Gå til innhold

Den store timelapse tråden! .:Guide/Utstyr/Diskusjon:.


Anbefalte innlegg

Valget har kommet til denne : http://cgi.ebay.com/Timer-Remote-Cord-Canon-EOS-5D-5D-II-7D-1D-1Ds-RS-80N3-/220682887005?pt=Camera_Camcorder_Remotes&hash=item3361b99f5d

 

Ser da ut til å kunne gjøre nytten sin denne, og er vel relativt lik som Canon sin orginale og den som er linket i førstepost?

 

 

Kan jeg gå for denne vil dere tro? Eller noen dårlige erfaringer med denne.

Tviler på at du vil få noe trøbbel med dem uansett hvilken du kjøper.

Jeg har to av den typen som jeg bestillte fra Link Delight. De første bestillte jeg fra Link Delight NA og den andre fra Link Delight FR. Samme firma er det nok selv om remotene ikke var helt identiske. Litt forskjell i hvordan rullehjulet på siden virket.

Sikkert mulig å få litt forskjellige modeller selv om du bestiller fra samme stedet, men dette er enkel elektronikk så jeg tror du skal se langt etter trøbbel (og skulle du være uheldig så hadde jeg bare kjøpt en til).

 

Husk å ta ut batteriet når remoten ikke brukes. Ikke noe "av"-funksjon på dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sandefjord har et hvalfangstmonument som noen vet ... men hvor mange vet at det roterer?

Pussig at du tar frem akkurat det. Jeg var for første gang i Sandefjord for tre uker siden og la merke til ved en tilfeldighet at det hadde rotert mellom første og andre gang jeg gikk via monumentet. Jeg tenkte "kult!".

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hvor får folk musikken de bruker? Trenger musikk.

Hvor får du musikken fra? Jeg syntes du hadde litt fancy musikk :p

 

Btw, så du hva jeg skrev tidligere?

 

Dragen: Det ser ut som du har for kort lukkertid i bildene på timelapsene dine. Det går litt hakkete og ikke så "smooth".

Prøv med en lukkertid som er halvparten av tiden du har mellom hvert bilde. Det kan være vanskelig mtp at det blir for lyst, men da må du bare ta bilder oftere om du ikke har noen nd-filter.

Lenke til kommentar

Ooooog en til fra meg. :tease:

Ooooog der ser man også hvor mye bedre det blir når man kan bruke lengre lukkertider :)

Den andre videoen fra samme krysset blir veldig hakkete.

Med et sterkt ND filter får man lang lukkertid også i dagslys.

B+W 77mm Neutral Density (ND) 1.8 106 Glass Filter kan gi en lukkertid ca 1 sekund i dagslys (2 hvis man er heldig eller bruker høyeste blender). Er det skygge kan man få til enda lengre.

Jeg har dette som "stjeler" 6 blendertrinn og 110 filteret som tar 10 trinn. Jeg prøver å bruke et så svakt filter som mulig da det blir tydeligere fargestikk jo kraftigere filteret er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Howto's fra Phtogavin om kordan lage timelapse med Adobe Lightroom 3 med ein gratis plugin! Genailt!

Jeg har akkurat re-rendret den kronei-lapsen min med å bruke denne guiden du la ut her, og tusen takk for dét! Arbeidsflyten ble så ufattelig mye bedre, og jeg føler nå at jeg hadde mye mer kontroll på hva som skjedde og hvordan resultatet ble!

Jeg gidder nok ikke legge på musikk og laste opp den nye(kunne selvfølgelig lagt på musikk også i Lightroom, men gadd ikke da jeg tenkte jeg ikke gadd å laste opp etterpå) utgaven, men min mening er vertfall at resultatet ble mye bedre med denne arbeidsvegen enn å bruke noen av de andre metodene(jeg har prøvd med quicktime+premiere pro og kun premiere pro før).

Lenke til kommentar

Her er mitt siste bidrag så langt..

Lapsa en dose med vedfyring i kveld :)

Det jeg prøvde meg litt frem med her var dette med å bruke lukkerprioritet, altså at jeg satte fast ISO og lukkertid, så styrte kameraet blenderåpningen. Og jo, man ser jo at selve ovnsoverflatene flimrer, men selve flammene syns jeg faktisk holdt seg veldig godt! Enig?

Dessuten så fucka jeg litt til med at jeg underveis prøvde å forandre lukkertiden til litt lengre. Det ga seg utslag i at flammene ser mer ville ut, kanskje en kul effekt, men nå vet jeg vertfall hvordan de forskjellige tingene der virker.

 

Så når jeg i løpet av høsten skal lapse et biltreff jeg skal på så må jeg frem med kalkulatoren for å sjekke hvor mange eksponeringer jeg skal satse på osv. Og da blir det nok også muligens at jeg satser på lukkerprioritet og fast ISO, eller blir det å gamble litt mye? Hva tror folket?

Lenke til kommentar

 

Her er mitt siste bidrag så langt..

Lapsa en dose med vedfyring i kveld :)

Det jeg prøvde meg litt frem med her var dette med å bruke lukkerprioritet, altså at jeg satte fast ISO og lukkertid, så styrte kameraet blenderåpningen. Og jo, man ser jo at selve ovnsoverflatene flimrer, men selve flammene syns jeg faktisk holdt seg veldig godt! Enig?

Dessuten så fucka jeg litt til med at jeg underveis prøvde å forandre lukkertiden til litt lengre. Det ga seg utslag i at flammene ser mer ville ut, kanskje en kul effekt, men nå vet jeg vertfall hvordan de forskjellige tingene der virker.

 

Så når jeg i løpet av høsten skal lapse et biltreff jeg skal på så må jeg frem med kalkulatoren for å sjekke hvor mange eksponeringer jeg skal satse på osv. Og da blir det nok også muligens at jeg satser på lukkerprioritet og fast ISO, eller blir det å gamble litt mye? Hva tror folket?

 

 

Anngående videoen. Ser ut som kamera roter mye med hvitbalansen. Denne bør låses enten på kamera eller hvis du skyter i RAW må alle bilde synkroniseres til samme hvitbalanse.

 

Generellt liker jeg best å låse eksopneringen helt, helt manuellt. Føler det blir mest naturlig, spessiellt hvis det er delvis skyet. Så slipper man at eksponeringen hopper opp og ned.

 

Med tanke på hvilken eksponering man bør bruke er det ofte best med halvparten av tidsintervalet. altså 2 sekunders interval, 1 sek eksponering, 5 sek interval, 2,5 sek eksponering. For å gjøre dette trenger man som mange har sagt her før, ND filter. Selv bruker jeg mye hoya ND400, ND8 og ND4 filter, samt polar.

 

Håkki

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skriver vel i beskrivelsen ovenfor at selve overflaten på ovnen blafrer, mens jeg synes selve flammene holder seg greit. Jeg skal ta til etterretning det rådet Håkki gir angående å låse hvitbalansen, trodde dette var gjort men det skal jeg sjekke opp. Men jeg tror nok at den blafringen du ser i overflaten på ovnen, Simen1, er det at kameraet forandrer blender etter hvor intense flammer det er.

Lenke til kommentar

Holder på med en ny timelapse selv nå.

Skal ha et skikkelig klisje navn "Movement" og skal inneholde stort sett alt av de vanlige klisje landskapene man finner.

Har lagt til 4 segmenter. Tenkte dere kunne se og bedømme om det er noe jeg burde fortsette på.

 

Edit: Prosjektet het først summertime http://hillefoto.no/timelapse/segmenter/summertime.zip

Endret av Hille
Lenke til kommentar

Uten tvil at det der er noe du kan jobbe videre med, Hille!

Likte veldig godt de elvesegmentene, men alt som var med så langt syns jeg var vakkert. Og for meg blir det morsommere/bedre å se på når det er kortere klipp av forskjellige ting, mot det å ha for lange og ensformige klipp. Way to go! :)

Lenke til kommentar

En tanke bare, om du bruker samme "objektet" men fra flere vinkler, og klipper de etter hverandre, slik som det lille stryket som du har med i deler av klippet der, det tror jeg nok kunne kledd å blitt lapsa fra flere vinkler. Men klart, du skal helst ha en ok bakgrunn også.. Bare en tanke :)

Lenke til kommentar

Holder på med en ny timelapse selv nå.

Skal ha et skikkelig klisje navn "Movement" og skal inneholde stort sett alt av de vanlige klisje landskapene man finner.

Har lagt til 4 segmenter. Tenkte dere kunne se og bedømme om det er noe jeg burde fortsette på.

 

Edit: Prosjektet het først summertime http://hillefoto.no/timelapse/segmenter/summertime.zip

 

Fine klipp, og fin musikk. Likte ikkje heilt komposisjonen på et par av sekvensane, men du har absolutt et godt utgangspunkt! Vil likevel anbefale å ikkje dra sekvensane for lenge, det skapar meir effekt å heller dra tre-fire virkelig spektakulære sekvensar litt ut. (På den endelige versjonen.)

 

Likte spesielt godt nærklippet av mosa og vatnet der :)

Endret av iverha2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...