Gå til innhold

Rekkefølge på vannkjøling


Anbefalte innlegg

Lurer på hvordan dere vil anbefale å montere vannkjøling med en Eheim.

 

Som dette:

Pumpe - Radiator - CPU - Tank - Pumpe

Det vil si å suge vannet ut fra tanken, og "pushe" det gjennom systemet.

 

Eller:

Pumpe - Tank - Radiator - CPU - Pumpe

Det vil si å suge vannet gjennom systemet, og "pushe" det ut i tanken.

 

Har sett begge metoder anbefalt. Dersom jeg skal montere vannkjøling, vil jeg være sikker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv heller: Tank, Pumpe, CPU, Radiator, og så tilbake til Tanken.

 

En kamerat av meg har d slik og han sin CPU temp ligger på 30°C målt etter 1 times idle på en xp 2500+.

 

Han har i tillegg koblett GPU, NB og 2 HDD kjølere til Vannkjølings- settet, henholdsvis;

Tank, Pumpe, NB, CPU, GPU, HDD, HDD, Radiator og så til Tanken igjen.

 

 

MvH. DataChild

Lenke til kommentar
Som dette:  

Pumpe - Radiator - CPU - Tank - Pumpe  

Det vil si å suge vannet ut fra tanken, og "pushe" det gjennom systemet.

Dette er helt korrekt. CPU bør altid være etter radiator: Oppfylt.

Tank bør altid stå montert på sugesiden av en pumpe for uhindret vanntilgang: Oppfylt.

Lenke til kommentar

At radiator (helst) bør stå før CPU er det jo ingen tvil om. Det viktigste spørsmålet for meg er pumpa i forhold til tanken. Pumpa skal enten stå rett før eller rett etter tanken, og siden tanken fungerer som en buffer vil det avgjøre om pumpa suger eller dytter vannet gjennom systemet.

Lenke til kommentar
At radiator (helst) bør stå før CPU er det jo ingen tvil om. Det viktigste spørsmålet for meg er pumpa i forhold til tanken. Pumpa skal enten stå rett før eller rett etter tanken, og siden tanken fungerer som en buffer vil det avgjøre om pumpa suger eller dytter vannet gjennom systemet.

 

Vil ikke radiatoren ha større ned kjølings potensiale viss radiatoren kommer etter CPU? For Vannet fra tanken er jo bare litt over romtemp?

 

Føler dette utvikler seg til reneste høna eller egget! :-?

Lenke til kommentar

 

Vil ikke radiatoren ha større ned kjølings potensiale viss radiatoren kommer etter CPU? For Vannet fra tanken er jo bare litt over romtemp?

 

Føler dette utvikler seg til reneste høna eller egget! :-?

 

Radiatoren har best effekt der vannet er varmest. Siden pumpen i teorien kan adde litt varme, bør radiator stå etter siste vamekilde, og før den første del som skal ha best kjøling.

Men dette har vært opp flere ganger, og ja, jeg er helt enig, dette er og blir flisespikkeri.

Lenke til kommentar

Dette er ikke flisespikkeri. Jeg bryr meg ikke om radiatoren eller CPU-blokka. Det eneste jeg er interessert i å få vite er om Eheim pumpa skal suge eller dytte vannet. Tror ingen av dere som har svart til nå egentlig har forstått problemstillingen.

Lenke til kommentar
Dette er ikke flisespikkeri. Jeg bryr meg ikke om radiatoren eller CPU-blokka. Det eneste jeg er interessert i å få vite er om Eheim pumpa skal suge eller dytte vannet. Tror ingen av dere som har svart til nå egentlig har forstått problemstillingen.

 

Bare sørg for å montere pumpa den veien som gjør at den enheten som trenger mest kjøling får vannet først, dvs. cpu.

 

Er altså enig med DataChild:

Prøv heller: Tank, Pumpe, CPU, Radiator, og så tilbake til Tanken.

 

Jeg har mitt oppsett sånn, og har ingen problemer med det.

Lenke til kommentar
Dette er ikke flisespikkeri. Jeg bryr meg ikke om radiatoren eller CPU-blokka. Det eneste jeg er interessert i å få vite er om Eheim pumpa skal suge eller dytte vannet. Tror ingen av dere som har svart til nå egentlig har forstått problemstillingen.

 

La pumpa suge fra tanken. Som Artic skrev "Tank bør altid stå montert på sugesiden av en pumpe for uhindret vanntilgang".

 

 

JohndoeMAKT: Du kan jo alltids ha serie, men når du har dual ser det jo utvilsomt mye tøffere ut om du kjører CPU blokkene i parallell og i serie med northbridge. Kobler du i serie vil jo en CPU bli en anelse varmere enn den andre, men store utslaget er det jo ikke

Lenke til kommentar
Hvordan ville dere ha satt opp "kabling" for en maskin med to prosessorer, som også skal ha kjølt NB? Serie, parallell, dobbel parallell?

 

Jeg ville ha gjort det slik:

 

Radiator -> Split -> CPU1+CPU2 -> split "tilbake igjen" -> NB -> eventuell GPU -> pumpe -> Radiator ->

Lenke til kommentar
Som dette:

Pumpe - Radiator - CPU - Tank - Pumpe

Det vil si å suge vannet ut fra tanken, og "pushe" det gjennom systemet.

Dette er helt korrekt. CPU bør altid være etter radiator: Oppfylt.

Tank bør altid stå montert på sugesiden av en pumpe for uhindret vanntilgang: Oppfylt.

 

what else can I say? LØK!

Det er bare satt i en annen rekke følge

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...