Gå til innhold

Den store timelapse tråden! .:Guide/Utstyr/Diskusjon:.


Anbefalte innlegg

Nå tenkte jeg på det å ta bildene. Ikke å sette de sammen til film :p

Var kanskje litt dårlig formulert.

 

Programmere kameraet til å ta bilde hvert 5 sekund via Macbooken, isteden for å kjøpe en intervalfjernstyring.

Var du som fikk meg i gang med Timelapse! :new_woot:

 

Så jeg googlet litt og kom fram til et gratis program med navn sofortbild, hvor bra det er vet jeg ikke, men det er veldig enkelt å bruke å programmere kamera, du kan sågar justere innstillinger på kameraet igjennom PCen. Alt du trenger er en USB kabel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå tenkte jeg på det å ta bildene. Ikke å sette de sammen til film :p

Var kanskje litt dårlig formulert.

 

Programmere kameraet til å ta bilde hvert 5 sekund via Macbooken, isteden for å kjøpe en intervalfjernstyring.

Var du som fikk meg i gang med Timelapse! :new_woot:

 

Så jeg googlet litt og kom fram til et gratis program med navn sofortbild, hvor bra det er vet jeg ikke, men det er veldig enkelt å bruke å programmere kamera, du kan sågar justere innstillinger på kameraet igjennom PCen. Alt du trenger er en USB kabel.

 

å? Jeg?

 

Det fungerer ikke til Canon-kameraer, så det passer litt dårlig for meg. :)

Lenke til kommentar

Av den enkle grunnen at jeg ikke hadde tenkt over at man kan koble til kameraet og få datamaskinen til å ta bilder. (er for grådig til å kjøpe ekstra utstyr)

 

Glemte at det bare funket for Nikon, men det finnes helt sikkert noe tilsvarende programmer til Canon :)

 

Vil utover kvelden laste opp min første timelapse video, 888 bilder med 5 sekunder mellomrom hvor man ser en isbit smelte. :D

Endret av Lexiboij
Lenke til kommentar

Da kan jeg vise til en laber ismelting sekvens, men det er jo tross alt en start. Var veldig spontant og planla ikke så mye, plasserte en isbit på kjøkkenbordet hvor hele familien valfartet rundt. Tror på et tidspunkt noen kom borti kameraet også. Men før jeg legger meg blir jeg nødt til å gjøre klar til å få med meg soloppgangen! :new_woot:

 

Hadde aldri trodd at jeg trengte 888 bilder for en så "kort" film.

Jeg hater iMovie og jeg klarte selvsagt å ødelegge fargene.

 

Endret av Lexiboij
Lenke til kommentar

Da kan jeg vise til en laber ismelting sekvens, men det er jo tross alt en start. Var veldig spontant og planla ikke så mye, plasserte en isbit på kjøkkenbordet hvor hele familien valfartet rundt. Tror på et tidspunkt noen kom borti kameraet også. Men før jeg legger meg blir jeg nødt til å gjøre klar til å få med meg soloppgangen! :new_woot:

 

Hadde aldri trodd at jeg trengte 888 bilder for en så "kort" film.

Jeg hater iMovie og jeg klarte selvsagt å ødelegge fargene.

 

 

Du brukte ca. 1.5 time på fotoopptak på 888 bilder? Om jeg ikke regnet helt feil nå.

Filmen kunne gjerne vært litt raskere, sånn de ikke ble hakkete bilde :)

Lenke til kommentar

Da kan jeg vise til en laber ismelting sekvens, men det er jo tross alt en start. Var veldig spontant og planla ikke så mye, plasserte en isbit på kjøkkenbordet hvor hele familien valfartet rundt. Tror på et tidspunkt noen kom borti kameraet også. Men før jeg legger meg blir jeg nødt til å gjøre klar til å få med meg soloppgangen! :new_woot:

 

Hadde aldri trodd at jeg trengte 888 bilder for en så "kort" film.

Jeg hater iMovie og jeg klarte selvsagt å ødelegge fargene.

 

 

Du brukte ca. 1.5 time på fotoopptak på 888 bilder? Om jeg ikke regnet helt feil nå.

Filmen kunne gjerne vært litt raskere, sånn de ikke ble hakkete bilde :)

Jeg vil tro det var noe rundt den tiden. Hadde lukkertid på 2 sek og intervaller på 5 sek.

Samme har jeg nå i natt når soloppgangen skal med, blir kanskje litt i lyseste laget etterhvert. Må si lyden av et kamera som konstant tar bilder i et mørk rom som er svakt opplyst av en datamaskin er skremmende. :p

Lenke til kommentar

Føler at jeg har begynt å masseprodusere filmer nå, men kvaliteten har økt på den siste jeg lagde nå. Dessverre fikk jeg ikke til soloppgangen da batteriet på kameraet sovnet stille inn klokken 05:47

Jeg kom på utover kvelden å lage en film av et lys som brant ned og dette er resultatet av 1270 bilder.

Denne gangen ungikk jeg flimmer og skygger, og kameraet hold seg helt i ro denne gangen. Må vel prøve meg på en film hvor jeg har med flere ting i en go.

 

 

EDIT: Jeg lastet opp feil, ble den lange versjonen, har en som er max. 1 min coming up.

Endret av Lexiboij
Lenke til kommentar

Nå tenkte jeg på det å ta bildene. Ikke å sette de sammen til film :p

Var kanskje litt dårlig formulert.

 

Programmere kameraet til å ta bilde hvert 5 sekund via Macbooken, isteden for å kjøpe en intervalfjernstyring.

Var du som fikk meg i gang med Timelapse! :new_woot:

 

Så jeg googlet litt og kom fram til et gratis program med navn sofortbild, hvor bra det er vet jeg ikke, men det er veldig enkelt å bruke å programmere kamera, du kan sågar justere innstillinger på kameraet igjennom PCen. Alt du trenger er en USB kabel.

 

Har sjøl brukt Sofortbild, ganske greit så lenge du ikkje skal ut i naturen og ta timelapse av landskap. Det var fryktelig stress. Søk på dealextreme, har mange billige fjernkontrollar med timelapse-funksjon, men pass på å velg riktig type til kamera, då det er ulike inngongar.

 

Ser ut som du har komt godt i gang, det viktigaste for å lære er heilt klart å prøve ut, noke du absolutt gjer :)

Som et tips, prøv å rekne ut kor lang tid du vil at sekvensen skal bli. Det er gørrkjedelig å sjå et lys brenne ned på 3 min, så tenk på at om du tar bilde av noke som går fryktelig langsomt, så trenger du ikkje ha så kort tid mellom kvert bilde. Eventuelt speede opp i redigeringsprogram.

 

 

Går litt treigt for meg med timelapse for tida, mykje skule. Satsa på å få timelapse som oppgåve på skulen etter jul ein gong. Skal bestille variabelt ND-filter, ND4-400 :) Blir konge med skikkelig lang lukkertid, og at det går an å justere. Vurdere også B+W sitt ND110.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Her snakker vi timelaps her ! http://www.vgtv.no/#!id=45960

 

NASA og mannskapet på den Internasjonale romstasjonen har de siste ukene tatt unike bilder av jordkloden. Videosnuttene har blitt offentliggjort på NASAs nettsider eol.jsc.nasa.gov/. Bildene er tatt i romskipets bane 460 kilometer over jorda, og i en fart på nærmere 27.000 kilometer i timen. Her kan du se en sammensatt video av de ulike «time lapse»-klippene som nå har blitt offentliggjort.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...