Gå til innhold

Aprilfest 2009 - Trondster - 50mm hei Zeiss


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
"Why" var bra utført. Rett på sak med en røff eksponering og komposisjon. Den mobilholderen har nok holdt sin siste mobil...

Takker! :)

Prøvde å fremheve smeltet mobilholder/dashbord og rattet som konkrete punkter, med nøklene ute av fokus i bakgrunnen som det aller viktigste.

 

Gårsdagens kommer først i dag eller i morgen - i går glemte jeg kamerabaggen igjen på resturant, noe jeg først fant ut et par timer etter at jeg kom hjem. Den var heldigvis der, funnet av personalet - kunne lett blitt behov for nytt hus før tiden.. :eek:

 

Mye vegetasjon og sånt rundt om mosen ikke langt fra huset, så gårsdagens blir et skudd av gåsunger - det er vårtegn, det! :)

Lenke til kommentar

Finnes det noe mer vårlig enn dette?

 

Litt forsiktig med å gå for tett på og sånt - de fleste av bildene hadde foreldrene i bakgrunnen - de hveste først litt for å markere seg, men kom gjerne bort hele familien for å få brødsmuler. Som lovet - her er de! :)

 

Bilde 19. Gåsunger.

post-71211-1240259427_thumb.jpg

 

ISO 100

f/8

1/125s

 

 

Note to self: Neste gang blir det enda kjappere lukkertid - de står ikke akkurat stille, som den andre typen gåsunger gjør. ..Og for all del - autofokus! ;)

 

Kunne sikkert jobbet enda mer for å få lyset og vinkelen riktig etc, men det er grenser for hvor mye man skal forstyrre dyrene, særlig når det er unger. Syntes dette var greit, jeg. ;)

 

Edit: Ble dette - falt nemlig for blikket til karen der. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Treig dag i dag - lang dag på jobb, med stiv nakke og murrende hode...

*sukk* Jeg som ikke er konsulent lenger, og derfor liksom skulle slippe lange dager.. :roll:

 

Fikk allikevel denne før leggetid.

Vel - jeg syntes den er morsom, i alle fall..

 

Bilde 20. Minty fresh.

post-71211-1240265116_thumb.jpg

 

ISO 200

f/20,

1/200s

 

Hvitbalansen er litt off eller noe, men..

Lenke til kommentar

Særdeles god blikkontakt med den ene der, det gjør omtrent bildet i seg selv. Fin vri på gåsunger ved denne årstiden da.

 

Det er ikke ditt eget "fingeravtrykk" vi ser en smule forstørret vel? Dvs. dette sitter i så fall på fingeren før avtrykket blir gjort. Morsomt valg av fargestikk, nærmest sjøgrønt.

Lenke til kommentar
Det er ikke ditt eget "fingeravtrykk" vi ser en smule forstørret vel? Dvs. dette sitter i så fall på fingeren før avtrykket blir gjort. Morsomt valg av fargestikk, nærmest sjøgrønt.

Hehe - nesten - det er ikke fingeravtrykk, det er faktisk fingeren min! :)

..Med en 50mm? Er ikke Trondsters utfordring bruk av 50mm? Joda!

Man tager en 100mm macro på kameraet, en 58mm/58mm konverteringsring, og skrur 50mm'en fast på makroen front mot front. (Kjøpte ring fra reseller, så jeg ikke skulle betale 10x pris i frakt!)

Morsomt, morsomt! Man får et sinnsykt tynt DOF, og enda mer forstørrelse - fra 1:1 til 3:1 eller så. Skal måle. ..Og ja - et fokusområde på et par centimeter. ;)

 

La på et fargestikk ved å trekke litt i hue-slideren i PS - ville gjøre det litt mer interessant. ;)

Gøy å ikke bare se fingermønsteret tydelig, men også å kunne se groper i huden - sannsynligvis porene i huden.. :D

Lenke til kommentar
Det er ikke ditt eget "fingeravtrykk" vi ser en smule forstørret vel? Dvs. dette sitter i så fall på fingeren før avtrykket blir gjort. Morsomt valg av fargestikk, nærmest sjøgrønt.

Hehe - nesten - det er ikke fingeravtrykk, det er faktisk fingeren min! :)

Ja, derfor "fingeravtrykk". Ganske kraftig forstørrelse ja.

Lenke til kommentar

Prøvde meg på noen skudd inne i en orkidé, men DOF blir så ufattelig tynt at det bare blir fokus på en tynn skive, selv på f/32.. https://www.diskusjon.no/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/rolleyes.gif

 

Så - gikk derfor for et skudd av et lite blad som slynger seg opp foran selve blomsten..

 

Bilde 21. Orkidé.

post-71211-1240433964_thumb.jpg

 

ISO 100

f/32

1/200s

 

 

 

..Og hei og hå som jeg trenger rens av sensoren - her er samme uten bruk av spot healing tool (synes ikke så godt i thumbnail):

 

 

post-71211-1240434104_thumb.jpg

 

 

Endret av Trondster
Lenke til kommentar
Prøvde meg på noen skudd inne i en orkidé, men DOF blir så ufattelig tynt at det bare blir fokus på en tynn skive, selv på f/32.. :roll:

 

..Og hei og hå som jeg trenger rens av sensoren

Huff, du må spare oss for sånne skrekkbilder som i spoileren.

 

Du har da klart å få fokus på hva-det-nå-er som kryper opp der. Meget fin og behagelig bakgrunn.

Lenke til kommentar

Var på vei hjem, og traff på disse utrolig blå blomstene. En veritabel vegg av små blomster nede ved fortauskanten - måtte bare skyte.. :)

Fargen er nok ikke mulig å representere i RGB - dette er egentlig dypt ned mot indigo og ultrafiolett.. Forsøk på å få frem dette førte bare til klipping av alt som het blått.. ;)

 

 

Bilde 22. Wallflower.

post-71211-1240436802_thumb.jpg

 

ISO 200

f/5

1/50s

Lenke til kommentar
Holy moly! Så ikke den spoileren. Det der er jo skikkelig ille! Må jo ta evigheter å bli ferdig med et eneste bilde.

 

Du får satse på et kamera med god støvfjerning når du oppgraderer ;)

Se hvordan det arter seg i f/11 på spoileren i bilde 11. :)

 

Skulle gjerne hatt et med støvfjerning, ja. Støvfjerning og full-frame*). Og Canon. Finnes det et sånt drømmehus, tro? :whistle:

 

Det var først og fremst ikke at det tok tid - det var heller det at jeg etter å være ferdig fant ut at jeg heller skulle ha et annet bilde.

...Og forfra. Vel - med mine n00b PS-skillz blir det i alle fall forfra..

Kona har nettopp foreslått en "mai-fest" - en måned hvor jeg ikke tar bilder! :D :D

 

 

*) "Fullformat" er et teit ord. Det er fremdeles småformat, selv om det er "fullt". Vi trenger et annet ord. Hva med "Småfull"? Nei - der har vi det - "brisen"! Jeg skal ha et brisent hus! :D

Lenke til kommentar

Jeg til helst slippe å møte en brisen muskel-Eos med støvsuger i en mørk bakgate..

 

I tillegg lurer jeg på om detaljsynet mitt har endret seg etter at ninja-wack-a-mole med Spot Healing Tool og Clone Stamp ble en del av arbeidsflyten. Jeg vet i alle fall hvordan alle typer svevestøv og partikler, hår og fibre ser ut ved 3200dpi... :)

 

Flotte farger på wallflower!

Lenke til kommentar
Holy moly! Så ikke den spoileren. Det der er jo skikkelig ille! Må jo ta evigheter å bli ferdig med et eneste bilde.

 

Du får satse på et kamera med god støvfjerning når du oppgraderer ;)

Se hvordan det arter seg i f/11 på spoileren i bilde 11. :)

 

Skulle gjerne hatt et med støvfjerning, ja. Støvfjerning og full-frame*). Og Canon. Finnes det et sånt drømmehus, tro? :whistle:

 

Det var først og fremst ikke at det tok tid - det var heller det at jeg etter å være ferdig fant ut at jeg heller skulle ha et annet bilde.

...Og forfra. Vel - med mine n00b PS-skillz blir det i alle fall forfra..

Kona har nettopp foreslått en "mai-fest" - en måned hvor jeg ikke tar bilder! :D:D

 

 

*) "Fullformat" er et teit ord. Det er fremdeles småformat, selv om det er "fullt". Vi trenger et annet ord. Hva med "Småfull"? Nei - der har vi det - "brisen"! Jeg skal ha et brisent hus! :D

 

Når det blir så mye som det der begynner det å bli vanskelig å få vekk i enkelte tilfeller.. Du burde virkelig sende det til rens :D

 

Og ja, 5dmk2 ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...