Gå til innhold

Forelegg ved kollisjon


erlendo89

Anbefalte innlegg

Hei!

Tidligere i vinter så hadde jeg et uhell da jeg var ute og kjørte da jeg kjørte litt for nært bilen foran og han stoppet for en fotgjenger som skulle over veien. Jeg rakk ikke å stoppe siden det var småisete på veien. Det var jo ingen tvil om at det var min skyld, men da politiet kom så tok han førerkortet mitt seg. Dagen etter så ringte de fra politistajonen og sa at jeg skulle få tilbake førerkortet mot at jeg betalte et forelegg på 6000 kr.

 

Det jeg lurer på er om det er normalt at de gir så store bøter ved trafikkuhell som dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kunne jo blitt langt mer alvorlig enn det blei, så der kan du værra heldig. På den annen side, skjønner jeg ikke at politiet gidder å henge seg opp i sånne fille-saker, med mindre du har kjørt veldig u-forsvarlig. Har du vært uheldig å handla korekt der-etter, å ingen er skada å alle har kontroll på situasjonen, er det da helt unødvendig å ty tel forelegg å straff.

 

Men angående 6.000 kr, så er det ingen ting i forhold til hva vi yrkessjåfører er vant til. Er nok av eksempler om yrkessjåfører som har kjørt 4 timer og 39 minutter før de tar pause, istedefor 4 timer og 30 minutter som er det lov-pålagte. En slik affære koster mellom 15.000 og 30.000 kr, å da kan det jo diskuteres om det er no mer rekti enn eksemplet ditt? 9 minutter fra eller til..... Også er jo sattsene dobbelte igjen for overlast. En 3-aksla bil kjører lovlig med 19 tonn på bak-akslene (boggien). Er det svært glatt, så heiser du boggien i bratte bakker for å få bedre tak, slik at du får all vekta på EN aksel (lovlig last 11 tonn). Så du kan ha oppkjøring med sensor en dag, heise boggien i en bratt bakke, å få skryt for at du kan triksa å bruker de hjelpemiddlene du har til rådighet. Dagen etter står sensoren å har kontroll i samma bakken, du kommer med lastebil, heiser boggien, å får ei bot på 50.000 kr for å kjøre med 8 tonn overlast på den akslen som fortsatt er i bakken. Å det koster gjerne opp mot 10.000 kr hvis du har hengt opp wonderbauna dine feil, har feil avstand mellom markeringslysa, ulovlig forrurensende lys-pærer produsert i u-land, ulovlig ku-fanger, osv... Å kjører du på noen bakfra slik som du gjorde, ryker lappen på stedet, dermed ryker jobben også, å du blir annmeldt. Nok av yrkessjåfører som sitter i fengsel dømt for drap, mens den eneste feilen dem har gjort er å gå på jobben om mårran. Og med 10 timer på veien hver dag, er det fort gjort å komma borti no...

Endret av BECMST
Lenke til kommentar

Du får et forelegg for å ha brutt veitrafikklovens §3.

"Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret."

Dette er ikke unormalt dersom Politiet kobles inn ved kollisjoner.

Lenke til kommentar
Å det koster gjerne opp mot 10.000 kr hvis du har hengt opp wonderbauna dine feil, har feil avstand mellom markeringslysa, ulovlig forrurensende lys-pærer produsert i u-land, ulovlig ku-fanger, osv... Å kjører du på noen bakfra slik som du gjorde, ryker lappen på stedet, dermed ryker jobben også, å du blir annmeldt. Nok av yrkessjåfører som sitter i fengsel dømt for drap, mens den eneste feilen dem har gjort er å gå på jobben om mårran. Og med 10 timer på veien hver dag, er det fort gjort å komma borti no...

som yrkesjåfør forventes det en vis grad av kunnskap om lover og regler som er viktig i yrket ut over det som forventes av privatpersoner som kjøper en vanlig bil og kanskje er på veien i snitt 1-2 timer om dagen. Det forventes også at yrkessjåførene har respekt for slike regler som er beregnet på å gjøre arbeidsplassen dems trygg for dem som jobber der og andre som måte befinne seg rundt dere(dvs på veien og i nærheten av den). det er helt normalt i andre yrker så kan ikke se at det er andereldes for yrkesjåførene.

 

kan ikke se at det er galt at dere får ekstra trøkken for ulovlig lys, ku-fanger og lignende.

dog eksempelet ditt med fordeling av vekt over aksler er teit å bli tatt for, vel så lenge det ikke er problem for akselen å ta vekten og man ikke risikerer å ødelegge noe som gjør vogntoget til en hindring midt i veien.

Lenke til kommentar
Å det koster gjerne opp mot 10.000 kr hvis du har hengt opp wonderbauna dine feil, har feil avstand mellom markeringslysa, ulovlig forrurensende lys-pærer produsert i u-land, ulovlig ku-fanger, osv... Å kjører du på noen bakfra slik som du gjorde, ryker lappen på stedet, dermed ryker jobben også, å du blir annmeldt. Nok av yrkessjåfører som sitter i fengsel dømt for drap, mens den eneste feilen dem har gjort er å gå på jobben om mårran. Og med 10 timer på veien hver dag, er det fort gjort å komma borti no...

som yrkesjåfør forventes det en vis grad av kunnskap om lover og regler som er viktig i yrket ut over det som forventes av privatpersoner som kjøper en vanlig bil og kanskje er på veien i snitt 1-2 timer om dagen. Det forventes også at yrkessjåførene har respekt for slike regler som er beregnet på å gjøre arbeidsplassen dems trygg for dem som jobber der og andre som måte befinne seg rundt dere(dvs på veien og i nærheten av den). det er helt normalt i andre yrker så kan ikke se at det er andereldes for yrkesjåførene.

 

kan ikke se at det er galt at dere får ekstra trøkken for ulovlig lys, ku-fanger og lignende.

dog eksempelet ditt med fordeling av vekt over aksler er teit å bli tatt for, vel så lenge det ikke er problem for akselen å ta vekten og man ikke risikerer å ødelegge noe som gjør vogntoget til en hindring midt i veien.

detta kom fra en som ikke har peiling. Hadde du blitt stoppa i skive-kontroll en gang, hadde du garrantert forandra syn. Er forskjell på å kjøre rundt i et juletre fyllt av lys-kastere, og ha markeringslysa feil-montert fra fabrikken med en ulovlig avstand på 3 cm. Kontrolørene står med en bunke lov-bøker i hånda, å gir seg ofte ikke før dem finner no dem kan bøtlegga deg for. Er klart at sikkerhet er noe man skal ta alvorlig, men de bøtene yrekssjåfører ofte får, blir ofte ikke skrivi ut pga sikkerhet, men bare for å ha skrivi ut bøter. Å i en vanlig bedrift, koster det deg ikke 15.000 kr å ta lunsj-pause 10 over halv 12, istedefor halv 12. For min del kan du godt ta værstingene av yrkessjåfører å henge dem opp etter tommlene å flå dem levende. De er en skam for yrket å en trussel for trafikken. Men skill mellom forbrytelser å bagateller. forskjell på å kjøre 8 timer for lenge, å 10 minutter. Å det å misste ei hel måndes-lønn for en bagatell man ikke var klar over, er ikke mye morro. Å at en arbeider blir bøtlagt med hele måndeslønner for bitte små feil, skjer ikke i NOEN andre yrker.

Lenke til kommentar

vis lysene er feilmontert ved levering så er det da kjøpers ansvar å påpeke dette og få det rettet(er også av oppfatningen at slikt ikke skal skje i det hele tatt da det er ulovlig i norge så selgeren(hvis det er inorge det blir kjøpt) burde sørge for at det ikke skjer, men en yrkesjåfør burde virkelig gå så grundig til verks når de kjøper en trekkvogn at de er sikre på at alt er lovlig). uansett hvilken lys det er snakk om.

 

og når man vet at reglene håndheves slik så burde det være mulig i dagens samfunn med kartbøker og gps å planlegge kjøringen slik at man stopper helle 10 minutt før en 10 minutter etter.

 

dette blir for meg som å klage over at man blir tatt for å kjøre for fort.

Lenke til kommentar

Man trenger litt smidighet, absolutte regelryttere er verdiløse uansett når det kommer til slike ting som dette. uforutsette ting skjer og noen minutter over på kjøre og hviletiden bør være normal slakk. Norge er heller ikke så veldig bra på infrastruktur for og lette jobben for folk etter veien, lite skikkelige truckstops selv etter hovedveiene, få steder hvor man kan stå og hvile.

Holdningen er at man ønsker og få varene transportert, men helst ikke se heller høre de som transporterer.

Lenke til kommentar

Nettopp.

 

Å hva hjelper det at man har gps å kartbøker, når det står at det er en rasteplass der med plass tel et vogntog, når den plassen ikke er brøyta når du kommer dit? Da er den null verdt, å man må kjøre videre tel man finner no, eller eventuelt stoppe midt i veien. "det finnes ikke rasteplasser, den ene som fantes var ikke brøyta, ok, man legger skylda på sjåføren. Han fortjener ei bot på 15.000 kr". Og nei, man kan ikke gå rundt med linijal å måle tykkelse i vegger, avstand mellom markeringslys osv når man kjøper en lastebil. Man gjør en avtale med leverandør, å leverandøren sørger for at slike ting er i orden. Så får man lastebilen ferdig registrert, å man er fornøyd. Hva har det å si for trafikksikkerheten om det er en avstand på 150 eller 153 centimeter mellom markeringslysa?

Lenke til kommentar
vis lysene er feilmontert ved levering så er det da kjøpers ansvar å påpeke dette og få det rettet(er også av oppfatningen at slikt ikke skal skje i det hele tatt da det er ulovlig i norge så selgeren(hvis det er inorge det blir kjøpt) burde sørge for at det ikke skjer, men en yrkesjåfør burde virkelig gå så grundig til verks når de kjøper en trekkvogn at de er sikre på at alt er lovlig). uansett hvilken lys det er snakk om.

 

og når man vet at reglene håndheves slik så burde det være mulig i dagens samfunn med kartbøker og gps å planlegge kjøringen slik at man stopper helle 10 minutt før en 10 minutter etter.

 

dette blir for meg som å klage over at man blir tatt for å kjøre for fort.

Vet du egentlig hva du snakker om her? Tropper du opp med linjal den dagen du skal kjøpe bil for å måle avstanden i centimetre mellom samtlige lys? Jeg er enig i at en trekkvogn bør sjekkes godt før den tas i bruk, men det får da være grenser! Og med tanke på GPS, kart og planlegging av kjøring, hva skjer om man plutselig møter på en kø? Eller som BECMST sier, rasteplassen du skulle stoppe på ikke er brøyta?

 

Dette er IKKE det samme som å klage på en fartsbot! Da måtte i så fall boten bli gitt for 80,1 km/t i 80-sona, og som vi alle vet, det skjer ikke.

 

agvg har en god synsvinkel til denne saken.

Lenke til kommentar

ang lys er det ikke slik at et kjøretøy må være godkjent etter kjøretøyforeskriftene for å være registrert i Norge?

 

så vil jeg tro det er mulig for et transportfirma som skal kjøpe kjøretøy å ha klausul i kontrakt på at vis kjøretøyet får (forenklet?)forelegg for feil på originalbelysningen skal forelegget i sin helet betales av selger/selgersfirma og feilen utbedres.

ang ekstralys så er det ingen unnskyldning for meg at det er 3 cm feil.

 

unnsyldninger for ikke overholdt hviletid for meg er ekstremvær, ulykke eller annen uforutsett hendelse som gjør at det er umulig å kjøre veien.

 

slik som jeg ser trekkvogner og hengere parkert rundt E18/E39 og lokale riksveier jeg kjører på ser det ikke ut til at sjåfører har problemer med å ta seg til rette(noe jeg ikke klager på fordi jeg vet at det er så stive regler på dette).

 

Og når jeg kjøper bil så spør jeg selger om bilen følger norsk lov på de forskjellige punktene den skal dette. sender så bilen på NAF test for gjennomgang og sørger til slutt på å få det i kontrakten at bilen er i forskriftmessig stand ved salg.

så vet jeg også såpass om reglene som gjelder for en personbil at jeg har rimelig kontroll på hva som er ulovlig og hva somer lovlig på bilen.

 

jeg mener det er som å klage på en fartsbot fordi du vet det er ulovlig å kjøre slik men gjør det like vel. og vet du det ikke så burde du vist det.

Lenke til kommentar
(...)så vil jeg tro det er mulig for et transportfirma som skal kjøpe kjøretøy å ha klausul i kontrakt på at vis kjøretøyet får (forenklet?)forelegg for feil på originalbelysningen skal forelegget i sin helet betales av selger/selgersfirma og feilen utbedres.

ang ekstralys så er det ingen unnskyldning for meg at det er 3 cm feil.

 

unnsyldninger for ikke overholdt hviletid for meg er ekstremvær, ulykke eller annen uforutsett hendelse som gjør at det er umulig å kjøre veien.

 

(...)

 

jeg mener det er som å klage på en fartsbot fordi du vet det er ulovlig å kjøre slik men gjør det like vel. og vet du det ikke så burde du vist det.

Hadde jeg vært forhandler, hadde jeg i alle fall ikke skrevet under på en slik avtale. Forhandler har ingen oversikt over hva eier av trekkvogn gjør med den etter at kjøpet er gjennomført. "Jeg har da ikke rørt den lykta... Send det til min forhandler!" Du skjønner at det ikke kan fungere på denne måten.

 

Angående hviletid er vi tilsynelatende enige, her bør skjønn utvises.

 

Det er ikke sikkert at man alltid er klar over at noen har kommet borti et ekstralys eller lignende, og kanskje flyttet det noen cm, satt det ut av posisjon, hva som helst. Du sier at du er godt opplyst om lovverket for personbiler, og jeg tviler ikke. Mener du da at du skal få bot på 15.000 kr dersom noen kommer borti tusenmetrene du har montert (et tilfeldig eksempel på ekstrautstyr) og flyttet dem et par cm ut av posisjon? Det er ikke sikkert at du merker noe til det... Det blir noe helt annet enn å kjøre 20 km/t for fort, noe man selvsagt er klar over at man gjør.

Lenke til kommentar

da ville jeg sagt forhandleren er useriøs. det er så enkelt som å ta bilder av kjøretøyet ved overlevering.

 

vis noen kommer borti et ekstralys og det flyttes noen centimeter vil jeg si at det lyset ikke var forsvarlig festet til å begynne med.

så er det jo slik at man skal (egentlig)gå over kjøretøyet man kjører (både som privatperson og yrkesjåfør) og sjekke at det er i forskriftmessig stand før man kjører med det.

det burde være mulig å se en lykt som har flyttet på seg. dog skal det sies jeg har aldri hørt om en lykt som har flyttet på seg, men lest et par artikler og opplevd langs veien at det er mange som yrkesjåfører som har en forkjærlighet for markeringslys ofte i ulovlige farger forran på bilen.

 

 

tror forresten vi er veldig off topic.

Lenke til kommentar
da ville jeg sagt forhandleren er useriøs. det er så enkelt som å ta bilder av kjøretøyet ved overlevering.

 

vis noen kommer borti et ekstralys og det flyttes noen centimeter vil jeg si at det lyset ikke var forsvarlig festet til å begynne med.

så er det jo slik at man skal (egentlig)gå over kjøretøyet man kjører (både som privatperson og yrkesjåfør) og sjekke at det er i forskriftmessig stand før man kjører med det.

det burde være mulig å se en lykt som har flyttet på seg. dog skal det sies jeg har aldri hørt om en lykt som har flyttet på seg, men lest et par artikler og opplevd langs veien at det er mange som yrkesjåfører som har en forkjærlighet for markeringslys ofte i ulovlige farger forran på bilen.

 

 

tror forresten vi er veldig off topic.

Veit du egentlig hva markeringslys er i det heletatt??? Det er de påbudte lysa som endten er på taket, eller på siden av bilen, for å markere høyde, lengde og bredde. Ting med dem kan være så enkle som at man en verksted-mann som er med på å montere feks påbygg, finner det mer hensiktsmessig å montere dem 3 cm en vei i forhold til regelboka av ukjente årsaker, å gjør det uten å spørra seg stort rundt. Er ingen som vil se at dem er 3 cm feilplassert på en 14 meter lang henger, før kontrolletaten kommer med målebåndet sitt. å DET er flise-spikking på høyt nivå, MEN det skjer. Å slike ting syns ikke jeg er verdt bøter i den pris-klassen. Kan sammenliknes med at arbeidstilsynet kommer inn på ett offentlig kontor, å gir alle som har det rotete på skrivepullten sin, ei bot på 20.000 kr hver. Har også kontroller hvor dem teller antall pigger i dekka på tung-bilene. by-busser og utrykkningskjøretøy har lov å ha 230 pigger i hjula, mens en tankbil som kjører konstant rundt på blank-pollerte nord-norske eller vestlandske is-veier med 40.000 liter drivstoff, har kun lov å ha 130. Og ei ulykke med tankbil innvolvert er som kjent ganske dyrt, å 40.000 liter propan som eksploderer eller lekker ut, gjør ikke saken no bedre. Vil det at man utruster seg BEDRE, nettopp for å minnske rissikoen for ulykker, stride mot trafikk-sikkerheten og fortjene bøter i kjempe-klassen?

At yrkessjåfører som andre folk får bøter når de gjør samma feil, er greit. Men syns ikke det er rekti at samma feil skal gi 3 ganger så høy bot, samtidig som at det blir plukka ut egene feil til yrkessjåfører bare for at dem skal få bøter. Var en som fikk ei bot på 17.000 kr for noen år siden, fordi han mangla kjøre-skiver for den uka han var i syden... I følge kontroll-etaten skulle han reist hjem hver dag å fyllt ut og avslutta ei skive, for så å dra telbake på ferie....

Lenke til kommentar

ja jeg vet hva markeringslys er.

 

For meg så er det helt utrolig at det tydligvis ikke finnes en eneste person i transportbransjen som kontrollerer at ting er gjort etter lovverket. vel slik du fremstiller det er folk mest opptatt av å gjøre det de mener er greiest ang lys og slikt ikke det som står. ja da er det ikke rart ting blir ulovlig.

 

ang piggdekk og slikt, ja staten har sikkert en veldig (u)fornuftig grunn til denne avgjørelsen, jeg har ikke satt meg inn i begrunnelsen for dette. har du? hva gjør du med saken? ja du føler deg sikkert mye mindre sikker med færre pigger på dekkene men frem til reglene blir endret så kan du velge å bevist bryte reglene eller kjøre mer hensynsfult og bruke litt lengre tid kanskje.

 

 

det er helt tydelig jeg har truffet en nerve her og vi er langt off topic på denne meningsutvekslingen. tingen her er jeg har min mening og du/dere har din/deres mening. jeg vil ikke lengre svare på dette off-topic emnet i denne tråden.

Endret av stich_it
Lenke til kommentar
da ville jeg sagt forhandleren er useriøs. det er så enkelt som å ta bilder av kjøretøyet ved overlevering.

 

vis noen kommer borti et ekstralys og det flyttes noen centimeter vil jeg si at det lyset ikke var forsvarlig festet til å begynne med.

så er det jo slik at man skal (egentlig)gå over kjøretøyet man kjører (både som privatperson og yrkesjåfør) og sjekke at det er i forskriftmessig stand før man kjører med det.

det burde være mulig å se en lykt som har flyttet på seg. dog skal det sies jeg har aldri hørt om en lykt som har flyttet på seg, men lest et par artikler og opplevd langs veien at det er mange som yrkesjåfører som har en forkjærlighet for markeringslys ofte i ulovlige farger forran på bilen.

 

 

tror forresten vi er veldig off topic.

Ja, vi er veldig off topic, men dette velger jeg likevel å kommentere da du tydeligvis ikke forstår poenget som ble satt fram i utgangspunktet.

 

Useriøse forhandlere? Ok, pek på ÉN forhandler som gjør nettopp dette. Jeg venter i spenning.

 

Med forskriftsmessig montering av lys skal det ikke veldig mye til for at det likevel flytter seg ut av posisjon. Nå var det snakk om markeringslys i utgangspunktet, så mitt eksempel med tusenmetere er noe abstrakt i dette tilfellet. Poenget er at det ikke skal mye til for å vippe noe ut av posisjon. Da er det tullete at man skal blø 15.000 kr for at noen har kommet borti noe, et vennlig tips om at noe står galt er derimot helt greit. Og jeg vil spørre deg, sjekker du bilen din HVER gang før du begynner å kjøre? I så fall hører du til minoriteten i denne sammenhengen.

 

Forkjærlighet for markeringslys er dumt, men så er det heller ikke det vi diskuterer.

Lenke til kommentar

Til yrkessjåførene her i tråden:

 

§ 23. Ansvar for kjøretøyets stand m.m.

 

Før kjøringen begynner, skal føreren forvisse seg om at kjøretøyet er i forsvarlig og forskriftsmessig stand og at det er forsvarlig og forskriftsmessig lastet. Han skal sørge for at kjøretøyet også under bruken er i forsvarlig stand og forsvarlig lastet.

 

Eier av kjøretøy eller den som på eierens vegne har rådighet over det, plikter å sørge for at kjøretøyet ikke brukes dersom det ikke er i forsvarlig stand.

 

I vegtrafikkloven står det klart og tydelig at det er føreren som skal forvisse seg om at kjøretøyet er i forsvarlig og forskriftsmessig stand både før kjøringen begynner og under selve kjøringen.

 

Dere får enten gjøre noe for å forandre loven, eller innrette dere etter lovverket og slutte med sytingen.

 

Kan dere forresten hoste fram noen retningslinjer som gir anledning til å gi en sjåfør forelegg oppi titusenkronersklassen for slike ting dere prater om?

Lenke til kommentar
Til yrkessjåførene her i tråden:

 

§ 23. Ansvar for kjøretøyets stand m.m.

 

Før kjøringen begynner, skal føreren forvisse seg om at kjøretøyet er i forsvarlig og forskriftsmessig stand og at det er forsvarlig og forskriftsmessig lastet. Han skal sørge for at kjøretøyet også under bruken er i forsvarlig stand og forsvarlig lastet.

 

Eier av kjøretøy eller den som på eierens vegne har rådighet over det, plikter å sørge for at kjøretøyet ikke brukes dersom det ikke er i forsvarlig stand.

 

I vegtrafikkloven står det klart og tydelig at det er føreren som skal forvisse seg om at kjøretøyet er i forsvarlig og forskriftsmessig stand både før kjøringen begynner og under selve kjøringen.

 

Dere får enten gjøre noe for å forandre loven, eller innrette dere etter lovverket og slutte med sytingen.

 

Kan dere forresten hoste fram noen retningslinjer som gir anledning til å gi en sjåfør forelegg oppi titusenkronersklassen for slike ting dere prater om?

 

Veldig lett å komma med sånnt når man aldri har kjørt lastebil før. Finnes ikke EN ENESTE lastebilsjåfør her i landet, som ikke har gjort seg tel forbryter noen gang. Jeg hakke peiling på hvor polti å vegvesen får summene sine fra, jeg veit bare at de blir gitt tel yrkessjåfører. Et eksempel er en tipp-bil-eier fra Skjeberg, som nylig fikk 17.000 kr i forelegg for å ha tatt 32 minutter matpause, istedefor de lovpålagte 45 minuttene. Ok, det er et regel-brudd, men er ikke snakk om at det er et brudd i den pris-klassen. Var også en svenske som hadde vært på verksted å montert ekstra 1000-metere, fikk det godkjent, vogntoget gikk i mellom EU-kontroll uten annmerkinger, og SÅ blei han stoppa på vegen. hva var galt? JO, vogntoget var 25 centimeter for LANGT. Istedefor 24 meter, hadde 1.000-meterne gjort at vogntoget blei blei 24 meter og 25 centimeter. Å det er jo livs-farlig :O Men for all del...slikt fortjener ei KJEMPE-bot. Men hvorfor? Verkstedet sa alt var i orden, bilen fikk papirer på at det var i orden, dem som EU-godkjente den skreiv under på at det var i orden, å hva får deg da tel å tru at en sjåfør skal begynne å tenke på at akkurat DET kan værra ulovlig når han kjører, når han har SÅ mye papirer å bekreftelser på at det rekti? er jo en million detaljer på et vogntog, å hva er sannsynligheten for at en sjåfør går i mellom alle dem hver gang han skal ut å kjøre?

 

Og den loven, tolker du feil. Når en sjåfør skal passe på at kjøretøyet er i forsvarlig å forskriftsmessig stand, skal han før han begynner sjekke at alle lysa virker, at det er olje, kjølevæske, kjettinger, dekk-mønster, at lasta er sikkra, at det ikke er overlast og at kjennetegna reingjort. Han skal IKKE gå rundt med målebånd å måleapparater å ta en grundigere kontroll enn EU-kontroll, slik du tydligvis mener. Grundigere enn å sjekke at last og lys er i orden, er det "arbeidsgiver eller den som har annsvaret for bilen", som skal gjøre. DVS at i hvert firma så har man som regel EN person som er annsvarlig for kjøretøy-parken. Han skal sørge for at servicer blir gjennomført, EU-kontroll blir tatt, å at bilen kommer på verksted hver gang den er ødelagt. Og verkstedet igjen, har annsvaret for at service blir utført på forskriftsmessig måte. En sjåfør har på ingen måte mulighet tel å kontrolere at service er gjort i henhold tel forskriftene. Han skal kontrolere at feks "2 stk nye 1000 metere er montert", men absolutt ikke trenge noen juridisk utdannelse for å se om han finner slike "feil" en kontrolør fra vegvesnet ville gjort.

 

Og angående å rette seg inn etter loven....trur du man ØNSKER å bli forbryter? er bare at lastebilsjåfør å forbryter desværre er synonymer. Drar igjen opp eksemplet med rasteplasser: Du som sjåfør har planlagt ruta di. Du skal ta døgn-hvilen din mellom namsskogane vinterstid og har planlagt å kjøre akkurat 3 timer å 50 minutter, før du har et passelig sted å ta pause. det er et trafikk-uhell på veien, så du blir stående å stange i kø i 40 minutter før du kan kjøre igjen, å når du endelig er framme, er ikke rasteplassen brøyta. Neste stopp er en halvtime lenger fram, men du har bare 10 minutter kjøre-tid igjen. Hva gjør du? Er slike situasjoner som gjør at man blir dømt til å bryte regelverket og dømt tel å værra kjeltringer. Du har jo planlagt ruta di, du hadde planlagt hvor du skulle ta pause, du hadde planlagt god sikkerhetsmargin, men desverre skjer det ei u-forutsett trafikk-ulykke, å rasteplassen din hadde ikke vegvesnet penger tel å brøyte. Å slikt skal koster DEG som sjåfør fra 15.000 -30.000 kr. Hva skulle du gjort annerledes? Akkurat....ingen ting....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...