Gå til innhold

HK416 mot AG3'en


Solid

Anbefalte innlegg

Dette vil jeg kalle tull. 416, SCAR og co er bare en "expansion pack" til dagens m16/m4. Det er langt i fra noe revolusjonerende som kan gi dem tittelen "neste generasjons"-rifler. Det er en grunn til USA kun kjøper SCAR og HK416 i små mengder.

Det tok tyskerne 50 år ekstra for å lage en rifle som kan matche AK47en. Angående presisjon, så er m4/m16/416 snakk om millimeter, mens AK47 er det millimeter <-> centimeter.

Vel, nå er AK-47 en billig kopi av en tysk rifle (SturmGewehr-et-eller-annet) fra 2.verdenskrig... Det samme er AG3 med sin "rollerblock"-mekanisme og. Men alt dette står på Wikipedia for dem som er interessert.

 

En fordel med å gå fra M4/M16 til HK416, er det at HK-mekanismen er langt mer driftssikker. Det er jo egentlig det M16 trenger, for rifla i seg selv er både presis, lett og velbalansert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel, nå er AK-47 en billig kopi av en tysk rifle (SturmGewehr-et-eller-annet) fra 2.verdenskrig... Det samme er AG3 med sin "rollerblock"-mekanisme og. Men alt dette står på Wikipedia for dem som er interessert.

Du tok denne beslutningen fordi stg44 og ak47 lignet på hverandre på det ytre? Nei, AK47 og stg44 har totalt forskjellige mekanikk, så kopier er det langt i fra.

 

En fordel med å gå fra M4/M16 til HK416, er det at HK-mekanismen er langt mer driftssikker. Det er jo egentlig det M16 trenger, for rifla i seg selv er både presis, lett og velbalansert.

Det m16 trenger, er noe helt nytt og revolusjonerende som kan ta over den totalt. For i dag er det liten forskjell mellom de eksisterende riflene som finnes verden rundt.

 

Kan ta det på denne måten: AG3 med aimpoint og vertikalgrep er sikkert bedre enn uten, men det utgjør minimalt med forskjell.

Lenke til kommentar
Vel, nå er AK-47 en billig kopi av en tysk rifle (SturmGewehr-et-eller-annet) fra 2.verdenskrig... Det samme er AG3 med sin "rollerblock"-mekanisme og. Men alt dette står på Wikipedia for dem som er interessert.

Du tok denne beslutningen fordi stg44 og ak47 lignet på hverandre på det ytre? Nei, AK47 og stg44 har totalt forskjellige mekanikk, så kopier er det langt i fra.

Det er ikke noe jeg har funnet på eller besluttet, hvorfor er du så jævlig frekk?

 

 

 

 

Kan ta det på denne måten: AG3 med aimpoint og vertikalgrep er sikkert bedre enn uten, men det utgjør minimalt med forskjell.

Jernsikter er dritt på mange måter i forhold til aimpoint.

Lenke til kommentar
Vel, nå er AK-47 en billig kopi av en tysk rifle (SturmGewehr-et-eller-annet) fra 2.verdenskrig... Det samme er AG3 med sin "rollerblock"-mekanisme og. Men alt dette står på Wikipedia for dem som er interessert.

Du tok denne beslutningen fordi stg44 og ak47 lignet på hverandre på det ytre? Nei, AK47 og stg44 har totalt forskjellige mekanikk, så kopier er det langt i fra.

 

 

Nå er det vell et faktum at Avtomat Kalshnikova 47 er bygget til dels på gassystemet og layout til Stürmgewher 44. Mikhail Kalashnikov hentet også inspirasjon fra andre gevær, men STG 44 har mye av den samme mekanikken.

Endret av Akidon
Lenke til kommentar
Det m16 trenger, er noe helt nytt og revolusjonerende som kan ta over den totalt. For i dag er det liten forskjell mellom de eksisterende riflene som finnes verden rundt.

forskjell.

Nå er vel egentlig HK416 en helt ny "m16" type rifle da det bare er det ytre som er likt. Innmaten er helt forskjellig.

Lenke til kommentar
Et av de viktigste punktene som ofte blir glemt er jo 416's overlegne mekanisme. HK 416, FN SCAR og XM8 er neste generasjon rifler, og overgår eldre alternativer som ak47, m16 og AG3 pga. pålitelighet pluss at de er modulbaserte.

Dette vil jeg kalle tull. 416, SCAR og co er bare en "expansion pack" til dagens m16/m4. Det er langt i fra noe revolusjonerende som kan gi dem tittelen "neste generasjons"-rifler. Det er en grunn til USA kun kjøper SCAR og HK416 i små mengder.

Det tok tyskerne 50 år ekstra for å lage en rifle som kan matche AK47en. Angående presisjon, så er m4/m16/416 snakk om millimeter, mens AK47 er det millimeter <-> centimeter.

Det er så visst ikke tull. At de er en revolusjon er å overdrive, men de er definitivt et steg opp på evolusjonsstigen i våpenverden. Vet du i det hele tatt hva jeg snakker om når jeg skriver modulbasert? At USA kun kjøper disse våpnene i små mengder betyr ikke at m16/m4 er like bra, og ansatte i det amerikanske militæret har uttalt at HK416 er våpenet de burde ta med til striden nå med en gang. Faktisk så har det amerikanske forsvaret mye forskjellig utstyr som ikke er "top notch", det blir for dumt å bruke dem som referanse til hva som er best.

For det norske forsvaret er HK416 definitivt neste generasjon, nå som det opprinnelig handlet om AG3.

Lenke til kommentar
Nå er vel egentlig HK416 en helt ny "m16" type rifle da det bare er det ytre som er likt. Innmaten er helt forskjellig.

Helt forskjellig vil jeg ikke si, men "forbedret", synes jeg passer bedre.

 

Flott animasjon om hvordan m4 og 416 fungerer:

http://www.armytimes.com/projects/flash/2007_02_20_carbine/

 

Btw. HK416 og G36 er helt like (innvendig). Hvorfor forsvaret valgte det ene fremfor det andre, vites ikke.

 

Angående "revolusjonerende", så tenker jeg på f.eks hylseløse patroner.

F.eks H&K G11, som dessverre ble skrinlagt.

 

556caseless_small.jpg

Lenke til kommentar
Det er så visst ikke tull. At de er en revolusjon er å overdrive, men de er definitivt et steg opp på evolusjonsstigen i våpenverden. Vet du i det hele tatt hva jeg snakker om når jeg skriver modulbasert? At USA kun kjøper disse våpnene i små mengder betyr ikke at m16/m4 er like bra, og ansatte i det amerikanske militæret har uttalt at HK416 er våpenet de burde ta med til striden nå med en gang. Faktisk så har det amerikanske forsvaret mye forskjellig utstyr som ikke er "top notch", det blir for dumt å bruke dem som referanse til hva som er best.

For det norske forsvaret er HK416 definitivt neste generasjon, nå som det opprinnelig handlet om AG3.

Jeg har aldri sagt at m4 er bedre enn HK416. Det jeg sier er at (i USA sitt tilfelde), er at våpenet ikke er "bra/revolusjonerende" nok til at de skal kaste alle gamle m4 og bestille ørten millioner 416.

 

Vi kan f.eks se på G36. Som er helt likt 416 innvendig. Den kom i 1995. Grunnen til at Delta awesome Force/SEALs ikke brukte den, var garantert smak og behag. Hvorfor bruke masse tid til å tilvende seg noe som ikke "sååå" mye bedre enn m4.

Lenke til kommentar

Amerikanske spesialstyrker har gått over til SCAR, da det finnes våpen som er merkbart bedre enn M4/M16.

Det er fortsatt aktuelle våpen, men jeg vil påstå at HK416 & co ligger i en klasse over dem.

 

Wikipedia: "FN Herstal har tatt fram våpenet sammen med amerikanske spesialstyrker, og SOCOM har fremhevet dette som det første amerikanske geværkjøpet som har vært fullstendig åpent for konkurranse siden innkjøpet av M1 Karabin i 1941.

 

SCAR-serien skal erstatte M4A1, Close Quarters Battle Rifle og Mk 12 skarpskyttergevær i 5,56 mm, samt Mk 11 Stoner Rifle (SR-25) og M14 i 7,62 mm. Mangler med de eksisterende våpnene og et ønske om å ha mer felles deler var utslagsgivende for å kjøpe inn et nytt våpen.

 

SCAR-programmet ble godkjent i september 2003, med en konkurranse som varte fra januar 2004 og ti måneder fram.

 

Geværet ble også vudert av det norske forsvaret i forbindelse med utbyttingen av de utdaterte AG-3-geværene, men tapte for HK 416."

 

Det går for neste generasjon i min bok...

Endret av Master_Chef
Lenke til kommentar

Slettes ikke alle som har HK416 enda gitt! Panserbataljonen var heldige første runden og fikk 416 tidlig, men i gjengjeld har nå panser havnet nederst på lista og er stuck med AG-3 i '09. Er i stormesk 3 i skrivende stund og har AG-3 F2 i skapet. Selv om panser er en svært prioritert bataljon betyr ikke dette 416 på gutta... desverre.

Lenke til kommentar
Angående "revolusjonerende", så tenker jeg på f.eks hylseløse patroner.

F.eks H&K G11, som dessverre ble skrinlagt.

 

556caseless_small.jpg

Kanskje like greit da man sjelden ser så stygge rifler som G11. ;)

HK_G11.gif

Og magasinet var jo helt sinnsykt. Et langt stag som man måtte skyve inn forfra! Det kan umulig være særlig taktisk å løpe rundt med 4-5 slike stag i vesten, i tillegg til at selve magasinskiftet så ut til å være noe skikkelig hærk.

Hylseløse patroner er revolusjonerende så der hadde jeg gjerne sett at man uviklet dette videre.

Ammunisjonen så forøvrig endel annerledes ut enn bildet ditt:

800px-4.73x33_Caseless-crop.jpg

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Jeg mener at hylseløse patroner generelt er et genialt konsept. Nevnte G11 fordi det er den eneste børsa jeg vet om, som bruker denne type ammo. At den virker helt fucka upraktisk, det er jeg veldig enig i.

Skulle gjerne selv sett større utvikling innen dette området.

Lenke til kommentar
Reimen og sikringen kan være problematisk.

 

Nå er ikke jeg venstrehendt, men jeg kan skjønne reima. Men sikringa derimot? Den er jo på begge sider. I feks nærkampskyting så avsikrer vi med høyrehånda, og sikrer med venstrehånda.

 

Men som sagt, jeg er ikke venstrehendt. Jeg bare skjønner ikke helt hvordan sikringa kan være et problem. Noen opplys meg på det, takk.

 

EDIT: Uhm. Det er HK416 vi snakker om ja? AG3 er plagsom for venstrehendte pga sikringa, de som var venstrehendte i troppen min klagde en del over det.

Endret av Pasient
Lenke til kommentar
Reimen og sikringen kan være problematisk.

 

Nå er ikke jeg venstrehendt, men jeg kan skjønne reima. Men sikringa derimot? Den er jo på begge sider. I feks nærkampskyting så avsikrer vi med høyrehånda, og sikrer med venstrehånda.

 

 

 

Sikker på at du ikke mener pekefinger for sikring av, og tommelfinger for sikring på,

venstrehanda er jo som oftest plasert en litt annen plass på våpenet ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...