Gå til innhold

HK416 mot AG3'en


Solid

Anbefalte innlegg

Ehh, han du siterer er enig med deg i det.

 

" Jeg er uenig i denne påstanden. Med flerskudd på AG3 vil du ikke skyte rett opp i luften på skudd nummer 20. Om du gjør dette har du dårlig skytestilling eller dårlig teknikk. "

 

på vilken måte tolker du det som at han er enig med meg i det?

 

og ja jeg mente ødplast med rekylforsterker selvfølgelig og ja det er vanskelig det også sjangsen for klikk er ganske stor, men det er gjennomførbart med en liten teskje flaks ;)

"Det er i tillegg som det blir nevnt tidligere sjelden eller aldri du har behov for å tømme hele magasinet på en gang. Det er som regel mer hensiktsmessig å skyte 2-3 skudd når du har våpenet innstillt på enkeltskudd."

Ja, du kommer til å bomme MYE med helautomatild. Nei, du vil ikke ende opp med å skyte rett opp i luften.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ehh, han du siterer er enig med deg i det.

 

" Jeg er uenig i denne påstanden. Med flerskudd på AG3 vil du ikke skyte rett opp i luften på skudd nummer 20. Om du gjør dette har du dårlig skytestilling eller dårlig teknikk. "

 

på vilken måte tolker du det som at han er enig med meg i det?

 

og ja jeg mente ødplast med rekylforsterker selvfølgelig og ja det er vanskelig det også sjangsen for klikk er ganske stor, men det er gjennomførbart med en liten teskje flaks ;)

"Det er i tillegg som det blir nevnt tidligere sjelden eller aldri du har behov for å tømme hele magasinet på en gang. Det er som regel mer hensiktsmessig å skyte 2-3 skudd når du har våpenet innstillt på enkeltskudd."

Ja, du kommer til å bomme MYE med helautomatild. Nei, du vil ikke ende opp med å skyte rett opp i luften.

 

 

rett opp er en overdrivelse men pent over hodehøyde er en stor sansynlighet.

deffinisjons spm. /end discussion.

Endret av digitalglenn
Lenke til kommentar
Vanskelig å tømme et helt magasin i ett med rekylforsterker også... Blir bare klikk.

 

Sportsteip over rekylforsterkeren, faktisk. Testa det noe ufrivillig på vinterøvelse i førstegangstjenesten. Vi teipa hvit teip over AGen for å virke "operative" eller whatever. Uansett, de av oss som uten og tenke, teipa over rekylforsterkeren, blåste av 4 mags på full auto uten klikk.

 

Hvorvidt dette er nevneverdig bra for våpenet, trygt osv, kan jo diskuteres.

 

Uten noen form for modifikasjoner så tror jeg det skal være en SÆRDELES god dag i både himmel og helvette før du avfyre et helt mag på fullauto med AG3 uten klikk.

 

 

yeey man kan skyte 20 skudd på full auto og treffe! KONGEVÅPEN! :shrug:

Ja, med HK416 kan man faktisk skyte 30 skudd på full auto og treffe :thumbup:

 

Det kan du med AG3 også, såfremst du 1, har riktig skytestilling og 2, bytter magasin :p

 

Har skutt med HK416 for første gang i dag, og det var som forventet. Mindre rekyl enn AG3, og mye bedre å skyte med generelt. Aimpointen funket veldig bra. Nærstrid ble også mye bedre med aimpoint påmontert. Tok et par innskytinger før skuddene satt, men etter det så var det meget god stemmning.

 

Samtlige i avdelingen min som prøvde HK416 for første gang hadde samme oppfattningen som meg.

 

Svinefot: Så du mener jeg ikke kan sammenligne to våpen på den måten? Hvorfor? Du gjør det jo. Du har tydeligvis ikke peiling på våpen, og du burde seriøst slutte å uttale deg om slike ting. At du har en far, mor, bror, søster eller bestemor i Forsvaret betyr ikke en dritt.

 

AG3 går opp i 90 grader etter 20 skudd på full auto? Har du i det HELE tatt skutt med AG? Eller hvilket som helst annet våpen, bortsett fra luftgevær? Alt er avhengig av skytestilling, om du driter deg fullstendig ut på det, så går nok AG3 en del opp, men 90 grader? Spar meg. Har sett folk brenne av mag på mag, rett i skiva på full auto med AG3.

 

Det sies at det er bedre å holde kjeft, og framstå som en idiot enn å faktisk åpne kjeften å fjerne en hver tvil. Iverksett det, du.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser tråden dele seg litt i 2, en del går på dette med 5,56 vs 7,65, det andre går på ny og lett vs gammel og tung. AG3 er et prehistorisk monster. Den er enorm, tung, solid, et helvete å pusse, relativt driftssikker og har bedritne sikter. Jeg er litt lei AG3-forherligelse på mange måter. Den er 40 år gammel!

 

Hvis man derimot liker 7,62-ammo så finnes det jo en HK417 å leke med...

Lenke til kommentar
Det dere gjorde på vinterøvelsen er særdeles refsbart. Ikke særlig lurt, gitt! Blir nemlig fort pipespreng av den slags.

 

ganske sikker på at mythbusters busta den myten om at gevær "sprenger" om du tetter dem igjen, og dette var med SKARPE skudd med prosjektil som du sveiset igjen løpet. men dog refsbart er det nok, selv om grunnen til det sikkert ikke er helt holdbar :p

Lenke til kommentar
Det dere gjorde på vinterøvelsen er særdeles refsbart. Ikke særlig lurt, gitt! Blir nemlig fort pipespreng av den slags.

 

Som sagt, så var det ingen av oss som tenkte oss om. Og jeg påpekte også at påfunnet ikke var nevneverdig lurt.

 

Forøvrig så fortalte vi det til lagførern vår som sa noe sånt som om at det viste han om, men at vi ikke måtte finne på å gjøre det igjen.

 

Ser tråden dele seg litt i 2, en del går på dette med 5,56 vs 7,65, det andre går på ny og lett vs gammel og tung. AG3 er et prehistorisk monster. Den er enorm, tung, solid, et helvete å pusse, relativt driftssikker og har bedritne sikter. Jeg er litt lei AG3-forherligelse på mange måter. Den er 40 år gammel!

 

Hvis man derimot liker 7,62-ammo så finnes det jo en HK417 å leke med...

 

AGen funker. Ferdig med det. Den er kraftig, og du treffer etter litt trening. Det er et våpen, som funker.

 

Men ja, jeg tar HK416 any day. Den er som de fleste sikkert har skjønt ganske overlegen AGen på de fleste punkter utenom ladearmen. Klippet fra future weapons på discovery viste oss at det faktisk tåler å bli begravd i sand, vann osv osv. Så det er ikke et pinglete våpen.

 

Men det gjenstår og se da. Våpenet er så og si akkurat kommet i systemet. Vi kan se om 5 år hva våpenet virkelig er godt for. Kanskje 10 år. Da ser vi om det faktisk tåler behandlingen på like god måte som AG3.

 

Jeg er enig i hva du sier. Men ingen skal komme her å si at AG3 er et DÅRLIG våpen. Det er en grunn til at samtlige US Marines som besøkte basen min når jeg var i førstegangstjeneste referete til den som "the norwegian hand-cannon" :p

 

ganske sikker på at mythbusters busta den myten om at gevær "sprenger" om du tetter dem igjen, og dette var med SKARPE skudd med prosjektil som du sveiset igjen løpet. men dog refsbart er det nok, selv om grunnen til det sikkert ikke er helt holdbar

 

Jeg har sett bilder av AG3 med sprengt pipe etter diverse forsøk på automatisk ild med rødplast uten rekylforsterker eller modifisering av den. Så jo, det er absolutt mulig.

 

Men ifølge karen på våpenteknisk så skulle du være veldig, veldig flink. Eller, blir kanskje rettere og si veldig, veldig dum. .. Om du skulle få det til. Men jo, det går.

Endret av Pasient
Lenke til kommentar

Har dessverre aldri testet noen HK416 men er veldig imponert over det jeg har sett og hørt om den. Jeg ville også tatt denne over AG3 når som helst som et all-round våpen. Det eneste punktet jeg kan se at en AG3 slår en HK416 er i ren stoppkraft pr.skudd, men jeg kan ikke se det store behovet for en slik stoppkraft. Dette blir tildels også oppveiet av HK416s nøyaktighet og håndterbarhet.

Lenke til kommentar
417 er vel ikke akkurat billig da.

417 skal også brukes på samme måten som NM149 gjør i dag, som DM-rifle. Ikke som angrepsrifle.

 

Det dere gjorde på vinterøvelsen er særdeles refsbart. Ikke særlig lurt, gitt! Blir nemlig fort pipespreng av den slags.

 

ganske sikker på at mythbusters busta den myten om at gevær "sprenger" om du tetter dem igjen, og dette var med SKARPE skudd med prosjektil som du sveiset igjen løpet. men dog refsbart er det nok, selv om grunnen til det sikkert ikke er helt holdbar :p

Vel, jeg har sett bilder av AGer som har fått løpsspreng fordi fronten var tettet igjen, med rødfis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Begger har fordeler og nedsider.

 

Mye av strids teknikken vår dreier seg om Ild og bevegelse, enkelt sagt du skal holde fi nede med ild overlegenhet mens laget/makker manøvrerer mot målet. Pluss siden på Hk 416 her er enkel, du har mer ammo, du kan manøvrere lengere uten magasin skifte, og generelt være mer på hugget. Nedsiden er ammunisjonen er litt spinkel, sett fra erfaringer. 7.62 har endel mer raserende kraft, river opp mose og torv, og penetrerer lendet mye enklere, men ned siden er du har bare 20 skudd i magasinet, og dermed må konsentrere deg mer om magasinskifte o.l

 

En annen fordel med HK416 er den er mindre, og lettere. Noen som kan være greit der du beiner på videre til neste dekning eller skjul, eller når du skal kråle, men er Agen er mer robust, og tåler en del juling, men er tung og mer uhåndterlig.

 

Jeg synes begge er kvalitets våpen, begge er bra på sitt felt. Jeg kommer forevig til å elske agen, med sin råe, men enkle kraft. Skyting med landsbymodus med agen er en sak som må drilles, og er ikke lett, men fult mulig å få brae resultater, ikke disse overdrivelsene om at du kan lette vist du peker den ned og fyrer på hel auto.

Lenke til kommentar

Et av de viktigste punktene som ofte blir glemt er jo 416's overlegne mekanisme. HK 416, FN SCAR og XM8 er neste generasjon rifler, og overgår eldre alternativer som ak47, m16 og AG3 pga. pålitelighet pluss at de er modulbaserte.

 

Med unntak av ak47 så må eldre rifler renholdes konstant, og m16 beskrives som en "jamfest" av enkelte frustrerte amerikanere. AG3 krever også en del vedlikehold. HK416 blir nesten ikke skitten i forhold.

 

Debatten om 7,62 vs. 5,56 vil ikke dø ut med det første, men det kommer an på taktikken din. I og med at nesten all ild i moderne krigføring er nedholdende ild, så ville jeg egentlig vært fornøyd med en HK416 når som helst, med mindre man er ute på vidda eller noe...

Lenke til kommentar

Sant. Mekanismen på AG3 er ikke spesielt glad i sand (eller for mye skitt), det har jeg egenhendig erfart i "sandhaugen" på Evjemoen i sin tid. Var knapt en fungerende AG3 igjen i troppen etter 2 dager i telt der i lett regnvær. (Til info var MG3'en det første som slutta funke :p )

 

Edit: Planlegger man ikke innføre 6.5mm ammo etterhvert, siden 5.56mm er litt for pinglete til arme-rifler?

Endret av Misantropen
Lenke til kommentar
Et av de viktigste punktene som ofte blir glemt er jo 416's overlegne mekanisme. HK 416, FN SCAR og XM8 er neste generasjon rifler, og overgår eldre alternativer som ak47, m16 og AG3 pga. pålitelighet pluss at de er modulbaserte.

Dette vil jeg kalle tull. 416, SCAR og co er bare en "expansion pack" til dagens m16/m4. Det er langt i fra noe revolusjonerende som kan gi dem tittelen "neste generasjons"-rifler. Det er en grunn til USA kun kjøper SCAR og HK416 i små mengder.

Det tok tyskerne 50 år ekstra for å lage en rifle som kan matche AK47en. Angående presisjon, så er m4/m16/416 snakk om millimeter, mens AK47 er det millimeter <-> centimeter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...