Gå til innhold

Er det meg eller har SV gått litt langt med sine siste forslag?


Anbefalte innlegg

SV:

 

1.Alle private skoler skal legges NED! (blitt gjort)

 

2.innen 2015 skal NORGE ikke ha (1) bensin dreven BIL. (bytte til GASS) (tenker på)

 

3.Alle barn SKAL i barnehage!!!! + at skolen er fra halv 8 (m) til 7 (k) (tenker på)

____________________________________________________________________________

Svar Fra Meg:

 

1. det finnes faktisk barn som IKKE orker og sitte på en benk fra (9) til (2) . dette kunne privat skolene hindra.

ELLER DERE (8) TIL (7)

 

2.hææ. dette er u logisk for MEG! hele NORGE!!!(og poenge med dette var og hindre forurensning. (GDE) viser at GASS er like farlig!

 

3. mamman/pappan jobber fra 7-8 til 4-5... barn legger seg (8-9) det mener at barna ser mamman/pappan 1-2 timer

hver DAG.....???????

 

 

-.gamekilla.- :devil:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo hvertfall være ærlig hvis du vil være sur. De har vedtatt at de er for å legge ned private skoler, ingenting er blitt gjort. De foreslår slutt på salg av NYE bensinbiler fra 2015, og jeg er ikke sikker på at gassbiler er det de vil ha isteden? I så fall, hvilken gass?

 

Heldagsskoleforslaget har jeg ikke lest, men er du sikker på at du har helt rett der og?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Men det og legge ned ALLE privat skole får barn til og få dårlig psykisk helse

 

og skaper arbeidsledighet!!

 

Kanskje du skal roe deg litt ned og telle til ti før du poster, da....

 

Kan du vise noe link mellom mangel på privatskoler og dårlig psykisk helse?

 

Arbeidsledighet kjøper jeg hvertfall ikke, disse elevene som skal over i den offentlige skole trenger jo også lærere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjeler nedleggelse av alle private skoler, har SV ingen plan for hvordan de skal klare å gjør dette om til en offentlig oppgave. Når Vegard Solhjell ble spurt om de skulle stenge private skoler, sa han at politikken blir som idag, men at de er imot alle privatskoler. Helt meninsløst. Synes det er en skummel utviking derom man ikke skal få ha religiøse skoler her til lands. Men for SV skal vi helst ha minst mulig religion..

 

Kan se for meg det var god stemning på landsmøte til SV da dette forlsag ble fremmet. Dette var nok musikk i ørene til SV'erne, men de hadde ingen plan for hvordan det skulle gjøres.

 

Når det gjelder forbud mot bensidrevne biler innen 2015, vil dette koste enormt mye og kanskje føre ti flere konkurser for bilfabrikkene. Norge sine utslipp utgjør kun en promille av hele verden. Hvor stor effekt vil det egetlig ha, når vi ikke engang er sikker på hvor mange % de menneskeskapte klimaendringene har å si i den globale oppvarminga.?

 

Er forsåvidt glad for at jeg er ferdig med barneskole for lengst, så jeg slipper å tilbringe all fritiden min på skolebenken med Kristin Halvorsen som lærer :)

Lenke til kommentar
1.Alle private skoler skal legges NED! (blitt gjort)

 

for min del mener jeg at privatskoler er egentlig greit nok, privatskoler som underviser med en religiøs verdigrunnlag er også greit for min del siden jeg bryr meg fint lite om religioner. men privatskoler som bruker religiøs ekstremisme er jeg for en full nedleggelse

 

2.innen 2015 skal NORGE ikke ha (1) bensin dreven BIL. (bytte til GASS) (tenker på)

 

dette er ikke gjennomførbart, det koster for mye med ny bil at en gass bil skal bli lønnsom, det blir også store problemer i utkantstrøkene og i verste tilfelle vil næringer dø ut

 

3.Alle barn SKAL i barnehage!!!! + at skolen er fra halv 8 (m) til 7 (k) (tenker på)

 

da jeg gikk i første klasse varte skolen fra 8:30 til ca. 12:00

dette er en meget fin ordning som jeg likte som barn. det at alle skal i barnehagen er også lite gjennomførbar siden vi ikke har nok kapasitet og om dette skal bli en realitet skal staten ta regningen for at barn skal gå i barnehage

Lenke til kommentar
Kan se for meg det var god stemning på landsmøte til SV da dette forlsag ble fremmet. Dette var nok musikk i ørene til SV'erne, men de hadde ingen plan for hvordan det skulle gjøres.

 

Dette er helt vanlig for mye av det SV holder på med.

Bare se feks. på hva nest-leder i SV ønsker. Snakk om å leve i en drømmeverden (artikkelen er riktignok i fra 2005, men samme kar er fortsatt nestleder).

Lenke til kommentar

Om SV på en eller annen måte (snowballs chance in hell) klarer å komme i en posisjon til å forby salg av nye bensinbiler, er det eneste som skjer er dette:

 

1.Folk kjøper ikke ny bil på 4 år

2. Hvilket som helst opposisjonsparti som lover å fjerne loven igjen får uhorvelig med stemmer neste stortingsvalg

3. Loven blir fjernet.

Lenke til kommentar

Når det gjelder privatskoler og friskoler burde pengene aldri forlatt de offentlige skolene til å begynne med. Det er for mange skoler med umotiverte lærere, dårlige bygninger, dårlig ventilasjon og utdatert teknisk utstyr. Rikingene må gjerne la podene sine gå på privatskole, men de får sannelig meg betale kalaset selv.

 

Om SV på en eller annen måte (snowballs chance in hell) klarer å komme i en posisjon til å forby salg av nye bensinbiler, er det eneste som skjer er dette:

De er allerede i den posisjonen. Regjeringen har flertall på Stortinget, så dersom de andre regjeringspartiene støtter dem vil de få gjennomslag for lovforslaget. Regjeringen får automatisk gjennomslag for hva som helst når de er i flertall, bortsett fra grunnlovsendringer, som krever 75% (tror jeg) av stemmene.

Endret av Irrelevant
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor SV er så imot frihet. Skjønner de ikke at noen har lyst på et annet opplegg og burde ha rett til det. Jeg mener f.eks. at enhver person kan bestemme selv hva han kan spise til middag, eller i samarbeid med familien. Jeg synes det er fullstendig galt å tvinge alle til å spise det samme hver dag, fordi folk skal ha frihet til å velge. Hvorfor verdsetter SV ikke at folk kan ha forskjellige interesser?

 

F.eks. jeg går på IB og de blir regnet som en privatskole, og med SV måtte jeg ha gått på en offentlig videregående i nærområdet mitt hvor jeg ikke ville ha fått noe særlig av utfordringer, og jeg ville heller ikke likt miljøet. Det er verken positivt for samfunnet økonomisk eller kunnskapsmessig å hindre folk i å kunne velge, men allikavel støtter SV det. SV er for meg helt uforståelige.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
om de får slått igjennom loven vil ikke dette fungere i praksis, den høres god ut på papiret, men fra ide til praksis er en prosess som er for lang unna.

Det er vel bare å sende et brev eller e-post til alle landets bilforhandlere og si at fra den dagen får dere ikke selge bensinbiler lenger. Da har de kanskje noen år på seg til å bli kvitt bensinbilene de har på lager. Bilforhandlerne vil nok ha fått med seg saken i god tid uansett. Og så får politiet straffe eventuelle forhandlere som trosser den nye loven. Jeg forstår ikke hvorfor dette er en sak som skulle være så vanskelig å gjennomføre.

Lenke til kommentar
om de får slått igjennom loven vil ikke dette fungere i praksis, den høres god ut på papiret, men fra ide til praksis er en prosess som er for lang unna.

Det er vel bare å sende et brev eller e-post til alle landets bilforhandlere og si at fra den dagen får dere ikke selge bensinbiler lenger. Da har de kanskje noen år på seg til å bli kvitt bensinbilene de har på lager. Bilforhandlerne vil nok ha fått med seg saken i god tid uansett. Og så får politiet straffe eventuelle forhandlere som trosser den nye loven. Jeg forstår ikke hvorfor dette er en sak som skulle være så vanskelig å gjennomføre.

Grunnen til at det ikke vil fungere er at det ikke finnes noe alternativt som kan kjøre en stor bil langt. Det er mange muligheter for små biler som skal kjøre korte distanser, men når man kjører lengre får vi problemer. En annen ting å tenke på er hva vi skal gjøre med lastebiler. Hva er det de skal kjøre på? Som sagt tidligere vil et annet parti love å fjerne loven til neste valg og de vil få masse stemmer.

Lenke til kommentar

  1. en ny bil koster for mye
  2. de vanlige bilmotorene er for inngrodd i samfunnet så en overgang tar minst 10-20 år
  3. staten kommer garantert til å sette opp gassprisene til biler som de gjorde med diesel
  4. folk kan trives med bilene de har og ønsker ikke å bytte
  5. fåtallet av bensinstasjonene her i Norge selger gass
  6. en miljøvennlig bil i form av elektrisitet vil ikke fungere enda siden batteriene ikke har god nok kapasitet for enkelte
  7. biologisk diesel er heller ingen god ide siden man bruker opp landområder som kunne ha gått til mat til fattige land, så man kan si at en person dør av sult pr. liter biologisk diesel
  8. kollektiv trafikk som man skal bruke er for dårlig utbrett i Norge
  9. det koster faktisk og forurenser mer å lage en miljøvennlig bil, men vet ikke om man har på to år endret dette'
  10. ideen er bare latterlig dårlig

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar
De foreslår slutt på salg av NYE bensinbiler fra 2015, og jeg er ikke sikker på at gassbiler er det de vil ha isteden? I så fall, hvilken gass?

 

Dette stemmer med mitt bilde av denne saka. Sovidt eg har skjønt det, er meininga å forby sal av nye bilar som berre kan gå på bensin. Alternativ som diesel/biodiesel, elektrisk, gass og hybridmotor blir fremma med dette forbudet. Hybrid er ein motor som kan veksle mellom to typer drivstoff. Det kan vere ein kombinasjon av vanleg bensin og elektrisitet.

 

For å vere heilt ærleg trur eg ein bil som berre tåler bensin er eit risikokjøp. Biodiesel kan bli eit overgangsdrivstoff. Elektriske motorar er inne i ein enorm utviklingsfase.

 

 

 

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_hybrid_vehicles

 

Hybridbil ser ut til å vere i vinden allereie. Det er kanskje meir fornuftig for makroøkonomien, etterkvart som oljesjokka kjem.

Lenke til kommentar
SV:

 

1.Alle private skoler skal legges NED! (blitt gjort)

 

2.innen 2015 skal NORGE ikke ha (1) bensin dreven BIL. (bytte til GASS) (tenker på)

 

3.Alle barn SKAL i barnehage!!!! + at skolen er fra halv 8 (m) til 7 (k) (tenker på)

____________________________________________________________________________

1. Det står i arbeidsprogrammet som SV vedtok at "Pedagogiske og religiøse alternativer skal på sikt avvikles. Barn som har behov for alternativ pedagogikk skal få det i den offentlige skolen." At SV vedtar dette burde ikke komme som et sjokk, de har alltid ment det.

 

2. Feil. Her er hele avsnittet fra arbeidsprogrammet:

 

SV vil gjennom belønningsordninger, lover og avgifter bidra til omstilling fra fossile 

drivstoff til mer miljøvennlige alternativer for bilkjøring. SV vil arbeide for et forbud 

ot salg av nye biler som utelukkende kan gå på

fossile drivstoff seinest fra 2015. I tillegg vil SV at Norge skal ta initiativ til et sam

rbeid med flere land om å gjøre det samme. Det må

utarbeides en opptrappingsplan for innfasing av nullutslippskjøretøyer, som involverer pål

gg overfor bilimportører. Alle nye kjøretøy i 

offentlig virksomhet skal kunne kjøre på fornybare eller utslippsfrie energikilder fra 201

. Offentlige virksomheter må pålegges å 

utarbeide en konkret plan for hvordan de skal få ned, og gradvis fase ut, utslippene fra s

n bil- og maskinpark. SV vil ha en forpliktende opptrappingsplan for etablering av ladestasjoner på parkeringsplasser og på bensinstasjoner. Transnova bør styrkes med betydelig mer midler

 for eksempel øremerket fra

drivstoffavgiftene. SV vil etablere en belønningsordning de statlig virksomhet og kommuner gis støtte til å kjøpe inn elbiler og plugg inn hybridbiler

 Bevilgningene til forskning, utvikling og 

demonstrasjon av klimavennlige drivstoff må økes.  

 

Det er snakk om å forby _salg_ av _nye_ biler som _utelukkende_ går på fossilt drivstoff. Altså vil man kunne beholde miljøsvinbilen sin, man kan kjøpe brukte miljøsvinbiler og hybridbiler vil være tillat. Jeg synes det er et ganske godt forslag, om enn lovlig kort tidshorisont. Vi er helt nødt til å fase ut dagens forurensende biler, både fordi de forurenser og fordi det å kjøre rundt i slike biler ikke er bærekraftig. Om oljeprisen av en eller annen grunn går i taket så kollapser hele infrastrukturen vår.

 

3. Fra arbeidsprogrammet:

 

SV ser barnehagen som en integrert del av opplæringen, og vil på lang sikt gjøre barnehage

 til et 

gratis tilbud. SV vil gjennomføre barnehageforlikets maksprisløfte gjennom å fryse prisen 

å 2008‐

nivå i stortingsperioden. SV vil innføre en ordning med 12 timer obligatorisk gratis kjern

tid i 

barnehagen for femåringer. Ordningen skal være bygget på førskolepedagogikk. Det bør være 

inst 

to hovedopptak i året i alle kommuner. 

Om jeg tolker dette riktig så er det snakk om 12 timer i uken for femåringer. De begynner på skolen året etter, så ejg ser ikke helt problemet med dette. å snakke om at alle barn SKAL i barnehage blir useriøst. Når det gjelder utvidelse av skoledagen, så kan jeg ikke finne noe om at de vil utvide skoledagen til å vare fra 0800 til 1830. Det jeg finner er at de vil på sikt utvide skoledagen på basis av tilgangen på lærere og de vil integrere SFO mer i skolen og innføre gratis kjernetid i SFO. Men om du har linker som forklarer dette bedre så kom gjerne med de. Her er det jeg fant om nye skoledag i arbeidsprogrammet:

SV vil innføre en ny og variert skoledag som tar hensyn til at elever lærer forskjellig. I

en slik skoledag 

er leksehjelp, skolemat, fysisk aktivitet, kunst og kultur og andre læringsfremmende aktiv

teter en 

naturlig del av skoledagen. Alt skolearbeid er lagt til skoledagen, og lekser er ikke en d

l av elevenes 

fritid. I den nye skoledagen er det rom for et mer helhetlig kunnskapssyn. Større mangfold

og mer tid 

til hver elev gir bedre læring. Mer tilrettelagt undervisning, leksehjelp på skolen og stø

re vekt på 

ikke‐teoretiske ferdigheter gjør at den nye skoledagen bidrar til å bekjempe sosial ulikh

t i 

utdanningen. Skolen må legge til rette for fysisk aktivitet hver dag. 

SV vil i stortingsperioden ta skritt i retning av en slik skoledag. En ny skoledag lar seg

imidlertid ikke 

realisere på fire år. Det er et hovedmål for SV å øke lærertettheten, og en gradvis utvide

se av 

timetallet i skolen må tilpasses tilgangen av lærere. SV mener høy voksentetthet i skolen 

r helt 

avgjørende for å nå våre kunnskapspolitiske mål. 

I den nye skoledagen er tilbudet i skolefritidsordningen (SFO) en integrert del av skoleda

en. Som et 

første skritt mot dette vil SV innføre gratis kjernetid i SFO, og legge denne kjernetiden 

nn i 

skoledagen. SV vil innføre en makspris for den øvrige skolefritidsordningen.  

SV vil ha klarere retningslinjer for innholdet i SFO, og krav til utdanning for de ansatte

 SV vil innføre 

et gratis skolemåltid i grunnskolen. 

 

Beklager elendig formatering på utdragene fra arbeidsprogrammet, SV må ha formatert teksten til døde i PDF-filen sin, for den er full av mellomrom, linjeskift og faderskap.

Endret av Thlom
Lenke til kommentar

Gamekilla.

 

Jeg stemmer ikke SV og er heller ikke begeistret for deres politikk, men det er viktig å kunne kritisere dem på noe de faktisk mener, og ikke en hel del tullsaker som du har fabrikert oppe i hodet ditt. Når samtlige av dine punkter er feilaktige faller kritikken din på sin egen urimelighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...