Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Nekte meg å bruke mine konf penger?


Anbefalte innlegg

Råderett over økonomiske midler vgml. § 33 første ledd.

 

«En mindreårig fylt 15 år råder selv over midler tjent ved egen virksomhet, eller som vergen eller noen annen har latt han få til egen rådighet.»

 

Når du har fått pengene kan de ikke nekte.

 

Men de kan selvsagt gjøre livet ditt skikkelig durt om du nekter å høre på dem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Penger du har fått i gave kan dei nok nekte deg å bruke dei.

 

Men dersom du tener dei selv gjennom til dømes ein sommerjobb kan du gjøre akkuratt som du vil. Mener dette også gjelder dersom du får penger i gave og dei som gir gaven seier klart i fra om at du kan bruke dei på kva du vil.

 

Men eg er ingen jurist så eg skal ikkje vere så veldig sikker

 

edit: formann var før meg :p

 

men for at du skal ha rådighet over penger du har fått må dei du har fått ha sagt at du skal bestemme over dei.

Endret av Painapple
Lenke til kommentar
Fikk 18 000 jeg...;)

 

Veldig takknemlig at mamma og pappa nekta meg å kjøpe en rå pc da (2 år sia), for jeg hadde tenkt til å svi av ca 15 000+++ :dontgetit:

 

Merker i dag at det er godt å ha 23 000 på konto...:) Selv om jeg fikk både lappen og bil i bursdagsgave...:D

 

En pc er noe du bruker kanskje i maks 2 år før den trenger å skiftes ut, og bare ved å bruke den i 1 år så har den omtrent falt 2/3 av innkjøpsprisen... :ermm: Er nå min mening da...:p

 

Men det hadde vært digg å ha en skikkelig kraftplugg... :new_woot:

 

Maks 2 år!? Min er snart 2 1/2 år gammel, og klarer forsatt de fleste spill på det høyeste eller nærmest høyest. Den skal holde 1 år til, minst!

Lenke til kommentar
Har foreldre rett til å NEKTE deg å bruke dine penger så lenge de står på en konto i ditt navn?

 

Jeg har så og si ikke brukt en krone av mine konfirmasjons penger og har lyst til å kjøpe en ny pc fordi min gamle er rævva rett og slett, har da foreldre lov til å NEKTE deg å bruke de?

 

- Hazi

det samme skjedde med meg også. fikk beskjed at disse pengene skulle jeg ha mens jeg studerte. vel nå studerer jeg og får fremdeles forbud av mine foreldre å bruke dem.

men så har jeg heller ikke noe enormt behov for å begynne med vill shopping og bruke alle pengene fortløpende.

Lenke til kommentar

At disse pengene skal være så kjekke å ha når man blir voksen er tullprat. Da er de uansett smårusk, og mesteparten av pengene man har da, går til nødvendigheter. Tror ikke de som gir konf-penger tenker at mottakeren får kjøpt masse brune bønner for dem. Bruk dem på noe gøy, det kan bli lenge til neste gang du har anledning til å svi av 20000 på noe du har lyst på.

Lenke til kommentar
At disse pengene skal være så kjekke å ha når man blir voksen er tullprat. Da er de uansett smårusk, og mesteparten av pengene man har da, går til nødvendigheter. Tror ikke de som gir konf-penger tenker at mottakeren får kjøpt masse brune bønner for dem. Bruk dem på noe gøy, det kan bli lenge til neste gang du har anledning til å svi av 20000 på noe du har lyst på.

 

Jepp, I second that! Det er smårusk når du blir voksen og får deg jobb og hus. Men da har du hauger med regninger å bruke pengene på istedet, så ja, det blir nok lenge til neste gang du bare kan svi av 20k på det du føler for :)

Lenke til kommentar
Lure foreldre, husker jeg brant 10 000 ganske kjapt. :p

 

Mine penger forsvant også ganske fort. Brukte faktisk 16.500kr av konf. pengene før konfirmasjonen til sykkel :) Nå er det absolutt null av de pengene jeg hadde.

 

Jeg er egentlig ganske glad for at jeg brukte dem.

Endret av Applebee
Lenke til kommentar
Har foreldre rett til å NEKTE deg å bruke dine penger så lenge de står på en konto i ditt navn?

 

Jeg har så og si ikke brukt en krone av mine konfirmasjons penger og har lyst til å kjøpe en ny pc fordi min gamle er rævva rett og slett, har da foreldre lov til å NEKTE deg å bruke de?

 

- Hazi

 

Jævli lurt å spare penga..Du får bruk for dem.. Brukte mine på bare dritt som ny TV, greit nok det, kjøpte meg skateboard (som jeg har mistet) og mye annet dritt...

Lenke til kommentar
Så klart, men nå går jeg ikke ut ifra at trådstarter har noen psykiske funksjonshemninger som ligger i grunn for at foreldrene kan nekte han dette.

 

Tarv har ingenting med funksjonshemninger å gjøre. Tarv kan best oversettes med "ens eget beste". Nektelse på bakgrunn i psykisk funksjonshemning har annen lovhjemmel.

Lenke til kommentar

Er ening med flere her at det er sjelden du kan spandere på deg morosaker til 20k, men ser også en grunn til å spare penga...:)

 

Nå har jeg skaffa meg bil, snart lappen, ikke jobb for øyeblikket, og har 12 500kr på konto...:p Føler at disse kommer til å flyge fort... :innocent:

Lenke til kommentar

Jeg mener at du skal få lov til å bruke de som du vil, med restriksjoner. Dvs. at du ikke bruker alt på PC for eksempel.

 

De pengene er smårusk når du får ordentlig jobb etter utdannelse.

Du vil være mer orientert om alt, og du vil ha MYE lettere for å spare og for å se hvor mye du kan og burde spare for å nå et mål, for eksempel nytt anlegg til stua, eller TV.

 

Nå er du 14-16 år, du går skole, du er med venner. Utnytt denne tiden sier jeg ;)

 

Når du blir voksen har du jobb, familie, og ikke tid til å spille med venner så mye lengre. Ikke før barna er så voksne at de tar er like gamle som du er nå. Og da tviler jeg på at du spiller så alt for mye..

Lenke til kommentar
Penger jeg tjener på jobb osv går til klær, musikk, kino, venner, treningstudio etc :p

 

Har ikke tid til å jobbe mer en jeg allerede gjør :o

 

Og har rundt 550.000 fra moren min døde til den slags....

 

hadde ikke tid til å logge inn :p

 

-HAZI

 

Det er rart at ingen har giddet å lese svaret fra trådstarter. Her skriver han at han har 550 000.- kroner i arv i tillegg til konfirmasjonspengene.

 

I hans situasjon så forstår jeg ikke hvorfor foreldrene hans nekter han å bruke konf.pengene.

Lenke til kommentar

Mulig at foreldrene prøver å lage et skikkelig menneske av trådstarter, en som skjønner verdien av penger og ikke bare sløser bort konfirmasjonspenger og arv på kort tid.

 

Om nå trådstarter hadde fått brukt konfirmasjonspengene til hva han ville (ny PC, beste av det beste, minst ytelse per krone.. standard kjøp for fjortiser med mye penger), og ikke lærte poenget med å spare eller bruke pengene fornuftig, og så fikk full tilgang til en halv million. Hva skjer så et par år frem i tid, når pengene er borte?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...