Gå til innhold

"SV vil avvikle alternative skoler" - Et godt forslag?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men har ikke Steinerskolen et delvis religiøst grunnlag? Tror de ikke på alle mulige slags overnaturlige skrøner og bruker det i undervisningen?

 

Ikke så vidt jeg vet. Eurytmien er vel det nærmeste de kommer, men det er mer sånn hippie-get-in-touch-with-yourself crap enn det er religiøst. Hvis det er noe annet du tenker på får du utdype.

Lenke til kommentar

Skjønner. Nei, såvidt jeg har skjønt er det ikke basert på overtro. Det virker litt new-age, men ikke sånn "healingkrystaller" new-age, men sånn "nå skal vi synge og danse og være venner" new-age. Har dog aldri gått på steinerskole, så kan ikke helt bekrefte. Mamma har en venninne som er steinerlærer, og hun prøvde å forklare det for meg en gang, men det er en stund siden. og for å være ærlig fulgte jeg ikke helt med.

Lenke til kommentar

En kompis av meg gikk på Steinern, og der ble du spytta på om du ikke tilhørte en av disse sosiale gruppene:

 

-Blitzere

-Rød Ungdom-/Leninist-Marxist-/Revolusjonær Kommunistisk Ungdom-/Tjen Folket-/Natur og Ungdom-folk

-Emo's, headbangers, metalheads og hippies.

-Kunstnere

osv.

 

Mao. en rekruttskole for NKP, Rødt og SV...

Lenke til kommentar

På den skolen jeg gikk var det klare venstrevridde holdinger, det var ikke noe offisiel policy fra skolen, men den hadde bare blitt sånn, det var disse type folka som søke seg til skolen.

Jeg ble sett på som den høyrevridde selv om jeg er en ærke sosialsik.

Skolen hadde et VELDIG godt miljø, det var ikke noe mobbing,(jeg kødder ikke, det var det ikke), Alle folka hadde så forskjellige klesstiller og musikk smak osv. at det ville være umulig å drive å mobbe folk for noe som helst.

Lenke til kommentar
På den skolen jeg gikk var det klare venstrevridde holdinger, det var ikke noe offisiel policy fra skolen, men den hadde bare blitt sånn, det var disse type folka som søke seg til skolen.

Jeg ble sett på som den høyrevridde selv om jeg er en ærke sosialsik.

Skolen hadde et VELDIG godt miljø, det var ikke noe mobbing,(jeg kødder ikke, det var det ikke), Alle folka hadde så forskjellige klesstiller og musikk smak osv. at det ville være umulig å drive å mobbe folk for noe som helst.

 

Hehe, ja, han ble vel ikke regelrett mobba da. Men, blandt annet hadde de "skolevalg" altså at man skulle stemme på partiene, og da stemte han på FRP. Det viste seg å være den eneste stemmen for det partiet. Og da stemmene ble offentliggjort kan jeg love deg det ble lynsjestemning hos de verste på "venstresia" "Hvem i HELV*** har stemt det partiet hvis navn ikke må nevnes osv!!?"

Lenke til kommentar

Under skolevalget, kom han ene karen fra unge høyre(tror han er i moder partiet nå)

Han var spenstisk, han viste akurrat hva slags folk som var på skolen, men han kom og snakket bra for seg, men når skolevalget var over hadde han vel 5 stemmer eller noe, frp hadde 10 stemmer, mens ap og sv og NKP hadde noe som 110 stemmer

Lenke til kommentar
Hvis de er bekymret for at ikke de som går på alternative/private/religiøse skoler får god nok utdanning, så må de stramme inn på de aktuelle punktene i lovene som gjelder for disse skolene. Å forby dem kan de ikke uten å fremstå som totalitære. SV får nok stor velgerflukt ved neste valg.

Problemet er ikke at man ikke er god nok, altså at man ikke får inn kunnskap på skolen. Problemet er at skolen skal være et sted hvor alt man får vite er riktig. Man skal lære å bli skeptisk og ikke ta alt for god fisk, det er klart at enhver lærer kan forsnakke seg, men ingen av lærerene skal gå aktivt inn for å lure elevene. Det er nettopp dette en religiøs skole gjør, de blander religion og fakta på en måte som kan gjøre det vanskelig for barna å skille de to. Man kan gjerne lære OM religion, da det er en gigantisk del av det som har formet verden slik den er nå, men når man forsøker å misjonere i en skole - det ene stedet hvor man skal være fri for indoktrinering og hvor kunnskap, ekte kunnskap, skal stå i fokus - da skaper man problemer. Det er jeg absolutt imot, barn må ha ett sted hvor de kan stole på at det de lærer er basert på kunnskap og ikke tro. De får det ikke fra foreldrene eller media eller venner, men skolen er et fristed.

Lenke til kommentar
En kompis av meg gikk på Steinern, og der ble du spytta på om du ikke tilhørte en av disse sosiale gruppene:

 

-Blitzere

-Rød Ungdom-/Leninist-Marxist-/Revolusjonær Kommunistisk Ungdom-/Tjen Folket-/Natur og Ungdom-folk

-Emo's, headbangers, metalheads og hippies.

-Kunstnere

osv.

 

Mao. en rekruttskole for NKP, Rødt og SV...

 

Hehe, dette kjenner jeg igjenn og jeg er nylig ferdigutdannet steinerelev så det er sagt.

 

Problemet er ikke at man ikke er god nok, altså at man ikke får inn kunnskap på skolen. Problemet er at skolen skal være et sted hvor alt man får vite er riktig. Man skal lære å bli skeptisk og ikke ta alt for god fisk, det er klart at enhver lærer kan forsnakke seg, men ingen av lærerene skal gå aktivt inn for å lure elevene. Det er nettopp dette en religiøs skole gjør, de blander religion og fakta på en måte som kan gjøre det vanskelig for barna å skille de to. Man kan gjerne lære OM religion, da det er en gigantisk del av det som har formet verden slik den er nå, men når man forsøker å misjonere i en skole - det ene stedet hvor man skal være fri for indoktrinering og hvor kunnskap, ekte kunnskap, skal stå i fokus - da skaper man problemer. Det er jeg absolutt imot, barn må ha ett sted hvor de kan stole på at det de lærer er basert på kunnskap og ikke tro. De får det ikke fra foreldrene eller media eller venner, men skolen er et fristed.

 

Altså steinern bygger jo på Rudolf Steiners filosofi, og han trodde på mye rart som du finner igjen i new age feltet. Dette fører til at all lærerne i steinermiljø som oftest tror på litt av hvert som ikke er vitenskapelig akseptert og mange er religiøse altså de er med i kristendomssamfunnet (Steinerkirken). Mange av elevene fra steinern konfirmerer seg i denne kirken istede for både vanlig kristlig og borgelig.

Det er helt klart at steinerskolens holdninger smitter over på elever som går der. Jeg sto helt alene i min klasse om å kjempe for vitenskapelige holdninger og kritisk tenkning. Det er ofte slik at elevene som går der blir veldig påvirket av foreldre som er veldig antroposofiske (steinerske) av seg, for eksempel folk som ikke vil ha tv og data i hjemmet. Men det er også mange vanlig studenter og det blir vel fler av dem.

Steinerskolen proklamerer vel først og fremst spirituelle og kunstneriske holdninger som ikke holder vann og de er opptatt av å redde alt fra jorden til barn i afrika. Men de tar seg aldri bryet med å spørre seg hvorfor så det blir bare en evindelig klaging over hvor grusomt alt er, men ingen smarte metoder for å oppnå forandring eller finne ut om det de mener er riktig eller ikke. Ikke veldig vitenskapelige holdning altså. Men det mangler jo i hele befolkningen. Så du kunne vel bare si at steinerne er litt gammeldagse og prøver å beholde de feilende verdiene sine.

Du finner ivertfall ikke mange lærer som bruker ord som personlighet, bevisthet og lignende istede for sjel for å være objektiv.

Lenke til kommentar
Hehe, dette kjenner jeg igjenn og jeg er nylig ferdigutdannet steinerelev så det er sagt.
Altså steinern bygger jo på Rudolf Steiners filosofi, og han trodde på mye rart som du finner igjen i new age feltet. Dette fører til at all lærerne i steinermiljø som oftest tror på litt av hvert som ikke er vitenskapelig akseptert og mange er religiøse altså de er med i kristendomssamfunnet (Steinerkirken). Mange av elevene fra steinern konfirmerer seg i denne kirken istede for både vanlig kristlig og borgelig.

Er det ikke litt merkelig med til dels venstreekstreme ideologier kombinert med til dels fundamentalistisk kristentro? Trodde venstresiden som regel var ateister.

 

Når det er sagt er det vel rødvinstantene som er de største fans av programmer som den sjette sans og annet vissvass...

 

Steinerskolen proklamerer vel først og fremst spirituelle og kunstneriske holdninger som ikke holder vann og de er opptatt av å redde alt fra jorden til barn i afrika. Men de tar seg aldri bryet med å spørre seg hvorfor så det blir bare en evindelig klaging over hvor grusomt alt er, men ingen smarte metoder for å oppnå forandring eller finne ut om det de mener er riktig eller ikke. Ikke veldig vitenskapelige holdning altså.

Høres ut som det typiske tilfellet der man skal være så brennende opptatt av noe, og man skal liksom ha riktige holdninger. Men man tenker aldri gjennom holdningene sine, og om ideologien man forfekter faktisk fungerer!

Lenke til kommentar

Jeg er imot religiøse skoler, så derfor synes jeg dette er et godt forslag. Alle mennesker har bare godt av å omgås hverandre, så hvorfor skal enkelte grupper bare være sammen med de som har samme syn som seg selv? Jeg tror ikke det er sunt. Man mister respekten for andre folk, også mye lærdom som de kunne delt med deg.

 

Ofte er det slik at det er foreldre som velger å sende barna sine på disse privatskolene før de er gamle nok til å ha en egen fornuftig mening. Dette er helt feil! Barna blir hjernevasket og faller utenfor det offentlige systemet, noe jeg umulig ser på som en fordel. Barna vil ikke bli i stand til å ha et eget synspunkt når det gjelder religion og lissyn, nettopp fordi foreldrene sendte dem til en skole hvor det bare var en religion å velge. Det ødelegger dem.

Jeg sier ikke at det trenger å være slik, bare at det lett kan skje.

Lenke til kommentar
Men har ikke Steinerskolen et delvis religiøst grunnlag? Tror de ikke på alle mulige slags overnaturlige skrøner og bruker det i undervisningen?

 

Rudolf Steiner var ganske begravet i sine egne "klarsyn" og okkultisme. Det lukter new-age lang vei av bevegelsen han startet (jeg får virkelig assosiasjoner til Ron Hubbard og Joseph Smith)

 

Men hvor mye av dette som per i dag undervises i Steinerskolen vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Under en av demonstrasjonene mot overgrepene i Scientologikirken i fjor (den med sjørøvere, se http://bramseil.org) så traff vi på en person som hadde gått på steinerskole og var veldig skeptisk til antroposofien. Denne personen anbefalte http://www.steinerkritikk.no/

Jeg har ikke satt meg grundig nok inn i Steiner-universet, men Steinerskolen ville blitt rammet av SV sitt forslag.

 

Ensretting og tanken om at alle skal presses til å være like, det liker jeg ikke. Vi skal ha likhet i rettigheter og plikter, men enn så lenge lever vi i et fritt land. Som jeg sa får man gjøre endringer i lovene som gjelder for friskoler hvis man mener at utdannelsen deres er for dårlig. Nasjonale prøver har fått mye syt, men det er en av tingene som kan være med på å sette en standard.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Syns det er bedre med religiøse skoler slik at de offentlige skolene ikke trenger å være så jævlig nøytrale til alt mulig fordi de må ta hensyn til andre sin religion.

Det er vel viktigere at barna til de religiøse lærer om religion på en nøytral måte framfor at de lærer matte i første time, biologi i andre time og at Gud er allmektig før matpausen, uten at det er et skille mellom hva som er fakta og hva som er tull.

Lenke til kommentar
Jeg er skuffet over landsstyret til sv.

Fordi de vingler som en nitti åring på en skrævarokk i denne saken eller fordi de generelt ikke klarer å finne rumpa si med kart?

 

Denne regjeringen har virkelig hatt mye "et skritt frem og to tilbake" politikk.... :no: De vingler hit og dit og påstår samtidig hardnakket at politikken deres er klar som glass... Farget glass må det være.... misfarget kanskje? Har de noensinne klart å få frem EN (1) sak de IKKe har dementert og gått tilbake på i etterkant? :eek:

 

Jøss, politikkere i disse partiene klarer jo ikke engang å bestemme seg for hvem ben de skal stå på og disse skal "styre" landet? He he, vet ikke jeg, tror det er MEGET greit at vi har et såpass åpent styre som vi har, da dette har medført at vi fikk stoppet den latterlige ideen at religion IKKE skulle være lov å kritisere og den like latterlige hijab saken... (Ser i avisa at en sikh med turban søker om å få bruke dette latterlige hodeplagget i politiet... Han tror visst at de går med på tørkle hoder i politiet når slør damer ble nektet :roll: . Som politi mesteren i Oslo sa, "Det er ingen menneske rett å bli politi..." he he...)

Hadde dette vært et land med lukket politikk hadde vi ikke fått stoppet disse sinnsvake forslagene... Men på den andre siden, hvis vi ikke var blitt styrt av noen vingle**ter av noen politikkere hadde vi jo heller ikke vært nødt til å stoppe dem, da hadde de tenkt sjæl.... :roll:

 

 

:)

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...