Gå til innhold

Her er etterfølgeren til MP3


Anbefalte innlegg

Helt enig knutih.

Man kan dog få til veldig god 3dimensjonal romfølelse med et godt lytterom, godt anlegg og gode innspillinger. Men man kan selvfølgelig få til mer med flerkanals.

 

Har du noen gode eksempler på GODE flerkanalsopptak? Min oppfattning er at på de fleste flerkanalsopptak så blir ikke dette utnyttet "riktig". Jeg vil ikke ha gitaren i bakhodet... jeg vil ha presence lyd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bakoverkompabilitet satt til side - jeg foretrekker å bygge musikksamlingen min på et fritt lossy format (ogg?) evt. et fritt lossless format (flac), heller enn å bruke mp3 mer enn ytterst nødvendig.

 

I mine øyne har mp3 så definitivt utspilt sin rolle - det ville være mye bedre om musikkavspillerne ble oppgradert til å støtte nyere og bedre formater heller enn å gi penger til Thomson.

Lenke til kommentar
Helt enig knutih.

Man kan dog få til veldig god 3dimensjonal romfølelse med et godt lytterom, godt anlegg og gode innspillinger. Men man kan selvfølgelig få til mer med flerkanals.

 

Har du noen gode eksempler på GODE flerkanalsopptak? Min oppfattning er at på de fleste flerkanalsopptak så blir ikke dette utnyttet "riktig". Jeg vil ikke ha gitaren i bakhodet... jeg vil ha presence lyd.

 

Ja, man kan jo veie opp endel. Men det er vansklig å få tilstrekkelig refleksjon fra siden, og mangel på senterkanal påvirker responsen. Det finnes jo upmixere som gjørom stereo til flere kanaler, har egentlig ikke satt meg særlig inn i det, men det har har fange min interesse, er man heldig finnes det noen bra av de som kan ordne ting på en god måte. FLere kanaler er jo også litt mer fleksibel hva lytteposisjon, og kvalitet på rom angår.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ja... og refleksjonene blir heller ikke tidskorrigert. Hm... lurer på hvor langt man kan dra det med flerkanalsopptak hvis man virkelig går inn for å prøve å gjenngi konsertopplevelsen lydmessig istedet for å bare "fylle alle disse kanalene med noe".

 

Man kunne hatt flere lydspor som utnyttet presence på konsertopptak på forskjellige måter. Et som fokuserer på gjennskape lydrommet uten videre forstyrrelser, og et som fokuserte på LIVE opplevelsen; der man faktisk plutselig hadde en dude i høyreøret som gaula YEEAAAH METALLICAAAAAAAAA! :lol:

 

 

Oppmixing av kanaler høres horribelt ut i mine øre. Får assosiasjoner med dolby pro logic førstegenerasjon. *grøss*

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Ja... og refleksjonene blir heller ikke tidskorrigert. Hm... lurer på hvor langt man kan dra det med flerkanalsopptak hvis man virkelig går inn for å prøve å gjenngi konsertopplevelsen lydmessig istedet for å bare "fylle alle disse kanalene med noe".

Man trenger forsåvidt ikke å gjengi en konsertopplevelse heller, det viktigste er at det er en lyd som fenger. Jeg tror man kan dra det et stykke, 5-7 kanaler ser ut til å score så godt som like bra som langt flere kanaler i de testene jeg mener å huske å ha sett. Selvsagt har du ting som spiller inn, feks måten opptaket er gjort på, kvalitet på høyttalere osv, men rent oppsettsmessig kan 5.1-7.1 funke ganske bra, ihvertfall i sweet-spot.

 

AtW

Lenke til kommentar
Helt enig knutih.

Man kan dog få til veldig god 3dimensjonal romfølelse med et godt lytterom, godt anlegg og gode innspillinger. Men man kan selvfølgelig få til mer med flerkanals.

Jeg har en diskusjonstråd som nærmer seg en blog om et tema som opptar meg her:

http://avforum.no/forum/generelt-audio-hif...-holografi.html

 

Der refererer jeg til boka "Sound reproduction - loudspeakers and rooms", Floyd E. Toole, 2008:

"Audiophile fans of "high culture" music have repeatedly expressed disappointment that what they hear in their living rooms is not like a live concert, implying that there is a crucial aspect of amplifier or loudspeaker performance that prevents it from happening. The truth is that no amount of refinement or tweak in audio devices can solve the problem; there is no missing ingredient or tweak that can, outside of the imagination, make these experiences seem real. The process is itself fundamentally flawed in its extreme simplicity. The miracle is that it works as well as it does."

 

Har du noen gode eksempler på GODE flerkanalsopptak? Min oppfattning er at på de fleste flerkanalsopptak så blir ikke dette utnyttet "riktig". Jeg vil ikke ha gitaren i bakhodet... jeg vil ha presence lyd.

Den mest realistiske romlige gjengivelsen har jeg fått ved binaurale opptak. Altså kunsthode i salen (eller ditt eget hode med mikrofoner i øregangene) gjengitt i hodetelefoner.

 

Jeg har også fått veldig gode demonstrasjoner av symmetrisk, 6-kanals ambisonic.

 

Norske 2L har fått veldig mye skryt for sin BluRay-baserte utgivelse. Jeg har ikke fått hørt på denne enda.

http://www.2l.musikkonline.no/shop/default.asp

 

 

Jeg deler din frustrasjon over at tilgangen på godt, "realistisk" multikanals innhold er så labert nå som teknologien for distribusjon og reproduksjon er såpass rimelig. Jeg har dog fremdeles ikke fått til en god løsning for multikanals, hirez lyd fra stue-PCen min og til surround-receiveren. Jeg venter fremdeles på det ultimate skjermkortet som kombinerer ok video-avspilling med full HDMI-spec lyd over en og samme HDMI-kabel og med hardware synkronisering.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
I mine øyne har mp3 så definitivt utspilt sin rolle

La oss komme oss ned på jordet. Du er nerd - deg om det.

 

Om man tenker litt så finnes det i vårt ganske land(og ellers) en brutal mengde folk som hører på fm radio, musikk i bil, musikk mens de støvsuger...

 

Poenget mitt : Den lydkvalitet folk er fornøyd med, inkludert bakgrunnsstøy, er ganske rævva. MP3 ble ikke en foretrukket standard fordi den var liten, god lyd, eller whatever. Men fordi folk fant det praktisk og godt nok.

Lyd på en cd plate kan faktisk være ganske rævva kvalitet over. De som har hørt siste metallica skiva kan skrive under på det (om musikken er bra eller dårlig kan folk diskutere selv). Masse band som ikke har tip top produksjonsutstyr - og fansen driter i det.

 

Kvalitet er ikke et tema slik dere tror.

Lenke til kommentar

Knutih: jeg har selv kjøpt DIVERTIMENTI av trondheimsolistene fra 2l, men bare som 2kanals highres flac. Jeg har ikke flerkanalsanlegg (vell... 2 er jo "fler" forsåvidt) hjemme.

 

Men det jeg har hørt på andre anlegg av flerkanalsmusikk har ikke imponert meg i særlig grad hittil. Men jeg har produsert litt musikk selv, og har såvidt testet å bruke bakhøyttalere som presencelyd (da via emulasjon/oppmixing eller hva man skal kalle det) i et quadrofonioppsett og det var ganske tøft med tanke på at teknologien var "like ung som undertegnende".

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Poenget mitt : Den lydkvalitet folk er fornøyd med, inkludert bakgrunnsstøy, er ganske rævva. MP3 ble ikke en foretrukket standard fordi den var liten, god lyd, eller whatever. Men fordi folk fant det praktisk og godt nok.

 

FEIL! MP3 er utbredt av en enkel grunn som skapte flere. MP3 er liten i størrelse, så det gikk an å hive den på spillere. Så ble MP3 spillere de som støttet formate og det tok av på sitt vis.

Så enkelt.

Lenke til kommentar
Poenget mitt : Den lydkvalitet folk er fornøyd med, inkludert bakgrunnsstøy, er ganske rævva. MP3 ble ikke en foretrukket standard fordi den var liten, god lyd, eller whatever. Men fordi folk fant det praktisk og godt nok.

 

FEIL! MP3 er utbredt av en enkel grunn som skapte flere. MP3 er liten i størrelse, så det gikk an å hive den på spillere. Så ble MP3 spillere de som støttet formate og det tok av på sitt vis.

Så enkelt.

 

Jeg vil si det startet enda tidliger, den var liten av størrelse så man kunne ha den på PCen, så kom spillere, og de støttet naturlig nok mp3. Når mp3 kom var det en revolusjon for meningmann, fordi man aldri hadde sett et format som ivaretok lyden på den måten og komprimerte (mod og midi var vanlig). og det tok 1/10 av plassen (på den tiden var det lite over 128 kbps). Det hadde mye å si, fordi harddisker var på noen få gigabyte eller mindre.

 

AtW

Lenke til kommentar
Nå blir det veldig mye flacdiskusjon her, men det som irriterer meg veldig er at i bilen så må man enten ty til en conwon eksternspiller, eller ta til takke med en cd-spiller laget i russland, eller en som ser ut til å være sponset av levanger blindeforbund hvis man vil ha flac.

I en bil er det uansett ikke vits med Flac. Mp3 med god bitrate skal holde mer enn lenge nok... Så da er det bare å sette i gang å transcode til USB-minnepennen og stappe den i dashbordet, eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Nå blir det veldig mye flacdiskusjon her, men det som irriterer meg veldig er at i bilen så må man enten ty til en conwon eksternspiller, eller ta til takke med en cd-spiller laget i russland, eller en som ser ut til å være sponset av levanger blindeforbund hvis man vil ha flac.

I en bil er det uansett ikke vits med Flac. Mp3 med god bitrate skal holde mer enn lenge nok... Så da er det bare å sette i gang å transcode til USB-minnepennen og stappe den i dashbordet, eller noe slikt.

 

Selvsagt er det vits, vitsen er at man slipper å transkode.

 

AtW

Lenke til kommentar
http://www.us.onkyo.com/model.cfm?m=DX-755...%20Disc&p=s
Product Specifications

Frequency Response 2 Hz-20 kHz

 

Det irriterer meg alltid at så utrolig få produsenter klarer å oppgi ærlige spesifikasjoner på produktene sine. Er dette ± 10dB eller ± 3dB? Har vært borti at diverse (dritt) utstyr har oppgitt frekvensrespons ± hele 15 dB, og da kunne en jo like godt dratt tallene ut av løse luften..

 

[snip]

Det finnes jo upmixere som gjørom stereo til flere kanaler, har egentlig ikke satt meg særlig inn i det, men det har har fange min interesse, er man heldig finnes det noen bra av de som kan ordne ting på en god måte. FLere kanaler er jo også litt mer fleksibel hva lytteposisjon, og kvalitet på rom angår.

 

AtW

 

Sjekk ut Penteo. De brukte Penteo til å upmixe diverse gamle låter av Dylan og Simon & Garfunkel til 5.1 i forbindelse med Watchmen, og det låt faktisk veldig imponerende. :)

 

EDIT: De har en demo-DVD du kan laste ned fra nettsidene deres om du vil teste. Tenkte jeg skulle gjøre det selv nå.

Endret av jorgis
Lenke til kommentar
http://www.us.onkyo.com/model.cfm?m=DX-755...%20Disc&p=s
Product Specifications

Frequency Response 2 Hz-20 kHz

 

Det irriterer meg alltid at så utrolig få produsenter klarer å oppgi ærlige spesifikasjoner på produktene sine. Er dette ± 10dB eller ± 3dB? Har vært borti at diverse (dritt) utstyr har oppgitt frekvensrespons ± hele 15 dB, og da kunne en jo like godt dratt tallene ut av løse luften..

 

[snip]

Det finnes jo upmixere som gjørom stereo til flere kanaler, har egentlig ikke satt meg særlig inn i det, men det har har fange min interesse, er man heldig finnes det noen bra av de som kan ordne ting på en god måte. FLere kanaler er jo også litt mer fleksibel hva lytteposisjon, og kvalitet på rom angår.

 

AtW

 

Sjekk ut Penteo. De brukte Penteo til å upmixe diverse gamle låter av Dylan og Simon & Garfunkel til 5.1 i forbindelse med Watchmen, og det låt faktisk veldig imponerende. :)

 

Burde ikke være særlig vansklig å lage en CD-spiller med god repsons ihvertfall. Trenger ikek all verdens av kvalitet før de er langt bedre enn høyttalere er.

 

Takk for tipset med Penteo, skal sjekke det ut.

 

AtW

Lenke til kommentar
Selvsagt er det vits, vitsen er at man slipper å transkode.

 

AtW

Ja ja ja. Ser den. Jeg var mer i "du trenger ikke den kvaliteten i bil"-tanker. Egentlig er et mange steder man ikke trenger "lossless"-kvalitet på musikken (på gata, støyete fly, dårlig headsett, mindere bra anlegg osv..) Men, den dagen man plutselig trenger denne kvaliteten, er det utrolig surt å ikke ha den tilgjengelig - og faktisk høre tapet av kvalitet. Jeg hadde en CD i bilen som var brent fra mp3 av "ymse" kvaliteter- alt fra 160 cbs til 220 "v0" vbr, den låt helt fint i bilen, men så tok jeg den med for å høre på den på et stereoanlegg i 6-siffer-prisklassen og det ble bare aldeles grusomt.

Lenke til kommentar

Sjekket Penteo og det er jo ikke aktuelt for vanlige brukere, ikke er det realtime, og man må sende det inn til de for miksing. Ellers skjønner jeg ikke hvorfor de skryter av at de ikke legger til delays i kanalene osv, jeg kan ikke annet enn å skjønne at det er en fordel å ha slike muligheter.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det står at formatet også skal støtte denne bitraten, så det støtter vel både lossless og komprimering da.

Bare for å presisere litt: Lossless og komprimering er ikke motsetninger. For eksempel er FLAC begge deler.

 

Bakoverkompabilitet satt til side - jeg foretrekker å bygge musikksamlingen min på et fritt lossy format (ogg?) evt. et fritt lossless format (flac), heller enn å bruke mp3 mer enn ytterst nødvendig.

 

I mine øyne har mp3 så definitivt utspilt sin rolle - det ville være mye bedre om musikkavspillerne ble oppgradert til å støtte nyere og bedre formater heller enn å gi penger til Thomson.

Jeg synes ikke mp3 har utspilt sin rolle ennå. (Den nåværende rollen er hovedsaklig bakoverkompatibiliet med gamle/dårlige spillere) De spillerne som kan oppdateres via firmware bør få støtte for både OGG og FLAC. Nye spillere bør leveres med OGG og FLAC. Disse to formatene bør også være standard lagringsformat for konverteringsprogrammet som følger med spilleren eller kan lastes ned hos produsentene. Hvis folk velger mp3 eller noen av de andre proprietære formatene bør det komme opp en informasjonslinje som oppfordrer til bruk av OGG/FLAC og en Les mer-link. Omtrent slik enkelte nettsteder viser en informasjonslinje med anbefaling om andre nettlesere enn IE6.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...