Gå til innhold

Hvilken SSD disk bør jeg kjøpe?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har bestilt en Intel X25-m nå! ^^ Kommer imorgen håper jeg...

 

Takk for all hjelp

Skal bestille samme ;) . Tror jeg skal gjøre det i dag faktisk, er bare så lat (skal bestille en del andre ting og da må en del sjekkes).

 

Status på bestilling? ^^ Har du giddet å bestille den enda?

Lenke til kommentar
Har bestilt en Intel X25-m nå! ^^ Kommer imorgen håper jeg...

 

Takk for all hjelp

Skal bestille samme ;) . Tror jeg skal gjøre det i dag faktisk, er bare så lat (skal bestille en del andre ting og da må en del sjekkes).

 

Status på bestilling? ^^ Har du giddet å bestille den enda?

Skal gjøre det i dag :) . Skal tilsammen bestille meg en Intel X25-M 80 GB, 8 GB RAM, 4 vifter og viftestyring.

Lenke til kommentar
Har bestilt en Intel X25-m nå! ^^ Kommer imorgen håper jeg...

 

Takk for all hjelp

Skal bestille samme ;) . Tror jeg skal gjøre det i dag faktisk, er bare så lat (skal bestille en del andre ting og da må en del sjekkes).

 

Status på bestilling? ^^ Har du giddet å bestille den enda?

Skal gjøre det i dag :) . Skal tilsammen bestille meg en Intel X25-M 80 GB, 8 GB RAM, 4 vifter og viftestyring.

 

Nice!

 

HD Tach av(8MB quick test):

 

Intel X25-m

Bilde 1 - 3

(Bilde 3 er med 32MB long test!)

 

Seagate 7200.11 1TB

Bilde 4

 

Seagate 7200.11 500GB

Bilde 5

post-46306-1241965671_thumb.jpg

post-46306-1241965680_thumb.jpg

post-46306-1241965690_thumb.jpg

post-46306-1241965701_thumb.jpg

post-46306-1241965708_thumb.jpg

Lenke til kommentar

SSD og SMART er ikke helt på lag enda.

 

Du kan trolig se helt bort fra disse verdiene men jeg kan sjekke på mine litt senere i dag.

 

edit:

den du viser bilde av er en "Engineering sample", mao ikke den som kom i salg.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Hvilket testeprogram anbefales? Jeg har lyst til å sjekke write! Read er raskt, men har problemer med å finne et program som er godt for å fine write hastighet!

Det eneste programmet jeg vet om som gir deg "korrekte" verdier er IOmeter. De fleste andre er bare gode tilnærminger. Hvilke tall du får med IOmeter kommer helt ann på hvordan du konfigurerer testen (block størrelse, les/skriv forhold, sekvensiell/tilfeldig forhold, queue depth, test størrelse (MB), og testlengde (sekunder).

 

For sekvensiell skriving bør du teste: 1MB blokker, 100% skriv, 100% sekvensielt, QD = 1 og QD = 4 (to forskjellige tester), 512MB lengde, 15-30 sekunder varighet. Denne testen skal være lang nokk til å gi deg ganske nøyaktige tall for hva enheten faktisk klarer i sustained write. Du kan også gjenta testen med 128kb blokker til 8MB blokker (sekvensielt) for å finne hvor toppen er. Toppen for QD=1 og QD=4 vil ikke nødvendigvis havne samme plass.

 

For tilfeldig skriving bør du teste: 4KB blokker, 100% skriv, 0% sekvensielt (100% tilfeldig alså), QD = 1 og QD = 4 (to forskjellige tester), 512MB og 5GB testlengde henholdsvis til testvarighet 2s og 60s (for å spre skrivekommandoene ut over stort nokk område av LBA), 1-2 og 60 sekunder varighet. 1-2 sekunder varighet vil gi deg "burst" random write, og er ca det du normalt vil oppleve, mens 60s er hva du vil få om du gjør database-lignende arbeide. Om du får under 100 her er det veldig lurt å gjøre optimaliseringer i windows.

 

Sjekk "mine IO-meter oppsett" i signaturen min for å se screenshots av hvor du stiller disse tingene. Du kan også teste leseytelse i samme slengen ;)

OBS! Random write vil sansynligvis bli midlertidig redusert etter 60-sekunders random write testen, så om du bør gi SSDen litt tid mellom hver gang om du skal gjøre testen fler ganger så den får "ryddet" blokkene. (hvor lang tid aner jeg ikke, men et par timer med vanlig bruk burde holde).

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Siden flere defragmenterings programmer får støtte for SSD... Hva er det som blir gjort med disken siden en ikke bør defragmentere SSD?

 

Og er det noe en kan gjøre med SSD som har noe med nevnte katogori?(Men som allikevel ikke er dumt å gjøre på en SSD!(16% fragmentering))

Endret av --CAINe--
Lenke til kommentar
Siden flere defragmenterings programmer får støtte for SSD... Hva er det som blir gjort med disken siden en ikke bør defragmentere SSD?

 

Og er det noe en kan gjøre med SSD som har noe med nevnte katogori?(Men som allikevel ikke er dumt å gjøre på en SSD!(16% fragmentering))

Fragmentering på ssd har veldig lite å si med mindre store filer er fragmentert i usansynlig mange blokker under 64-128kb, og det skjer ikke. En SSD klarer å lese 60-70% av maksfarten sin ved 64-128kb random blokker. En harddisk derimot klarer bare 5-10% av maks fart ved 64-128kb random. Derfor defragmenterer man harddisker, men ikke SSD.

 

"Defragmenteringsverktøy" for SSD kan heller bruke funksjoner som trim (slette alle ubrukte LBA's (logic block adress)), sette sammen delvis fulle blokker (både erase-blocks og pages) for å spare plass og øke tilgjengelig plass, og eventuelt optimalisere plassering av filer så de splittes i store blokker på forskjellige flash-chips/interne dies så de kan leses tilbake fra mange samtidig. Utover det kan man også ha en grundig modus som leser alle blokker og rapporterer tilbake error-rate og lignende så man kan se hvor slitt enheten er.

Lenke til kommentar
Nå har jeg testet!

 

Test 1 - 3 er med 4KB oppsettene dine på den siden du linket til GullLars, 4 er med 1MB og 100% skriv!(Se screenshot)

Er du sikker på at den siste der er 1MB blokker 100% sekvensielt 100% skriv? 30MB/s skriv er veldig lite, og du får jo 25MB/s 4kb random write.

Men hvis du husker hva jeg sa tidligere om at masse random write kan senke skrivehastigheten en stund, så kan dette ha skylden hvis du gjorde 4kb random write testen kort tid før. Prøv på nytt med kun 1MB sekvensielt igjen (både QD=1 og QD=4) og post nye SSD.

Hva brukte du som Queue Depth på de 3 første screenshotsene?

Lenke til kommentar

Her er resultatene med 500MB sperre:

 

Intel X25-M:

post-46306-1242215230_thumb.jpg

 

Seagate 7200.11 1TB

post-46306-1242215242_thumb.jpg

 

Vist Intel er så treg så kan jeg jo bare retunere med en gang og få pengene tilbake!

 

Oppsett:

 

post-46306-1242215437_thumb.jpg

post-46306-1242215444_thumb.jpg

 

 

Kjørte test med sekvensiell skriv etterpå og fikk 40MB/s på Intelen og 94,5MB/s med Seagaten

 

Med 1 på # of outstanding I/O's så klarte Intelen 48,57MB/s og Seagaten 96,76MB/s

Endret av --CAINe--
Lenke til kommentar

Kjøre CrystalDiskMark 2.2

 

Intel SSD:

De fleste write testene på "seq" lå på 29,et eller annet! Uslåelig på read, men på read så er den bare raskere på 1 av 3 tester...

post-46306-1242249501_thumb.jpg

 

post-46306-1242250043_thumb.jpg

 

Seagate 7200.11 1TB

post-46306-1242249761_thumb.jpg

 

post-46306-1242250050_thumb.jpg

 

 

Jeg har forresten spurt forhandleren om å få retunere produktet for dette holder ikke mål!

Endret av --CAINe--
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...