Gå til innhold

Forelegg på 4000 ?


Anbefalte innlegg

I fjor var jeg innblandet i et trafikkuhell. Jeg oppdaget for sent en bil som hadde stoppet opp/holdt på å bremse ned for en bil som skulle kjøre ut på veien fra høyre. Bilen foran meg hadde ikke vikeplikt, men stoppet likevell. Dette endte med at jeg kjørte i bak, tross nedbremsing. Det ble mest materielle skader på bilen jeg kjørte. Bilen foran fikk bare noen skrammer. Politiet og sykebil kom. Tydligvis hadde personen i bilen som skulle til å kjøre ut ringt etter dem. Personen i bilen jeg traff, mener jeg fik litt nakkesleng. Hun tok de med til sykehuset bare for sikkethets skyld. Jeg tok selvsagt på meg skylden. Kjører en i noen bakfra så har en selv skylden. Men...

..nå 7 måneder senere får jeg et brev fra politiet med et forelegg på 4000 kr!!!

Utdragfra brevet:

Vedtrafikkloven § 31 første ledd jf 3:

for å ha overtrådt bestemmelsen om at enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes og slik at annen trafikk unødig blir hindret elelr forstyrret.

 

Dette skjønne jeg ikke. Hvorfor får jeg nå en bot for det som skjedde. Saken ble aldri anmeldt. Jeg ordnet opp i saken med personen i den andre bilen 2 dager etter uhellet når det gjalt forsikringspapirer og hvem som hadde skylden, ufylte skademelding. Politiet tok selvsagt en forklaringfra meg. Men hvordan kan de gi meg bot da. Politiet var ikke til stede å så hendelsen...

Jeg skjønner ikke no. På hvilket grunnlag kan de sende meg en bot på 4000 ??

Endret av Fly_by_Night
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Politiet har vel anmeldt deg da, og en politijurist har funnet ut at du har brutt vegtrafikkloven §3 (noe du må ha gjort da du kjørte i bilen foran). Du skal være gla du ikke mista førerkortet i samme slengen

Å miste førekortet er vel litt drøyt. Da skal det ha vært en alvorlig påkjørsel bakfra.

 

Men det jeg reagerer på er at de uten å ha sett hendelsen kan straffe meg. Jeg hørte aldri noe mer fra politiet etter å ha snakket litt med dem og forklart hva som skjedde, rett etter hendelsen. De kunne godt ha fortalt meg at "du kommer nok til å få en bot for dette. Det er det som er så rart.

Hadde ikke politiet blitt tilkalt hadde jeg sluppet bota. Slike uhell som som dette skjer så å si hver dag. Det er en av de mest vanligste trafikkuhellene.

Det er vel utrykkninga jeg betaler for...

Endret av Fly_by_Night
Lenke til kommentar
Politiet har vel anmeldt deg da, og en politijurist har funnet ut at du har brutt vegtrafikkloven §3 (noe du må ha gjort da du kjørte i bilen foran). Du skal være gla du ikke mista førerkortet i samme slengen

Å miste førekortet er vel litt drøyt. Da skal det ha vært en alvorlig påkjørsel bakfra.

 

Men det jeg reagerer på er at de uten å ha sett hendelsen kan straffe meg. Jeg hørte aldri noe mer fra politiet etter å ha snakket litt med dem og forklart hva som skjedde, rett etter hendelsen. De kunne godt ha fortalt meg at "du kommer nok til å få en bot for dette. Det er det som er så rart.

Hadde ikke politiet blitt tilkalt hadde jeg sluppet bota. Slike uhell som som dette skjer så å si hver dag. Det er en av de mest vanligste trafikkuhellene.

Det er vel utrykkninga jeg betaler for...

 

Du kræsja. Du avga forklaring på stedet til politiet og erkjente det straffbare forholdet. De gir deg et forenklet forelegg, som du kan velge å ikke vedta. Dersom du ikke vedtar, blir det straffesak. Valget bør være enkelt. Slutt å sutre, du veit jo at du dreit deg ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...