Gå til innhold

HK416 mot AG3'en


Solid

Anbefalte innlegg

Grunnen til utskiftninga av AG3 til HK416 er vell at HK416 er meir allsidig i bruk.

 

Sakt litt enkelt så gjer HK416 samme nytten som AG3 og MP5 har gjort til no. AG3 er kraftig å robust til bruk utendørs der fienden har delvis eller fullstendig dekkning bak vegger og vegetasjon. MP5 er ei kulesprøyte med fleire patroner i magasinet, MP5 er lett å bruke innendørs og i andre trange omgivelser, kan til og med brukast frå hofta i nær til medium avstand om nødvendig.

 

HK416 kan brukast i begge desse situasjonane.

 

Ellers så er vel diskusjonen rundt det beste våpenet alltid vanskelig. Det er veldig avhengig av kvaliteten på soldatane som skal bruke våpenet. Er f.eks ikkje noke vits i eit nøyaktig våpen om soldatane er dårlige til å skyte, på samme måte er det ikkje bra å ha eit unøyaktig våpen heller sidan soldaten då alldri vil kunne lære å skyte nøyaktig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du har behandlet våpenet ditt pent, klikker det ikke. Klikk er rett og slett utrolig sjeldent med skarp ammunisjon og et våpen som er pusset på riktig måte.

Vel, tror nok de fleste som har skutt endel med AG i felt har opplevd klikk fra tid til annen. Problemet er jo at dersom man befinner seg i litt aktiv bevegelse blant sand og jord så vil våpen & magasin naturlig nok tiltrekke seg noe smuss som igjen vil skape problemer. I en helt ideell situasjon som du beskriver, med et gullende rent våpen, så bør ikke klikk oppstå, men en slik situasjon er dessverre ikke realistisk i forsvaret.

HK416 så forøvrig ut til å gjøre en meget god jobb på dette punktet. Selv etter å ha vært begravet i sand & vann fungerte den helt fint.

Lenke til kommentar

Problemet med 416 er at de menige har sett disse videoene, og dermed ikke gidder å pusse våpenet sitt godt nok. Det forventes tross alt at etter rekrutten, så skal de som faktisk bruker våpenet sitt mye (vakt og sikring, diverse jegerkommandoer, de fleste avdelinger i hæren) kunne behandle våpenet sitt ordentlig uten at befalet skal være barnevakt. Det funket med AG3-en, men mange menige har fått det for seg at 416 omtrent ikke trenger å pusses.

Lenke til kommentar
Bare fordi en angrepsrifle] bruker 7,62x63mm (.30 Cal) betyr ikke at den er bedre.

 

Som andre har nevnt bruker AG3 6,62x51mm NATO. Dette tilsvarer .308 Winchester, ikke .30 i sivilt kaliber.

 

 

Hva om jeg sier deg at kaliberet på HK416 som er betydelig mindre (5,56x45mm) gjør nøyaktig samme nytten/skaden i lengden. Nå tenker vel du: Nei, det er feil. 7,62 kan skyte gjennom en 60mm murvegg, 5,56 skyter bare gjennom 30mm. Uten at du har sagt dette så sier jeg deg at man bruker ikke en rifle til noe annet enn å drepe (prinsippielt).

 

Da jeg fikk min utdannelse i forsvaret snakket jeg med flere som hadde mye kunnskaper om våpen og folk som har vært sanitetspersonell i krigsområder. Disse sier at prosjektilene fra 7,62 og 5,56 oppfører seg svært forskjellig når de treffer noe. 7,62 som er tungt går igjennom mens 5,56 er lettere og kan rikosjettere når det treffer bein og fortsette å skade i en annen retning.

 

 

AG3'en har jo så mye rekyl at den går fra 0 grader til 90 på et magasin. Med en rifle du kan skyte ut magasinet på uten å i det hele tatt merke at du skyter + en vekt som flyter rett inn i hånden er den jo et utelukket valg.

 

Jeg er uenig i denne påstanden. Med flerskudd på AG3 vil du ikke skyte rett opp i luften på skudd nummer 20. Om du gjør dette har du dårlig skytestilling eller dårlig teknikk. Det er i tillegg som det blir nevnt tidligere sjelden eller aldri du har behov for å tømme hele magasinet på en gang. Det er som regel mer hensiktsmessig å skyte 2-3 skudd når du har våpenet innstillt på enkeltskudd. Dette for å ha bedre treffiskkerhet og for å få ammunisjonen til å vare lengre.

Endret av valentino
Lenke til kommentar
Som andre har nevnt bruker AG3 6,62x51mm NATO. Dette tilsvarer .308 Winchester, ikke .30 i sivilt kaliber.

 

7,62x51 tilsvarer .308Win, men det er likevel et av veldig mange .30-kaliber.. Forvirret? Det kommer an på om man måler diameteren med eller uten riflingene i løpet. Sjekker du Wikipedia, så finner du at både 30-06, 300 Savage, 308Win og alle andre kalibre med .30, .300 eller .308 i navnet har samme kulediameter på .308 eller 7,8mm, mens diameteren på løpet for alle er .300 eller 7,62 mm.

Lenke til kommentar
Bare fordi en angrepsrifle] bruker 7,62x63mm (.30 Cal) betyr ikke at den er bedre.

 

Som andre har nevnt bruker AG3 6,62x51mm NATO. Dette tilsvarer .308 Winchester, ikke .30 i sivilt kaliber.

 

 

Hva om jeg sier deg at kaliberet på HK416 som er betydelig mindre (5,56x45mm) gjør nøyaktig samme nytten/skaden i lengden. Nå tenker vel du: Nei, det er feil. 7,62 kan skyte gjennom en 60mm murvegg, 5,56 skyter bare gjennom 30mm. Uten at du har sagt dette så sier jeg deg at man bruker ikke en rifle til noe annet enn å drepe (prinsippielt).

 

Da jeg fikk min utdannelse i forsvaret snakket jeg med flere som hadde mye kunnskaper om våpen og folk som har vært sanitetspersonell i krigsområder. Disse sier at prosjektilene fra 7,62 og 5,56 oppfører seg svært forskjellig når de treffer noe. 7,62 som er tungt går igjennom mens 5,56 er lettere og kan rikosjettere når det treffer bein og fortsette å skade i en annen retning.

 

 

AG3'en har jo så mye rekyl at den går fra 0 grader til 90 på et magasin. Med en rifle du kan skyte ut magasinet på uten å i det hele tatt merke at du skyter + en vekt som flyter rett inn i hånden er den jo et utelukket valg.

 

Jeg er uenig i denne påstanden. Med flerskudd på AG3 vil du ikke skyte rett opp i luften på skudd nummer 20. Om du gjør dette har du dårlig skytestilling eller dårlig teknikk. Det er i tillegg som det blir nevnt tidligere sjelden eller aldri du har behov for å tømme hele magasinet på en gang. Det er som regel mer hensiktsmessig å skyte 2-3 skudd når du har våpenet innstillt på enkeltskudd. Dette for å ha bedre treffiskkerhet og for å få ammunisjonen til å vare lengre.

 

Tror hele tråden kan slutte og høre på deg, den dagen jeg ser NOEN skyte 20 skudd uten og stoppe og faktisk treffe noe på meg ag3 (flerskudd) skal jeg suge min egen pikk, du gjør gjør ikke det EVER. rekylen er altor mye og takle. det lyser av at du ikke vet hva du snakker om når du kommer med slike uttalelser.

 

EDIT: du får til det med rødplast, men med skarpt? glem det!

Endret av digitalglenn
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Vi hadde en i troppen som tømte et fullt AG3 magasin på auto, som kun traff midt i blinken fra ti meters avstand. Så hvis man greier å håndtere våpenet riktig er AG'n slett ikke dårlig.

Lenke til kommentar
Vi hadde en i troppen som tømte et fullt AG3 magasin på auto, som kun traff midt i blinken fra ti meters avstand. Så hvis man greier å håndtere våpenet riktig er AG'n slett ikke dårlig.

Unnskyld, men mener du at det at du kan tømme et helt magasin på helauto og fortsatt treffe rimelig bra er et kriterie for hvorvidt et våpen er dårlig eller ikke?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ehh, han du siterer er enig med deg i det.

 

" Jeg er uenig i denne påstanden. Med flerskudd på AG3 vil du ikke skyte rett opp i luften på skudd nummer 20. Om du gjør dette har du dårlig skytestilling eller dårlig teknikk. "

 

på vilken måte tolker du det som at han er enig med meg i det?

 

og ja jeg mente ødplast med rekylforsterker selvfølgelig og ja det er vanskelig det også sjangsen for klikk er ganske stor, men det er gjennomførbart med en liten teskje flaks ;)

Lenke til kommentar
Så hvis vi glemmer svinefot før et øyeblikk. Jeg skal til Stavanger til Luftforsvaret og Sjøforsvarets rekruttskole. Da kan jeg regne med å få AG3'en?

 

Hørt skrekkhistorier om brukne kragebein på grunn av 'recoil' og etc. Og å bære rundt på noe som veier like mye som en tung laptop istendenfor et fem kilos beist virker veldig attraktivt.

Begynn i saniteten, så får du Glock! Jeg mener hvis du er så redd for rekyl og det å bære tungt. (Vel, nå skal jeg ikke snakke så høyt om all bårebæringen i saniteten da men :) )

Lenke til kommentar
Vi hadde en i troppen som tømte et fullt AG3 magasin på auto, som kun traff midt i blinken fra ti meters avstand. Så hvis man greier å håndtere våpenet riktig er AG'n slett ikke dårlig.

Med AG3 går det på en helfigur på 10m, dvs, ingen av skuddene bommer på skiven... Jeg har selv testet det flere ganger. Men "midt i" skal holde rimelig hardt. Men på en mindre blink eller lengre avstand er det ikke mulig.

Endret av Misantropen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...