Gå til innhold

"SV vil avvikle alternative skoler" - Et godt forslag?


Anbefalte innlegg

SV vil avvikle alternative skoler!

SV går inn for å legge ned alle skoler som utgjør et pedagogisk og religiøst alternativ.

 

Forslaget ble vedtatt på partiets landsmøte i Bergen søndag formiddag.

 

Kun offentlig skole

 

SVs nye partiprogram slår fast at barn som har behov for alternativ pedagogikk skal få det i den offentlige skolen. På sikt vil derfor partiet legge ned alle skoler som utgjør et pedagogisk og religiøst alternativ.

 

Vedtaket er i strid med den nåværende regjeringens politikk og med et bredt forlik med Stortinget som sikret fremtiden for private alternativ til den offentlige skolen.

 

Flertallet i landsstyret ønsket at SVs nåværende politikk med krav om strengere retningslinjer og kontroll med religiøse og pedagogiske alternativer, skulle føres videre, men landsmøtet valgte å skjerpe tonen.

 

Solhjell sier at vedtaket ikke betyr at SV sier nei til Steinerskoler og andre pedagogiske alternativ, men han understreket gang på gang da han ble spurt hva vedtaket egentlig betyr, at det skal skje innenfor offentlige rammer.

 

- Vi er skeptis til private skoler, ikke minst religiøse privatskoler. Det skal være en offentlig ramme, sier Solhjell.

 

Vil frata støtte

 

Landsmøtet i SV har også vedtatt å ta statsstøtten fra organisasjoner som benytter seg av unntaksretten i likestillingsloven og diskriminerer ved ansettelse.

 

 

SV venter med å ta beslutning om et prøveprosjekt med utdeling av gratis heroin. Landsmøtet vedtok i dag at partiet ikke skal vurdere spørsmålet om et begrenset forsøk med utdeling av heroin nå. Regjeringspartiet bestemte seg for å vente på hva heroinutvalget under ledelse av Thorvald Stoltenberg kommer fram til.

 

Ikke til staten

 

Det er svært mange lærere som er delegater på SVs landsmøte. Spørsmålet om å overføre forhandlingsansvaret for lærerne fra kommunene til staten var oppe til avstemning, men ble ikke tatt inn i det nye partiprogrammet. SV mener dermed fortsatt at det er kommunene som skal forhandle med lærerne.

 

Hva syns du om at SV ønsker å legge ned blant annet religiøse skoler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syns det er uheldig at SV sidestiller privatskoler med skoler av type Steiner, men jeg er i utgangspunktet enig i at det offentlige skoleverket godt kan tilby alternativ pedagogikk. Det tilbudet må i så fall komme i stand før man begynner å legge ned de andre skolene.

 

Når det gjelder religiøse skoler er jeg helt for å legge dem ned.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe i mot private skoler som underviser elevene sine enten på samme måte som det de offentlige eller har en annen læringsfilosofi (basert på hvordan man ønsker at elevene skal lære, uten at det skal gå alt for mye utover pensum, eller vanlige målestokker for prestasjon).

 

Når det gjelder religiøse skoler er jeg for en gangs skyld hjertens enig med SV. Vi burde ikke ha fundamentalistskoler i Norge (uavhengig av hvilken religion). Skolen er til for å lære nyttige ting, ikke eventyr og idioti.

Lenke til kommentar

Jeg har ingenting imot at man kan betale litt ekstra i måneden for å gå på en skole hvor man betaler lærere mer penger, har færre elever per klasse og kan gi elevene en bedre skolegang. Jeg har heller ikke noe imot at det finnes skoler for de som er flinkest på skolen, hvor man f eks ikke slipper inn hvis man er av den forstyrrende typen.

 

Religiøse skoler, derimot, har jeg ingenting til overs for og jeg ser gjerne at de blir nedlagt. Enkelte ting skal være helt uten tro og skolen er det beste eksempelet på dette. Man har kirker til tro og skoler til kunnskap, og de skal ikke blandes.

Lenke til kommentar
De vil legge ned bl.a. montesorriskolen og steinerskolen. DET sier sitt.

 

Det blir som om de skulle lagt ned Bunnpris, KIWI, ULTRA, Rimi, Rema 1000 og alt som IKKE tilhører COOP-kjeden.

 

Det var da ikke en altfor god sammenligning. I eksempelet ditt så sponser jo COOP-kjeden alle de andre butikkene med masse driftsmidler.

Lenke til kommentar

Håpløst forslag slik det ligger an nå. Jeg er i utgangspunktet veldig imot religiøse skoler, og mener det ikke er plass i dagens samfunn for en utdanningsretorikk som går imot etablerte vitenskapelige teorier, men dette er ikke rette måten å gjøre dette på. Andre private skole er for det meste positivt og kan tilby et godt alternativ til offentlige skoler.

 

Tror ikke dette er veien å gå for å kvitte oss med religiøse skoler.

Lenke til kommentar

Hvis de er bekymret for at ikke de som går på alternative/private/religiøse skoler får god nok utdanning, så må de stramme inn på de aktuelle punktene i lovene som gjelder for disse skolene. Å forby dem kan de ikke uten å fremstå som totalitære. SV får nok stor velgerflukt ved neste valg.

Lenke til kommentar
Solhjell sier at vedtaket ikke betyr at SV sier nei til Steinerskoler og andre pedagogiske alternativ

Hvorfor ikke?

 

- Vi er skeptis til private skoler, ikke minst religiøse privatskoler.

Er ikke Steinerskolen en religiøs privatskole? Er det ikke den som lærer opp elevene til å bli overtroiske? Hvis ikke slikt gjør at skolen legges ned, hvor går grensen for "religiøs"?

 

Hva syns du om at SV ønsker å legge ned blant annet religiøse skoler?

Mitt steinharde ateist-hjerte fryder seg over tanken for å legge ned religiøse hjernevaskingsskoler. Men i prinsippet mener jeg nok at det er uheldig. Dessuten er det etter min erfaring en uheldig venstrevridning i den offentlige skole, noe som nesten er like negativt som religiøse skoler.

 

Dessuten mener jeg at religion ikke har noe i skolen å gjøre. Jeg frykter dessuten at kreasjonister skal benytte anledningen til å hjernevaske barn.

 

Men hva er en "religiøs skole"?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...