Gå til innhold

Aprilfest 2009 - Trondster - 50mm hei Zeiss


Anbefalte innlegg

Når det blir så mye som det der begynner det å bli vanskelig å få vekk i enkelte tilfeller.. Du burde virkelig sende det til rens :D

 

..Men rense selv eller få andre til å gjøre det? Fra den gode lokale fotosjappa:

Det koster 600,- for et sensorrens.

Hvis du har mod på at gøre det selv koster swabs 395,-, rensevæske 95,- og en blæsebold 195,- men så er der også til et par gange.

..Er dette fornuftige priser? Gjør det gjerne selv - risikerer ikke mye med så gammelt hus som mitt..

 

 

Og ja, 5dmk2 ;)

:love:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som sagt - nesten en "serie" av blomstrende trær - skrev det allerede etter to bilder, ettersom jeg bare måtte få med meg dette motivet. Er ikke sikker på hva det heter, men er rimelig sikker på at jeg ikke har sett noe sånt i Norge. Blomstene er opp mot ti centimeter høye, og dekker hele treet - imponerende syn!

 

Bilde 23. Blomstertre II.

post-71211-1240524321_thumb.jpg

 

ISO 100

f/5.6

1/125s

 

For et tre!!

 

Ok - denne var fort og gæli - ville bare vise helheten:

post-71211-1240524736_thumb.jpg

(..og ja, det finnes myye større eksemplarer her nede!)

 

Lenke til kommentar
Er ikke sikker på hva det heter, men er rimelig sikker på at jeg ikke har sett noe sånt i Norge. Blomstene er opp mot ti centimeter høye, og dekker hele treet - imponerende syn!

Da har du aldri vært i Botanisk hage på Tøyen forstår jeg. Imponerende syn er det uansett.

Lenke til kommentar

Ah- Magnolia de heter.

Som botanikk-eksperter kan dere kanskje hjelpe meg med å identifisere det nydelige treet jeg har i hagen også, da. Kanskje jeg får det med her.. Litt trangt med 50mm, og det skulle gjerne vært med litt mer grønt først.. :)

 

Magnolia-trærne er det mange mange av i hagene rundt omkring - nydelig syn om våren.

Hadde jeg visst navnet på forhånd hadde det blitt link til Ryan Adams - enten med

eller i
.
Lenke til kommentar
Prøvde meg på noen skudd inne i en orkidé, men DOF blir så ufattelig tynt at det bare blir fokus på en tynn skive, selv på f/32.. :roll:

 

Så - gikk derfor for et skudd av et lite blad som slynger seg opp foran selve blomsten..

 

Meget bra treff, synes jeg. Fin isolasjon av "tingen" fra bakgrunnen. Jeg får litt assosiasjoner til coverbilder på gamle science-fiction-paperbacks :)

 

- mellomulv.

Lenke til kommentar
Var på vei hjem, og traff på disse utrolig blå blomstene. En veritabel vegg av små blomster nede ved fortauskanten - måtte bare skyte.. :)

 

Jeg liker "Wallflower". Fint mønster du har fanget der, og fin farge! Jeg ville muligens ha gått litt nærmere (men ikke mye), men det blir jo bare personlig smak :)

 

- mellomulv

Lenke til kommentar

Litt av utfordringen er jo også å prøve og teste - utvide grenser og finne ut av ting.

 

Her er litt vidåpen bokeh på kort hold - med blits, sølvtøy og glass.

 

Bilde 24. Nær-bokeh.

post-71211-1240648567_thumb.jpg

 

ISO 100

f/1.4

1/80s

 

 

Ser her at bokehsirklene blir litt deformerte ut mot kanten - men dette er da også på full åpning, og ikke langt fra nærgrensen..

Dette er tatt med blits rett på - tenkte jeg skulle teste med blits ut på kabel, men så mente batteriet i huset at det var på tide å lade. ;)

Mer teknisk eksperimentering dette her, da. :)

Lenke til kommentar

Lekte litt tidligere i dag - men fikk noen helt andre assosiasjoner da jeg så resultatet. Ellers ny pers i kast-prosent - dette var ikke det enkleste selvportrettet!!

Ble også ganske øm i øyet - tror ikke det var helt sunt å etterhvert kjenne varmen fra blitsen.. :whistle:

 

Bilde 26. Voight-Kampff.

post-71211-1240780917_thumb.jpg

 

Cyborg

 

 

ISO 400

f/32

1/100s

Lenke til kommentar
Det koster 600,- for et sensorrens.

..Er dette fornuftige priser?

Mener å huske jeg betalte rundt 250,- på Japan Photo for å få broren min sin sensor renset (han bruker kun ett objektiv, så da er behovet for eget utstyr rimelig begrenset). Min egen sensor renser jeg selv – og det går ganske greit om man bare tar den tiden som trengs.

 

Wallflower var en herlig eksplosjon av farver. Jeg har brukt en times tid i dag på å tråle rundt for å prøve å få til en dårlig kopi, med magre resultater. Knallbra bilde!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...