Gå til innhold

HK416 mot AG3'en


Solid

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
er det noe risiko for at varme hylser treffer høyrearmen på venstrehendte?

Det er uansett null problem da man aldri skyter i t-trøye med nakne armer i militæret. ;)

 

Ellers hadde jeg trodd at sikringen på et slikt nytt våpen var gjennomgående med bryter på begge sider, men jeg tar kanskje feil??

Lenke til kommentar
er det noe risiko for at varme hylser treffer høyrearmen på venstrehendte?

Det er uansett null problem da man aldri skyter i t-trøye med nakne armer i militæret. ;)

 

 

Klart man gjør på varme sommerdager.

 

klart man ikke gjør hvis man følger regler og forskrifter som er lagt for skytebaneaktivitet.

Lenke til kommentar

 

Du kan jo prøve å si det i militæret, og se hva som skjer;)

 

er det noe risiko for at varme hylser treffer høyrearmen på venstrehendte?

Det er uansett null problem da man aldri skyter i t-trøye med nakne armer i militæret. ;)

 

Ellers hadde jeg trodd at sikringen på et slikt nytt våpen var gjennomgående med bryter på begge sider, men jeg tar kanskje feil??

Du har helt rett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

lol, vi hadde litt greit befal som tillot oss å skyte med t-skjorte og gru enkelte ganger på varme sommerdager i nord norge.... ah dæven var kule tider.

Lenke til kommentar
okei, har noen et fullsetendig på spørsmålet mitt nå? Er det noen problemer for venstrehendte å bruke H&K 416?

 

“…there also are many differences from the AR-18. The bolt carrier rides on a single guide rod, with the return spring around it. The charging handle is attached to the top of the bolt carrier and can be rotated to the left or to the right. When not in use, the charging handle aligns itself with the axis of the weapon under the pressure of its own spring, and reciprocates with the bolt group at the top of the receiver. The gas block is fitted with the self-adjustable gas valve that expels all the used gases forward, away from the shooter. The ejection window is located at the right side of the receiver and features a spent cases deflector to propel the ejected cases away from the face of the left-handed shooter.

Kilde

 

Godt å vite, ikke lenge til jeg også får prøve HK416. (Er også venstre hendtskytter)

 

Hadde ofte problem med AG`n min i førstegangstjenesten, den sendte alltid 5-10 tomhylser rett mot trynet mitt etter skuddene ble sendt avgårde, ble svart i ansiktet hver eneste gang. (og litt brent) :p

Lenke til kommentar

Høres ut som en feil meg AG'en din da laurell. Var flere linksskyttere da jeg var inne og ingen hadde problem med det. Hylsen blir sendt ut fremover på skrå. Har aldri sett et våpen som skyter hylsene ut bakover.

 

PS: er i dag i innsatsstyrken i hv 17, vi har enda ikke fått HK416, men får det nå i mai.

 

Det tar enda en stund til alle grener har fått dette våpenet.

Endret av Ferchie
Lenke til kommentar
Reimen og sikringen kan være problematisk.

 

Nå er ikke jeg venstrehendt, men jeg kan skjønne reima. Men sikringa derimot? Den er jo på begge sider. I feks nærkampskyting så avsikrer vi med høyrehånda, og sikrer med venstrehånda.

 

 

 

Sikker på at du ikke mener pekefinger for sikring av, og tommelfinger for sikring på,

venstrehanda er jo som oftest plasert en litt annen plass på våpenet ;)

 

Hoho! Kanskje det ja! ;)

 

Gikk fort i svinga der, lite med TTT.

Lenke til kommentar

har HK416 selv, men var heldig nok til å få bruke AG-3 på en øvelse, og det er ikke noe tvil om hvilket våpen jeg foretrekker i felt. Svaret er AG-3. Sluttstykket på HK'en har en lei tendens til å fryse fast uansett hvor godt oljet våpenet er. Det problemet hadde jeg aldri med AG'en. Sekundærsiktet på HK'en er noe herk, spesielt baksiktet som har en tendens til å falle av om du så mye som blåser på det. Ladearmen på HK'en er også mye dårligere plasert i mine øyne.

Lenke til kommentar

Hvis sluttstykket "har en tendens til å fryse fast" så må det ha vært en alvorlig feil på ditt våpen og den burde vært levert inn til våpenteknisk. Et sluttstykke skal absolutt ikke låse seg fast uten videre. Når man i tillegg har sett eksempler på at sluttstykket ikke blir varmt i det hele tatt på HK416, høres det hele enda mer snodig ut.

Lenke til kommentar
har HK416 selv, men var heldig nok til å få bruke AG-3 på en øvelse, og det er ikke noe tvil om hvilket våpen jeg foretrekker i felt. Svaret er AG-3. Sluttstykket på HK'en har en lei tendens til å fryse fast uansett hvor godt oljet våpenet er. Det problemet hadde jeg aldri med AG'en. Sekundærsiktet på HK'en er noe herk, spesielt baksiktet som har en tendens til å falle av om du så mye som blåser på det. Ladearmen på HK'en er også mye dårligere plasert i mine øyne.

 

Nå trenger du ikke ladearmen i like stor grad som på AG3, da. Men ser hva du mener, synes det var litt klumsete plassert.

 

Kjekk feature med 416 er at sluttstykket går i bakre stilling når du skyter deg tom, mao, du slipper å ta ladegrep. Bare smekk i et mag og smekk ned sluttstykket med den lille knappen ved siden av omstilleren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...