Gå til innhold

Jobbintervju innen IT


Anbefalte innlegg

Hei, nå til neste uke, så har jeg 2 jobbintervjuer, og det som er at jeg aldri har vært på jobbintervju før, jeg er 19år.. Jeg vil bli lærling innen IKT, og jeg er sikkert ikke den eneste kandidaten når det gjelder plass hos begge.

 

Hva er lurt å huske på? Hva slags spørsmål kommer jeg til til å bli stilt? Hvordan må/skal jeg kle meg?

 

Tusen takk for all hjelp :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tusen takk for svar. Men noen steder så står det å ikke overpynte seg, og heller gå med noe som passer til jobben, og innen ikt så er det ikke akuratt dress som er inn nå? Eller tar jeg helt feil?

 

Glem dress! Så lenge man er velstelt og ikke møter opp i fillete klær og stinker helgefyll så har man ingenting å frykte. Og siden jeg ofte er involvert i jobbintervjuer, kan jeg jo fortelle deg hva som får meg til å utelukke en kandidat med en gang: Et slapt håndtrykk.

 

Hilsen Werner

Lenke til kommentar

Kle deg i noe du liker å gå i. Dropp skjorte hvis du ikke bruker dette til vanlig, og heller ikke liker å gå i det. Da kan du likegjerne ta på en fin genser.

 

Det klassiske spørsmålet er jo å fortelle positive og negative sider om seg selv. Får du dette spørsmålet er det en fordel å ha tenkt igjennom noen punkter på forhånd for det er ikke så lett å finne positive og negative sider om seg selv midt i et intervju :-) Lista behøver ikke å være lang, 1-2 punkter på hver av dem holder i massevis.

Lenke til kommentar
Kle deg i noe du liker å gå i. Dropp skjorte hvis du ikke bruker dette til vanlig, og heller ikke liker å gå i det. Da kan du likegjerne ta på en fin genser.

 

Det klassiske spørsmålet er jo å fortelle positive og negative sider om seg selv. Får du dette spørsmålet er det en fordel å ha tenkt igjennom noen punkter på forhånd for det er ikke så lett å finne positive og negative sider om seg selv midt i et intervju :-) Lista behøver ikke å være lang, 1-2 punkter på hver av dem holder i massevis.

 

Jepp, veldig godt råd Amund gir her. Jeg ville hørt på han :)

 

Det er viktig å være forberedt og ikke bli sittende og "eeeh.... tjaa...."

Lenke til kommentar

Hør på amund, kjør heller på med en normalt pen genser, i stedet for skjorte.

 

Var selv på 10-12 av disse intervjuene i fjor (IKT-lærling), og dem bryr seg egentlig mest om at du er en oppegående person som kan snakke for deg, og at du fikk gode karakterer i første termin.

Jeg kom nesten 1 time for sent til det ene intervjuet, men fikk allikevel tilbud om læreplass grunnet gode karakterer.

 

Som folk over her sier er dette med positive og negative kvaliteter et spørsmål som blir dratt frem veldig ofte, i tillegg til hva dere har drevet med på skolen osv.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Når det gjelder å få lærlingeplass er det ikke mye som skal til. Bedriften får støtte fra staten for å ha deg ansatt, og utover det skal du ha veldig lite lønn uansett.

 

Rent generelt så bør man stille i pene klær. Sørg for å ha en fin skjorte, eller blazer og hvit tskjorte under samt en dressbukse. Det nytter ikke å drive lønnsforhandlinger om du sitter der i jeans og joggesko mens du tvinner tomler.

 

Det aller viktigste er å ta med selvtillit, du må manne deg opp og tørre å vise at du kan noe. Ikke legg for mye i at du er på intervju, se på deg selv som en verdifull vare som du skal selge til intervjueren. De skal få en kvalitetsvare, og du skal ha noe tilbake for det.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Du kan jo se bedriften litt an, fin skjorte og dressbukse er nødvendigvis ingen sleger hvis resten av gjengen går i t-sjorte og slitte dongrybukser.

 

Så lenge man ikke skal på intervju til en bilmekaniker så skal man være pent kledd punktum. Førsteinntrykk er alfa og omega.

Lenke til kommentar
Så lenge man ikke skal på intervju til en bilmekaniker så skal man være pent kledd punktum. Førsteinntrykk er alfa og omega.

Jeg må si meg fullstendig uenig. Det absolutt første inntrykket man får av en person er naturligvis klesstil, fordi det er det første man ser. Men ingen oppegående person med ansvar for ansettelse dømmer deg på bakgrunn av bare det. (Skulle de mot formodning gjøre det, så ønsker du neppe å jobbe der...) Personlig så synes jeg det bare er falskt å kle seg unormalt pent til intervju, med mindre det faktisk er fin kleskode der man søker. Selv gikk jeg på jobbintervju i en annen jobbuniform (skulle jobbe et par kvartaler unna femten minutter senere) og jeg fikk jobben. ;)

Lenke til kommentar

Sjekk ut alt om bedriften, hjemmesider osv. Hvis du kjenner noen som jobber der spør dem. Som nevnt sjekk gjerne hva "kleskodeksen" er hvis du kan.

De vil nok fortelle litt om bedriften i starten og da er det greit å kunne være med på notene. Kanskje t.o.m kunne spørre litt etterpå :)

Lenke til kommentar

Det har ingenting med kleskodeksen å gjøre, men alt om førsteinntrykk. Selvsagt skal du ikke overdrive, derfor jeg anbefaler blazer og hvit t-skjorte. Kan gjerne ha dongeri og joggesko ellers så lenge det ser bra ut.

 

Utseende er selvsagt ikke alt, det er ikke det jeg sier. Men er det 10 andre kandidater til jobben som er like kvalifiserte så går det på trynefaktor. Ville ikke anbefalt å komme i uniformen fra en annen jobb rett bortenfor, førsteinntrykket du gir da er at du ikke gidda å skifte før du skulle på intervju. At du fikk jobben sier mer om arbeidsplassen enn det gjør om hvordan man typisk skal kle seg.

 

Man skal heller ikke komme en time for sent som han over, det er det dummeste du gjør. Vær punktlig. Som sagt er ikke alt så nøye når det er snakk om lærlingeplass men man skal da legge seg til gode vaner også. Dessuten er det alltids viktig å bli respektert av andre, da vil du komme mye lengre.

 

Har fått alle jobbene jeg noen gang har gått til intervju på, og har også vært intervjuer, så vet godt hva jeg snakker om.

Endret av arokh
Lenke til kommentar

Hvis man ikke går med blazer til vanlig, så er det ingen vits i å begynne med det på jobbintervju.

Ta på klær som du vanligvis går i, bare ikke sluskete, med hull, sagging osv.

 

Det kommer selvsagt ann på hva slags stilling man søker på, men her er det snakk om lærlingstilling, og å pynte seg for mye kan slå feil ut.

 

Har forsåvidt fått alle (4) jobbene jeg har søkt på jeg også, uten å stivpynte meg. Godt inntrykk skaper man ved å vise interesse, hva man kan og ellers sine gode sider.

Endret av novastrum
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Tusen takk for svar. Men noen steder så står det å ikke overpynte seg, og heller gå med noe som passer til jobben, og innen ikt så er det ikke akuratt dress som er inn nå? Eller tar jeg helt feil?

 

Glem dress! Så lenge man er velstelt og ikke møter opp i fillete klær og stinker helgefyll så har man ingenting å frykte. Og siden jeg ofte er involvert i jobbintervjuer, kan jeg jo fortelle deg hva som får meg til å utelukke en kandidat med en gang: Et slapt håndtrykk.

 

Hilsen Werner

hvordan tolker du et slapt håndtrykk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...