

Bilde 29. Skarpt.

post-71211-1241042254_thumb.jpg

 

ISO 100

f/8

1/13s

 

Ikke lett å få til godt lys med taklampe som streiker og én enkelt blits når man skal ta bilde av blanke, blanke kniver.. :D

 

 

(Sabatier-knivene har forresten altfor hardt stål - det er et pes å få dem skarpe uten maskinsliper.. )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...